Hvilken cykel skal jeg vælge?

Søren Helskov

Hej

Jeg står og skal have en ny cykel i prisklassen 5000-6000 kr incl pedaler.
Af den lokale pusher havde han to i denne prisklasse:

En Merida 901

http://www.cykelproblemer.dk/merida/merida.htm

Og en

Centurion Oxygen

http://www.centurion.dk/Default.asp?ID=105&M=Shop&PID=265&ProductID=301

Ska lige siges jeg tror det er en Merida 901 jeg skal op og se torsdag.
Han sagde godt nok 903 til mig men kan se den alle andre steder koster ca
7500kr. Så tror han har sagt forkert og mente en 901.
Jeg er ikke i tvivl hvad jeg vælger hvis det virkeligt er en 903.

Men af de to ovenstående hvad ville i vælge?

Venlig Hilsen
Søren

Morten Reippuert Knudsen

"S?ren Helskov" <maste...@45move.dk> wrote:
> [...]

> Jeg st?r og skal have en ny cykel i prisklassen 5000-6000 kr incl pedaler.

> Af den lokale pusher havde han to i denne prisklasse:

hold dig fra den... og Kig hellere her:

<http://www.bikebuster.dk/shop/nf_info.cfm/varenr/125190>

Zegno = Battaglin. Den har fornuftige hjul (Fir) og dæk (Michelin),
FSA Compact kranksæt og ok gear+bremser fra campy samt rimeligt udstyr
iøvrigt. Billigere får du ikke en "rigtig" racer. Desuden kan den
leveres i diverse størrelser + farver.

--
Morten Reippuert Knudsen :-) <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Søren Helskov

"Morten Reippuert Knudsen" <sp...@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> FSA Compact kranksæt og ok gear+bremser fra campy samt rimeligt udstyr
> iøvrigt. Billigere får du ikke en "rigtig" racer. Desuden kan den

Fed cykel men lidt over min budget som i forvejen er lige på grænsen ved de
6000kr.
Regnede med ca 6000kr incl pedaler og lidt pumpe og slanger osv når man er
ude og cykle.
Ingen kommentar til Merida 901?

Venligst

Søren Helskov

> "S?ren Helskov" <maste...@45move.dk> wrote:
=301

> [...]
> FSA Compact kranksæt og ok gear+bremser fra campy samt rimeligt udstyr
> iøvrigt. Billigere får du ikke en "rigtig" racer. Desuden kan den

Hvad med den her?

Trek 1000 Racer
Forrygende racer, Alpha SL ramme og Carbon forgaffel.
Shimano Tiagra/Sora 16/24 Speed.
Farve: Black/Silver.

Så vidt jeg har kunne læse forskellige steder er det Tiagra gear og

Sora bremser. Men prisen synes jeg ser fornuftig ud eller?

Den har fået udemærket bruger feetback:

http://www.roadbikereview.com/cat/latest-bikes/road-bike/trek/PRD_290760_5668crx.aspx#reviews

Venligst

Søren Helskov

"Søren Helskov" <maste...@45move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Så vidt jeg har kunne læse forskellige steder er det Tiagra gear og
>
> Sora bremser. Men prisen synes jeg ser fornuftig ud eller?

Sorry den koster 5499kr hos fri cykler.

Venligst

Morten Reippuert Knudsen

> Hvad med den her?

> Trek 1000 Racer
> Forrygende racer, Alpha SL ramme og Carbon forgaffel.
> Shimano Tiagra/Sora 16/24 Speed.
> Farve: Black/Silver.

Personligt syn's jeg at Shimano, især det billige, er noget fims.
Bremserne kan nok bremse men ikke moduleres, og jeg fortrækker til
enhver tid Ergopower frem for STI.
Derudover er en billig Trekk ikke made-in-USA, men made-in-China.
Zegno'en er lavet i Italien.

Morten Reippuert Knudsen

"S?ren Helskov" <maste...@45move.dk> wrote:

> Fed cykel men lidt over min budget som i forvejen er lige p? gr?nsen ved de
> 6000kr.
> Regnede med ca 6000kr incl pedaler og lidt pumpe og slanger osv n?r man er
> ude og cykle.

Køb brugt! 6K ex pedaler _er_ nok abselut minimumsprisen for en
anstændig racer. Den nævnte Zegno giver ufattelig meget sikkel for
pengene.

> Ingen kommentar til Merida 901?

nej. det eneste jeg ved om dem er at de laver en betalelig magnesium
sikkel, hvis ellers man tør binde an med sådanne materialer.

Henrik W

Som de andre siger, ville jeg nok også vælge noget andet. Når du går
efter cykler i den prisbillige ende, ville jeg også kigge efter
Campagnolo i stedet for Shimano.

Riis cykler i Nørresundby har for øjeblikket tilbud på Xtreme racere.
Det er et dansk mærke, som Peter Konggaard (tidl. prof rytter) står bag.
Den, der ville være interessant for dig, er Spirit Xenon, med en
aluramme af Dedacciai rørsæt (Deda er nogen af de største inden for
rørsæt til race), Carbon forgaffel og m/ Campagnolo Xenon gear, Gipiemme
hjulsæt, Vittoria dæk og FSA komponenter. Den er sat ned fra 7499 til
6750, så vidt jeg husker.

Du kan se den her:

http://www.riis-cykler.dk under cykler->race

--
Henrik W
011101110110110101100001011110100110010101101101011000010110111001000000

Klaus Petersen

> hold dig fra den...

hvad er det du synes der halter ved centurion oxygen?

Morten Reippuert Knudsen

Klaus Petersen <n...@spectual.ra.bnaa.dk> wrote:

> hvad er det du synes der halter ved centurion oxygen?

"centurion"

Leo Jensen

> "centurion"

Navnet er forkert. Cyklen er ikke nødvendigvis dårlig af den grund, men
nogle kører stærkere hvis de får en cykel med det rigtige navn. Psykisk
tuning. Det virker i mange sammenhænge: Nikesko løber stærkt, Adidas sparker
mere nøjagtigt, Trek kan køre op af bakke, Levi's sidder bare bedre...

Leo

Søren Helskov

"Leo Jensen" <maigaar...@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Kunne forstille mig det folk mener er galt med cykelen er "Sora"

Klaus Petersen

> Kunne forstille mig det folk mener er galt med cykelen er "Sora"

øh?

Leo Jensen

"Klaus Petersen" <n...@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse

> řh?

Sora er en af de billige Shimano-grupper.

Leo

Klaus Petersen

> Sora er en af de billige Shimano-grupper.

Ja okay.. det er nok ikke en cykel man tager med til Frankrig. Den rækker
dog rigeligt til mit motionscykleri.

Morten Reippuert Knudsen

Leo Jensen <maigaar...@slet.stofanet.dk> wrote:

> Navnet er forkert.

næh, men der er altså tale om en overordenlig ordinær ramme med tunge
hjul. Det er sikkert en solid sikkel egnet til dansk det hjemlige
vejr, men der er ikke mget race i den. Centurion er god til at lave
fornuftige cykler, men det er vel ikke formålet med en racer cykkel,
den skal være både hurtig og sjov.

Morten Reippuert Knudsen

S?ren Helskov <maste...@45move.dk> wrote:

> Kunne forstille mig det folk mener er galt med cykelen er "Sora"

Nej. en billig Shimano eller Campy gruppe fungerer glimrende så længe
den er ny, den er blot lidt tung hvilket ikke er væsenligste til den
pris. Det væsentlige er ramme + hjul.

Leo Jensen

> [...]
> vejr, men der er ikke mget race i den. Centurion er god til at lave
> fornuftige cykler, men det er vel ikke formålet med en racer cykkel,

Helt enig i det sidste punkt, men mon en Trek eller Bianchi er lettere end
en Centurion hvis prisen er den samme ? Næppe...

Leo

Morten Reippuert Knudsen

Leo Jensen <maigaar...@slet.stofanet.dk> wrote:

> Helt enig i det sidste punkt, men mon en Trek eller Bianchi er lettere end

> en Centurion hvis prisen er den samme ? N?ppe...

Vægt var ikke min pointe. Der er andre parametre end vægt især når det
gælder en ramme: køreegenskaber, komfort og kraftoverførsel.

jopa

Leo Jensen skriblede bla:

> Helt enig i det sidste punkt, men mon en Trek eller Bianchi er
> lettere end en Centurion hvis prisen er den samme ? Næppe...

og samtlige 3 kommer fra den samme rammefabrikant i Taivan

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Morten Reippuert Knudsen

jopa <jo...@zora.invalid> wrote:

> og samtlige 3 kommer fra den samme rammefabrikant i Taivan

Sikkert men geometri og dimensioner er med garanti ikke den samme - det
gælder heller ikke nødvendigvis materiale. Made in Taiwan behøver ikke
være dårligt, 8/10 af rammerne i dette års tour er osse fra Taiwan
(hint Carbon)

jopa

Morten Reippuert Knudsen skriblede bla:

> [...]
> det gælder heller ikke nødvendigvis materiale. Made in Taiwan behøver
> ikke være dårligt, 8/10 af rammerne i dette års tour er osse fra

Næ men når vi snakker cykler i den prisklasse tror jeg såmænd ikke
forskellen er til at mærke ;-)

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Klaus Petersen

> [...]
> vejr, men der er ikke mget race i den. Centurion er god til at lave
> fornuftige cykler, men det er vel ikke formålet med en racer cykkel,

Hm ja :) Jeg er da enig. Nu er jeg motions cyklist, så jeg er ikke i tvivl
om jeg har købt den rigtige.