skovridder, skovløber, skovfoged, skovarbejder...

Frida

Hvad er forskellen på følgende : en skovridder, en skovløber, en skovfoged
og en skovarbejder
er det det samme de laver eller hvordan med det?

Skimmerhorn

"Frida" <fr...@hotmail.dk> wrote in message
Skovridder er skovdistriktets øverste administrerende chef.
Skovridderen er uddannet forstkandidat.
Skovfoged leder de daglige opgaver i hver skovpart.
Skovløber er en skovarbejder der bor i et af skovdistriktets boliger.
Skovarbejder bor ikke i et af skovdistriktets boliger men laver ellers
det samme som skovløberen. Skovløberen skal, så vidt det er muligt,stå
til rådighed døgnet rundt, ved uopsættelige opgaver; væltede træer,
anskudt vildt osv.........
Se evt: www.sns.dk
Mikkel

Knud N. Flensted

Bemærk, at det hedder skovrider (ikke skovridder). Han rider jo ikke på
skoven!

Hilsen
Knud Flensted

"Skimmerhorn" <mlau...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Skimmerhorn

"Knud N. Flensted" <kn...@flensted.dk> wrote in message

> Bemærk, at det hedder skovrider (ikke skovridder). Han rider jo ikke

> skoven!
Ikke forstået.
Hvis han ikke rider på skoven, så burde det jo hedde Skovridder.
Det muligt jeg staver dårligt men din argumentation halter.
Der hvor jeg arbejder bliver han tit omtalt som ridderen.

Mikkel

Poul Evald Hansen

"Skimmerhorn> Ikke forstået.

> Hvis han ikke rider på skoven, så burde det jo hedde Skovridder.
> Det muligt jeg staver dårligt men din argumentation halter.
> Der hvor jeg arbejder bliver han tit omtalt som ridderen.
>
> Mikkel

Ifølge Politikens Nudansk Ordbog og Den Store Danske Encyklopædi er i
ordet afledt af "at ride", og hidrører fra at skovrideren i tidligere tider
red rundt og holdt øje med, at skovarbejdet foregik, som han mente, det
skulle. Altså i modsætning til det dengang mindre ansete rent fysiske
arbejde med at fælde træer o.s.v. - Nu om stunder tilbringer skovrideren
vist det meste af sin arbejdstid på et kontor.

Poul Evald Hansen

pe...@vip.cybercity.dk

Skimmerhorn

"Poul Evald Hansen" <pe...@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> arbejde med at fælde træer o.s.v. - Nu om stunder tilbringer
skovrideren
> vist det meste af sin arbejdstid på et kontor.

Hej Poul Evald
Tak for afklaring, og ja, vi ser aldrig ridderen ride rundt i skoven.

Jens Mikkel Lausten
Ex. N&U vestegnen.

jule...@post4.tele.invalid.dk

I artiklen <MPG.170b06387...@news.inet.tele.dk>,
skrev Peter G. <PeterNOSPA...@gmx.net>:
> In article <D_Dk8.2916$FT.1...@news010.worldonline.dk>, Skimmerhorn
> <mlau...@worldonline.dk> wrote...

> Men det hedder nu engang skovrider, ikke -ridder :)

<ordkløveri>
Ikke nødvendigvis som det er skrevet, man kan godt være både ridder og
skovrider.
<ordkløveri/>

--
Helge.
(ved besvarelse fjern invalid fra min emailadresse)

Poul Evald Hansen

> <ordkløveri>
> Ikke nødvendigvis som det er skrevet, man kan godt være både ridder og
> skovrider.
> <ordkløveri/>

"ridder" skal være kommet fra ædre tysk: "Ridder" = rytter. Og betegner en
adelig eller i nyere tid f.eks. en Ridder af Danebrog el.l.

"rider" i f.eks. skovrider, berider, tilrider m.v. er en dansk orddannelse
efter "at ride". Skovrideren har oprindelig været en overordnet, ikke-adelig
opsynsmand for en eller flere af kongens eller godsejerens skove.

Men der er ikke noget at sige til, at der opstår forvirring omkring
begrebet.

Disse oplysninger er hentet i Dansk Etymologisk Ordbog og Den Store Danske
Encyklopædi.