Regler til Gigant Yatzy

Morten

Hej

Har af og til set spilleblokke til Gigant Yatzy, hvor der skal bruges 12
terninger.

Er der nogen har der har reglerne eller kender en side / bog el. lign hvor
de er tilgængelige?

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Tina A. a

"Morten" <tilt_...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> terninger.
>
> Er der nogen har der har reglerne eller kender en side / bog el. lign hvor

Reglerne?

Alle regler er fuldstændig lige som med yatzy med 5-eller 6 terninger, der
er blot mange flere muligheder for at bruge sine slag, i og med, at der er
en del flere kombinationsmuligheder på blokken. Hvad der skal til for at få
de forskellige "ting", står på hvert ark på blokken, ud for den specifikke
"ting".

Tina

Morten

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in message

> Reglerne?

Ja, spilleregler kaldes de vist ;o)

> [...]
> få
> de forskellige "ting", står på hvert ark på blokken, ud for den specifikke

OK takker!
Kunne jo være der var et twist ét eller andet sted. Med 12 terninger er
sandsynligheden for at få 12 ens jo temmelig lille hvis man kun har 3
slag...

mvh
Morten

Thomas S

Morten wrote:
> "Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in message

> Ja, spilleregler kaldes de vist ;o)

Der findes en anden udgave af 12-terningsyatzy med helt andre regler.
Der bruges en 6-ternings-yatzy-blok, og man kaster engang pr. tur med
12 terninger, og må så uddrage så mange kombinationer man kan fra de
12 terninger, og fører dem på blokken (hver terning kan dog kun
indgå i en kombination). Hvis man intet kan, må man strege et felt.
Spillet er slut, når en har fyldt hele sin række, og alle har haft
lige mange ture.

Men det er ikke det du søger.

Du leder efter den her spilleplade:
http://www.playitgame.com/gigantyatzy/

Tina A. a

> "Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in message

> Ja, spilleregler kaldes de vist ;o)

Jeg stillede spørgsmålstegn, netop fordi reglerne ikke er anderledes end i
det alm. yatzyspil med 5-eller 6 terninger. :-)

Det sker faktisk forholdsvist ofte, at man får 12 ens med de tre slag man
har til rådighed. :)

Tina

Morten

> Jeg stillede spørgsmålstegn, netop fordi reglerne ikke er anderledes end i
> det alm. yatzyspil med 5-eller 6 terninger. :-)

OK, det er jo derfor jeg spørger :D

> Det sker faktisk forholdsvist ofte, at man får 12 ens med de tre slag man
> har til rådighed. :)

Jeg synes nu faktisk det sker alt for sjældent, selv med 5 terninger og så
er det jo lidt svært at forestille sig hvordan man nogen sinde skal få den
helt store med 12 med mindre man spiller 10 spil hver dag indtil man om 100
år skal med Himmelexpressen :o)

Mvh
Morten

Morten

OK Takker!

Jeg kan fortælle dig en anden rigtig sjov variant af Yatzy - og det er
Stormester-Yatzy.

Det går ud på at man har 4 kolonner (mod normalt 1). En kolonne er fri (helt
som normalt), én SKAL udfyldes oppefra og ned, en anden nede fra og op. Og
den sidste skal siges an, dvs. vil man benytte den, skal man efter første
slag sige hvilket felt man vil benytte. Kan det benyttes bedre andet sted er
det bare ærgeligt.
Derudover er der fjernet nogle felter (bla. et par, to par og chance), nogle
får nu bonus og der er indført et max felt og et min felt, hvor man, som det
antydes, skal forsøge at slå hhv. så meget som muligt og så lidt som muligt.
Dette skal nemlig bruges til et særligt bonusfelt, som regnes ud fra formlen
(max-min)*1'ere - så i modsætning til alm. Yatzy er 1'erne faktisk ikke uden
betydning.

Reglerne til Stormester Yatzy kan læses i Svend Novrup's "Bogen om
terningspil" side 74, for det kræver lige lidt mere forklaring end som så.
Men kan man lide Yatzy, så er det absolut værd at prøve!
Mener engang jeg lavede en PDF med scoreark til Stormester Yatzy, men jeg
printede rimeligt mange ark og nu er PDF'en så blevet væk (er ikke god til
at tage mig sammen og få styr på alle de filer :-p ), men den er jo
heldigvis hurtig lige at lave igen når man har bogen ;)

Mvh
Morten

"Thomas S" <stae...@gmail.com> wrote in message