Erfaringer med brystforstørrelser

Charlotte Kristine Utuak Nielsen

Hejsa i gruppen

Jeg går og overvejer at få lagt saltvand ind, så mine bryster bliver
størrere. Jeg har været inde og se på forskellige privathospitaler, og vil
hører om der er nogle, der kender til Dan Clinic i Højbjerg (Jylland)?
Skulle der mon være nogle, der har erfaring med at få indsnittet i
armhulerne?
Gode og dårlige erfaringer modtages på lige fod.

CXM

Kim J.

Hejsa Charlotte,

Uhhh... brystforstørrende operationer, hmmm... det er nok ikke min plads
lige at blande mig her, men jeg synes personligt, at det er ret dumt at få
foretaget.

Nu har jeg jo ikke set dine bryster, men der er bare meget få kvinder med
naturlige bryster, som ikke har seksuelt ophidsende bryster. Der i mod, så
synes jeg, at de bryster jeg har set, hvor de er blevet gjort større er
direkte seksuelt dræbende. Jeg er bestemt ikke ekspert, men ofte synes jeg,
at de kommer til at ligne et par fodbolde, som er klasket på brystkassen af
kvinden, og der er tit et grimt ar under dem eller man kan se posen
indenunder fordi huden danner folder. Det er sgu' ikke pænt. Så hellere en
pige med små nuttede bryster. Det er trods alt ikke brysterne, som gør en
kvinde seksuelt attraktiv!

Held og lykke med det, men jeg håber du tænker det godt igennem, inden du
får operationen foretaget?

MVH
Kim

"Charlotte Kristine Utuak Nielsen" <ck...@mail.dk> skrev i en meddelelse

John Sahl

"Kim J." <bl...@get2net.dk> wrote in message

> [...]
plads
> lige at blande mig her, men jeg synes personligt, at det er ret dumt

Heldigvis et personligt valg. Jeg kender piger der har fået lavet
brysterne mindre og piger der har fået dem lavet større, et fælles træk
hos begge kategorier har været at de blomstrede op og blev meget gladere
og mere sikre på sig selv. Der er altså også en meget stor psykisk del i
det her som man skal overveje...

> [...]
hellere en
> pige med små nuttede bryster. Det er trods alt ikke brysterne, som gør

De fleste af de brystforstørrelser menigmand i dk ser er dem på
film/pornofilm og dem er jeg ret sikker på ligger i den mere voldsomme
del af operationerne.. Der er jo ingen der siger at Charlotte er ude
efter at få sig en G-Skål, men bare har lyst til at få en størrelse som
hun personligt vil føle sig bedre tilfreds med.

> Held og lykke med det, men jeg håber du tænker det godt igennem, inden
du
> får operationen foretaget?

Det er jeg ret sikker på hun gør, alene det at hun indhenter erfaringer
fra andre siger vel lidt om det.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.xdslinfo.dk
Se sidste nyhed om Internord/Worldonline...

Henning

"Kim J." <bl...@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Charlotte,

Hej Kim J.

> Uhhh... brystforstørrende operationer, hmmm... det er nok ikke min plads
> lige at blande mig her, men jeg synes personligt, at det er ret dumt at få
> foretaget.

Uanset årsagen til hvorfor en kvinde vil ænder på sine brysters
udsende/størrelse, er det en valid grund for vedkommende kvinde,
Et slag på tasken, så går det galt i 5'-10% af tilfældene, men det er
så den bevidste risiko den pågældende kvinde tager:-))

SNIP

> Det er trods alt ikke brysterne, som gør en
> kvinde seksuelt attraktiv!

Det er så sandt som det er sagt, ud fra den for udsætning, at der er tale
om forelskelse og ønsket om parforhold, der liger til grund for interessen,
ellers er bryster jo for mange (de fleste?) mænd, et stærkt erotisk/
seksuelt inpirerende atribut, som giver lyst og rejsning, uanset hvordan
pågældende kvinde er som menneske

MVH
Henning
Ps. Vil du lige være rar, at tænke over din klippe og svar (citat) teknik?

Klip det væk der ikke svares direkte på, og svar under det du citere,
det gør det nemmere for alle at følge med i debatterne :-))

Puk

"Kim J." <bl...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim ;o)

Er der ikke en smule selvmodsigelse i at skrive:

> [...]
mod, så
> synes jeg, at de bryster jeg har set, hvor de er blevet gjort større

For så herefter at skrive:

> Det er trods alt ikke brysterne, som gør en
> kvinde seksuelt attraktiv!

???
Iøvrigt er jeg ret enig med John i, at det sikkert mange gange er den
psykiske/mentale effekt af et par nye bryster, som gør en forskel.
Sådan er det jo i virkeligheden med de fleste ting. Vi har så bare
forskellige ting, som giver os lige det der lille ekstra kick, som får
os til at føle os rigtig godt tilpas. Nogle ting er så bare mere
omgærdet af "tabu" end andre.

Hyg sig så vældigt
Puk ;o)

Kirstine

In article <fNmd6.19565$l57.8...@news000.worldonline.dk>,
john...@worldonline.dk says...

> [...]
> hos begge kategorier har været at de blomstrede op og blev meget gladere
> og mere sikre på sig selv. Der er altså også en meget stor psykisk del i

Jeg er helt enig med dig - og man skal overveje, hvorfor man er utilfreds
med sine bryster/læber/røv...hvad man nu er ude på at ændre. Hvis der er
ting i ens liv, som man har det dårligt med, kan det nogle gange være
nemmere at se på et fysisk aspekt og tænke "Hvis bare....så ville mit liv
være bedre." Jeg tror, at det kan virke som en slags forsvarsmekanisme,
så man undgår at se det i øjenen, som virkeligt gør ondt.

Dette er selvfølgeligt ikke tilfældet for alle - og jeg ved, at mange får
en helt ny udstråling og selvtillid, når de har været igennem et
plastikkirurgisk indgreb. Men man skal virkeligt være ærlig overfor sig
selv, inden man kaster sig ud i det.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

thana...@my-deja.com

In article <rYtd6.16845$fa3.8...@news010.worldonline.dk>,

"Puk" <pow...@worldonline.dk> wrote:
> "Kim J." <bl...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej alle!

> Er der ikke en smule selvmodsigelse i at skrive:

> med
> mod, så
> er
>
> For så herefter at skrive:

Jeg synes da ikke, at det er spor selvmodsigende, at sige som Kim gør.
Jeg er helt enig, men for lige at omformulere: Rent seksuelt er
størrelsen på brysterne ligegyldig, bare de er ÆGTE!

> Iøvrigt er jeg ret enig med John i, at det sikkert mange gange er den
> psykiske/mentale effekt af et par nye bryster, som gør en forskel.

Hvad angår det psykiske element, altså den med, at en brystoperation
skulle give bedre selvtillid: Så ville det måske være en bedre ide, at
arbejde med DET!? Altså, hvis det roder på loftet, så var det måske en
bedre ide at rydde op i det end at installere nyt køkken til 50.000?
Men ok, det kan da godt være, at det nye køkken får en til at glemme
rodet på loftet for en tid!?

sotanahT

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

John Sahl

<thana...@my-deja.com> wrote in message

> [...]
> bedre ide at rydde op i det end at installere nyt køkken til 50.000?
> Men ok, det kan da godt være, at det nye køkken får en til at glemme

Jeg mener stadig det er et personligt valg, akkurat som det er om man vil
rode eller smide noget ud. Trods alt kan der da også være bivirkninger
ved en psykologisk behandling lige som der kan ved en operation.

For dig er det bedste måske at få ryddet op på loftet men for andre kan
det jo godt være at det er det fysiske indgreb der skal til. Vi reagerer
jo alle forskelligt, på forskellige ting.

Kirstine

In article <956hne$s0$1...@nnrp1.deja.com>, thana...@my-deja.com says...

> [...]
> bedre ide at rydde op i det end at installere nyt køkken til 50.000?
> Men ok, det kan da godt være, at det nye køkken får en til at glemme

Tjah....det kommer vel an på, hvorfor det roder deroppe :-) Hvis ens lave
selvtillid kommer af skyld/skam/flovhed/følelse af ikke at være okay på
grund af de små eller store bryster, så vil et indgreb jo netop være lige
nøjagtigt den oprydning, der skal til. Hvis rodet derimod stammer et helt
andet sted fra, så vil en operation jo ikke rette op på noget. Men det
finder man bestemt også ud af - selvom det er ærgeligt at være blevet
mange tusinde kroner fattigere.

Tomas O.

<thana...@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:956hne$s0$1...@nnrp1.deja.com...
SNIP

> Jeg synes da ikke, at det er spor selvmodsigende, at sige som
> Kim gør.
> Jeg er helt enig, men for lige at omformulere: Rent seksuelt er
> størrelsen på brysterne ligegyldig, bare de er ÆGTE!

Enig!

SNIP

> [...]
> være en bedre ide, at arbejde med DET!? Altså, hvis det roder
> på loftet, så var det måske en bedre ide at rydde op i det end

Det har jeg sagt så mange gange at det gør ondt.

> Men ok, det kan da godt være, at det nye køkken får en til at
> glemme rodet på loftet for en tid!?

Ja men rodet er der stadig når det nye lågerne i det nye køkken
viser sig at være noget bras.

O. Samot

Tomas O.

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.14e0f23b5...@news.inet.tele.dk...

SNIP Bryststørrelse

Jamen hvad med fyre som mig? Der tænder på A og B skåle *suk*
Der er sgu da snart ikke nogen af dem nogen steder, fordi snart
sagt alle falder for det der modepjat med at forstørre deres
bryster.

En pige jeg kender sagde, efter at have fået fjerne implantaterne
igen, 'shi hvor jeg glæder mig til fyrene igen begynder at snakke
til mit ansigt og ikke mine bryster og hvor jeg dog glæder mig
til at snakke med fyre. hvis hjrnefunktion ikek er omvendt
proportionel med mine brysters størrelse.

I stedet fik hun fjerne noget hud i sine hængebryster, som nu ser
helt normale ud bortset fra to små ar under dem. Hun fik impl.
fordi, som hun sagde, 'jeg har to tennissokker med en 20'er i
hver. Nu har hun en A størrelse som hænger en msule og manner ;-)

Hilsen
Tomas O.

Vanillepigen

"Tomas O." <t...@gmx.net> skrev i en meddelelse

Hej Tomas og alle I andre, nu vil jeg lige give mit besyv med...

> [...]

> Der er sgu da snart ikke nogen af dem nogen steder, fordi snart
> sagt alle falder for det der modepjat med at forstørre deres

Jeg synes, at der ligger mange lag i denne diskussion. Dels det
personlige, dels det kollektive, samfundsmæssige.
På en måde giver jeg John ret i at det er et personligt valg, der
bliver truffet efter (forhåbentligt) modne overvejelser. At det
er et valg man tager fordi man gerne vil og ikke bare på grund af
modepjat. Det er så det personlige plan.

Jeg så et program i går aftes, der hedder "Praktikanten" (DR1) og
som handlede om at en sexolog var på besøg hos en platiskkirurg.
På en måde kunne jeg godt forstå denne sexologs betænkeligheder
ved at kvinder (generelt) får lavet disse ting, istedet for at
tage stilling til, der er i vejen. Forskellen er bare, at det
ikke er sikkert at der er noget andet i vejen - at det kan være,
at det netop er det, der skal til, som Kirstine også var inde på.
Det jeg fandt forkert ved denne sexologs ræsonnement var at hun
på en eller anden måde underkendte disses individuelle kvinders
evne til selv at tænke over det, selv at tage et valg.
På den anden side har mun muligvis ret i, at plasikkirurgen bare
tænker koldt på det - det handler om at tjene kassen på
bekostning af folks utilfredshed med dem selv.

For tiden læser jeg bøger af en amerikansk kulturfilosof, der
hedder Susan Bordo. Hun stiller spørgsmålstegn ved den kultur,
der fx igennem billeder "presser" folk (både kvinder og mænd) til
at få lavet forskellige ændringer ved deres kroppe. Hun ser det
som et kollektivtproblem eller "issue". Og jeg synes, at hun har
ret i mange af hendes overvejelser.

Det er det jeg tænker på, når jeg skriver, at der er flere lag i
det. Jeg synes, at det forskyder diiskussionen, når man sætter
(mere eller mindre) spørgsmålstegn ved folks evne til at tænke og
vælge selv. Jeg mener når man bruger så mange tusinde kroner på
det, må man vel have overvejet om ikke vil blive gladere, hvis
man brugte de penge på noget andet. Det er - efter min mening -
mere interessant at spørge hvad det er i vores kultur, der lægger
op til disse kropsændringer.

> [...]
> til at snakke med fyre. hvis hjrnefunktion ikek er omvendt
> proportionel med mine brysters størrelse.

Hmm det problem synes jeg ikke at jeg har. Jeg mener - jeg synes
ikke, at mænd ikke tager mig alvorligt selv om jeg har nogle
temmelig store bryster. (Og nu er vi så tilbage på det personlige
plan ;o))

Men jeg må indrømme at jeg finder det ejendommeligt - at der er
så stort fokus på bryster som der tilsyneladende er. Hvorfor
vågner min kæreste op, hver gang de viser et par bryster i
fjernsynet? Hvad er der ved bryster, der får nogle mænd til at
fokusere mere på bryster end på kvinders ansigter eller det, der
kommer ud af munden på dem? Hvorfor er der nærmest bryster
overalt (og hvor er alle pikkene? De er mere klædt som falloser -
eller hvad. Brystfikseringen er på en eller anden måde mere
åbenlys.)

> [...]
> fordi, som hun sagde, 'jeg har to tennissokker med en 20'er i
> hver. Nu har hun en A størrelse som hænger en msule og manner
;-)

Jeg synes det er fint der er forskellige smag med hensyn til
bryster. Men hvis alle foretrak a-skåle ville jeg have et
problem - eller ville jeg?

med venlig hilsen Kristine.

FreYa

thana...@my-deja.com, Tue, 30 Jan 2001 14:05:38 GMT, wrote:

>Jeg synes da ikke, at det er spor selvmodsigende, at sige som Kim gør.
>Jeg er helt enig, men for lige at omformulere: Rent seksuelt er
>størrelsen på brysterne ligegyldig, bare de er ÆGTE!

Det forekommer mig en ualmindelig vammel tanke, at fylde ting og sager
ind i sine babser. Så jeg forstår udmærket de mænd der går langt
udenom kunstige bryster.

>Hvad angår det psykiske element, altså den med, at en brystoperation
>skulle give bedre selvtillid: Så ville det måske være en bedre ide, at
>arbejde med DET!?

Ja, men hvis den manglende selvtillid udelukkende skyldes utilfredshed
med brysterne, så ER det da en udmærket løsning at få gjort noget ved
DEM. Hvis det er det der skal til, og ikke andet, jamen så er det da
bare super!

Det må folk gøre op med sig selv, inden de lægger sig under kniven.

--
FreYa

Kirstine

In article <k3Bd6.634$aE....@twister.sunsite.dk>, t...@gmx.net says...

> [...]
> Der er sgu da snart ikke nogen af dem nogen steder, fordi snart
> sagt alle falder for det der modepjat med at forstørre deres

Jamen - jeg har da aldrig advokeret for, at store bryster er det eneste
sagligtgørende :-) Desværre hjælper det bare ikke alle ret meget at vide,
at der findes mænd, som tænder vildt på en b-skål, hvis man selv er dybt
ulykkelig over den. At den horrible fokus på bryststørrelser er et
fænomen fremprovokeret af tv og mode, afhjælper altså heller ikke altid
problemet for den enkelte. Et problem kan jo udmærket være reelt nok for
et individ, selvom roden til problemet er medieskabt.

> [...]
> til at snakke med fyre. hvis hjrnefunktion ikek er omvendt
> proportionel med mine brysters størrelse.

*GG* Som en af dem, der fra naturens hånd er udstyret med en stor barm,
kan jeg kun nikke genkendende til ovenstående. Det er dybt frustrerende,
at man næsten ikke kan få øjenkontakt med ham, man snakker med, fordi han
kun kan se på babserne. Det er egentligt pudsigt, som man næsten altid
ønsker sig det, man ikke har. græsset er altid grønnere...

Jeg fik faktisk en henvisning af min læge for nogle år siden og kom på
venteliste til en brystreduktion, fordi jeg var så ked af, at jeg for
langt de fleste mænd ikke var en pige med en identitet - jeg var bare et
par store bryster! Grundet andre omstændigheder fik jeg aldrig foretaget
operationen, og det er jeg glad for i dag. For jeg har fået gang i en
oprydning på loftet og kan se, at det ikke ville løse noget for mig.

Tomas O.

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> skrev i en meddelelse news:AHBd6.649$aE....@twister.sunsite.dk...
SNIP

hej Kristine :)

> Jeg synes det er fint der er forskellige smag med hensyn til
> bryster. Men hvis alle foretrak a-skåle ville jeg have et
> problem - eller ville jeg?

Ikke i min bog for jeg går da ikke efter hvordan en piges bryster
ser ud. Den pige jeg forelsker mig, eller som tænder mig har de
bryster hun har og dermed basta! :-)

Jeg er sådan set totalt hamrende ligegald med om hun er stor røv, store bryster, små bryster, lille røv, blå øjne, brunge øjne, lyst
hår, møkrt hår, rødt hår, grå striber, whatever.

Det er ikke det der tænder mig om hun har klangt lyst barbiehår
og ligner en dukke. Det, der tænder mig, er en kvinde, som har en
udstråling, der siger mig, at hun er fræk og dejlig og ligefrem
og ikke bange for sin egen seksualitet.

Hilsen
Tomas O.

Tomas O.

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.14e10a2b1...@news.inet.tele.dk...
SNIP
Hej Kirstine :-)

> Jamen - jeg har da aldrig advokeret for, at store bryster er
> det eneste sagligtgørende :-)

Det ved jeg ;-)

> [...]
> bryststørrelser er et fænomen fremprovokeret af tv og mode,
> afhjælper altså heller ikke altid problemet for den enkelte.

Usianske film, og spcielt de frække.. der er så meget silikone og
plastic i de film og på Playboy kanalen, at man kunne bygge en
lufttæt boble på månen, der kan rumme 10 mennesker i 100 dage*G*

Apropos bryster, så er dk.binaer.erotik gruppen gåaet amok med
klip fra Big Brother og de to piger er hele tidne viser sig frem
foran de spejle, de udmærket gpodt ved skjuler kameraer.. det er
SÅ plat, men sikkert fedt for pigerne, hvis de er
eksibitionister ;-)

Jeg håber sgu de to piger tænder på det, hvios de gør det bare
for berømmelsen, er de to dumme gæs!

> Et problem kan jo udmærket være reelt nok for et individ,
> selvom roden til problemet er medieskabt.

Absolut. Så en udsendelse for ikke så længe siden om modeller i UK. En pige på 18(!!) fik at vide af bordelmutter (oversoen for
modelbureauet) at hun kunne komme igen når hun havde fået lavet sin utroligt smukke C skål en anelse større!

Jeg må erkende at havde jeg været i studiet, havde jeg taget et
baseballbat og tævet den gamle so til døde med det!!

SNIP impl.

> [...]
> babserne. Det er egentligt pudsigt, som man næsten altid
> ønsker sig det, man ikke har. græsset er altid grønnere...

:-) Ja.. jeg må erkende at selv jeg som erklæret numsoman kan
have svært ved at se en kvinde i øjnene hvis hun har en stor barm
og en nedringet ting på og de er presset lidt op, for så ligner
de jo grangiveligt et par meget smukke balder ;-)

> [...]
> jeg glad for i dag. For jeg har fået gang i en oprydning på
> loftet og kan se, at det ikke ville løse noget for mig.

:-))))

Hilsen
Tomas O. (Numsoman)

FreYa

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk>, Tue, 30 Jan 2001 16:10:08 GMT,

<snipo>

> [...]
>der fx igennem billeder "presser" folk (både kvinder og mænd) til
>at få lavet forskellige ændringer ved deres kroppe. Hun ser det

Jeg synes også at man som udgangspunkt bør regne med at folk godt kan
tænke og vælge selv. Men jeg mener da i lige så høj grad man sætter
spørgsmålstegn ved denne evne, hvis man mener at det er påvirkning via
feks. billeder der er årsagen til at nogle vælger at få foretaget
ændringer i deres udseende.

Der har alle dage været idealer og skiftende mode, og her mener jeg
også at det må være op til den enkelte at vælge hvorvidt man ønsker at
følge moden, lade sig operere for at leve op til et ideal, eller man
kan vælge at være ligeglad.

Jeg er enig i at det er et kollektivt problem, men ikke i at årsagen
skal findes i påvirkninger udefra. Nej spørgsmålet er: *hvorfor* lader
vi os i den grad styre og påvirke udefra?
--
mvh
Freya

Henning

"Tomas O." <t...@gmx.net> skrev i en meddelelse
Hej Tomas :-)

> [...]
> modelbureauet) at hun kunne komme igen når hun havde fået lavet sin
utroligt smukke C skål en anelse større!

Pas lige på line-længderne :-))

Vi to har jo stort set det samme syn på
brystimplantater, så...... *G*
Men det må jo altid være den enkelte kvindes
valg, der er valid, ikke dit eller mit syn generelt :-)

MVH
Henning

Puk

> [...]

> Jeg er helt enig, men for lige at omformulere: Rent seksuelt er
> størrelsen på brysterne ligegyldig, bare de er ÆGTE!

Det var ikke det, der stod. Der stod at bryster ikke gør kvinder
sexuelt attraktive. Hvis det ikke er tilfældet at brysterne influerer
på, hvor sexuelt attraktiv en kvinde er, hvorfor skulle det så være et
problem, at de var blevet opereret?

Jeg vil vove den påstand, at stort set alle har en præference med hensyn
til bryster og deres form og størrelse. Kvinder inkluderet. Og hvis
man ikke er glad for dem man har, så kan jeg ikke se noget galt i at få
dem opereret.

> Hvad angår det psykiske element, altså den med, at en brystoperation
> skulle give bedre selvtillid: Så ville det måske være en bedre ide, at
> arbejde med DET!?

Hvad nu hvis det ikke handler om selvtillid, men om prikken over det
berømte i?
Personligt føler jeg ikke, at jeg har problemer med min selvtillid sådan
helt generelt (usikkerheden kan helt bestemt også ramme mig i visse
situationer, men det ser jeg ikke som et udslag af manglende
selvtillid).
Jeg har en aftale med mig selv om, at hvis jeg ikke har tabt mig til
juli, når jeg daffer til Midtfynsfestival med vennerne, så giver jeg mig
selv en fedtsugning til at få sat gang i sagerne. Jeg vil gerne være
slank, fordi jeg synes det er fedt med lækkert tøj og flotte bikinier.
Endvidere synes jeg der er en vis fysisk frihed i at være lettere (det
kan mærkes det med vægten, når jeg foretager mig noget fysisk aktivt).
En fedtsugning er vel ikke så anderledes end en brystoperation skulle
mene. Endvidere kan jeg snildt forestille mig, at jeg (hvis jeg rent
faktisk har held til at tabe mig), ville få lavet en brystoperation,
hvis mine bryster får et efter min mening grimt udseende.

Som jeg startede med at sige, så tror jeg, at vi alle har præferencer
til både vores og andres udseende. Mine præferencer er mine og ikke
afhængige af en eventuel partner.
Men det lader til at du antager, at en præference ikke blot kan være en
præference. Hvorfor det?

Sabina Hertzum

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> wrote in message

> [...]
> overalt (og hvor er alle pikkene? De er mere klædt som falloser -
> eller hvad. Brystfikseringen er på en eller anden måde mere

jeg er sikker på at det er dyb forundring...... jeg mener..... når man
ser en pige der nok vejer ca 45 kg med en C eller D skål må der da være
et eller andet galt med tyngdekraften....

det må da være det...... for når de ser en kvinde der vejer omkring 80
kg med de samme bryster reagerer de jo knapt nok......

jeg mindes da tydeligt da jeg var en lille slank sag at mine bryster var
MEGET mere interessante end de er nu........ ( og vær opmærksom på at
jeg snakker generelt*G*)

--
knus sabina

som er ved at være godt træt af sit underliv der i øjeblikket har sit
eget liv:o((

Kirstine

In article <ggCd6.676$aE....@twister.sunsite.dk>, t...@gmx.net says...

Hej Tomas :-)

> [...]
> modelbureauet) at hun kunne komme igen når hun havde fået lavet sin utroligt smukke C skål en anelse større!

Uha....sådan noget kan gøre mig vildt deprim. Så noget om unge piger, der
drømte en modelkarriere. Og der var en pige - meget køn og noget så
åleslank - der fik at vide, at hun altså skulle tabe mindst 7 kilo, hvis
hun ville gøre sig håb om at blive til noget. Når jeg ser eller hører om
den slags, så kan jeg sørme godt forstå, at der er mange, der finder det
helt umuligt at holde af sin naturlige krop.

> :-) Ja.. jeg må erkende at selv jeg som erklæret numsoman kan
> have svært ved at se en kvinde i øjnene hvis hun har en stor barm

> og en nedringet ting på .....

Jamen - det pudsige er, at man slet ikke behøver at have klædt sig på til
sjov og ballade med de høje hæle og den nedringede kjole. Jeg er blevet
stoppet af en mand i Netto (!!), som mente, at jeg ville være oplagt som
pornomodel - og jeg var altså iført t-shirt og min kærestes gamle
joggingbukser ;-) Som han så charmerende sagde "Dine patter skriger bare
om lov til blive vist frem!" Nu kan jeg sidde og smågrine af episoden,
men dengang blev jeg utroligt ked af det.

Jeg kan godt forstå, at man(d) kigger, når pigerne er klædt på til bal -
og jeg tror faktisk også, at de fleste af os ville blive lidt skuffede,
hvis det slet ikke gav respons. Når vi tager festtøjet på er det vel
netop for at vise os frem ;-)

Kirstine - erklæret "benoman"....hvis det ellers er et udtryk *G*

Vanillepigen

"FreYa" <fr...@mailto.dk> skrev i en meddelelse

Hej FreYa

> [...]
påvirkning via
> feks. billeder der er årsagen til at nogle vælger at få

Ja det kan jeg godt se. For det sætter jo lige så stort
spørgsmålstegn ved hvorvidt folk kan vælge selv, eller ej.
Jeg tror, at Bordo mener, at denne påvirkning er meget subtil og
at man måske ikke er bevidst om den. Jeg mener ikke, at hun
stiller spørgsmåltegn ved det enkelte mennekses valg eller at hun
mener, at folk handler ubevidst. Jeg tror hendes pointe er, at
man kollektivt må stille disse spørgsmål og debattere disse
billeder. Men for at kunne gøre det siger hun også, at disse
billeder ikke bare er billeder - at de er dels af en "diskurs"
(fortærsket udtryk - men altså), som man må tage alvorligt. Og
der vil jo altid være nogle, der ikke mener, at det er nødvendigt
at tage alvorligt. Eller som negligerer deres betydning.

Et af de væsentlige spørgsmål hun stiller er, hvorfor fraser som
"personal empowerment" bliver ved med at dukke op i fx
plastikkirurgers reklamer og skønhedsreklamer i det hele taget.
Det at være magtfuld bliver på den måde til noget rent ydre.

> [...]
ønsker at
> følge moden, lade sig operere for at leve op til et ideal,

Ja. men spørgsmålet er så bare, og det er her de to "planer" på
en eller anden måde kommer på kollisionsskurs og hvor man måske
kommer til at virke som om man stiller spørgsmålstegn også ved
individuelle menneskers valg med fare for at virke bedrevidende,
hvis man begynder på denne debat.

> [...]
> skal findes i påvirkninger udefra. Nej spørgsmålet er:
*hvorfor* lader
> vi os i den grad styre og påvirke udefra?

Men dette hvorfor er et kollektivt spørgsmål.

Jeg tror ikke at det er en direkte følgevirkning - vi går ikke
fra at se en reklame med en lækker model til at ville have
brystimplantater (hvordan staves det!!) til at gøre det. Jeg
tror, at vejen er mere snørklet, mere subtil og ubevidst. Det
Bordo fx advokerer for er netop at stille det spørgsmål, at lave
kulturkritik, så der bliver spurgt *hvorfor* på et kollektivt
plan. Og hun forsøger at komme med nogle svar.

Det handler måske også om at være oppe på beatet, at vise at man
har kontrol med sig selv (og nu tænker jeg fx på at man ikke er
for "fed", at man ikke er " rynket" etc. at man *kontrollerer*
sig selv for at være på toppen, for at få jobs for at kunne hamle
op med de unge gulddrenge nede i reklameafdelingen). Nu ved jeg
godt, at Bordo skriver udfra et amerikansk perspektiv, og måske
er tingene lidt "værre" derovre (det er i hvertfald, hvad
europæerne godt kan lide at bekræfte hinanden i), men ikke desto
mindre tror jeg godt at vi kan bruge den slags kritik herhjemme,
og den har da osse været oppe at vende fx i forbindelse med
"Barbie"reklamen med Claudia Schiffer. Det sjove ved det er, at
nogle tager det dybt seriøst, nogle ser som ironi. nogle nyder
den etc.

mvh Kristine.

Bøger af Bordo:

Unbearable Weight : Feminism, Western Culture and the Body. 1993.
Twilight Zones : The hidden life of Cultural Images from Plato to
O.J. 1997.
Mandekroppen. 2000.

Vanillepigen

> hej Kristine :)

Hejsa,

> Ikke i min bog for jeg går da ikke efter hvordan en piges
bryster
> ser ud. Den pige jeg forelsker mig, eller som tænder mig har de
> bryster hun har og dermed basta! :-)

Det var nu osse mest ment for sjov.

Men bortset fra det har du ret. Det er UDSTRÅLINGEN det handler
om .- Det har vi vist snart fået slået fast til bevidstløshed her
i DSS :-) Men det handler osse om, at hun (en hvilken som helst
kvinde) har det godt med de bryster hun nu har. Nogle gange ser
man kvinder, der går og "skjuler" deres bryster ved at gøre sig
rundryggede. De får en elendig holdning og dårlig ryg og de
mangler den der gnist, der kommer af stolthed over deres krop og
bryster hvad enten disse så er store eller små. Det syns jeg er
synd.

Men igen hvis de føler at de kunne få det bedre, fordi de ændrede
det ved deres krop, fx for små bryster, så vil jeg ikke dømme den
enkelte. Det er hendes eget valg.

> [...]
en
> udstråling, der siger mig, at hun er fræk og dejlig og ligefrem

SCHÅÅLL for det.

Men det er i parentes bemærket osse derfor at det er lidt -
mærkeligt - at tale om 1. og 2. klasses kvinder. I hvertfald hvis
man dømmer på udseendet alene. (At nogle mennesker mænd som
kvinder kan være nogle svin - det er så noget helt andet - OT i
den forbindelse). Jeg håber, at ham den unge fyr, bliver i stand
til at se kvinder som de mennekser, de er i stedet for at
kategorisere dem på den måde.

Hilsen Kristine.

Kirstine

In article <mcqd7tosp96ss1411...@4ax.com>, fr...@mailto.dk
says...

Hej FreYa :-)

> [...]
> også at det må være op til den enkelte at vælge hvorvidt man ønsker at
> følge moden, lade sig operere for at leve op til et ideal, eller man

Jeg er på en måde enig med dig i ovenstående - og så alligevel ikke. Det
er altså ikke så nemt at "vælge" at være ligeglad. Selvom jeg da godt
ved, at jeg ikke sådan lige kan lave om på mig selv - plasikkirurgi kan
udrette mirakler, men min pengepung vrider sig bare ved tanken - så
hindrer det da ikke, at jeg kan spore mange af mine følelser om ikke at
være okay tilbage til de idealer, som der findes.

Min kæreste og jeg var på ferie i Tyrkiet i sommers. Det endte med at
blive en dejlig ferie, men jeg var tæt på slet ikke at ville afsted. For
jeg kunne ikke lade være med at tænke på, at nu skulle vi på stranden, og
dér ville det vrimle med smækre kvinder, som er meget flottere end mig.
Og hvad ville min kæreste tænke, når han så mig i badedragt ved siden af
dem?? *hehe* Jeg kan da godt selv høre, at det kan lyde langt ude, men
for mig var det en meget reel frygt. Inden vi rejste, gjorde han meget ud
af at forsikre mig om, at han jo kendte min krop og fandt det dejlig, men
det krævede altså alligevel nogle dage i Tyrkiet, inden jeg følte mig
tilpas.

> Jeg er enig i at det er et kollektivt problem, men ikke i at årsagen
> skal findes i påvirkninger udefra. Nej spørgsmålet er: *hvorfor* lader
> vi os i den grad styre og påvirke udefra?

Det er sørme et godt spørgsmål :-) Dén skal jeg lige tænke lidt over.

John Sahl

"Kirstine" <min...@mail.dk> wrote in message

> [...]
> og jeg tror faktisk også, at de fleste af os ville blive lidt skuffede,
> hvis det slet ikke gav respons. Når vi tager festtøjet på er det vel

Ja, vi skal jo nok passe på ikke at skuffe dig, ved ikke at give respons
,-)

> Kirstine - erklæret "benoman"....hvis det ellers er et udtryk *G*

Jeg må jo erklære mig for kvindoman så *G*

thana...@my-deja.com

In article <DCCd6.17398$fa3.8...@news010.worldonline.dk>,

"Puk" <pow...@worldonline.dk> wrote:
> <thana...@my-deja.com> skrev i en meddelelse

Hej Puk!

> Det var ikke det, der stod.

Det er muligt, men jeg TROR at det var det Kim mente. Det gættede jeg
ihvertfald på, tror du han mener noget andet?

> Der stod at bryster ikke gør kvinder sexuelt attraktive.

Selvfølgelig gør de da det! :-)

> Hvis det ikke er tilfældet at brysterne influerer
> på, hvor sexuelt attraktiv en kvinde er, hvorfor skulle det så være et
> problem, at de var blevet opereret?

Hmmm...tjah...det er det vel heller ikke nødvendigvis!?

> Jeg vil vove den påstand, at stort set alle har en præference med
> hensyn til bryster og deres form og størrelse. Kvinder inkluderet.

Det tror jeg du har ret i.

> Og hvis man ikke er glad for dem man har, så kan jeg ikke se noget
> galt i at få dem opereret.

Det kan jeg da heller ikke, men jeg tvivler på at det løser problemet!

> Hvad nu hvis det ikke handler om selvtillid, men om prikken over det
> berømte i?

Aha? Hvis bare min pik var 23 centimeter så ville jeg være PERFEKT!
(...nåhja, og så ville jeg også gerne have en lidt mindre mave, og
mindre fødder og lidt en lidt højere IQ & just a tad more sex appeal,
åhja og en større bil og et nyt køkken... Du kan godt selv se det,
ikk? :-)

> [...]
> sådan helt generelt (usikkerheden kan helt bestemt også ramme mig i
> visse situationer, men det ser jeg ikke som et udslag af manglende

Enig!

(SNIP)

> [...]
> afhængige af en eventuel partner.

> Men det lader til at du antager, at en præference ikke blot kan være

Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Skinkesalat er ikke blot
skinkesalat, men hvad er det ellers? Skinke & salat? :-)

Venligst Thanatos

Kim J.

Hejsa Henning

"Henning" <h...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Et slag på tasken, så går det galt i 5'-10% af tilfældene, men det er
> så den bevidste risiko den pågældende kvinde tager:-))

Du skriver at det kun går galt 5 - 10% af tilfældene, hmmm.... de succes
bryster jeg har set vil jeg på flere meters afstand kunne se, at de ikke er
ægte. Ønsker Susanne virkelig at få sine bryster gjort større, og har
gennemtænkt det ordentlig, så skal hun selvfølgelig gøre det! Men gør hun
det fordi, at hun tror at hun bliver mere seksuelt attraktiv af den grund,
så synes jeg ikke det er risikoen værd!

[SNIP]

> [...]
> ellers er bryster jo for mange (de fleste?) mænd, et stærkt erotisk/
> seksuelt inpirerende atribut, som giver lyst og rejsning, uanset hvordan

Måske er jeg ikke den typiske mand, men på mig er det et absolut turnoff med
kunstige bryster! Det kan godt være at de fleste mænd er bryst-fikserede,
hvad ved jeg? Personlig tænder jeg på naturlige bryster, hvis vi da ikke
lige skal snakke om lange ben, som virkelig tænder mig, eller for den sags
skyld en kvinde med et blink i øjer, som jeg absolut bare ikke kan stå for!
Kigger man på de pornobilleder der er på nettet, hvor kvinder har
kæmpe-kunstige bryster, så er det lige før jeg får kvalme. Det kan hverken
være rar for kvinden, og manden får ikke andet end et visuelt kick ud af
det.
Jeg har kommet sammen med piger som havde meget store bryster, og ofte har
det været et problem for de kvinder, ond i ryggen, de begynder at hænge mv.
De har dog alle været naturlige, og i mine øjne meget smukke! Jeg har også
kommet sammen med en pige, hvor den ene bryst var et rigtig hængebryst, og
det andet et ganske normalt smuk bryst. Det ene bryst var mere end dobbelt
så stor som det andet, og jeg er rimelig sikker på at sygesikringen gerne
ville havde betalt for en brystoperation for pågældende kvinde. For mig
synes jeg nu, at hun havde jordens smukkeste bryster, og jeg vil til enhver
tid påstå, at det ikke har spor med forelskelse at gøre. Det er ikke
kvindens bryster som tænder mig, men kvinden som helhed! Er hun ked af sit
eget udseende, er hun sur og negativ, og vil lave alt om på sig selv, så er
jeg ikke fyren for hende. Er hun der i mod glad, synes hun ser rimelig ud,
og kan lide at gøre noget ud af sig selv, så er det fuldstændig underordnet
om hun har et par rosiner eller et par kæmpe vandmeloner, bare de er ægte!
Vil jeg lege med silikone (undskyld Susanne, jeg er grov nu!), så ville jeg
købe en lolittadukke :O)

MVH
Kim J.

> MVH
> Henning
> Ps. Vil du lige være rar, at tænke over din klippe og svar (citat) teknik?

Så længe indlæggene ikke er så lange, at de fylder en hel roman, så er citat
teknikken ikke særlig vigtig! Du kan jo hurtig overskue hvad der bliver
svaret på, og så længe svaret er linket til et enkelt indlæg er der ikke
nogle specielle fordele ved at klippe for meget i det indlæg man svarer på!

> Klip det væk der ikke svares direkte på, og svar under det du citere,
> det gør det nemmere for alle at følge med i debatterne :-))

yeps.... men svarer du kun på et enkelt indlæg, og indlægget ikke fylder
flere megabyte, men kun et kar kg. byte, så kan du lige så godt lade det
oprindelige indlæg stå for at være sikker på at alle fatter hvad du egentlig
reagerer på. Vælger du der i mod at reagere på Susannes indlæg via mit
indlæg, så er det noget lort! For ingen vil kunne finde ud af hvem der siger
hvad, medmindre du er meget dygtig til at klippe i Indlæggene. Det gør
jævnligt galt, men i netop dette tilfælde med Susanne følte jeg, at det var
ok, at lade det fulde indlæg stå tilbage under kommentaren.

Endnu engang MVH
Kim J.

Trine Stubbe Teglbjaerg

On Tue, 30 Jan 2001 14:05:38 GMT, thana...@my-deja.com wrote:

>Jeg synes da ikke, at det er spor selvmodsigende, at sige som Kim gør.
>Jeg er helt enig, men for lige at omformulere: Rent seksuelt er
>størrelsen på brysterne ligegyldig, bare de er ÆGTE!

Nåeh ja - og så er det vel osse andet end lige brysterne der
er sexuelt ophidsende? ;o)
--
- Trine
sn...@nospam.dk

Puk

"Kim J." <bl...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim :o)

> [...]
succes
> bryster jeg har set vil jeg på flere meters afstand kunne se, at de

Hvor mange har du set? Ja det lyder måske dumt, men hvis de opererede
bryster du har set har siddet på pornomodeller på billeder, så er det jo
altså ikke sikkert, at de er repræsentative så at sige.
Jeg tror, det er de færreste "almindelige" kvinder, der får lavet deres
bryster usædvaneligt store. Så vidt jeg husker (fra en dokumentar
udsendelse om samme sag) så var det vist mest almindeligt at danske
piger fik lavet en a-skål til en b-skål eller en b til en c. Derudover
var der så en del der blot fik løftet eller strammet op og selvfølglig
nogen som fik reduceret brysterne grundet gener.
Er du sikker på, at du ville kunne gennemskue et par operede bryster
under disse omstændigheder? Det er jo ikke så underligt at man lægger
mærke til de bryster, der er blevet lavet abnorme i størrelse, men blot
fordi man lægger mærke til dem, behøver de jo ikke være repræsentative
for operede bryster.
Her snakker jeg ikke om at ligge på stranden og kunne se det (hvor tit
er det lige vi får lov til det i dk med det vejr vi har*G*?). Jeg
snakker om, at du kommer i kontakt med en kvinde til en fest, i byen
eller en privat komsammen, snakker med hende osv og kan se at hendes
bryster ikke er "ægte".

> [...]
turnoff med
> kunstige bryster! Det kan godt være at de fleste mænd er

Ja jeg har hørt mange mænd, som mente at de ikke kunne lide kunstige
bryster. At dømme efter den heftige debat hvor mændene ivrigt deltager,
ja så skulle jeg da mene, at mange mænd er ret brystfikserede.

> [...]
underordnet
> om hun har et par rosiner eller et par kæmpe vandmeloner, bare de er

Ja der er jo flere perspektiver i dette.
Det første vil jeg mene er, at det langt fra er sikkert at en kvinde
ønsker at ændre sine bryster for en mands skyld. Selv er jeg for tiden
en meget lykkelig singel, og jeg er stadig lige opsat på at blive slank.
Jeg er end ikke interesseret i at få mig en kæreste (er faktisk helst
fri, fordi jeg har det så godt med bare at være mig). Min lyst til at
blive slank er altså ikke styret af ønsket om at være tiltrækkende for
en mand. Det har noget at gøre med MIN præference. Jeg anser det for
meget muligt, at en kvinde der ønsker at ændre sine bryster har samme
motivation.
Det næste perspektiv er det her med om man er sur og tvær, ked af det
osv. Det er jeg ikke. Jeg er faktisk rigtig super glad. Jeg har lige
præcis det liv, som jeg godt kunne tænke mig at have lige nu. Pointen
er at mit ønske om at blive slank ikke forhindrer mig i at være glad.
Overhovedet ikke. Det behøver et ønske om at ændre bryster heller ikke
gøre.

Min pointe med dette er at sige, at det altså ikke nytter noget sådan at
trække tingene ud i ekstremerne. Sandheden ligger som regel et sted i
midten. En brystoperation behøver ikke være noget med at anskaffe sig
en G eller F skål og ønsket om større bryster eller bare anderledes
bryster behøver ikke være noget som man går og er rigtig ked af og har
det meget dårligt med i en grad der påvirker resten af ens liv.

> Vil jeg lege med silikone (undskyld Susanne, jeg er grov nu!), så
ville jeg
> købe en lolittadukke :O)

Ja tænk hvis det slet ikke handler om, hvad du gerne vil lege med, men
hvad kvinden ønsker sig til sig selv ! Novel idea, I know *G*.

Vanillepigen

"Sabina Hertzum" <sab...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

omkring 80
> kg med de samme bryster reagerer de jo knapt nok......

LOL. Det ka da godt være at det er det :o)

> knus sabina
>
> som er ved at være godt træt af sit underliv der i øjeblikket
har sit
> eget liv:o((

Det kommer vel an på på hvilken måde det har sit eget liv -men
det ser ud til at det er en forkert måde :o)

Kristine.

Vanillepigen

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej FreYa og Kirstine,

> [...]
ikke at
> være okay tilbage til de idealer, som der findes.

Man vælge bevidst at bruge sine penge til andet end
plastikkrirurgi - og man kan vælge at gøre det. På den måde kan
man være bevidst om sine valg - og det håber jeg da osse at folk
er.

[snip ferie i Tyrkiet]

Jeg forstår så udmærket hvad du mener.
Jeg kan give dig ret i at følelsen af at ikke at være ideel kan
udspringe af billeder, film etc med smukke kvinder og perfekte
kroppe. Og det kan være svært at være ligeglad på den måde. Det
er også en følelse jeg selv kæmper med tiltider. Jeg forsøger
bare at fokusere på at det er nogle andre ting, der virkelig
tæller for mig i mit liv.

Jeg mener, at man godt kan blive påvirket af disse billeder, at
man kan blive anfægtet og irriteret af dem. Men derfra og til at
"gøre noget" er der ihvertfald for mig lang vej. Jeg vil hellere
bruge min energi på, at spekulere over hvad de gør ved mig (og
andre mennesker)og hvorfor de gør det, og forholde mig til dét.
End at få det dårligt med mig selv over det.
Så at sige mobilisere en form for kritisk forsvar :o).

Kristine.

Tomas O.

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> skrev i en meddelelse news:ewEd6.1101$aE.1...@twister.sunsite.dk...

Hej Kirstine og Kristine :-)

Jeg må lige dele det her med jer.

I bussen i dag, kom der en pige op, ca 25 år, ikke umidddelbart
en, der får fyrene til at vende sig om, fordi hun ikke var
'klassisk' flot, altså ikke en Claudia (Barbie) Schiffer. Hun
havde bare dne her udstråling.. jeg siger jer, jeg tabte pusten
og kunne absolut ikke lade være med at sidde at stirre på hende.
I mine øjne var hun den smukkeste kvinde jeg har set i årevis.
Mit hjerte hamrede og alt på mig skreg, 'SHIT hvor er hun
GUDESMUK!' Så steg hun af og det var som om al lyset forlod
bussen. Hun så mig ikke og lagde nok ikke engang mærke til at jeg
sad og var totalt hypnotiseret af hende.

Hvis man pillede kropsproget og hende udstråling af hende, ville
hun falde i et med tapetet.

med sukkende hilsen
Tomas O.

Kirstine

In article <ewEd6.1101$aE.1...@twister.sunsite.dk>, kris...@gazel.dk
says...

Hej Kristine :-) ...nu gælder det om at sætte r'et rigtigt *S*

> Man vælge bevidst at bruge sine penge til andet end
> plastikkrirurgi - og man kan vælge at gøre det. På den måde kan
> man være bevidst om sine valg - og det håber jeg da osse at folk
> er.

Jo, det har du ret i. Men for mig for eksempel er det ikke så meget et
bevidst valg om ikke at bruge pengene på plastikkirurgi - det er en
bevidsthed om, at mit dankort ville smelte og min bankrådgiver ville
falde død om, hvis jeg spenderede 30.000,-. Jeg ved ikke, om jeg ville
gøre det, hvis der en dag dumpede en ishockeytaske ind af min
brevsprække. Men det er i hvert fald ikke et udslag af en bunke
selvtillid og en fravælgen af at ligne en supermodel. For hvis det var,
så ville jeg vel for pokker ikke lukke øjnene, når jeg skal forbi spejlet
om morgenen efter badet....eller hvad?

> [...]
> er også en følelse jeg selv kæmper med tiltider. Jeg forsøger
> bare at fokusere på at det er nogle andre ting, der virkelig

Det gør jeg da helt sikkert også - og jeg er udmærket klar over, at de
vigtigste mennesker, ting og begivenheder i mit liv ikke har en disse at
gøre med brystmål, højde, skostørrelse eller grå hår.

> [...]
> End at få det dårligt med mig selv over det.
> Så at sige mobilisere en form for kritisk forsvar :o).

Du skulle vel ikke lige ligge ind med en manual til opbygning af et
kritisk forsvar?! :-)

Sabina Hertzum

> har sit
>
> Det kommer vel an på på hvilken måde det har sit eget liv -men
> det ser ud til at det er en forkert måde :o)

temmelig meget den forkerte måde...... især ifølge lægen...... av av
av....

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Sabina Hertzum

> [...]

hun
> det fordi, at hun tror at hun bliver mere seksuelt attraktiv af den

det er jo så et spørgsmål om hvordan man ser på det......
hvis det er det rigtige for susanne vil hun sandsyneligvis også få en
helt anden udstråling....
det kommer vel automatisk med at man får det bedre med sig selv......

jeg har en veninde der har en temmelig tynd og har en temmelig lille
a-skål....... så blev hun gravid og efter en vellykket fødsel og kun 5
kg ekstra på benene samt en bh-skål der nærmest var C.... nu fik hendes
selvtillid et kæmpe boost......
lige pludselig gik hun med oprejst pande og rank ryg..... og for en
gangs skyld var det ikke skumle hasher typer der faldt for hende.......
men... mælken forsvandt og det gjorde hendes bryster også......
hendes drøm er nu at få implantater..... ikke til en c skål men bare en
b skål ville hun være glad for.......
hun er stadig tynd... har lige overstået en depression med rimeligt godt
udfald og har fået endevendt sit indre.... derfor er det ikke for hende
et spørgsmål om at score fyre eller få opmærksomhed... men om at hun har
det godt med den krop hun lever med hver dag.....

af samme grund kunne jeg godt tænke mig at få en fedtsugning på maven og
hofterne.... samt at få reduceret mit maveskind..... skal vi ud hvor jeg
ikke behøver men meget gerne vil så vill ejeg gerne have løftet mine
bryster.....
og alt dette ville jeg gøre for MIG..... ikke for kæresten eller nogen
andre.. men for at jeg kan være glad når jeg ser mig i spejlet.....

Peder Vendelbo Mikkelsen

"FreYa" skrev

Hej FreYa

> spørgsmålet er: *hvorfor* lader vi os i den grad styre og
> påvirke udefra?

Det er helt sikkert strålerne fra rummet, husk at tage din
aluminiums-hat på, så kan de nemlig ikke styre dig *fnis*

Det er vel fordi vi er socialt bevidste?

Fordi vi indpasser/ tilpasser os, til hvad vi tror at verden
(nærsamfundet, omgangskredsen, arbejdspladsen etc.) forventer af
os.

Det ovennævnte er groft simplificeret, men jeg tror alligevel at
det er et meget godt bud på et svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Peder

Peder Vendelbo Mikkelsen

"Kirstine" skrev

Hej Kirstine

> Så noget om unge piger, der drømte en modelkarriere. Og der
> var en pige - meget køn og noget så åleslank - der fik at
> vide, at hun altså skulle tabe mindst 7 kilo, hvis hun ville
> gøre sig håb om at blive til noget.

Hmm, jeg har ellers lagt mærke til (med glæde) at der oftere og
oftere optræder rigtigt levende kvinder i reklamerne (jeg tæn-
ker primært på papir-reklamerne).

Der må jo være nogen, som er ved at være træt af de alt for
tynde kvinder, når nogle reklamer (reklamebureauer/ reklameaf-
delinger) begynder at vise ægte næsten normale kvinder.

> Når jeg ser eller hører om den slags, så kan jeg sørme godt
> forstå, at der er mange, der finder det helt umuligt at holde
> af sin naturlige krop.

Tjah, det er åbenbart også noget som er begyndt at ramme mænd
på flere måder.

Jeg så en udsendelse om modeller for vel nok et halvt år siden,
hvor nogle af de mandlige modeller snakkede om at de snart skul-
le have silicone/ saltvand/ whatever indsat på strategiske
steder, for de kunne ikke udvikle de muskler som var efter-
spurgte hurtigt nok.

For et par måneder siden, hørte jeg i radioen, at unge fyre/
unge mænd i stigende grad henvendte sig til en anoreksi-hotline,
for at få hjælp til at komme ud af problemet.

> det pudsige er, at man slet ikke behøver at have klædt sig på
> til sjov og ballade med de høje hæle og den nedringede kjole.

Det synes jeg ikke er spor pudsigt, jeg tror da at de fleste
tænder mere på kvinder i normal dagligdags påklædning, end på
kvinder i guldlame kjole i høje hæle, fordi de bedre kan as-
sociere sig med en normal kvinde, end med en 007-pige til fest
i Monte Carlo.

> Jeg er blevet stoppet af en mand i Netto (!!),

Uhh, det er en farlig butik.

> som mente, at jeg ville være oplagt som pornomodel - og jeg
> var altså iført t-shirt og min kærestes gamle joggingbukser
> ;-) Som han så charmerende sagde "Dine patter skriger bare
> om lov til blive vist frem!"

Vi vil se, send straks billeder til den rette gruppe.

> Nu kan jeg sidde og smågrine af episoden, men dengang blev jeg
> utroligt ked af det.

Synes du at hans kommentar var nedladende dengang?

> Jeg kan godt forstå, at man(d) kigger, når pigerne er klædt på
> til bal

Øhm, vi kigger altså også til dagligt, i alt fald de mænd jeg
kender.

Med venlig hilsen

Peder, som ikke kan frasige sig at have et godt øje til store
bryster og skam også har lagt mærke til når Sabina smider dem op
i øjenhøjde...

Vanillepigen

> Hej Kristine :-) ...nu gælder det om at sætte r'et rigtigt *S*

(Ja jeg har lagt mærke til, at du er blevet kaldt Kristine et par
gange)

> [...]
> brevsprække. Men det er i hvert fald ikke et udslag af en bunke
> selvtillid og en fravælgen af at ligne en supermodel.

Det jeg tænkte på med bevidst valg, er at der fra påvirkningen
(eller hvad vi skal kalde det) til at vi bevidst vælger at gå til
en kirurg ligger en hel masse tanker og følelser og ulmer.
Tanker, der handler om at sammenligne sig med andre piger/kvinder
og følelser af ubehag eller usikkerhed over ens krop. Det er
sådan en gråzone, hvor man rammes af nogle tanker, man egentlig
ikke selv vælger.

Men man kan forsøge at analysere dem, for at finde ud af om det
er en selv, "der er noget i vejen" med eller om man stiller for
store krav til sig selv, eller hvor meget man egentlig lader sig
påvirke af de ting. Og hvis man stiller spørgsmålstegn ved disse
ting og finder ud af at der er noget man kan gøre for at føle sig
bedre tilpas med sin krop (og glad), eller finder ud af at det
ikke betyder en skid i forhold til hvem man er og "hvor man er på
vej hen" - så er det vel en form for kritisk selvforsvar.

Det kan så osse godt være at man finder ud af, at det er ok at få
lavet om på sig selv ad plastikkirurgisk vej, jamen så er det vel
det, der er det fornuftige, at gøre (hvis man har råd til det
:o))

>For hvis det var, så ville jeg vel for pokker ikke lukke øjnene,
når jeg skal forbi spejlet
>om morgenen efter badet....eller hvad?

Er der noget i det spejl, du kan fokusere på - noget som du synes
er pænt eller smukt ved dig selv, som gør at du ikke behøver at
lukke øjnene? For mit eget vedkommende er jeg heller ikke 100 %
tilfreds med min krop. Men når jeg ser mig i spejlet, fokuserer
fx. jeg på, at jeg har et pænt ansigt med nogle pæne øjne, og at
jeg har en god holdning, selv om jeg udfra et objektivt synspunkt
er overvægtig i forhold til min højde. Og så er jeg egt ret glad
for mine bryster :o).

> [...]
disse at
> gøre med brystmål, højde, skostørrelse eller grå hår.

Når jeg skriver, at jeg forsøger at fokusere på at det er nogle
andre ting, der virkelig tæller for mig i mit liv tænker jeg i
første omgang ikke så meget på fx andre mennesker, ting og
begivenheder (selvom det selvfølgelig også betyder meget) men i
første omgang mere på den måde jeg tænker om mig selv og det jeg
vil og det jeg selv mener at jeg står for - mentalt kan man sige.

Min pointe er, at uanset om man forholder sig til disse spørgsmål
på det personlige eller det samfundsmæssigt plan handler det om
(for mit eget vedkommende) om at være *bevidst* om ikke bare ens
valg , men også den måde man opfatter sig selv, og om man lader
andre mennesker (og "kulturelle billeder") spille en rolle for
ens selvtillid.

> Du skulle vel ikke lige ligge ind med en manual til opbygning
af et
> kritisk forsvar?! :-)

Nej desværre ikke - her gives ingen lette løsninger ;o) Men et af
nøgleordene er vist Refleksion og ikke *kun* Selvrefleksion.

Kristine.

Vanillepigen

> Hej Kirstine og Kristine :-)

Hej O. Samot

> Jeg må lige dele det her med jer.

Åh tak

[Snip Kvinde i bus]

> Hvis man pillede kropsproget og hende udstråling af hende,
ville
> hun falde i et med tapetet.

Jamen - det er jo det jeg Mener.

Kristine.

Vanillepigen

> temmelig meget den forkerte måde...... især ifølge lægen......
av av
> av....

Det lyder sletikke rart.

med venlig og medfølelnde hilsen

Kristine.

Peder Vendelbo Mikkelsen

"Puk" skrev

Hej Puk

> bryster ikke gør kvinder sexuelt attraktive.

Det er jeg i alt fald ikke enig i, bryster er en af de ting
som gør kvinder attraktive for mig. Men, et par flotte bryster
er altså ikke nok, der skal jo være en del andre ting også, for
at det er interessant (det har vi listet op så mange gange før,
så det vil jeg ikke trætte gruppen med at gøre endnu en gang).

> Hvis det ikke er tilfældet at brysterne influerer på, hvor
> sexuelt attraktiv en kvinde er, hvorfor skulle det så være et
> problem, at de var blevet opereret?

Hmm, det er vel fordi, man gerne vil have den "ægte" vare, gæt-
ter jeg på. Jeg har ikke været udsat for opererede bryster,
på tæt hold, så jeg aner ikke om det gør en forskel IRL.

Hvordan tænker i om mænd, som har fået opereret diverse steder,
f.eks. et flot brystparti, nogle pænt store overarme, nogle
dirrende stramme balder? (hvis i vidste at mænd gjorde det
samme)

> Jeg vil vove den påstand, at stort set alle har en præference
> med hensyn til bryster og deres form og størrelse.

Enig.

> Hvad nu hvis det ikke handler om selvtillid, men om prikken
> over det berømte i?

Tænker du på, hvis man har et ønske om at se fuldstændigt per-
fekt (som en Barbie-plastik dukke) ud, at leve op til et eller
andet ideal?

Hmm, jeg har lidt svært ved at undertrykke, at jeg ikke er vild
med forskønnelsesoperationer. Jeg synes at det er træls, at ver-
den har udviklet sig til: at hvis man ikke bryder sig om noget
ved sig selv, så finder en læge bare kniven frem.

Hvis denn udvikling fortsætter, hvad jeg stoler 100% på, går
der vel ikke mange århundreder før alle ligner hinanden og det
bliver efter min mening en fattigere verden hvis det sker.

Ja, jeg er lidt gammeldags idag.

Med venlig hilsen

Peder, tyngdeloven er en hård modspiller, heldigvis kan man
snart tage på charterrejser i rummet.

John Sahl

> Det lyder sletikke rart.

Det er det heller ikke.. *S*

Kirstine

In article <H2Gd6.1479$aE.1...@twister.sunsite.dk>, ped...@gmx.net
says...
> Hej Kirstine

Hej Peder :-)

> [...]
> tynde kvinder, når nogle reklamer (reklamebureauer/ reklameaf-
> delinger) begynder at vise ægte næsten normale kvinder.

Hmmm..det har jeg nu godt nok ikke lige lagt mærke til. Men det ville dog
være herligt, hvis udviklingen er begyndt at vende. Jeg så - eller hørte
- for lidt tid siden, at hvis Marilyn Monroe eller Sophia Loren havde
været 20 år i dag og gik ind hos et filmstudie for at søge en rolle, så
ville de blive afvist. Skræmmende, for netop de to er frodige, flotte
piger.

> [...]
> le have silicone/ saltvand/ whatever indsat på strategiske
> steder, for de kunne ikke udvikle de muskler som var efter-

Det program så jeg også, tror jeg nok - har i hvert tilfælde set et
ligende program. Uhyggeligt.

> Uhh, det er en farlig butik.

*GG* Jeps...farlig men tiltrækkende billig!!

> Vi vil se, send straks billeder til den rette gruppe.

Kan da godt sende et par billeder af mig i dykkerdragt i 15 meters dybde
blandt fiskestimer i Tyrkiet ;-)

> Synes du at hans kommentar var nedladende dengang?

Ja, bestemt! Jeg finder det ikke smigrende at få mine brysters eventuelle
pornografiske potentiale udbasuneret i Netto i myldretiden. Hvis den
kommentar var ment som et kompliment, så fattede jeg det i hvert tilfælde
ikke.

Jeg var - og er - ikke tryg ved, at nogle mænd tilsyneladende helt
glemmer, at der bag babserne er en helt almindelig pige, som ikke
nødvendigvis er løs på tråden eller med på den værste. Min personlige
erfaring er, at store bryster for nogle mænd er synonym med "parat til
hvad som helst" - med hende er det ikke nødvendigt at udvise almindeligt
hensyn eller respekt. Og jeg kan godt blive træt af at blive sat i bås,
bare fordi moder natur valgte at sætte mig sammen, som hun gjorde.

> Øhm, vi kigger altså også til dagligt, i alt fald de mænd jeg
> kender.

*hehe* Det gør jeg da også selv - der findes ikke noget bedre i mine øjne
end et par flotte mandeben. (vinteren er derfor en kedelig årstid for
mig...og det var sommeren også for den sags skyld *G*) Og jeg mener
bestemt heller ikke, at der er noget forkert i at kigge. Samle appetit
ude og spise hjemme ;-)

Kirstine

Kirstine

In article <9hGd6.1583$aE.1...@twister.sunsite.dk>, kris...@gazel.dk
says...

> [...]
> og følelser af ubehag eller usikkerhed over ens krop. Det er
> sådan en gråzone, hvor man rammes af nogle tanker, man egentlig

Okay...så er jeg med - og enig *S*

> [...]
> ikke betyder en skid i forhold til hvem man er og "hvor man er på
> vej hen" - så er det vel en form for kritisk selvforsvar.

Hmmm..altså en slags revision af mål, midler og ønsker - og så en
overvejelse af, hvor meget ens fysiske fremtoning har?? Jo, det har du da
ret i.

> [...]
> lavet om på sig selv ad plastikkirurgisk vej, jamen så er det vel
> det, der er det fornuftige, at gøre (hvis man har råd til det

Det er lige det :-)...selvom det sværeste nok er at nå til det punkt,
hvor man inderst inde ved, at det er det rigtige at gøre.

> [...]
> jeg har en god holdning, selv om jeg udfra et objektivt synspunkt
> er overvægtig i forhold til min højde. Og så er jeg egt ret glad

Jeg synes, at mine øren er pæne :-)...men de fylder jo ikke så meget i
spejlbilledet. Det er jo ikke fordi, at jeg er utilfreds med alt ved min
krop. Men øjnene har ligesom en tendens til straks at vandre hen til de
steder, som jeg absolut ikke er stolt af. Men jeg kan godt se din pointe,
tror jeg : at bevidst vælge at se på de ting, som man er glad for først
og mere end på de ting, som man ikke bryder sig om. Det må prøves!! Min
kæreste har faktisk forsøgt at stå foran spejlet sammen med mig og pege
på forskellige steder på min krop og fortælle mig, at han finder mig
smuk. Så jeg er jo i virkeligheden et utaknemmeligt skarn. Men i morgen
tidlig vil jeg da gøre forsøget - gad godt at kunne prøve tøj i en
forretning, for det gør jeg ellers aldrig pga spejlet *S*

> [...]
> første omgang mere på den måde jeg tænker om mig selv og det jeg
> vil og det jeg selv mener at jeg står for - mentalt kan man sige.

Okay - den fangede jeg ikke i første omgang.

> [...]
> valg , men også den måde man opfatter sig selv, og om man lader
> andre mennesker (og "kulturelle billeder") spille en rolle for

Enig!!

Tomas O.

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> skrev i en meddelelse news:ahGd6.1585$aE.1...@twister.sunsite.dk...

> Hej O. Samot

> Åh tak

*G* selv tak

> [Snip Kvinde i bus]

> Jamen - det er jo det jeg Mener.

Netop der for at kunstige bryster ikke virker efter hensigten....

Hilsen
Tomas O.

Hanne L

Henning og Kim J. skrev

Hej Kim

> [...]

> svaret på, og så længe svaret er linket til et enkelt indlæg er der ikke
> nogle specielle fordele ved at klippe for meget i det indlæg man svarer

Når man i gruppen, og på usenet i øvrigt, har en kutyme mht
måder at svare på indlæg på, samt har valgt vejledere til at
guide nye (og gamle) skribenter for at sikre, at kommunikationen
glider så behageligt for alle som muligt, bør det være en selvfølge,
at denne vejledning følges. Samt, at vejledningen ikke er til
diskussion i denne gruppe, men kan diskuteres i netiketten,
hvor svar på dette indlæg vil kunne ses.

> [...]
var
> ok, at lade det fulde indlæg stå tilbage under kommentaren.

Susannes indlæg skulle have stået over dit indlæg, så gruppen
kunne se, hvad du svarede på.
Det har ikke noget med antal kb at gøre, at du kun skal tage det
med, du svarer på. Det er for, at man ikke igen og igen skal læse
det oprindelige indlæg, men kun det, der svares på. Ellers bliver
det for tungt at læse.
Enhver har mulighed for at gå op i det oprindelige indlæg og se,
hvad den fulde ordlyd var.
De fleste lykkes meget godt med at klippe i indlæggene, så man
forstår, hvad de svarer på.

Med venlig hilsen
Hanne L

FUT (follow up to) news:dk.admin.netikette

John Sahl

"Tomas O." <t...@gmx.net> wrote in message

> Netop der for at kunstige bryster ikke virker efter hensigten....

Nej Tomas.. Netop derfor de virker... Og jeg mener ikke
pornofilmsstørrelserne men dem der får lavet et par pæne bryster i stedet
for ingenting at have.. De fleste af dem får lige netop den udstråling og
det kropsprog du efterlyser.. Og jeg taler af erfaring for jeg kender 2
der har fået lavet deres bryster mindre og 3 der har fået dem lavet
større.. og i de tilfælde har det været en 100% succeshistorie..

Peder Vendelbo Mikkelsen

"Kirstine" skrev

Hej Kirstine

> Hmmm..det har jeg nu godt nok ikke lige lagt mærke til.

Jeg aner ikke om der er forskel på reklamer som sendes ud i
Århus og der hvor du bor, men jeg tvivler på det. Jeg har be-
mærket det i bl.a. reklamerne for supermarkedskæderne.

> Men det ville dog være herligt, hvis udviklingen er begyndt at
> vende.

Det kan være, at det blot er nogle forsøg, for at se kundernes
reaktion, når de skal have læderet op af baglommen, for at se
om der er forskel i indkøbsvanerne ud fra hvordan reklamerne er
lavet.

Nå, jeg må hellere stoppe den tangent, førend jeg bliver alt
for off-topic.

> Jeg så - eller hørte - for lidt tid siden, at hvis Marilyn
> Monroe eller Sophia Loren havde været 20 år i dag og gik ind
> hos et filmstudie for at søge en rolle, så ville de blive
> afvist.

Tjoh, men det har vel også noget at gøre med, at udbudet af
skuespillerinder med et flot ydre, vel nærmest hænger på træer-
ne idag.

> Skræmmende, for netop de to er frodige, flotte piger.

Ja, det er de.

> Kan da godt sende et par billeder af mig i dykkerdragt i 15
> meters dybde blandt fiskestimer i Tyrkiet ;-)

Det er du velkommen til at gøre.

> Ja, bestemt!

Tjah, hans måde at udtrykke sin begejstring kunne nok godt med
fordel have været lidt mere elegang. Men, sådan taler man måske
i de kredse.

> Jeg finder det ikke smigrende at få mine brysters eventuelle
> pornografiske potentiale udbasuneret i Netto i myldretiden.

Heller ikke hvis det var din kæreste, som hviskede det lidt
højt i dit øre mens i stod i kø?

> Hvis den kommentar var ment som et kompliment, så fattede jeg
> det i hvert tilfælde ikke.

Fotografer er nok lidt ligefremme, ifølge nogle af de udsendel-
ser som har været om modeller, kan der godt ryge en flok ned-
ladende ord ud til modellen, så det er nok en arbejdsskade hos
ham du var udsat for.

På samme måde, er en hest nok heller ikke vildt begejstret ved
hvad en hestekøber siger om den, når der skal tingslåes på
Hjallerup marked (hvis den overhovedet forstår hvad der bliver
sagt).

> Jeg var - og er - ikke tryg ved, at nogle mænd tilsyneladende
> helt glemmer, at der bag babserne er en helt almindelig pige,
> som ikke nødvendigvis er løs på tråden eller med på den
> værste.

Jeg troede at den skrøne, var begravet for længe siden.

> Min personlige erfaring er, at store bryster for nogle mænd er
> synonym med "parat til hvad som helst" - med hende er det ikke
> nødvendigt at udvise almindeligt hensyn eller respekt.

Det er jo trist (at nogle mænd er sådan), men til gengæld er det
vel en hurtig måde at sortere uinteressante mænd fra?

> *hehe* Det gør jeg da også selv

Jeg fik bare lidt på fornemmelsen, at du ikke regnede med at der
blev kigget til daglig. Du nævnte, at du ville være lidt skuf-
fet, hvis der ikke blev kigget når du havde taget skrudet på
(for at vise sig frem).

> - der findes ikke noget bedre i mine øjne end et par flotte
> mandeben.

Hvordan ser sådan nogle ud?

Er det lange tynde ben som f.eks. Morten Frosts?
Eller er det lave kraftige ben som f.eks. Jan Mølbys?

> (vinteren er derfor en kedelig årstid for mig...

Ved du godt, at de fleste sportshaller er opvarmede? Og derfor
er der mange mænd som løber rundt i shorts og dyrker diverse
sportsgrene derinde.

> og det var sommeren også for den sags skyld *G*)

Der var ikke sommer sidste år, det gik fra forår direkte over i
efterår.

> Og jeg mener bestemt heller ikke, at der er noget forkert i at
> kigge.

Jo du gør så, afhængigt af situationen. Hvis du taler med en
mand, vil du gerne have øjenkontakt. Det har du i alt fald
skrevet i et tidligere indlæg.

> Samle appetit ude og spise hjemme ;-)

Spis her, med hjem? (udtales på Dansk-Kinesisk)

Med venlig hilsen

Peder

Tomas O.

"John Sahl" <john...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:_IHd6.20607$l57.8...@news000.worldonline.dk...
Hej John :-)

Ja kan være du har ret i at de to du kender virker som om de har
det bedre med større skål, men thats not the point. Den der har
det godt med hvad og hvem han/hun er uden nogen kunstige indgreb
har IMO en mere ægte hvilen i sig selv end den der har fået
silikone i!

Hilsen
Tomas O.

thana...@my-deja.com

In article <aQ13Ole2p6q3F3...@4ax.com>,

Trine Stubbe Teglbjaerg <sn...@nospam.dk> wrote:

> Nåeh ja - og så er det vel osse andet end lige brysterne der
> er sexuelt ophidsende? ;o)

Er du sikker? :-)

Venligst Thulle

John Sahl

> Hej John :-)

Hey don Tomaso >;c)

> [...]
> det godt med hvad og hvem han/hun er uden nogen kunstige indgreb
> har IMO en mere ægte hvilen i sig selv end den der har fået

Nu ikke så stivnakket, Tomas, du er jo ikke fyldt 50 endnu *G* Hvor er
det da i mine øjne bedøvende ligegyldigt hvor vidt den "hvilen i sig
selv" er ægte, eller først er kommet efter et fysisk eller psykisk
indgreb, hovedsagen er at den er der..

Er det mere legitimt at bruge 8 år i terapi for at opnå den "hvilen i sig
selv"? De timer der går til i de 8 år kunne være der hvor datteren lærte
at løbe på rulleskøjter eller sønnen vandt Sjælland Rundt på cykel ;-)

Og nej, jeg siger ikke det her fordi jeg godt kan lide bryster, for det
ved gud at jeg kan ;-) Jeg siger det fordi jeg tror på, at det er
bedøvende ligegyldigt om man gør det fysisk eller psykisk, bare man når i
mål..

Tomas O.

"John Sahl" <john...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:J_Hd6.20681$l57.8...@news000.worldonline.dk...
hej Johniieboy :-)
SNIP

> Nu ikke så stivnakket, Tomas, du er jo ikke fyldt 50 endnu *G*

LOL jeg sidder faktisk her og har hammerondt i nakken og er
temmelig øm og kan slet ikke dreje hovedet.

> Hvor er det da i mine øjne bedøvende ligegyldigt hvor vidt den
> "hvilen i sig selv" er ægte, eller først er kommet efter et
> fysisk eller psykisk indgreb, hovedsagen er at den er der..

Den kan IMO ikke være ægte hvis den ikke kommer indefra!

> Er det mere legitimt at bruge 8 år i terapi for at opnå den
> "hvilen i sig selv"?

Ja for så er vedkommende nemlig pisseligegald med om hun har a-b-
c- eller S skål!

> De timer der går til i de 8 år kunne være der hvor datteren
> lærte at løbe på rulleskøjter eller sønnen vandt Sjælland Rundt
> på cykel ;-)

Ja men var børnene lykkeliggere med en pissefrustreet mor der
ikke hviler i sig selv og sit jeg?

> [...]
> for det ved gud at jeg kan ;-) Jeg siger det fordi jeg tror på,
> at det er bedøvende ligegyldigt om man gør det fysisk eller

Tjah her er vi ej enige :-) men det er ok med mig :-)

Hilsen
Tomas O.

John Sahl

"Tomas O." <t...@gmx.net> wrote in message
Hvad så, giver du snart en kop kaffe?

> LOL jeg sidder faktisk her og har hammerondt i nakken og er
> temmelig øm og kan slet ikke dreje hovedet.

Få dig en gang massage.. Der må findes en der kan hjælpe dig nu du er
flyttet i ældrebolig ;-)

> Den kan IMO ikke være ægte hvis den ikke kommer indefra!

Jeg kan ikke se hvad det skal være ægte for, bare det er der..

> Ja for så er vedkommende nemlig pisseligegald med om hun har a-b-
> c- eller S skål!

Men det var hun jo ikke 8 år før da hun startede i terapien?

> Ja men var børnene lykkeliggere med en pissefrustreet mor der
> ikke hviler i sig selv og sit jeg?

Næh, det er jo netop det jeg siger.. Kig omkring dig og se på de piger du
selv kender, jeg vil vædde på at du kender mindst en der er blevet
"smadret" rent psykisk af en dum stodder til mand/kæreste ved at han har
rakket hende ned psykisk..

Det jeg siger er at i mine øjne er det lige legitimt at ordne det ved
operation som ved terapi...

> Tjah her er vi ej enige :-) men det er ok med mig :-)

Det skal der jo være plads til og det ville da også være for kedeligt
hvis vi alitd var enige, ikk? :-)

Chokmah alias rabias the dog

On Tue, 30 Jan 2001 17:02:08 GMT, FreYa <fr...@mailto.dk> wrote:

HI Babe Y :)
>Jeg er enig i at det er et kollektivt problem, men ikke i at årsagen
>skal findes i påvirkninger udefra. Nej spørgsmålet er: *hvorfor* lader

>vi os i den grad styre og påvirke udefra?

en kollektiv angst - en stor del af befolkningen er føler et stort
behov for at blive akcepteret i nedste fald elsket afholdt af
omverdnen / eller måske en da beundret for f.eks nogen store
atributter ægte eller ej -
det er angsten for ikke at være sig selv nok - eller en svægget tro på
dette jeg der søger refugium bag et formodet ideal billed.
Tøj fysisk povl krebs og det er vi mange der mener - ondet har mange
ansigter.
så deeeet :)
kYs i kussen til dig
Bo

Kirstine

In article <ZLHd6.2068$aE.2...@twister.sunsite.dk>, ped...@gmx.net
says...

Hej Peder :-)

> Jeg aner ikke om der er forskel på reklamer som sendes ud i
> Århus og der hvor du bor, men jeg tvivler på det. Jeg har be-
> mærket det i bl.a. reklamerne for supermarkedskæderne.

Jeg tvivler på, at der er den store forskel. Så det næste Føtex katalog
skal sørme kigges igennem....

> Heller ikke hvis det var din kæreste, som hviskede det lidt
> højt i dit øre mens i stod i kø?

Tjah...for mig er der nu en gang himmelvid forskel på, hvad min kæreste
kan sige til mig uden at gøre mig utryg ved situationen - og så på, hvad
en vildt fremmed kan sige til mig! Så umiddelbart har jeg svært ved at
sammenligne de to ting.

> [...]
> ser som har været om modeller, kan der godt ryge en flok ned-
> ladende ord ud til modellen, så det er nok en arbejdsskade hos

Det kan da godt være - men hvor i al verden står det skrevet, at fordi
jeg tilfældigvis har store bryster, så bør jeg være indforstået med, at
arbejdsskadede pornofotografer kan tale til mig, som det passer dem? Det
er muligt, at det er mig, der er snerpet - i mangel af et mindre negativt
udtryk :-) - men jeg har en blufærdighedsgrænse, som jeg ikke finder det
rimeligt, at andre vader hen over pga brystmål.

> [...]
> hvad en hestekøber siger om den, når der skal tingslåes på
> Hjallerup marked (hvis den overhovedet forstår hvad der bliver

Hmmm...siger du dermed, at jeg er en hest??!! ;-)

> Jeg troede at den skrøne, var begravet for længe siden.

Walk a week in my shoes....eller rettere i min bh. Så kan jeg garanterer,
at du får revideret den opfattelse.

> Det er jo trist (at nogle mænd er sådan), men til gengæld er det
> vel en hurtig måde at sortere uinteressante mænd fra?

Det kan du da mene - personligt ville jeg foretrække at få lov til at
vælge fra på et andet grundlag.

> Hvordan ser sådan nogle ud?
>
> Er det lange tynde ben som f.eks. Morten Frosts?
> Eller er det lave kraftige ben som f.eks. Jan Mølbys?

Det skal være i Mølby stil...:-)

> Ved du godt, at de fleste sportshaller er opvarmede? Og derfor
> er der mange mænd som løber rundt i shorts og dyrker diverse
> sportsgrene derinde.

Jeps...kommer ofte i DGI byen, og der kan man jo nyde lidt af hvert *G*

> Jo du gør så, afhængigt af situationen. Hvis du taler med en
> mand, vil du gerne have øjenkontakt. Det har du i alt fald
> skrevet i et tidligere indlæg.

Ja, selvfølgeligt vil jeg da have øjenkontakt med ham, jeg snakker med!
For mig er der altså forskel på at kigge og så være ude af stand til at
tage øjnene fra. Jeg har intet imod, at mænd og kvinder kigger - men for
mig går grænsen ved explicite kommentarer, vedvarende glanen under
samtale og lallende idioters forsøg på at være smarte. Det går i mine
øjne ud over at kigge.

> Spis her, med hjem? (udtales på Dansk-Kinesisk)

Næh tak - vil ha' det bragt ud :-)

Sabina Hertzum

"Tomas O." <t...@gmx.net> wrote in message

> Den kan IMO ikke være ægte hvis den ikke kommer indefra!

er du sikker? en pige der får opereret brysterne og opnår et hammer godt
resultat vil da nærmest per automatik få en bedre holdning og et mere
positivt syn på sig selv..... hun vil holde hovedet højt og derved
udstråle sikkerhed og styrke......

pointen er jo netop at NÅR man er glad for sig selv som man er, viser
det sig ved at man har en sikker udstråling..... hvis nye bryster,
fedtsugning eller whatever er det der skal til for at man _bliver_ glad
for sig selv, vil slutresultatet da være det samme....

IMO kan det sammenlignes lidt med en god BH... jeg har både gode og
dårlige bh'er........ men jeg kan mærke på mig selv at jeg har en helt
anden holdning og sikkerhed inden i når jeg har en bh ( eller i det hele
taget undertøj) på der bare sidder skide godt..... så kan jeg være nok
så kedelig klædt.... er det inden under i orden bliver man bare
glad.....

Kirstine

> [...]

> skal findes i påvirkninger udefra. Nej spørgsmålet er: *hvorfor* lader
> vi os i den grad styre og påvirke udefra?

Efter en tænkepause er jeg kommet frem til følgende :

Det handler måske om konformitet - trygheden i at være homogen, at være
en accepteret del af en større gruppe. Ikke at jeg siger, at det er det
rigtige, men jeg tror, at det er dybtliggende trang hos mange. Det har
nok altid været sådan, at de, der skiller sig ud fra flokken, risikerer
udstødelse eller andre ubehageligheder. I dag, hvor vi "flokken" er
blevet næsten uendelig stor, har medier til dels overtaget rollen som
leder. Forstået på den måde, at der er så mange trends, grupper og
subkulturer, at det er meget svært at finde ud af, hvor man hører til.

Samtidigt er udviklingen gået så meget i retning af individualitet, at
der er nogle, som bliver tabt på vejen. Det ser jeg flere eksempler på i
mit arbejde - børn, som ikke trives under selvforvaltning og
medbestemmelse og det, som er trendy pædagogik lige nu, har meget svært
ved at finde de rammer og grænser, som de behøver for at være trygge. Det
tror jeg også kan gøre sig gældende for voksne. At man kan have så svært
ved at finde ud af grænser og rammer, at man vender sig mod det, som er
mest kendt.

Måske nogle af os er så påvirkelige, fordi man via den påvirkning får sat
nogle betingelser op, som man kan overskue? Det er muligt, at man ikke
lever op til betingelserne, men de er konkrete og forstålige. Og en lille
ekstra tanke - for nogle bekræfter det måske et allerede eksisterende
billede af sig selv som forkert...at blive bekræftet er en bonus for
nogle, også selvom det er negativt.

FreYa

Kirstine <min...@mail.dk>, Tue, 30 Jan 2001 19:12:24 +0100, wrote:

Hej Kirstine :)

>Jeg er på en måde enig med dig i ovenstående - og så alligevel ikke. Det
>er altså ikke så nemt at "vælge" at være ligeglad.

Nej, det ved jeg godt. Faktisk så tror jeg slet ikke det store
gennembrud i den henseende kommer til at foregå i denne generation,
hvis overhovedet, for jeg mener faktisk, at hvis det ikke er grundigt
indarbejdet i mennesker inden de når pubertetsalderen, at de er gode
nok, ja, så er det for sent. Eller for sent og for sent, det kræver så
bare at man er nødt til at investere en del mere arbejde i at
overbevise sig selv om at man har lige så meget ret til at betræde
denne jord som alle andre, og det er IMO, arbejde der kunne have været
sparet og kræfter der kunne have været brugt andetsteds, hvis ellers
forældre formåede at behandle deres børn som de hellige væsener de nu
engang er.

Jeg er selv opdraget i den overbevisning at jorden drejer rundt for
min skyld og jeg mener at det faktum burde alle børn indpodes fra
fødslen ;) Ja, jeg ved da godt at det er ren utopi, men det ændrer
ikke på, at det er det, jeg mener er en væsentlig årsag til at mange
ikke kan vælge at være ligeglad.

Som de siger i reklamerne: "Because I'm worth it" *G*. De tilbyder så
at sige bare det, man ikke fik med hjemmefra og som det ellers ville
have været helt gratis for forældre at forære deres børn.

Men humm...jeg tror ærlig talt ikke der er noget at stille op, for det
virker som om at misundelse, mindreværdsfølelse og deslige, er så dybt
indgraveret i den menneskelig natur, at det nok er de færreste
forældre der evner at sætte sig ud over de uretfærdigheder der overgik
dem selv som børn, og ikke fører det videre til deres egne på et eller
andet plan.

Jeg kan selv se det i min egen familie, på min mors side, at kvinderne
mange generationer tilbage, har forsøgt at gøre livet så ubærligt for
deres døtre som menneskeligt muligt. De kvinder er vokset op med
konstant kritik, og en evig såen tvivl om enhver beslutning de måtte
træffe, således at de næsten ikke tør finde vintertøjet frem, før de
har set mindst ti på gaden der går med vinterfrakke ;)

Lørdagskylling indtages _kun_ om lørdagen.

For dem er argumentet: "fordi det gør alle andre" det ultimative
argument og det bruges flittigt. Enhver tendens til en selvstændig
tanke bliver mødt med bemærkninger a' la: "Er det nu klogt" (og det er
den venlige version).

Hvor de yderst sjældent har positivt at ytre om deres døtre, kan de
til gengæld tale i timevis om deres sønners formidable kvaliteter...

De vælter rundt til familiesammenkomster og rydder af bordet, tømmer
askebægre og får nervøse sammenbrud hvis en MAND sidder med en tom
talerken. Allerhelst indtog de deres mad i køkkenet, for de mener selv
at deres opgave i livet er at varte andre op og nix weiter!

Hvor var det nu jeg ville hen med det? *G*...nå ja, det er ihvertfald
et bud på hvorfor så mange i den grad tvivler på egen evne til selv at
træffe et valg, og træffe et der reelt er uafhængigt af påvirkninger
udefra. Selvfølgelig ved jeg godt, at helt upåvirkede er nok de
færreste, men at man så er bevidst om det (og kritisk i forh. til
påvirkningen som Kristine nævner) og på den måde kan sortere skidt fra
kanel.

(Og ja, jeg ved også godt at det slet ikke er 'oppe i tiden' at skyde
skylden over på *moar* (eller far) men jeg gør det nu alligevel ;)).

>Det er sørme et godt spørgsmål :-) Dén skal jeg lige tænke lidt over.

Ja, det skal jeg også selv *G*.
--
mvh
Freya

FreYa

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk>, Tue, 30 Jan 2001 18:08:38 GMT,
wrote:
Hej Kristine

Forresten, den der udsendelse "Praktikanten", er det den,hvor der også
var én i praktik hos en massagepige? Hold da op hvor jeg grinede af
_den_ ihvertfald! men jeg så desværre kun et lille glimt.

<snip>
> [...]
>kulturkritik, så der bliver spurgt *hvorfor* på et kollektivt
>plan. Og hun forsøger at komme med nogle svar.

Jamen okay. Det kan jeg godt se fornuften i. Jeg troede bare et
øjeblik at det drejede sig om at hun havde fundet _svaret_ *G*

<snip>
>europæerne godt kan lide at bekræfte hinanden i), men ikke desto
>mindre tror jeg godt at vi kan bruge den slags kritik herhjemme,

Ja, det tror jeg bestemt også. Ganske vist er det mit indtryk at vi
har en rimelig cool, distanceret holdning til medierne og især
reklamer herhjemme, men det rammer nok alligevel dybere end man
umiddelbart ser, ikke mindst når det gælder den med at vise at man er
i kontrol, som du er inde på.

> [...]
>"Barbie"reklamen med Claudia Schiffer. Det sjove ved det er, at
>nogle tager det dybt seriøst, nogle ser som ironi. nogle nyder

Og jeg aner ikke hvad det er! *G* jeg kommer for lidt ud...Men jeg
tror jeg kan se hvad du mener med det eksempel.

Tak for info :)

--
mvh
Freya

FreYa

Kirstine <min...@mail.dk>, Wed, 31 Jan 2001 08:33:42 +0100, wrote:

Hej Kirstine:)

>Efter en tænkepause er jeg kommet frem til følgende :
<snip super-indlæg>

Yes! jeg synes også det er nogle meget fine bud på årsagen. Jeg har
intet at tilføje dit indlæg, bortset fra at det virkelig er en
interessant tråd der er kommet gang i her.
--
mvh
Freya

Tomas O.

"Sabina Hertzum" <sab...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:98Pd6.18270$fa3.9...@news010.worldonline.dk...
SNIP
> er du sikker?

Ja i MINE øjne er den uægte!

> [...]
> et mere positivt syn på sig selv..... hun vil holde hovedet
> højt og derved udstråle sikkerhed og styrke......

Ja men er hendes selvtillid afhængig af at hun har gode bryster
der den IMO gal.

> [...]
> hvis nye bryster, fedtsugning eller whatever er det der skal
> til for at man _bliver_ glad for sig selv, vil slutresultatet

Ikke for mig. Som jeg har sagt så mange gange, så må en ægte
selvtillid og et ægte selvværd uundgåeligt komme indefra.

At få lavet kunstige bryster og få selvtilllid gennem det er en stakket frist IMO.

En kvinde der hviler i sig selv som hun er og skider på
konventionerne om hvordan man sal se ud og stadig har selvtillid
og er glad for sig selv, vil også være det når hun er 50 og har
hængebryster.

Der er mange argumenter, en jeg lige har hørt, er at ' det er vel
det samme med kropsumsykning som en piecing' Er det det?

Er vores kroppe bare en pyntegenstand, der skal se ud på en
bestemt måde for at vi kan være lykkelige?

Som Peder var inde på, skræmmer dette mig også på den måde at
hvis alle kommer under kniven i fremtiden kommer vi alle til at
ligne kvinder og mænd fra Glamour. Og jeg er personligt ved at
kaste op over den for for konformitet!

Vi er forskellige og det er sgu da det, der er det fede!

Jeg kan ikke lade være med at se det som noget kunstigt at vi
partout skal have et kvindeideal på den måde. Jeg ved da godt det
har været sådan til alle tider, men det gør det IOMO ikke mere
legitimt.

For mig svarer det med kunstige bryster fuldstændig til dengang for 100 år siden da kvinderne blev snørret ind og nogen endda gik
så vidt, at de, med fare for deres liv og helbred lagde sig under
kniven for at få fjerne de nederste ribben for at kunne snøres
ind stramt nok. Der er IMO ingen forskel på det og så det mad at
få implantater.

> [...]
> skide godt..... så kan jeg være nok så kedelig klædt.... er det
> inden under i orden bliver man bare glad.....

Ahhh come on... du vil da ikke sammenligne det at komme under
fuld narkose (som faktisk er livsfarligt) blive skårert i, og få
mast nogen poser med vand, silikone whatever, og så tage npogen
tøj/undertøj på der får en til at føæle sig godt tilpas?

Hvis man kun kan have tillid til sig selv i kraft af hvordan man ser ud så kan man for min skyld lade sig operere herfra og til
dommedag. Det ændrer ikke ved det faktum at vedkommende har det skidt indeni og selvom hun får det bedre med at par Å skåle så er
det en stakket frist for psyken.

Hvad gør en kvinde, der i den grad er afhængig af at hendes krop
opfylder visse normer, når hun bliver gammel?

helt ærligt...

Hilsen
Tomas O.

John Sahl

> [...]
> dommedag. Det ændrer ikke ved det faktum at vedkommende har det skidt
indeni og selvom hun får det bedre med at par Å skåle så er

Kig lidt på dig selv Tomas.. HVOR har du den selvtillid fra som du har?
Du har den på grund af din egen personlighed, på grund af de mennesker du
har været sammen med i din opvækst og garanteret også på grund af dine
forældre.. Du har så været så heldig at du har det sådan som man i dine
øjne skal have det, men tænk så lige på hvis du havde trukket en af disse
faktorer væk. Det havde _måske_ gjort at at du havde haft et kompleks
over noget ved dig selv, noget som havde gjort at du ikke i dag havde den
selvtillid/selvværd som du har.

Det er altså ikke sikkert at alle er vokset op med opbakning, nogen kan
være vokset op med helt andre betingelser end os andre. Se bare på de
kvinder Freya beskriver andetsteds i tråden, dem som udelukkende er der
for at opvarte deres mænd.. Det er sgu ikke på grund af deres eget ønske
om at være sådan, det er noget de er præget til.

Og hvorfor vender du hele tiden tilbage til de brystforstørrende
operationer. Er det mere legitimt at få lavet mindre bryster? De kvinder
der gør det har i de tilfælde jeg kender til, været kraftigt præget af
ikke bare deres opvækst med mødre som forsøger at klæde dem i tøj der
nedtoner bryststørrelsen og omgivelserne fyldt med liderlige hanhunde der
kommer med lumre kommentarer, fyre der ikke kan se dem i øjnene.. Hvor
ligger deres selvværd?

Du mener det er en stakket frist.. Det mener jeg ikke man kan sige at det
generelt er. For det kan være dette indgreb som gør at man får den
selvtillid.. Den selvtillid behøver ikke ligge i selve brysterne, men kan
være en kombination af det hele, det kan være lige det sidste der er med
til at man kommer over den bakketop som en vinder.

> Hvad gør en kvinde, der i den grad er afhængig af at hendes krop
> opfylder visse normer, når hun bliver gammel?

Hvem siger det er på grund af normer? Hvis hun bare føler at hun vil have
det bedre efter den operation er det vel bare det. Mal nu ikke fanden på
væggen og gør en pige der får en brystoperation til et af de tilfælde som
bliver totalt hooked på at få lavet _alt_ perfekt. En anden ting er så at
de kvinder som får foretaget disse operationer så også er generelt bedre
til at passe på sig selv og leve sundere...

> helt ærligt...

Ja, helt ærligt..

Henning

> "Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> wrote in message
>
> Det er det heller ikke.. *S*

Der er altså ingen vej uden om!!
I må komme her over den 3/3, så
jeg kan lære dig at give Sabina
Zoneterapi, hun vil nyde det, det kan
gøre H******* ondt *GGGGGG*

MVH
Henning

John Sahl

"Henning" <h...@get2net.dk> wrote in message

> Der er altså ingen vej uden om!!
> I må komme her over den 3/3, så
> jeg kan lære dig at give Sabina
> Zoneterapi, hun vil nyde det, det kan
> gøre H******* ondt *GGGGGG*

Vi arbejder på sagen og håber på økonomien tillader det. Vi vil jo gerne
;-) Og du bliver den første der får besked...

Tomas O.

"John Sahl" <john...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:SZQd6.21854$l57.9...@news000.worldonline.dk...

Vil du virkelig høre om min opvækst?

Forældre kommer fra Ungar i 57 og aner intet om hvordan man
opdrager børn i Danmark. De er selv opdraget med kæft trit og
tørre tæsk og med nogen moralnormer som allerede dengang i
Dannevang blev anset for at være ultragammeldags.

1-7 klasse mobbet systematisk hver dag og flere gange om dagen.
INGEN hjælp fra forældre eller skole. Jeg gik altid i det
forkerte tøj, fordi min mor altid købte den slags og aldrig
lyttede til hvad jeg kunne tænke mig. Hvordan tror du det er for et barns selvtillid at blive kaldt tyndskid i 7 år og aldirg ved
mit rette navn.

Tryg barndom?

Min far var så indelukket, at han først da han blev farfar kune
finde ud af at vise ømhed. Før det var han bare en farlig mand der aldrig sagde noget og altid sad bag en avis memdindre jeg
skulle skældes ud for noget virkelig slemt. Så var han den store
bussemand. Jeg var hunderæd for den mand, som barn, fordi jeg
ikke kendte ham.

Min mor er en af de mødre, der dengang gik op i at en dag kunne
sige 'min søn lægen/civilingeniøren whatever) Jeg skulle blive
til noget derfor kunne jeg da ikke skifte skole, for nu gik jeg
jo i den her fine katolske privatskole og derved blev det basta!

Jeg er ikke blevet den jeg er fordi jeg er vokset op med
forældre ,der støttede mig, snarere tværtimod ,men fordi jeg SELV
tog mig i nakken og nægtede at lade mig knække af det.

Det kom indefra!

Hilsen
Tomas O.

FreYa

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <ped...@gmx.net>, Tue, 30 Jan 2001
20:47:04 GMT, wrote:
Hej Peder
>Det er helt sikkert strålerne fra rummet, husk at tage din
>aluminiums-hat på, så kan de nemlig ikke styre dig *fnis*

Hvad mener du? Det er da mig der sidder herude, i fast kredsløb, med
mit laser-sværd og min issyls-kanon *G*.

<snip>
>Det ovennævnte er groft simplificeret, men jeg tror alligevel at
>det er et meget godt bud på et svar på dit spørgsmål.

Først skulle jeg lige til at svare nej ;), men når du nu skriver at
det er groft simplificeret, så kan jeg godt godtage det. Så vidt jeg
kan se, er det lidt i samme boldgade som Kirstines forslag(?).

Bortset fra at du skriver at vi er socialt bevidste. Jeg mener nemlig
at vi er socialt bevidstløse og at det er en af (mange) grunde til at
vi opfører os som vi gør.

Jeg tror at det er social utilpassethed der gør at vi ivrer efter den
accept vi _tror_ kan give os følelsen af selvværd. Løsningen må være
at overbevise sig selv om at andres accept er totalt ligegyldig, hvis
ikke ligefrem undergravende, for éns tro på sig selv og evne til
selvkritik (jaja, det er også lettere sagt end gjort, I know...)

Når alt kommer til alt, er det kun sig selv man skal kunne se i øjnene
inden man går i seng. Jeg tror ganske enkelt ikke på at andre
mennesker er i stand til, objektivt, at kunne give en vurdering af
moi. Derfor kan jeg ikke bruge almen accept til noget som helst. Det
arkiveres lodret, sammen med kritikken.

Det kan muligvis lyde meget prætenciøst (korrigér mig endelig hvis jeg
tager fejl *G*), så for en god ordens skyld skal jeg lige slå fast, at
dette ikke er ensbetydende med, at der ikke kan opstå situationer hvor
jeg foretager en handling der ikke burde have fundet sted. Eller at
jeg aldrig opfører mig på en måde der er uhensigtsmæssig i forhold til
mine omgivelser. Jeg er heller ikke ubetinget i stand til at vurdere
hvad der er godt eller skidt, _langtfra_ og der findes mennesker hvis
mening og kritik jeg konsulterer og værdsætter, men det er ikke hvem
som helst og det er da ihvertfald ikke diverse trendsættere, og det er
_slet_ ikke flertallet.

Men ellers så synes jeg at Kirstine giver et utroligt godt billede af
bla. netop det jeg mener med social utilpassethed. Jeg håber at flere
kommer med deres bud.
--
mvh
Freya

FreYa

"Tomas O." <t...@gmx.net>, Wed, 31 Jan 2001 10:00:53 GMT, wrote:
HejTomas:)

>Jeg er ikke blevet den jeg er fordi jeg er vokset op med
>forældre ,der støttede mig, snarere tværtimod ,men fordi jeg SELV
>tog mig i nakken og nægtede at lade mig knække af det.

At du er kommet dertil hvor du er, har du så kun dig selv at takke
for. Det kræver, som jeg skrev i et andet indlæg, hårdt arbejde at
genopbygge en nedbrudt selvtillid og mange evner det ikke.

Det er bare endnu et bevis på, at man ganske enkelt er nødt til at se
sine forældres fejl i øjnene, hvis man skal gøre sig håb om at bryde
med den onde cirkel. Ja, jeg ved godt at det er en kliché, men det
virker ofte som om at mange *siger* det, men få *forstår* det. Og selv
de der har formået at bryde med det, siger ofte at de mange gange må
tage sig selv inakken, for ikke at falde i, og behandle deres børn,
som de selv er blevet behandlet som børn.

Alene det at du skriver om det her, er et godt tegn. Mange vil for
enhver pris søge at dække over og undskylde deres forældre, eller
lukker endog helt øjnene for forældrenes synder. Det er tabu at brokke
sig (for meget) over sine forældre. Desværre.

Som eksempel kan jeg tage en af de kvinder jeg omtaler i andet indlæg.
Hun kan simpelthen tale i timevis om hvor godt et menneske hendes mor
var. Og det på trods af at denne mor, efterlod hende hos sin far og
bror som 14-årig (for at hun kunne holde hus) imens moderen tog sine
yngste børn med sig og giftede sig med satan selv i menneskeskikkelse.

På trods af, at moderen så igennem fingre med at hendes yngste datter
blev misbrugt seksuelt (hun vidste det godt!) og ovenikøbet gravid med
sin stedfar, mener hun stadig at hendes mor var en engel på jord.
Behøver jeg sige at hun ikke evnede at indgyde sine døtre selvværd?
Faktisk gentog hun stort set mønstret da hun selv fik børn, dog ikke
så grelt.

Nå, men nu er jeg vist på vej ud af en tangent.. :)
--
mvh
Freya

John Sahl

"FreYa" <fr...@mailto.dk> wrote in message

> At du er kommet dertil hvor du er, har du så kun dig selv at takke
> for. Det kræver, som jeg skrev i et andet indlæg, hårdt arbejde at
> genopbygge en nedbrudt selvtillid og mange evner det ikke.

Det er da imponerende at Tomas så har det så godt med sig selv den dag i
dag, men samtidig lidt skræmmende, at han har så svært ved at sætte sig
ind i hvordan det kan være for andre mennesker.. Ikke alle har den evne
til at hive sig selv op.. Ikke alle tænker på samme måde som han..

> [...]
> tage sig selv inakken, for ikke at falde i, og behandle deres børn,
> som de selv er blevet behandlet som børn.

Dette er netop en af de ting jeg selv kæmper med.. Jeg kan ikke huske på
noget tidspunkt at have hørt ordene "jeg elsker dig" eller at have fået
en knuser af min mor.. Det nægter jeg simpelthen skal gå ud over mine
unger.. Men jeg har da oplevet mig selv skælde ud akkurat på samme måde
som min mor gjorde/gør og det arbejder jeg meget med at ændre, for det
kan ikke være rigtigt at jeg skal lave samme fejl som hun.. Mine unger
skal ikke kunne vågne op en dag og være i tvivl om deres forældres
kærlighed.. Jeg kan ikke garantere for at det lykkes, men jeg vil gøre
alt i min magt for at det gør..

> [...]
> lukker endog helt øjnene for forældrenes synder. Det er tabu at brokke
> sig (for meget) over sine forældre. Desværre.

Det kender jeg kun alt for godt, folk kvier sig sgu hvis jeg siger min
mor er en dum ko.. Men det er hun sgu..

Kirstine

In article <pnRd6.2263$aE.3...@twister.sunsite.dk>, t...@gmx.net says...

> Jeg er ikke blevet den jeg er fordi jeg er vokset op med
> forældre ,der støttede mig, snarere tværtimod ,men fordi jeg SELV
> tog mig i nakken og nægtede at lade mig knække af det.
>
> Det kom indefra!

Hej Tomas :-)

Dit indlæg om din barndom gav mig simpelthen gåsehud. Jeg tager virkeligt
hatten af for dig og din indre styrke!!

Jeg tror på, at børn fødes med en sjæl; en slags grundsten for, hvordan
de opfatter erfaringer og bruger dem senere i livet. Det er ikke en
religiøs overbevisning, men nærmere min sådan helt personlige
indfaldsvinkel. Som pædagog oplever jeg børn, der gennemlever næsten
identiske begivenheder, men alligevel er der en enorm forskel på, hvordan
disse børn tackler de erfaringer. Når jeg har set på sociale forhold,
netværk og relationer i barnets liv, er det faktisk meget sjældent, at
dette giver en fuldstændig forklaring på, hvorfor X kan klare det, mens Y
bukker under. Jeg kan kun forklare det med, at deres sjæle er
forskellige.

Det, som jeg vil frem til, er, at du er et af de mennesker, som er blevet
velsignet med styrken til at kunne tage dig selv i nakken. Der findes
desværre også mennesker, som ikke er så heldige. Og jeg synes, at det er
lidt hårdt af dig at beskrive deres udstråling eller "hvilen i sig selv"
som uægte, hvis en del af deres "tage sig selv i nakken" omfatter en
fysisk ændring. Det virker som om, at du anser det som en
falliterklæring, hvis man ikke magter at få et godt selvværd uden
operation.

Hvis det er mig, der har misforstået, så må du endeligt rette mig :-)

Kirstine

In article <16cf7t0na5clt4hkq...@4ax.com>, fr...@mailto.dk
says...

Hej FreYa :-)

> [...]

> fødslen ;) Ja, jeg ved da godt at det er ren utopi, men det ændrer
> ikke på, at det er det, jeg mener er en væsentlig årsag til at mange

Hvis det nogensinde lykkes mig at få børn, så er det nøjagtigt dén
overbevisning, som jeg gerne vil give dem!! Ikke for at de skal ende som
superegoistiske, navlebeskuende møgunger, men fordi de skal vide - sådan
helt inderst inde i deres dybeste kroge - at de er perfekte!! Jeg er 100%
enig med dig i, at en væsentlig årsag til alt det her er, at vi ikke
opdrages til at kunne lide os selv, som vi er.

> [...]
> forældre der evner at sætte sig ud over de uretfærdigheder der overgik
> dem selv som børn, og ikke fører det videre til deres egne på et eller

Desværre har du nok ret i, at forældre ubevidst videregiver mange af de
fortrædeligheder, som de selv kæmper med. Selvom man er bevidst om, at
man ikke vil gøre det, så kan det næsten ikke undgåes, at det kommer med
alligevel. Det store håb i mine øjne er, at der er lidt mindre, der
bliver givet videre i hver generation.

>SNIP om kvinderne i familien

Det samme gør sig helt sikkert gældende i min familie. Min mormor
opvartede min morfar i hoved og bag, og hvis han var utilfreds, så fik
hun et par på hovedet. Min mor opvarter min far i hoved og bag, og hvis
hun er utilfreds, ryger hun på skadestuen. Jeg var sikker på, at jeg ikke
ville være som min mor, så jeg flyttede hjemmefra som 17 årig, kunne ikke
finde ud af at klare mig på egen hånd og endte i armene på en fyr, som
jeg opvartede i hoved og bag, og hvis han var utilfreds, så kunne jeg
måske allernådigst låne en 50'er bagefter til en taxa hen på skadestuen.
Hvis ikke, så kunne jeg i hvert fald kravle ud og bløde på køkkengulvet,
for det var nemmere at få gjort rent efter mit svineri. Det hele går i
arv. Der er ingen tvivl i mit sind om, at mit lave selvværd, min adfærd
omkring mænd og mine tvivl om ret til eksistens har jeg arvet fra min
mor.

> (Og ja, jeg ved også godt at det slet ikke er 'oppe i tiden' at skyde
> skylden over på *moar* (eller far) men jeg gør det nu alligevel ;)).

*G* Bare fordi det ikke er trendy, kan det sagtens være sandt!

Sott

Hej Kirstine :0)

Kirstine <min...@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.14e227711...@news.inet.tele.dk...

> [...]
> de opfatter erfaringer og bruger dem senere i livet. Det er ikke en
> religiøs overbevisning, men nærmere min sådan helt personlige

Hmm...
Jeg tror også, at alle fødes med en "sjæl" - sjælen for mig er det "indre
liv", som vores hjerneaktivitet afstedkommer :0) Det er vores drømme og håb,
vores fejl og mangler - der danner vores sjæl IMO. Så vores opfattelse er
nok lidt forskellig, derfor nævner jeg dette.

> [...]
> dette giver en fuldstændig forklaring på, hvorfor X kan klare det, mens Y
> bukker under. Jeg kan kun forklare det med, at deres sjæle er

Jeg har så læst om en anden forklaring, som jeg på mange måder kan nikke
genkendende til, og derfor hælder til.
Nemlig "medlevende vidner" (eller noget i den stil - blev det kaldt).
At der er nogen (ligemeget hvem) der er vidner til det barnet gennemgår, og
som har en kærlig hånd at tilbyde, et par trøstende ord engang imellem og
viser barnet, skønt kun i det små - at barnet har værdi og er afholdt.

Det kan være nabo-konen, mormor, en klasselærer eller den lokale livredder i
svømmehallen - det er ligegyldigt, bare der er én.

I mit tilfælde var det min klasselærer - _han_ troede på at jeg var dygtig i
skolen, at jeg havde det hårdt hjemme og han gav sig tid til engang imellem
at tage mig afsides på studievejledningens kontor (han var også
studievejleder), og så bare være der - ofte blev der ikke sagt et ord, men
der var et sted at sidde - blot en halv times tid, uden forældre der slog
hinanden, uden narkomaner (min mors venner), uden hash-tåger, uden
nedladende bemærkninger, uden hån og ydmygelser og uden angst. Bare et sted
at være - ofte sad han og gennemgik papirer. Engang hvor mine forældre havde
sloges inden jeg gik i skole om morgenen, og jeg fik tæv da jeg kom i
skole - og endte med at udvandre i midten af første time - da brugte han
hele formiddagen til at lede efter mig, han frygtede jeg havde gjort noget
mod mig selv. Da vi stod i klasseværelset om eftermiddagen, og jeg græd
fordi han havde spurgt til hvad der var i vejen, og jeg havde lukket af og
sagt ingenting - jeg græd, fordi han sagde, at han vidste at der var noget,
ellers havde jeg jo aldrig handlet som jeg gjorde. Han troede på den smerte,
han kunne se i mig, og derfor græd jeg - da sagde han til mig, at han ville
ønske at han kunne lægge armene om mig, og holde om mig, men han frygtede
det ville blive misforstået - og det var han ked af. Og så strøg han mig
over armen...
Det husker jeg stadig, det er vist det tætteste jeg kom på trøst - og jeg
sugede det til mig.

Det er bl.a. det der gør at jeg fandt styrken til senere i livet at komme
videre - at kæmpe i stedet for at give op.

Selv den stærkeste "sjæl" vil bukke under for en endeløs barndom fyldt med
fysisk og psykisk smerte - hvis ikke der er lysglimt, der fortæller at
verden _kan_ se anderledes ud. Det er troen på, at det _kan_ være
anderledes, der giver lysten og styrken til at kæmpe - hvis man aldrig får
fornemmelsen af at der er andre muligheder, andre udveje - så vil drømmene
og håbet ikke fødes IMO...

Og derfor kan jeg næsten ikke gå forbi et barn der græder, jeg kan ikke bære
at bo i opgang med en mor, der nu har fået tvangsfjernet to børn, mens det
tredie barn betaler "prisen" (han er dog på skole hele ugen, kommer kun hjem
i weekenderne). Og derfor tog jeg ham førhen altid med - i parken, på
legepladser, til 1. maj, på Zoologisk museum osv. osv. Indtil hun stod og
truede mig i min egen entre og indtil hun bankede underboen og jeg måtte
blande mig, indtil han stjal fra min søn - så stoppede det, det er snart et
år siden. Og når han går forbi mig i gården, og jeg hilser på ham - så kan
jeg se, at hans øjne er døde nu - det gør mig så trist... *suk*

> Det, som jeg vil frem til, er, at du er et af de mennesker, som er blevet
> velsignet med styrken til at kunne tage dig selv i nakken.

Nej - alt indeni mig gør oprør, når du skriver sådan.
Der fandt ingen velsignelse sted, og styrken er ikke medfødt.
Håbet og drømmene er der - resten er benhårdt arbejde, endeløs smerte, den
evige kamp med indre dæmoner. Og det føler jeg på sin vis bliver
"nedvurderet", degraderet til (jeg ved godt, at sådan er det slet ikke ment
:-)) .... noget der kunne kaldes "held" - han/hun blev født med det. Det er
ikke rigtigt IMO.

> Der findes
> desværre også mennesker, som ikke er så heldige.

Det er ikke held - Tomas *vinker lige* er ikke kommet så langt, fordi han er
født heldig. Det har (er jeg næsten sikker på) været en lang, smertefuld
rejse - det har taget mange år, det har slidt i "sjælen", og der er ar
tilbage...
At Tomas er hvor han er - er resultatet af en kamp, der ville få selv den
bedste kampscene i Gladiator til at blegne - hvis ellers jeg kan sammenligne
det med mig selv :-/
Hver morgen vælger jeg at kæmpe, hver aften bekæmper jeg min lyst til at
give op og slås med følelsen af skyld og skam og fiasko - for det er
alligevel stadig kun skridt på vejen, og jeg træder tit forkert. Næsten
morgen vælger jeg igen, at kæmpe - ikke at bedøve mig selv med alkohol,
hash, hårde stoffer, lykkepiller eller noget andet - men at se den jeg er i
øjnene, se fortiden i øjnene og tage kampen op.

Jeg har levet sammen med en alkoholiker - forskellen på ham og jeg var, at
hvor jeg græd mig i søvn om aftenen, fordi jeg frygtede ikke at kunne få
mine børn til at føle sig elskede - der faldt han omkuld i en brandert. Og
hvor jeg valgte at kæmpe hver morgen, om og om igen - der valgte han at
bedøve sig igen og igen...
Hvorfor vi valgte forskelligt, kan jeg aldrig vide med sikkerhed - men det
vil IMO aldrig blive fordi jeg blev født "heldig" - men måske nok fordi, at
der alligevel i min barndom var én. Èn som viste mig, at verden kunne se
anderledes ud... Så hver morgen kan jeg sige til mig selv, at skønt det
indimellem virker håbløst og endeløst - så eksisterer muligheden, og dermed
håbet...

> [...]
> fysisk ændring. Det virker som om, at du anser det som en
> falliterklæring, hvis man ikke magter at få et godt selvværd uden

Jeg kan sagtens følge Tomas...
Men jeg ved også, at der kan være mange årsager til et ønske om operation -
og de vil for den enkelte være gyldige.
Desuden ville jeg da nok gerne, givet valget, have opereret mine bryster
mindre - hvis ikke de svinder ind ved vægttab - hvilket de endnu ikke har
vist sig at ville :-(
For de giver mig smerter i nakken, skuldrene og ryggen... Og når jeg bliver
ældre, vil jeg nok også gerne have fjernet lidt af mine øjenlåg, som
allerede nu hænger lidt og det er generende...

Men at operationer skulle kunne give mig selvværd og selvtillid - det falder
mig slet ikke ind.
Udstråling er IMO et resultat af at ens indre skinner igennem - og det har
intet med bryster at gøre *S*
Når jeg møder en "sjæl" - som jeg kan se er en "kæmper", som eksisterer på
trods - så glædes jeg og fryder mig og håbet blomstrer i mig, og det er med
til at give mig energi til mange morgener endnu.
Det hænder da heldigvis med jævne mellemrum *vinker også lige til Chris* -
men det er IMO ikke held, aldrig held.

Nå, det var nok en "tangent" jeg røg ud af der - jeg måtte bare lige have
det ud.

Tusinde hilsner
Søs

FreYa

"Sott" <so...@post.tele.dk>, Wed, 31 Jan 2001 14:45:37 +0100, wrote:

Hej Kirstine og Søs :)

> [...]
>som har en kærlig hånd at tilbyde, et par trøstende ord engang imellem og
>viser barnet, skønt kun i det små - at barnet har værdi og er afholdt.

Jeg tror på begge forklaringer, for jeg _må_ tro på, at for de, der
ikke har så meget som et halmstrå at klamre sig til, der må der også
være et håb.

Jeg synes ikke at forklaringen, 'held' eller 'sjæl' er en nedvurdering
af det hårde arbejde der også ligger bag, ligesom jeg er sikker på at
bare en enkelt positiv episode i en ellers rædselsfuld barndom kan
være redningen for det enkelte menneske, eller dét, at man har en
person i sit liv der gentagne gange formår at sprede tågerne. Men det
er jo også held, at man har det så?

Det kan hverken tilskrives velsignelse, eller egen fortjeneste, at man
er så heldig, at et andet menneske med overskud, lige er i nærheden
når man har brug for det. Det er held. Som at vinde i lotto. Men held
er det og det kan man så bare være taknemmelig for, og samtidig være
opmærksom på, hvor lidt der skal til for at *måske* kunne være den
person der gør at en anden redder livet. Måske vil din nabos søn en
dag skulle igennem det hårde arbejde,og måske har du netop været dét
der skulle til for at han klarer skærene, istedet for at bukke under.
Hans held, din fortjeneste, men ikke desto mindre, for ham, held.

--
mvh
Freya

Vanillepigen

"Tomas O." <t...@gmx.net> skrev i en meddelelse

Hej Tomas (og alle I andre - nu er jeg på banen igen efter at
have sovet i ti timer uhh det er skøøønt at have ferie)

> Ja i MINE øjne er den uægte!

Men for kvinden selv kan følelsen jo være ægte nok - selvom det
skyldes at hun har fået ændret størrelsen på hendes bryster.

> Ja men er hendes selvtillid afhængig af at hun har gode bryster
> der den IMO gal.

Jamen det kan det måske godt være - eller en blanding af flere
forskellige ting, hvor brysterne betyder én ting for hendes
selvværd. Det er så her hun har kun ændre noget fx som John
skriver ved at få opereret dem mindre, og det har betydet noget
for hendes selvværd.

Mit udgangspunkt er, at jeg *håber* at folk, der ændrer sig selv
virkelig er bevidste om hvad de gør. Det kan da godt være, at jeg
er naiv. Men jeg håber, at det at komme dertil hvor man har
fundet ud af, at det at få ændret noget på den måde virkelig kan
gøre en forskel og så er det et bevidst valg. Det kan jeg ikke se
det uægte i.

> Ikke for mig. Som jeg har sagt så mange gange, så må en ægte
> selvtillid og et ægte selvværd uundgåeligt komme indefra.

Øhmm - kan du umiddelbart se på en person om hendes selvværd er
ægte eller uægte :o) jeg vil gerne vide, hvordan du gør?

> At få lavet kunstige bryster og få selvtilllid gennem det er en
stakket frist IMO.

Det kan osse være prikket over i'et.

> [...]
selvtillid
> og er glad for sig selv, vil også være det når hun er 50 og har

Ja men det kan vi da godt blive enige om. Det udelukker efter min
mening bare ikke, at en kvinde også godt kan få et større
selvværd ved at få fjernet nogle rynker eller hvad ved jeg.

> Der er mange argumenter, en jeg lige har hørt, er at ' det er
vel
> det samme med kropsumsykning som en piecing' Er det det?

Hrmm jeg ved det ikke - men umiddelbart forekommer det mig at
begge dele er et udtryk for menneskets evne til og lyst til at
lave om på sig selv, at udsmykke sig selv. For mig er der dog en
vigtig forskel på at få lavet mine bryster større og så at få en
tatovering. Det er lidt irrationelt - med hensyn til det første
ville jeg "lave noget om" ved mig selv - med hensyn til det andet
ville jeg "tilføje" noget. Og der er alligevel en halvt ubevidst
forskel der.

> Er vores kroppe bare en pyntegenstand, der skal se ud på en
> bestemt måde for at vi kan være lykkelige?

Jamen der rammer du så en anden problemstilling - som jeg ser det
. Jeg mener ikke at du kan "dømme" om den enkelte kvindes
selvtillid er uægte eller ej hvis den bygger på at hun har ændret
noget ved sig selv. Det er individuelt - men igen på et
samfundsmæssigt plan kan man godt spørge og det gør jeg da osse,
om vi skal se ud på en bestemt måde for at være lykkelige?
og måske er der nogle mekanismer igang, der siger ja - det skal
vi. Spørgsmålet er bare om det handler om Lykke - og ikke en
følelse af at være In control.

Så kan det gopdt være at I spøreger hvor de to planer rammer
hinanden - og det har jeg så overvejet lidt- for det giver jo
ingen mening at adskille dem totalt. Jeg tror, at det at forholde
sig kritisk til de ting (at vi alle skal ligne hinanden for at
være lykkelige eller øhh at vi skal se ud på en bestemt måde for
at være lykkelige) og deltage i en debat (og jeg ved godt at det
gør alle mennesker ikke) så har det måske indflydelse på det man
selv tænker og vælger når man skal gøre op med sig selv om det er
dét, der skal til for at gøre en om ikke lykkelig, så gladere for
sig selv.

Det kan da osse godt være at man kan forholde sig kritisk til den
tendens *og* få lavet større bryster. Jeg er ret sikker på at
nogle ville kalde det dobbeltmoral eller hykleri.

> [...]
> hvis alle kommer under kniven i fremtiden kommer vi alle til at
> ligne kvinder og mænd fra Glamour. Og jeg er personligt ved at

Der var nogle billeder i en af Bordobøgerne af Cher og Faye
Dunaway. De havde været under den samme plastickirurgs kniv - og
de lignende sjovt nok hinanden i ansigtet.

> [...]

det
> har været sådan til alle tider, men det gør det IOMO ikke mere

Nej - men en del af debatten kommer jo osse til at handle om
vores mande - og kvindeidealer og hvorfor de ser sådan ud. Og jeg
tror at når man forstår *hvorfor* idealerne ser sådan ud og ser
dem som udtryk for en kulturel og sociologisk historie, så kan
man bedre forholde sig til dem istedet for at tage dem som
Gudgivne som man skal følge blindt.

> For mig svarer det med kunstige bryster fuldstændig til dengang

for 100 år siden da kvinderne blev snørret ind [..]

Jeg tror da osse at det er de samme mekanismer, der gør sig
gældende.

> Hvad gør en kvinde, der i den grad er afhængig af at hendes
krop
> opfylder visse normer, når hun bliver gammel?

Hun bliver ikke gammel. Hun lader sig fryse ned som trediveårig.
Så kan det være at der er opfundet et vidundermiddel, der holder
hende evig ung, når hun vågner op igen.

Chiao

K.

Vanillepigen

> Hej Kirstine

> Efter en tænkepause er jeg kommet frem til følgende :

[snip]

Godt gået.

Jeg giver dig ret i at det handler om at finde identitet på en
eller anden måde, og jeg tror vitterligt osse, at mange mennesker
har svært ved at være så individualistiske som det "kræves" nu om
stunder. Ihvertfald hvis de netop ikke har fået de rammer, og
grænser, der skal til for at tro på sig selv.

Kristine.

Vanillepigen

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
en
> overvejelse af, hvor meget ens fysiske fremtoning har?? Jo, det

Du kan godt kalde det en revison :o) det lyder bare så øhh
revisoragtigt - men jo det er vel det jeg mener.

> Det er lige det :-)...selvom det sværeste nok er at nå til det
punkt,
> hvor man inderst inde ved, at det er det rigtige at gøre.

Jamen det tror jeg faktisk osse er svært. Jeg ville have svært
ved at tage den beslutning. For mit eget vedkommende ville det
måske handle om at få "strammet" mine lidt tunge bryster op.
(Desværre ser de ikke ud som da jeg var 18 - og det gør de
slletikke når jeg er fyrre og måske har fået et par børn). Jeg
ville nok trods alt føle at det var mere "rigtigt" at begynde at
dyrke svømning etc i håb om at få styrket brystmuskalturen hvis
det altså hjælper.

> [...]
> krop. Men øjnene har ligesom en tendens til straks at vandre
hen til de
> steder, som jeg absolut ikke er stolt af.

Jamen så skal du koncentrere dig om de smukke steder i spejlet.

> [...]
for først
> og mere end på de ting, som man ikke bryder sig om. Det må

Exactly.

> [...]
mig og pege
> på forskellige steder på min krop og fortælle mig, at han

Det er da godt at han gør det - men når man ikke har det godt med
nogle ting så kan det godt være svært at tro på selv den der
elsker en. Det er noget undeligt noget, at man har så svært ved
at tro på det nogle gange. Men jeg tror altså at det handler om
at lave om på ens egne tankemønstre.

Kristine.

Vanillepigen

"FreYa" <fr...@mailto.dk> skrev i en meddelelse

Hej FreYa

> [...]
grinede af
> _den_ ihvertfald! men jeg så desværre kun et lille glimt.

Ja det er den desværre fik jeg ikke set det afsnit helt. Det der
undrer mig ved de udsendelser er, at folk forsøger at overbevise
hinanden om deres egne synspunkter istedet for at prøve at forstå
hvorfor modparten er der hvor de/hun/han nu er.

> Jamen okay. Det kan jeg godt se fornuften i. Jeg troede bare et
> øjeblik at det drejede sig om at hun havde fundet _svaret_ *G*

Nej jeg tror hun prøver at finde "mulige" svar og netop starte en
form for kulturel bevidsthed. Så folk kan tænke selv.

> [...]
> reklamer herhjemme, men det rammer nok alligevel dybere end man
> umiddelbart ser, ikke mindst når det gælder den med at vise at

Jamen jeg tror også at der er grobund for at det rammer os mere
subtilt end vi som udgangspunkt tror - af de grunde Kirstine
skriver om.

> Og jeg aner ikke hvad det er! *G* jeg kommer for lidt ud...Men
jeg
> tror jeg kan se hvad du mener med det eksempel.

Schiffereklamen viste Schiffer som en rigtig Barbie (med hensyn
til positur og udseende) - hvilket fødte en del kritik og debat.
På sin vis kan jeg godt forstå det det - på den anden måde kan
det osse være, at det skal ses som en ironisk kommentar til
Barbiefiseringen af samfundet :o).

K.

FreYa

"John Sahl" <john...@worldonline.dk>, Wed, 31 Jan 2001 12:37:41
+0100, wrote:
Hej John :)

> [...]
>ind i hvordan det kan være for andre mennesker.. Ikke alle har den evne
>til at hive sig selv op.. Ikke alle tænker på samme måde som han..

Nej, det er rigtigt. Men det må du nok spørge Tomas om...

Jeg synes som sagt, at det er lige ægte, om selvværd kommer i
vuggegave; i form af et par større bryster; eller om det er noget man
har måttet tilkæmpe sig og har vundet imod alle odds. Men jeg oplever
da ofte at blive bebrejdet at jeg overhovedet åbner munden og ytrer
mig i feks. diskussioner som denne, fordi jeg da umuligt kan have
noget at bidrage med, når jeg nu selv har haft det så nemt...

Men (en helt generel observation, som intet har med Tomas at gøre):
så er jeg da indimellem stødt på en utrolig intolerance blandt
mennesker der er kommet godt igang med at bearbejde en traumatisk
barndom, og som slet ikke kan forstå at andre, der har oplevet 'det
samme' som de selv, er bukket under. Det synes jeg er synd, for vi er
ikke ens, heller ikke fra fødslen, ligesom det er de helt små
marginaler, tror jeg, der er afgørende for hvordan vi tackler vore
nederlag og om vi overlever uden for mange mén.

<snip>

> [...]
>skal ikke kunne vågne op en dag og være i tvivl om deres forældres
>kærlighed.. Jeg kan ikke garantere for at det lykkes, men jeg vil gøre

Jamen så vil det lykkes! Det vil lykkes i den udstrækning, det er
muligt og det vil blive lettere for dine børn og endnu lettere for
deres børn. Dettror jeg på!

>Det kender jeg kun alt for godt, folk kvier sig sgu hvis jeg siger min
>mor er en dum ko.. Men det er hun sgu..

Well, there you go...

--
mvh
Freya

Tomas O.

"John Sahl" <john...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:HOSd6.21871$l57.9...@news000.worldonline.dk...
SNIP

> [...]
> mennesker.. Ikke alle har den evne til at hive sig selv op..
> Ikke alle tænker på samme måde som han..

Hvor ser du at jeg skriver at har svært ved at se det er svært
for andre? Og hvem helvede har lovet os at livet er let, andet
end de Ken og Barbie drømme folk lader sig fylde med?

Jeg ved udmærket hvor svært det er at hive sig selv, jeg har jo
netop: been there done that. Det tog mig rigtig lang tid og der
var mange tilbageskridt undervejs.

Jeg var dog klar over allerede som 13 årig at den var gal, men
jeg var vel omkring 30, før jeg nåede dertil, hvor jeg ikke
forbandede mine forældre, men kunnet se at netop min modgang er
det der blandt andet har givet mig styrke.

18 år er rimelig lang tid, synes jeg og det var sgu ikke en dans på roser, med de forudsætninger.

At det er så dejligt meget lettere (omened dyrere) at smutte hen til kirurgen og få lavet sine bryster større siger mig lidt om at
folk gør, som de alle dage har gjort, finder det sted hvor floden
der skal krydses er lavest, og fint med mig, men det er ikke
noget, der styrker personen godt nok til, at det holder resten af
livet IMO.

SNIP om at se sin forældre i rosenlys
SNIP og om ikke at gentage mønstret

Her vil jeg godt lige indskyde en kommentar om hvordan vi
opdrager vore unger og jeg tænker her ikke på om de får smæk
eller om vi skælder ud, men hvordan vi helt 'naturligt, reagerer
på forskellige ting.

Jeg er meget bevidst om hvilke signaler jeg udsender til min søn, Moneky see monkey do. Og så kan man sgu skrige sig hæs uden at de
gør hvad der bliver sagt for de gør, som de ser de voksne gør.

For eksempel griber jeg nogne gange mig selv i at reagere pr. automatik, når Lasse har slået sig og græder at gøre, som mænd
altid har gjort, 'store drenge græder ikke syndromet' I stedet
tager jeg det helt roligt og trøster og fortæller ham uden ord at
det er ok at være ked, gal, sur og alt det andet, som mænd de
sidste 200 år ellers har lært at gemme langt væk i deres sjæls
møkeste dybder.

SNIP om at lukke for forældrenes ansvar

> Det kender jeg kun alt for godt, folk kvier sig sgu hvis jeg
> siger min mor er en dum ko.. Men det er hun sgu..

Det kender jkeg godt, for når folk ser mine forældre i dag er de
helt anderledes end da jeg var barn.

De kan slet ikke forholde sig til at de to søde rare og flinke
gamle mennesker kunne være så 'onde' som de reelt var ved at
tvinge deres lille barn til at gå i den rådne skole.

Hilsen
Tomas O.

Tomas O.

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.14e227711...@news.inet.tele.dk...
hej Kirstine
SNIP

> Dit indlæg om din barndom gav mig simpelthen gåsehud. Jeg
> tager virkeligt hatten af for dig og din indre styrke!!

Jeg har endda udeladt en hel del. ;-)

> Jeg tror på, at børn fødes med en sjæl; en slags grundsten
> for, hvordan de opfatter erfaringer og bruger dem senere i
> livet. Det er ikke en religiøs overbevisning, men nærmere min
> sådan helt personlige indfaldsvinkel.

Jeg er enig med dig i at børn er mennesker, som os voksne, med deres helt egne personligheder og meget af det kan simpelthen
ikke forklare med deres opdragelse eller hvordan deres forældre
behandler dem, eller kan det?

Jeg mener: der er sgu mange voksne der ikke opfatter børn som
'kompetente mennesker uden livserfaring', men opfatter dem som
totalt uvidende og endde lidt dumme, fordi de jo slet ikke kan de
samme ting, som voksne bårde psykisk og fysisk. Stor fejl mener
jeg.

Det handler vel om at tage sit barn som det er? Der er ikke to
børn der er ens ikke engang selvom de er opdraget af samme
forældre. Jeg tror som du at vi alle er født med en personlighed
der ligger ret fast og det går mest galt, når den personlighed
bliver mast undertryks og smadret af de voksne, der opdrager
barnet uanset om de voksne så er gode eller onde. Man kan sgu
gøre meget skade af god vilje også!!

> [...]
> det faktisk meget sjældent, at dette giver en fuldstændig
> forklaring på, hvorfor X kan klare det, mens Y bukker under.

Dette er også min opfattelse.

> Jeg kan kun forklare det med, at deres sjæle er forskellige.

Sjæle, personligheder whatever :-))

> [...]
> ændring. Det virker som om, at du anser det som en
> falliterklæring, hvis man ikke magter at få et godt selvværd

Ok.. to ting.. for det første er de operationer jeg har mest imod
dem der bliver lavet på unge piger hvis bryster ikke fejler en
skid! Der ser jeg rødt og alarmklokkerne bimler. At en kvinde,
der har født børn og kun har 2 tenissokker med en 5'er i hver får
lavet dem, så de ser ok ud igen, har jeg det fint med!

For det andet: en operatinon af den type holder ikke evigt lige
så vel som vores ungdom og vores udseende heller ike gør det, men
min styrke og min selvtillid, den er den ondelyneme svær at få
ned med nakken, selvom det da sker at mit liv tager nogen
gevaldige rutscheture!

> Hvis det er mig, der har misforstået, så må du endeligt rette
> mig :-)

Det er hermed forsøgt :-)

Hilsen
Tomas O.

Tomas O.

"FreYa" <fr...@mailto.dk> skrev i en meddelelse news:f68g7t0mdrttlhkrf...@4ax.com...
SNIP

Hej Sųs og FreYa :-)

Den der person I snakker om dukkede aldrig op i mit liv.

Hilsen
Tomas O.

Kirstine

In article <95957q$cej$1...@news.inet.tele.dk>, so...@post.tele.dk says...

Hej Søs :-)

>SNIP medlevende vidner

Jeg er fuld af beundring for din lærer - hvis alle børn med en svær
opvækst havde sådan en voksen i deres liv, så ville der helt sikkert være
mange, som fik styrken til at kæmpe. Jeg tror desværre ikke, at det ville
gælde for alle børn, at en sådan voksen kunne gøre den udslagsgivende
forskel.

> Det er bl.a. det der gør at jeg fandt styrken til senere i livet at komme
> videre - at kæmpe i stedet for at give op.

Det er stærkt gjort!!

> [...]
> fornemmelsen af at der er andre muligheder, andre udveje - så vil drømmene

Jeg er helt enig. Det er bare min erfaring, at der er nogle børn, som af
en eller anden grund ikke magter at tage imod det lysglimt. Jeg ville
sådan ønske, at jeg kunne finde ud, hvordan jeg gør det overskueligt for
de børn at tage imod en udstrakt hånd.

> [...]
> :-)) .... noget der kunne kaldes "held" - han/hun blev født med det. Det er

Jeg er glad for, at du ved, at det ikke var min mening at nedvurdere den
indsats, som det kræver. Min formulering var måske ikke så
hensigtsmæssig. Jeg tænkte bare på, at der findes mennesker, som - trods
hårdt slid, viljen til at erkende og arbejde med smerten og daglige kampe
med de indre dæmoner - ikke får det godt. På den måde er Tomas velsignet
/ heldig / dygtig til at arbejde med sig selv / stærk....jeg kan ikke
rigtigt finde det rette ord for, hvad jeg mener....sorry :-) Jeg prøver
bare at udtrykke det paradoks, at for nogle lykkes det, for andre gør det
ikke.

> [...]
> bedste kampscene i Gladiator til at blegne - hvis ellers jeg kan sammenligne

Det er jeg slet ikke i tvivl om!!! Jeg har aldrig haft til hensigt at
negligere, at det helt sikkert har været / er utroligt hårdt. Det ved jeg
udmærket godt.

> [...]
> indimellem virker håbløst og endeløst - så eksisterer muligheden, og dermed

Uha - tager sørme ikke ordet "heldig" i min mund længe nu :-) At vi
vælger, som vi gør, er i mine øjne afhængigt af, hvad vi rummer indeni.

> Jeg kan sagtens følge Tomas...

Det kunne jeg godt tænke mig, at du satte flere ord på...er bare
nysgerrig :-)

> [...]
> mig slet ikke ind.
> Udstråling er IMO et resultat af at ens indre skinner igennem - og det har

Her er jeg så dybt uenig. Min opfattelse af mig hænger uløseligt sammen
med mit syn på min krop. Udstråling kommer da helt sikkert indefra - men
hvis jeg ikke har det godt indeni på grund af noget udenpå, så har jeg jo
heller ikke udstrålingen med mig. Og det støder mig nok en smule, at der
vil blive sat spørgsmålstegn ved min det sandfærdige i min udstråling,
hvis jeg har fået ændret ved min krop. Hvorfor kan min følelse af
selvtillid - selvom den måske blandt andet er baseret på fysisk ændring -
ikke være lige så valid som andres??

Chokmah alias rabias the dog

On Tue, 30 Jan 2001 19:03:29 +0100, "Sabina Hertzum"
<sab...@worldonline.dk> wrote:
HI Sabina

>jeg er sikker på at det er dyb forundring...... jeg mener..... når man
>ser en pige der nok vejer ca 45 kg med en C eller D skål må der da være
>et eller andet galt med tyngdekraften....
*lol* guldkorn & skarpsyn i et :)
MvH
Bo

Pia Klit Larholm

> [...]
> som har en kærlig hånd at tilbyde, et par trøstende ord engang imellem og
> viser barnet, skønt kun i det små - at barnet har værdi og er afholdt.

Hejsa søs

Hvordan forklarer du det så, når der ikke for alvor har været den slags
personer i hverdagen, men kun bøger og fantasier og ensomme skovture???

Hvor kommer styrken så fra?

Den er egentligt blevet pussig den er situation... Jeg som var udsat for
seksuelt overgreb, har en seksuel selvtillid (og har egentligt altid
haft den) som siger spar to til alt andet. Men på livets andre punkter,
som evner til forskellige beskæftigelser, mit generelle selvværd og den
slags, har jeg nærmest ingen selvtillid. De eneste er nok min
intelligens og mine madlavningsever...
Som person føler jeg mig ikke som meget værd.
Men som seksuelt væsen, som kvinde, der er jeg ufatteligt meget værd.

Det er egenligt en selvmodsigelse, er det ikke.

Pia

* Pia Klit Larholm * "I can not give you a formula for success,*
* * but I can give you a formula for failure: *
* Per Aspera Ad Astra * try to please everybody." *
* http://www.larholm.dk/pia* Herbert Bayard Swope *

Kirstine

In article <nxVd6.1127$zw....@twister.sunsite.dk>, kris...@gazel.dk
says...

Hey Kristine :-)

> en
> har du da
>
> Du kan godt kalde det en revison :o) det lyder bare så øhh
> revisoragtigt - men jo det er vel det jeg mener.

*GG* Tror der er en skabsrevisor gemt i mig.

> [...]
> elsker en. Det er noget undeligt noget, at man har så svært ved
> at tro på det nogle gange. Men jeg tror altså at det handler om

Lige præcis. Jeg læste en gang noget om, at hvis du gennem én dag fik 20
komplimenter og 1 negativ bemærkning, så ville det, der rumsterede i dit
hoved, når du lå i din seng med lyset slukket, være den ene negative
bemærkning. Det er altså ofte nemmere at tro på det dårlige. Hvor er dog
træls.

Tomas O.

"Vanillepigen" <kris...@gazel.dk> skrev i en meddelelse news:kxVd6.1124$zw....@twister.sunsite.dk...
SNIP

> [...]
> selvværd. Det er så her hun har kun ændre noget fx som John
> skriver ved at få opereret dem mindre, og det har betydet noget

Der er nu i mie øjne meget stor forskel på at få foretaget en
reduktion og så få lavet sin A om til E

Det første kan ske blandt andet af rent fysiske grund og jeg har
ingen problemr den den form for operation som jeg da også har
givet udtryk for før, når denne brystdebat har været oppe :-)

> Mit udgangspunkt er, at jeg *håber* at folk, der ændrer sig
> selv virkelig er bevidste om hvad de gør. Det kan da godt være,
> at jeg er naiv.

Det er jo lige det, mener du at en pige på 18 er klar over og
bevidst om det?

Det er jo den form for operationer jeg opponerer imod. Og dne form for syn på piger at hvis de ikke lige opfylder et ideal skal
de da bare under kniven. en farlig tendens IMO fordi man
erstatter selvtillid og indre styrke med implantater.

> Men jeg håber, at det at komme dertil hvor man har fundet ud
> af, at det at få ændret noget på den måde virkelig kan
> gøre en forskel og så er det et bevidst valg. Det kan jeg ikke
> se det uægte i.

Heller ikke jeg umiddelbart, me som skrevet i mine andre indlæg i dag så er det en stakket frist. Som at pisse i bukserne for at
holde varmen. Før eller senere indhenter allerede også dem der har fået lavet det her og hvis de havde så svært ved at forholde
sig naturligt til deres kroppe som unge, hvordan har de menekser
det så når de er over 50?

> Øhmm - kan du umiddelbart se på en person om hendes selvværd er
> ægte eller uægte :o) jeg vil gerne vide, hvordan du gør?

Umiddelbart ja. Alle de kvinder jeg hdiltil har mødt der har haft
kunstige bryster og ligesom 'vist sig frem' med dem ser formmig
ud til at være piger med et meget lavt selvværd som får det alvet
for at tækkes fyrene 'idelabillede' af hvordan en kvinde skal se
ud.

Ok jeg har da mødt en som jeg allerede har skrevet om, som fik
lavet den operation, men som fik det hele fjernet igen. På hende
var de eneste forskel jeg kunne mærke e irritation over alle de
'stupide' mænd, der henvendte sig.

SNIP

> Det kan osse være prikket over i'et.

Hvordan?

SNIP

> Ja men det kan vi da godt blive enige om. Det udelukker efter
> min mening bare ikke, at en kvinde også godt kan få et større
> selvværd ved at få fjernet nogle rynker eller hvad ved jeg.

Hmm.. der er forskel på det og så at unge piger får lavet større
bryster.

SNIP

> [...]
> første ville jeg "lave noget om" ved mig selv - med hensyn til
> det andet ville jeg "tilføje" noget. Og der er alligevel en

Det var en bevidst provokation af mig at skrive det der :-) jeg
er da selv tatoveret og nyder det og er gald for det. Nyder da at
vise den frem for nye piger og kan da sagtens finde på at hive
den frem, når jeg er i byen. *G*

> Jamen der rammer du så en anden problemstilling - som jeg ser
> det.

Er det? Hvordan mener du at det er en anden problemstilling, for
i mit hovede hænger det hele sammen på et eller andet plan. Det med at vi lader os bevidstløs påvirke af reklamer og medier som
FreYa var inde på.

> [...]
> samfundsmæssigt plan kan man godt spørge og det gør jeg da
> osse, om vi skal se ud på en bestemt måde for at være

Det er jo lige det jeg sætter spørgsmåltegn ved :-)

Kan det være rigtigt at fordi man er født røhåret nærsynet og med
en kraftig bygning, så er man i sine egne og andres øjne mindre værd?

> og måske er der nogle mekanismer igang, der siger ja - det
> skal vi. Spørgsmålet er bare om det handler om Lykke - og ikke > en følelse af at være In control.

Ja men man kan jo alser ikke kontrollere tiden endnu og den går
tik tak tik tak uanset hvor mange implantater man så får lagt ind
og skifet ud så bliver man før eller senere over 50.

SNip
Jeg kan godt se sammenhængen i det du skriver :-)

> Det kan da osse godt være at man kan forholde sig kritisk til
> den tendens *og* få lavet større bryster. Jeg er ret sikker på
> at nogle ville kalde det dobbeltmoral eller hykleri.

Tjah.. hykleri er det IMO at tro på at man får et stærkere
selværd af implantater.

SNIP

> Der var nogle billeder i en af Bordobøgerne af Cher og Faye
> Dunaway. De havde været under den samme plastickirurgs kniv -
> og de lignende sjovt nok hinanden i ansigtet.

Argh. ja nu du siger det *GG*

SNIP

> [...]
> ser dem som udtryk for en kulturel og sociologisk historie, så
> kan man bedre forholde sig til dem istedet for at tage dem som

Ja men idealerne skifter jo. I min barndom var Marylin Monroe
typen idealet, så kom Twiggy og i dag er det (for nu at
overdrive vildt!!) Lolo Ferrari. (slå hende op i www.google.com)
SNIP

Hilsen
Tomas O.

Pia Klit Larholm

> [...]
> der har født børn og kun har 2 tenissokker med en 5'er i hver får
> lavet dem, så de ser ok ud igen, har jeg det fint med!

Og pornostjerner der får lavet dem større, for at det brystfikserede USA
kan blive tilfredsstillet ;)

> [...]
> min styrke og min selvtillid, den er den ondelyneme svær at få
> ned med nakken, selvom det da sker at mit liv tager nogen

Jeg tror du har fat i noget af det essentielle her. Alle reklamer og
produkter retter sig jo mod den evige ungdom.
Vi skal forblive evigt unge. Cremer skal fjerne rynker fra huden. Pudder
skal dække rynkerne. Tøjet skal udstråle ungdom. Hjemmet det samme.
Bryster skal se ud som da man var 16. Struttende faste ungpigebryster.
Modellerne skal være tynde som teen-agere. Modeller må ikke være over 20
når de skal gå catwalk osv osv osv.

Et eller andet sted driste jeg til at sige, at i denne
pædofilforskrækkede tid, har vi alle en utrolig lolitafiksering.

Tomas O.

"FreYa" <fr...@mailto.dk> skrev i en meddelelse news:n3ag7t0q3v5nh48ui...@4ax.com...

Netop fordi jeg har den fornødne styrke (nu) og fordi jeg er kommet så langt, som jeg er er et af mine mål med fremtiden at uddanne
mig til samtaleterapeut, fordi jeg udmærket godt ved det ikke er nemt uden hjælp at når så langt, som jeg er kommet.

Jeg kan bare ikke have selvmedlidenhed, hvor folk siger til mig,
jamen du har været heldig og er stærk og nu er du nået så langt..
ja det er jeg, men det var sgu ikke noget, der kom af sig selv.
og jeg havde ikke, som Søs, en voksen, der 'så' mig og var
opmærksom og hjalp og roste.

Faktisk var der en i mine forældres omgangskreds som altid sagde
noget, som har hængt fast og som har været min ledestjerne og han
sagde det ikke fordi han ville hjælpe eller noget, det er bare et
ungarsk ordsprog, der rimer på mit navn på Ungarsk. Oversat til
dansk uden rim: Tomas, han er ikke som alle andre.

Det passer jo i realiteten på alle :-) og med det for øje blev
det lidt nemmere at være mig.

Hilsen
Tomas O.

Kirstine

In article <w8Wd6.1194$zw....@twister.sunsite.dk>, t...@gmx.net says...

Hej Tomas :-)

> [...]
> ikke forklare med deres opdragelse eller hvordan deres forældre

Det er min erfaring, at langt de fleste såkaldte eksperter er ret
overbeviste om, at adfærdproblem x kan henvies til opdragelsesmetode x,
adfærdproblem y kan henvises til forældres opførsel y osv - hvis du
forstår, hvad jeg mener *S* Personligt finder jeg det alt for firkantet.
Jeg er ikke i tvivl om, at opdragelse, forældre, opvæksmiljø - alt det
man kalder den sociale arv - spiller en stor rolle for alle mennesker.
Men du har ret...der er altså ting, som jeg i hvert fald ikke mener
udelukkende kan forklares ved brug af disse faktorer. Eller rettere - det
forklarer ikke, hvorfor nogle af ungerne er resiliente, mens andre ikke
er det.

> [...]
> bliver mast undertryks og smadret af de voksne, der opdrager
> barnet uanset om de voksne så er gode eller onde. Man kan sgu

Mange forældre skader deres børn af kærlighed. Jeg havde for noget tid
siden et barn, som motorisk gik fuldstændig i stå i sin udvikling. Han
var 16 måneder, men han kunne ikke kravle, kunne ikke gå, kunne ikke
rejse sig - og det, der virkeligt fik mine alarmklokker til at ringe var,
at han ikke gjorde forsøg på nogle af disse ting. Hans forældre havde en
hel bunke problemer. De var gået fra hinanden, og moderen havde mødt en
ny kæreste. Det endte med, at de sociale myndigheder skred ind, og dér
fant de den lille dreng - bundet fast til siderne af en weekendseng.
Sådan sad han fra han kom hjem fra vuggestue, og til han blev afleveret
igen dagen efter. Det viste sig, at moderens nye kæreste havde et
stofmisbrug, og moderen var enormt bange for, at sønnen skulle komme til
skade på kanyler eller få fat i stof. Så ud af kærlighed og bekymring
beskyttede hun sin søn så godt, som hun kunne. At hendes ressourcer var
så få, at dette var den bedste løsning, hun kunne komme på....det er jeg
ikke sikker på, at man kan bebrejde hende.

> [...]
> der har født børn og kun har 2 tenissokker med en 5'er i hver får
> lavet dem, så de ser ok ud igen, har jeg det fint med!

Hmmm...nu er det jo ikke dine bryster. Selvom de måske ser perfekte ud,
er det jo ikke ensbetydende med, at de for kvinden er perfekte. Men okay
- jeg kan da også have mine tvivl om, hvorvidt en 18 årig er nået så
langt i sit arbejde med sig selv.

> [...]
> min styrke og min selvtillid, den er den ondelyneme svær at få
> ned med nakken, selvom det da sker at mit liv tager nogen

Måske vil en operation give kvinden den indre ro, som der skal til, før
end hun kan overskue at tage fat på de ting, som vil vare evigt. Jeg
skyder lidt i blinde, for jeg kan egentligt godt se din pointe - og så er
jeg alligevel ikke helt enig. men de nuancer, som du tager fat på nu,
havde jeg ikke fanget i de første indlæg. :-)

Tomas O.

"Kirstine" <min...@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.14e2570f...@news.inet.tele.dk...

Vi er faktisk helt enige *G*

Opdragelse + kulturen + sociale omstændigheder >< menneske

Der er en faktor X (ukendt) her som mangler i den ligning.

Opdragelse + kulturen + sociale omstændigheder + nogen medfødt personælighed/sjæl + X = menneske

er nok mere sand :-)

Hilsen
Tomas o.

Chokmah alias rabias the dog

On Wed, 31 Jan 2001 08:34:03 GMT, FreYa <fr...@mailto.dk> wrote:

HI Kussen Y :)
>Nej, det ved jeg godt. Faktisk så tror jeg slet ikke det store
>gennembrud i den henseende kommer til at foregå i denne generation,
>hvis overhovedet,
Næppe MEN flere jeg syntes hvis man ser påd et historisk i danmark ja
sidne krigen så har der været en stor med liberalisering i den
menskelige tankegang - ikke dermed sagt menneket er blevet SÅ meget
mere frit i forhold til sin arv & millue - men betingelserne for at
være et selv er bedre ind før så selv dem med en iq på under 220 kan
vælge & ha en chanse
> [...]
>bare at man er nødt til at investere en del mere arbejde i at
>overbevise sig selv om at man har lige så meget ret til at betræde
jesper ... og der må man også sige at de fleste første gang fødene er
på omkrin de 30 år det vil sige at de for dem i højre grad på et
tidspunkt i derres liv hvor de er afklaret omkring sig selv den mage
de for dem med.. hvad uvilkårligt vil forbedre grundvilkårene for
børnene
( og dte er ikke ment som et hag i tuden til dme der ER blevet skildt
eller har fåed børn tidligt oplag til debat i det regi , men bare som
jeg ser det ud fra mine erfaringer ) selvfølig kan det debateres men
så skal der skiftes emne linje synest jeg

>Jeg er selv opdraget i den overbevisning at jorden drejer rundt for
>min skyld og jeg mener at det faktum burde alle børn indpodes fra
>fødslen ;) Ja, jeg ved da godt at det er ren utopi,

pis med dig - jeg er et levene vidne :)

>men det ændrer
>ikke på, at det er det, jeg mener er en væsentlig årsag til at mange
>ikke kan vælge at være ligeglad.

nej men derfor kan man godt bede til at de begynder at kigge indad

>Som de siger i reklamerne: "Because I'm worth it" *G*. De tilbyder så
>at sige bare det, man ikke fik med hjemmefra og som det ellers ville
>have været helt gratis for forældre at forære deres børn.
det er jo netop dte reklame industrien Povl krebs & al verden ondskab
slår plat på den kollektive usikkerhed som plager MANGE

> [...]
>forældre der evner at sætte sig ud over de uretfærdigheder der overgik

>dem selv som børn, og ikke fører det videre til deres egne på et eller
indrømmet må det være svært - men hvis man skal have barn så har man
sgu en næsten gudomelig pligt til at rive sig selv i nakken og se på
de ting selv om det nok er dte vsæreste man kan byde nogen

>Jeg kan selv se det i min egen familie, på min mors side, at kvinderne
>mange generationer tilbage, har forsøgt at gøre livet så ubærligt for
>deres døtre som menneskeligt muligt.
jow men som jeg skrev tidliger måske er det tiden men din mor har da
afligevel formåde at bryde den onde arv ?.
>Hvor de yderst sjældent har positivt at ytre om deres døtre, kan de
>til gengæld tale i timevis om deres sønners formidable kvaliteter...
ja der var jeg nu godt nok udsat for et time loop mine bedste mødre
mente også at jeg var som sendt fra himlen - det støretse inkarnedre
mirakle siden den først fødte:)
hvor min mor j ajeg vil sige det ... var tæt på had indtil jeg blev
30.. det var ikke fordi jeg skulle være konform - men hvorfor blaffer
du ikke bare 120 km da jeg var 11 - mad (?) nå jamen det er sgu ikke
mit problem tidliger tæsk ( det var ok eller det var det ikke men ...i
forhold til de andre ting) senge isolationerne.. den konstante prikken
til d emindste fejl i ÅREVIS - men måske er der afligevel noget arv i
det - da hun hadede min mormor - som jo godt ku li mig etc ?

> [...]
>talerken. Allerhelst indtog de deres mad i køkkenet, for de mener selv
>at deres opgave i livet er at varte andre op og nix weiter!
ja ok det ku min mor nu godt nok ikke finde på men hun havde nok også
mere røder i 68 er interlektuelle whaet ever

> [...]
>et bud på hvorfor så mange i den grad tvivler på egen evne til selv at
>træffe et valg, og træffe et der reelt er uafhængigt af påvirkninger
jamen der kan det da godt være hun gjorde mig en tjenste - jeg stoled
på ingen og hadede alle :)
>Ja, det skal jeg også selv *G*.
jeg slår mig i kø :)
KH
Bo

Kirstine

In article <wZWd6.1822$zw.1...@twister.sunsite.dk>, t...@gmx.net says...

Jamen...det er da det, vi er :-)

Chokmah alias rabias the dog

On Tue, 30 Jan 2001 19:52:55 +0100, Trine Stubbe Teglbjaerg
<sn...@nospam.dk> wrote:

> Nåeh ja - og så er det vel osse andet end lige brysterne der
>er sexuelt ophidsende? ;o)'

Ja for helved .. bryster er SKIDE GOE men hård synest jeg er endnu
bedre Øjne er ALT afgørene og frem for lat hvad for et menneske der
ligger bag .. men der hvor den kliker mest for mig er sgu når jeg
sider og lejer med den YBERLIGES lange lokker :)
jeg er besat af det .....
men mht bryster når vi en dag for børn knock on wood så vil jeg da
skdie på hvor faste de er stræmærker etc.
jeg vil nok få et slag tilfææled hvis hun klipped sig karse men jeg
vil leve og elske hende uformindsket...
MvH
Bo

Puk

<thana...@my-deja.com> skrev i en meddelelse

Hejsa ;o)

> Det er muligt, men jeg TROR at det var det Kim mente. Det gættede jeg
> ihvertfald på, tror du han mener noget andet?

Jeg aner det ikke. Jeg forholdt mig til, hvad der stod og det lød
selvmodsigende i mine ører.

> Selvfølgelig gør de da det! :-)

Jamen er det så så svært at forstå, at en kvinde også kan opfatte sine
bryster som sexuelle og selv gerne skulle tænde på dem?

> Hmmm...tjah...det er det vel heller ikke nødvendigvis!?

Ja det var sådan jeg læste Kims indlæg. *S*

> Det kan jeg da heller ikke, men jeg tvivler på at det løser problemet!

Det er fordi, du går ud fra at brysterne ikke er problemet. Det er min
påstand, at det kan de sagtens være.
Du tager dit udgangspunkt i, at hvis en kvinde ønsker at få opereret
sine bryster, så må det være fordi hendes selvtillid halter. Sådan
mener jeg ikke det *behøver* at være.

> Aha? Hvis bare min pik var 23 centimeter så ville jeg være PERFEKT!

Nope ikke noget med at være perfekt. Blot at ønske sig noget og have
mulighed for at få det. Hvis jeg ønsker mig en ordentlig øse af en bil
og går ud og køber den, så er der ingen som ytrer et ondt ord om det.
Hvis jeg derimod ønsker mig et par lækre nødder og går til en
plastikkirurg og køber mig sådan et par, så himler alle op om, at der må
være noget i vejen med min selvtillid.

> [...]
> mindre fødder og lidt en lidt højere IQ & just a tad more sex appeal,
> åhja og en større bil og et nyt køkken... Du kan godt selv se det,

Næh det kan jeg faktisk ikke. Jeg synes det er legitimt at ønske sig
lige hvad man vil. Det er også helt fint at opnå de ting, som man nu
selv synes det er bedst for en at opnå dem. Eller at prøve på den måde,
som man personligt dømmer som den bedste (inden for lovens rammer
naturligvis).
Der er aldrig nogen som rynker på næsen af, at folk ønsker at gøre sig
klogere eller mere indsigtsfulde (altså udbygger sig selv mentalt så at
sige). Men lige så snart det er kroppen så er det en anden sag. Og det
næsten uanset, hvordan man gør det. Ork jeg hører mange kommentarer om
såvel kvinder og mænd, der lader sig operere som dem der bruger oceaner
af tid i et motionscenter. De er sjovt nok næsten altid nedsættende de
her kommentarer. Så når det er kroppen man ønsker at forbedre, ja så er
det bare ikke ok, mens det er helt fint at man ønsker at forbedre
hjernen. Forstå det hvem som kan.

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Skinkesalat er ikke blot
> skinkesalat, men hvad er det ellers? Skinke & salat? :-)

Nope. Som jeg læste dit indlæg, så mener du, at hvis man ønsker at
ændre sin fysik, så må der være noget galt med selvtilliden. Min
påstand er, at det behøver der ikke være (og jeg synes også det er lidt
poppet blot at fyre sådan noget af)..
Hvis jeg går ned og køber mig et par lilla trompetbukser, så behøver det
faktisk ikke være fordi, jeg ligger under for en modedille. Det *er*
faktisk muligt, at jeg bare synes de bukser er skide flotte.
Det samme gælder en operation (bryster eller otherwise). Der behøver
ikke være noget i vejen med min selvtillid. Det kan godt være, at jeg
bare gerne vil have lige præcis en bestemt slags bryster og da jeg har
mulighed for at få dem, ja så tager jeg dem (køber dem). Altså blot en
præference ikke noget galt i selvtilliden. *S*

Hyg sig så vældigt
Puk ;o)

FreYa

Kirstine <min...@mail.dk>, Wed, 31 Jan 2001 14:07:29 +0100, wrote:

Hej Kirstine :)

> [...]
>superegoistiske, navlebeskuende møgunger, men fordi de skal vide - sådan
>helt inderst inde i deres dybeste kroge - at de er perfekte!!

Lyder godt! og du behøver ikke at frygte at de bliver selvoptagede og
superegoistiske. De skal naturligvis lære at naboens børn har lige så
meget ret til at være her som de selv. Feks. er jeg sikker på at hvis
jeg, som barn havde mobbet nogen og det var kommet min far for øre, så
var han blevet splitterravende gal :).

Puk

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <ped...@gmx.net> skrev i en meddelelse

Hej Peder din dejlige dreng :o)

> [...]
> at det er interessant (det har vi listet op så mange gange før,
> så det vil jeg ikke trætte gruppen med at gøre endnu en gang).

Helt enig. Vil blot lige tilføje, at blot fordi man har fået lavet sig
et par bryster hos en kirurg, så betyder det jo ikke, at man ikke
besidder alle de andre kvaliteter *S*.

> Hmm, det er vel fordi, man gerne vil have den "ægte" vare, gæt-
> ter jeg på. Jeg har ikke været udsat for opererede bryster,
> på tæt hold, så jeg aner ikke om det gør en forskel IRL.

Jamen hvem er det så lige man beder kvinden om at tilgodese? Det er sgu
da manden som sidder og siger, at han vil have den ægte vare. Så hun
skal altså lade være for at glæde ham? Den holder jo ikke.

> Hvordan tænker i om mænd, som har fået opereret diverse steder,
> f.eks. et flot brystparti, nogle pænt store overarme, nogle
> dirrende stramme balder? (hvis i vidste at mænd gjorde det
> samme)

Det kan jeg snildt sætte mig ind i. Hørte (i radioen tror jeg nok) for
ikke så længe siden om en ung mand, som var gået til kirurg og havde
fået fjernet sine "bryster". Dem havde han været ked af længe og han
glædede sig sådan til at gå rundt i en t-shirt, for det havde han ikke
gjort i årevis. All the power to him siger jeg bare.

> Tænker du på, hvis man har et ønske om at se fuldstændigt per-
> fekt (som en Barbie-plastik dukke) ud, at leve op til et eller
> andet ideal?

Nope slet ikke. Jeg tænker på, at man er glad for sit liv, hygger sig
og har det godt både med sig selv og sine venner, familie, kæresten osv.
Man har nået en masse af de mål, man har sat for sig selv, men man har
altså ikke kunnet dyrke et par større bryster sådan bare lige. Det er
egentlig det eneste som man ønsker sig sådan rigtig til sig selv. Det er
den slags prik jeg taler om. En lille ting, som man måske nok kunne
leve lykkeligt uden, men som man alligevel ville blive ret glad for at
få. *S*.

> [...]
> den har udviklet sig til: at hvis man ikke bryder sig om noget
> ved sig selv, så finder en læge bare kniven frem.

Hvorfor egentlig det? Vi opfordrer jo rask væk folk til, at hvis de
ikke bryder sig om deres egne handlingsmønstre, så skal de da bare gå
til en terapeut og få gjort noget ved det under hans kyndige "kniv".
Eller hvis folk ikke bryder sig om, at de aldrig har fået en uddannelse,
så skal de da bare se at komme på universitet og komme under
professorens kyndige "kniv".
Men fordi det er fysisk, så er det noget andet.......og jeg forstår ikke
hvorfor.
Hvis alt hvad man ikke har dyrket helt selv er uægte, så er jeg altså
uægte, for jeg har sgu ikke fået min nylige uddannelse helt selv. Der
skulle en hel hær af undervisere til for at lære mig de rigtige ting.
Nogle af dem har jeg endda bare lært uden ad uden helt at forstå dem.
Men jeg bliver sgu hyldet og lykønsket med det alligevel.

> Hvis denn udvikling fortsætter, hvad jeg stoler 100% på, går
> der vel ikke mange århundreder før alle ligner hinanden og det
> bliver efter min mening en fattigere verden hvis det sker.

Jamen hvad er det lige, der får dig til at tro, at vi alle vil have de
samme præferencer til, hvordan vi skal se ud?
Selvom jeg eventuelt vil lade mig fedtsuge, hvis jeg ikke kan komme af
med de overflødige kilo på anden vis, ja så er det jo ikke sikkert, at
jeg vil se ud som alle andre kvinder. Jeg er glad for min runde popo,
og ville faktisk ønske at jeg havde nogle ordentlige hofter (det er bare
hammerflot), og jeg er også glad for mine bryster. Det er faktisk bare
maven som jeg gerne vil af med. Mine lår er nemlig også ret dejlige
*S*. Men jeg ser da mangt en kvinde som ville have det frygteligt med
at rende rundt med en popo på størrelse med min og som af netop denne
grund ville vælge at blive suget lige præcis der.
Derudover er der alle de andre ting som adskiller os fra hinanden rent
fysisk. *S*. Det har alle dage været ret så hyldet at være blond, men
du ser jo ikke os alle rende rundt med blonde lokker blot fordi vi
faktisk sagtens kunne afblege håret hele bundtet *G*.

Knus og kram
Puk ;o)

Chokmah alias rabias the dog

On Wed, 31 Jan 2001 14:44:32 GMT, "Vanillepigen" <kris...@gazel.dk>
wrote:

>Men for kvinden selv kan følelsen jo være ægte nok - selvom det
>skyldes at hun har fået ændret størrelsen på hendes bryster.

jamen hvad siger det så om hendes virklighedes opfatelse ?

>Mit udgangspunkt er, at jeg *håber* at folk, der ændrer sig selv
>virkelig er bevidste om hvad de gør. Det kan da godt være, at jeg
>er naiv.

??

> Men jeg håber, at det at komme dertil hvor man har
>fundet ud af, at det at få ændret noget på den måde virkelig kan
>gøre en forskel og så er det et bevidst valg. Det kan jeg ikke se
>det uægte i.

Nu laver man jo om på sig selv på så mange forskelige måder - jeg er
f.eks over plasteret med tattoer jeg har 5 øre ringe- jeg viste ikke
hvad resulattet vil blive før bagefter men med tiden så blev de mig-
vi mødtes så at sige et sted i mellem !

>Øhmm - kan du umiddelbart se på en person om hendes selvværd er
>ægte eller uægte :o) jeg vil gerne vide, hvordan du gør?

det kommer an på tankerne bag opreationen - en god kvindelig bekendt
af mig var i sit bryst bloom med en lille a da hun var teenager nu har
hun 3 børn- og jow hun kunne da godt tænke sig dem større - men synets
nu afligevel hun er bleve for gammel til sådan noegt *fis*hun er 32 på
sammen måde have jeg det da med min dipolomatisk talt vigene hård
grænse til jeg var 30 - for 8000 kr så ku jeg få det lavet så det
dægger igen - men hwa fan for 400 fik jeg tatovetert et pentgram i
hovedbunden så der var 7600 til at gøre godt emd andre steder :)

>Det kan osse være prikket over i'et.

Det kan det - men for hvem ?

>Ja men det kan vi da godt blive enige om. Det udelukker efter min
>mening bare ikke, at en kvinde også godt kan få et større
>selvværd ved at få fjernet nogle rynker eller hvad ved jeg.

måske - men viler det så ikke på en ringe slevopfatelse ?

> [...]
>ville jeg "lave noget om" ved mig selv - med hensyn til det andet
>ville jeg "tilføje" noget. Og der er alligevel en halvt ubevidst

ja men nu taler vi i genralle vedninger hvad i reglen også er bedst i
en debat - men jeg er rat sikker på jeg fik mine tatoer for - well
ihvertilfæled ikke *fordi jeg var det værd/fortjenete det-* :)

>og måske er der nogle mekanismer igang, der siger ja - det skal
>vi. Spørgsmålet er bare om det handler om Lykke - og ikke en
>følelse af at være In control.

jamen så er man sgu da for alvor også ude at skide - hvs man er in
control p.gr bryst størelsen ?
MvH
Bo

Chokmah alias rabias the dog

On Tue, 30 Jan 2001 20:47:04 GMT, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<ped...@gmx.net> wrote:
Kære Peder
>Det er helt sikkert strålerne fra rummet, husk at tage din
>aluminiums-hat på, så kan de nemlig ikke styre dig *fnis*
hwa fan Peder er der gåed fredags bajer i den på en tirsdag :) ?
nej dårlig spøg til side

>Det er vel fordi vi er socialt bevidste?
PARANOIDE

>Fordi vi indpasser/ tilpasser os, til hvad vi tror at verden
>(nærsamfundet, omgangskredsen, arbejdspladsen etc.) forventer af
>os.
OG DET ER dumt !
MvH
Bo

Vanillepigen

"Tomas O." <t...@gmx.net> skrev i en meddelelse

Hej Tomas -

> Der er nu i mie øjne meget stor forskel på at få foretaget en
> reduktion og så få lavet sin A om til E

Ja det kan du selvfølgelig have ret i - jeg taler nu mere
generelt om at få lavet om på sig selv i det hele taget. Efter at
have overvejet hvorfor man gør det etc.

> Det er jo lige det, mener du at en pige på 18 er klar over og
> bevidst om det?

Nej desværre det kan man jo ikke gå ud fra oig det er osse meget
sørgeligt når man hører, som du selv har nævnt eller var det
Kirstine, at unge piger med smukke kroppe, der gerne vil være
modeller får at vide, at de skal tabe ti kilo eller få lavet
større bryster.

Jeg ved godt at man ikke kan gå ud fra at alle mennesker
reflekterer over det for derefter at tage beslutnmingen - hvad
den så er. Det er også derfor jeg skriver at jeg (nok) er naiv.

> [...]
de da bare under kniven. en farlig tendens IMO fordi man
> erstatter selvtillid og indre styrke med implantater.

Jamen da er det så jeg mener, at det ikke *altid* behøver at være
som erstaning for en dårlig selvtillid. At det også kan være et
valg man gør sig efter moden overvejelse.

> [...]
alvet
> for at tækkes fyrene 'idelabillede' af hvordan en kvinde skal

Det er jo sørgeligt - men det er jo bare en måde, som jeg ser
det. Kunne man ikke forestille sig en kvinde, der havde fået
lavet fx større bryster og som kom til at hvile mere i sig selv,
fordi hun nu var glad for sig selv uden at skulle behøve at vise
sig frem? Bare hypotetisk.

> Hvordan?

Som jeg før har skrevet, at man efter refleksion og overvejelse
over pro et contra finder ud af at det er det der er prikken over
iet, at man har det faktisk godt med sig selv og sit liv, men man
vil gerne gå fra en a til en c skål hvad ved jeg.

> Hmm.. der er forskel på det og så at unge piger får lavet
større
> bryster.

Ja men jeg taler nok igen mere generelt om at lave om på sig selv
ung eller gammel. Men jeg giver dig da ret i at der er forskel på
at en kvinde tager den beslutning efter sonm jeg skriver moden
overvejelse og at unge kvinder laver deres bryster om for
*bevidstløst* at tækkes et eller andet ideal. Det er jo netop
det at være bevidst om hvad man gør, der for mig at se er
nøgleordet her.

> [...]

at
> vise den frem for nye piger og kan da sagtens finde på at hive

Hive hvad frem - nååh din tatovering - æv jeg troede lige ;o)

Det kan da godt være, at du provokerede :-) men for at se hænger
tingene alligevel på en eller anden måde sammen. Man kan sifge at
brystoperartioner er en måde at socialisere sig på som kvinder
til at svare til et eller andte ideal, sådan at man bliver
"accepteret" - ligesom det at tatovere sigi nogle kredse og for
nogle mennesker er en måde at vise at hører tiul i et fællesskab.

Lidt langt ude - måske og meget generelt - men jeg tro at der er
nogle ligheder.

> [...]
> i mit hovede hænger det hele sammen på et eller andet plan. Det
med at vi lader os bevidstløs påvirke af reklamer og medier som

Nej det er egentlig ikke en *anden* problemstilling - Hvis jeg
lige må præcisere mig - det er den samme problemstilling på et
andet niveau. Ikke det individuelle hvor jeg ikke mener at man
kan dømme alle mennesker over en kam, fordi der kan være mange
grunde til at få lavet om på sig selv. Men et socialt eller
kulturelt hvor man kan stille spørgsmåk tegn ved den tendens der
er etc.

> Det er jo lige det jeg sætter spørgsmåltegn ved :-)

Ja og det giver jeg dig ret i ved at sige at det gør jeg osse :o)

> Ja men man kan jo alser ikke kontrollere tiden endnu og den går
> tik tak tik tak uanset hvor mange implantater man så får lagt
ind
> og skifet ud så bliver man før eller senere over 50.

Jamen det er derfor er det bedste for en aldersfobiker ville være
at blive frosset ned :o)

> Jeg kan godt se sammenhængen i det du skriver :-)

Tak.

> Ja men idealerne skifter jo. I min barndom var Marylin Monroe
> typen idealet, så kom Twiggy og i dag er det (for nu at
> overdrive vildt!!) Lolo Ferrari.

Lolo Ferrari - er det ikke hende der er død?

Hilsen K.

Vanillepigen

"Puk" <pow...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej Puk

> [...]
lavet sig
> et par bryster hos en kirurg, så betyder det jo ikke, at man

Nej netop - det er jo også derfor at jeg mener, at der kan være
mange grunde til at få det gjort. og fordi man gør det behøver
man jo ikke at være en åndsforladt "blondine".

> [...]
Så hun
> skal altså lade være for at glæde ham? Den holder jo ikke.

Jeg synes at det er fint, at du holder fast at man kan vælge at
gøre det for sig selv.

> [...]
kunne
> leve lykkeligt uden, men som man alligevel ville blive ret glad

Ja det er det jeg mener, at når man hører eller ser at en kvinde
eller en mand har fået gjort et eller andet så kan det jo godt
være, at vedkommende ikke gør det på grund af dårlig selvtillid.
Fordi man man mener, at der er grund til at være opmærksom på den
måde " kulturelle billeder" fungerer på det kollektive plan, så
er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man kan skære alle
*individuelle* grunde til at få lavet om på sig selv over én kam.

Men bevidstheden om de tendenser, der virker i "det offentlige"
rum via reklamer, film, tv-serier etc, kan måske få en til at
refelktere dybere over ens ønske "om at gøre noget ved det" og
valget kan derfor ske udfra en bevidsthed om hvad der er det
"rigtige" at gøre, istedte for et "ubevidst" valg.

[snip]

mvh Kristine.

Chokmah alias rabias the dog

On Wed, 31 Jan 2001 08:24:45 +0100, "Sabina Hertzum"
<sab...@worldonline.dk> wrote:

SABINA :)
>så kan jeg være nok
>så kedelig klædt.... er det inden under i orden bliver man bare
>glad.....
du obner en helt ny verden for mig i måder man kan ha det på :)
og det er lige for ne go ordens skydl venligt ment.
MvH
Bo

It is loading more messages.