Pirat-Whist

Rene Schnoor

Er der mon nogen der kender reglerne for dette kortspil?
Jeg har prøvet at google det men fandt ingen regler.

Rene

Bertel Lund Hansen

Rene Schnoor skrev:

> Er der mon nogen der kender reglerne for dette kortspil?

Jeg har spillet indianerwhist. Er det det samme?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Rene Schnoor

"Bertel Lund Hansen" <unos...@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har spillet indianerwhist. Er det det samme?

Det ved jeg faktisk ikke. Sagen er den at jeg har lært at spille et kortspil
der hedder "Tips" her hvor jeg bor, og jeg fik så at vide på et tidspunkt,
at det også kaldes Pirat-Whist - bortset fra at man spiller med hjerter som
trumf i stedet for spar? Jeg ville gerne have de eksakte regler da jeg er
ved at lave spillet i Visual Basic 2008, så man kan spille mod computeren.

Reglerne for Tips, som jeg har lært dem:

Spar er som sagt trumf, kortene har den normale værdi hvor es er højest og
derefter konge, dame osv. ned til 2.

Man starter med at få 9 kort op på hånden hver, derefter 8 i næste runde, så
7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, og til sidst 9 igen.

Man melder først hvor mange stik man tror man får (angives ved en terning
eller tændstikker fx.).

Derefter gælder det om at ramme NØJAGTIGT dette antal kort, dvs både stik
over og under giver mindre points.

hvis man fx. har meldt 3 stik og får dem præcis, giver det 5+3 = 8 points.
hvis man fik 4 eller 2 giver det een bét, dermed 5-1 = 4 points. 5 eller 1
giver 2 béter = 5-2 = 3 points osv.

Vinderen er den der ender med flest points.

René

jan

"Rene Schnoor" <nos...@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der mon nogen der kender reglerne for dette kortspil?

Jeg kender dem og spiller ofte Pirat-Whist.

Spillet er for 3 spillere og man anvender følgene skema til at styre
spillet.Det ser lidt skævt ud, men kopier det til notepad og så ser det pænt
ud:

--------------------------------,
| Navn1 | Navn2 | Navn3 |
--------+-------+-------+-------|
Farve | | | |
--------+-------+-------+-------|
Klør | | | |
--------+-------+-------+-------|
Grand | | | |
--------+-------+-------+-------|
Sol | | | |
--------+-------+-------+-------|
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

De 4 meldinger i skemaet dækker over følgende:
Farve: Spar, hjerter eller ruder vælges af melderen som trumf.
Klør: Klør er trumf.
Grand: uden trumf.
Sol: undgå stikkene.

Alle spillere starter på 0 points. Hvis man lægger alle spilleres point
sammen giver det altid 0.

Der skal gennemføres præcist 12 spil. Man kan selvfølgeligt holde pause, men
hvis man ikke kan fuldføre alle 12 spil skal man helllere spille noget
andet.

Der gives 13 kort som til 4 bunker som almindelig Whist uden jokere idet den
4 bunke anvendes som byttekort

Stik-antal følger altid 7 4 2 princippet. Ved "Farve", "Klør" og
"Grand"-meldinger skal melderen have 7 stik, efterfølgende spiller 4 stik og
sidste spiller 2 stik. Ved "Sol" må melderen max få 2 stik, efterfølgende
spiller max 4 stik og sidste mand max 7 stik.

Første mand efter giveren er melderen. Han/hun skal efter at have set sine
13 kort vælge en af de meldinger der ikke tidligere er valgt. Når dette er
sket afkrydset meldingen og den kan ikke anvendes mere.

Efter meldingen må melderen bytte så mange af sine kort som vedkommende
måtte ønskes idet man, kun 1 gang, først skal lægge uønskede kort væk og
derefter trække nye op. Resterende ikke anvendte byttekort går videre til
næste og skulle der efter dette være flere tilbage, så til sidste spiller.
En spiller må kun bytte kort 1 gang.

Når alle har byttet kort går spillet igang idet melderen har udspillet.
Almindelige whist-regler gælder, idet man skal bekende hvis man kan, esset
er altid bedste kort, trumf må spilles i første omgang osv.

Når alle 13 stik er spillet gøres op i forhold til 742-systemet. Antallet af
overstik i "Sol" og understik i de 3 andre meldinger trækkes fra i skemaet i
spillerens kolonne. Antallet af understik i "Sol" og overstik i de 3 andre
meldinger lægges til i skemaet i spillerens kolonne.

Det er som regel altid den sidste halvdel af spillene der er de sjoveste når
spillerne tvinges til meldinger de ikke har kort til.

Udviddeslesmuligheder:
----------
6 meldinger:
"Farve" splittes i 3 separate meldinger og der bliver dermed bliver der 6
meldinger pr spiller og 18 spil i alt.
-----------
Stikværdier
Lige under meldingerne laves en ekstra række. I denne række skrives tallene
1 - 4 (ved 4 meldinger) eller 1 - 6 (ved 6 meldinger).
Disse tal angiver et point antal for et stik. Når melderen bestemmer sin
melding skal han også bestemme hvor mange point et stik skal tælle. Den
valgte talværdi streges ud med 1 skrå streg mens meldingen spilles og
overstreges fuldstændigt når spillet er overstået, så kan man altid huske
værdien af stikkene.
Ideen er at hver værdi kun kan bruges 1 gang og man derfor skal få afvikles
de høje tal når der er udsigt til at vinde eller vælge de små tal når det
ser sort ud.

Jeg har sikkert glemt noget, men du skriver bare herinde igen hvis du har
spørgsmål.

Jan

Bertel Lund Hansen

Rene Schnoor skrev:

> [...]

> Man starter med at få 9 kort op på hånden hver, derefter 8 i næste runde, så
> 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, og til sidst 9 igen.

Nå ja, det er rigtigt, og jeg kender det også som "Piratwhist".

> hvis man fx. har meldt 3 stik og får dem præcis, giver det 5+3 = 8 points.
> hvis man fik 4 eller 2 giver det een bét, dermed 5-1 = 4 points. 5 eller 1
> giver 2 béter = 5-2 = 3 points osv.

Vi spiller med at beter giver minus - de 5 optræder kun når man
rammer rigtigt.

> Vinderen er den der ender med flest points.

Er der flere regler i spillet end det?

Vi startede somme tider med at dele alle kort ud. Vi har også
spillet det så mange at man ikke kunne få 9 til at begynde med.

Rene Schnoor

"jan" <j...@dsbn-re.dk> skrev i en meddelelse

> "Rene Schnoor" <nos...@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kender dem og spiller ofte Pirat-Whist.

<regler snipped>

Ok det er så ikke et spil der ligner det jeg kender til, vi kalder det også
Tips, har beskrevet reglerne et andet sted i denne tråd.
Men tak for pirat-whist reglerne, kan være vi kan finde på at spille det på
et tidspunkt :)

Rene

Rene Schnoor

> Nå ja, det er rigtigt, og jeg kender det også som "Piratwhist".

> Vi spiller med at beter giver minus - de 5 optræder kun når man
> rammer rigtigt.

Jo det gør vi skam også, det er kun når man rammer præcis på det gættede
anal at man får ekstra points, dog lægger vi det rigtigt gættede antal stik
oveni de 5, i spiller måske med at det altid giver 5 uanset antallet af stik
man har gættet?

> Er der flere regler i spillet end det?

Ikke andet end man som i whist skal følge farve, og at man kan stikke med et
trumfkort hvis man er renonce i udspilsfarven.

> Vi startede somme tider med at dele alle kort ud. Vi har også
> spillet det så mange at man ikke kunne få 9 til at begynde med.

Vi spiller kun 3-4 personer så indtil nu har det ikke været et problem.

Rene

Bertel Lund Hansen

Rene Schnoor skrev:

> anal at man får ekstra points, dog lægger vi det rigtigt gættede antal stik
> oveni de 5

Ja ja, det var underforstået.

Rene Schnoor

> [...]
> hjerter som trumf i stedet for spar? Jeg ville gerne have de eksakte
> regler da jeg er ved at lave spillet i Visual Basic 2008, så man kan

Efter lang tids søgen har jeg fundet ud af at Tips spillet må være en
variation af kortspillet "Oh Hell!"
http://www.pagat.com/exact/ohhell.html

Jeg holder mig dog til at kalde det Tips, da jeg er usikker på om det er
pirat-whist, jan's forslag ser ud til at være 3-mands-whist?
http://www.spillemagasinet.dk/spilleregler/3_mands_whist/
og bruger "vores" egne regler.

Rene

jan

> jan's forslag ser ud til at være 3-mands-whist?
> http://www.spillemagasinet.dk/spilleregler/3_mands_whist/

Thjaa, det ser sådan ud.

Jeg lærte spillet i starten af 70,erne af min farmor da jeg som barn
spillede med hende og min søster.
Jeg og resten af familien kender ikke noget andet navn end Pirat-Whist, så
det beholder vi nok lidt endnu.

Men Tips ser interessant ud. det må jeg se nærmere på.

/Jan

morsje...@gmail.com

hej rene jo man starter med at have 10 kort på hånden man kan spille 2 el 4 man skal have 10 sten pinde eller andet . man vælger de kort man tro på at få og ligger de sten ud og så må man håbe på at få dem .nå så går man ned af til et kort hver . det gælder om at have flest sten tilbage .