Oversigt over danske møntserier

Rune Zedeler

I forbindelse med afskaffelsen af 25-øren blev jeg nysgerrig efter at se
et historisk rids over hvilke mønt-enheder, der har været gangbare.
Det burde være information, der var meget nemt at finde - men jeg har
simpelthen ikke kunnet finde det.

http://www.kgl-moent.dk/DKM/DK/Coins.nsf/side/Gyldige_moenter_siden_1875!OpenDocument
prøver vist på det, men den er yderst ukomplet. F.eks. mangler 5- og
10-ørerne.
Findes en komplet liste virkelig ikke på nettet?

-Rune

K_N

Nu hedder listen jo 'Gyldige' mønter så det er vist forklaringen på det -
dvs. mønter, som stadig kan anvendes uanset hvornår de er præget.

Der mangler 1 øre, 2-øre, 5-øre, 10-øre, ½-krone
Desuden mangler de jubilæumsmønter, som er blevet udstedt med høje
pålydender som 100 kr., 200 kr og 1000 kr. - de er dog utroligt sjældne i
pungen som almindeligt betalingsmiddel, men jeg mener faktisk de er gyldige.

Knud

"Rune Zedeler" <r...@daimi.au.dk> wrote in message

K_N

Se oversigt f.eks. her
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/type.htm

rzed...@gmail.com

On 1 Apr., 06:20, "K_N" <denherrammering...@mail.dk> wrote:
> Nu hedder listen jo 'Gyldige' mønter så det er vist forklaringen på det -
> dvs. mønter, som stadig kan anvendes uanset hvornår de er præget.

Ah, jeg troede, der mentes mønter, der /havde/ været gyldige på et
tidspunkt i perioden fra 1875 til i dag.

Takker!

Det er stadig underligt, at der ikke er en komplet liste på kongelig
mønts hjemmeside.

Hilsen Rune

rzed...@gmail.com

On 1 Apr., 06:23, "K_N" <denherrammering...@mail.dk> wrote:
> Se oversigt f.eks. herhttp://www.gladsaxegymnasium.dk/2/type.htm

Næh, mit gamle gymnasium.
Takker :-)
Jeg ville nu have foretrukket en liste, der var sorteret efter årstal
og ikke efter mønt-valør, men ok. Den kan bruges.

-Rune

Christian B. Andresen

On Apr 1, 6:20 am, "K_N" <denherrammering...@mail.dk> wrote:
> Nu hedder listen jo 'Gyldige' mønter så det er vist forklaringen på det -
> dvs. mønter, som stadig kan anvendes uanset hvornår de er præget.

Vil det sige at jeg kan betale med en 1-krone fra 1875 ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

K_N

"Christian B. Andresen" <tr...@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> dvs. mønter, som stadig kan anvendes uanset hvornår de er præget.

Vil det sige at jeg kan betale med en 1-krone fra 1875 ?

Ja da!

Har du en vil jeg godt give dig 10 kr. for den

Knud

Christian B. Andresen

On Apr 2, 12:51 pm, "K_N" <denherrammering...@mail.dk> wrote:

> Vil det sige at jeg kan betale med en 1-krone fra 1875 ?
>
> Ja da!
>
> Har du en vil jeg godt give dig 10 kr. for den

Det har jeg desværre ikke :-)