færdselstavler med humor

Herluf Holdt, 3140

Hej alle

På bagsiden af mit lokale Helsingør Dagblad har
man moret sig over nogle sjove skilte, som findes
ved handicap-parkeringspladser i forskellige byer
i Skåne og Sydsverige. Teksten på underskiltene
lyder: "Lathet är inget funktionshinder". Disse
skilte er i hvert fald set siden 2010:
http://blogg.vk.se/anders/etikett/motion

Et par dage senere viste det sig (i vores avis) at
vi var først med sådanne skilte her i landet. Siden
omkring 2007 har man kunnet se skiltet ved
lufthavnen i Rønne med teksten:
"Dovenskab er ikke et handicap":
http://whatisthelab.dk/2009/03/26/sjov-skiltning/doven-handicap/

Jeg prøvet at finde lignende humoristiske skilte
på andre sprog. De engelske er nok ældre, men
efter min mening ikke særlig morsomme. Fx:
"If it's hard to grasp why disabled people need
this space, we suggest: go and break your fucking
spine":
http://ilawled.com/images/8491-Go-And-Break-Your-Fucking-Spine
Eller: Stupidity is not a handicap ... Park elsewhere!
http://www.grouchyoldcripple.com/archives/004861.html

Mit favoritskilt så jeg 1987 i New York, tæt ved
FN-bygningen. Det så ud som dette:
"Don't even THINK of parking here":
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Donteventhinkaboutparkinghere_retouched.jpg

Er der nogen der har andre bidrag?
--
Herluf :·)

Bertel Lund Hansen

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Et par dage senere viste det sig (i vores avis) at
> vi var først med sådanne skilte her i landet. Siden
> omkring 2007 har man kunnet se skiltet ved
> lufthavnen i Rønne med teksten:
> "Dovenskab er ikke et handicap":

Smukt.

> "If it's hard to grasp why disabled people need
> this space, we suggest: go and break your fucking
> spine":

Der er ingen grund til at blive grov i sproget.

> Er der nogen der har andre bidrag?

Ikke et skilt, men en sand historie:

En taxachaufføre havde parkeret i en handicapbås ved en butik da
han skulle handle. Da han kom ud, holdt en handicapbil parkeret
så tæt lige bag hans at han ikke kunne komme ud. Han ringede så
til politiet der kom til stede lidt efter. De hørte hans
forklaring og skrev derefter en bøde ud til ham for ulovlig
parkering. Derefter kørte de igen.

Det tog ganske lang tid før ejeren af den parkerede vogn var
færdig med at handle.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Kurt Hansen

Den 26/10/11 14.54, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Dovenskab er ikke et handicap":

Nej det er et filosofisk standpunkt, som Onslow som smukt udtrykker det
i "Fint skal det være".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

"Poul E. Jørgensen"

Den 26-10-2011 17:39, Kurt Hansen skrev:

> Nej det er et filosofisk standpunkt, som Onslow som smukt udtrykker det
> i "Fint skal det være".

Ha! Jeg har lige været på en rejse hvor jeg hørte følgende:
Fint skal det være, sagde manden, han fik en mahognisplint i røven.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> Et par dage senere viste det sig (i vores avis) at
> vi var først med sådanne skilte her i landet. Siden
> omkring 2007 har man kunnet se skiltet ved

Umiddelbart lyder det sjovt/morsomt/underholdende, men at bilister
parkerer på handicapparkeringspladser uden behørig tilladelse er et
dødsensalvorligt problem.

Mange handicappede har f. eks. vanskeligt ved at komme ud af og ind i
bilen hvis der ikke er så god plads til siden at bildøren kan åbnes
helt. Læg mærke til at mange handicapparkeringspladser er væsentligt
bredere end almindelige parkeringspladser.

Ved det lokale Bycenter og rådhus i Ishøj er der et antal
handicapparkeringspladser, men nogle af dem er desværre ofte optaget af
biler uden synligt handicapskilt (det tolker jeg som at de ikke har
noget handicapskilt og derfor ikke har tilladelse til at parkere på en
handicapparkeringsplds). Nogle af dem er endda fra kommunen, f. eks. fra
hjemmeplejen.

Jeg har været i kontakt med borgmester Ole Bjørstorp og centerchef Per
Tostenæs om dette problem, men der sker ikke rigtigt nogen ændring. Så
hvad end de herrer end gør, hjælper det intet. Måske jeg skal foreslå
dem at opsætte en "munter undertavle" som de viste.

Hvis handicapparkeringspladserne alle er optaget, må jeg forsøge mig med
en almindelig parkeringsplads. Ishøj Bycenters parkeringspladser er så
smalle at jeg i reglen kun kan åbne bildøren halvt når der holder en bil
i nabobåsen, og når døren kun er halvt åben, kan jeg ikke svinge benene
ud pga. den halvt lukkede dør.

Hvis jeg så holder på en normal parkeringsplads hvor der ikke holder en
anden bil i nabobåsen, skal det nok passe at når jeg kommer tilbage fra
mit ærinde, er der i mellemtiden parkeret en anden bil i nabobåsen - og
så har jeg inge mulighed for at komme ind i min bil.

Humor? Jeg synes det ikke. Alvor og chikane.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Johansen

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Er der nogen der har andre bidrag?

Det her er sjovt, men det er desværre oprigtigt ment: I tyske
parkeringskældre er det efterhånden normen at der er
"kvindeparkeringspladser". Det er - hvis man skal tro Wikipedia - noget der
har bredt sig fra Italien og Østrig.

http://images.travelpod.com/users/seb89/germany-2007.1172289600.img_1284.jpg

/Johansen

Bertel Lund Hansen

Johansen skrev:

> Det her er sjovt, men det er desværre oprigtigt ment: I tyske
> parkeringskældre er det efterhånden normen at der er
> "kvindeparkeringspladser".

Hvorfor?

Bo Bjerre

On 26-10-2011 22:49, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor?

Af den årsag, at man sydpå forventer at det er kvinder, der køber ind,
og derfor har brug for at parkere tæt på rulletrappe/elevator.

Her i huset er det MIG, der køber ind, og jeg er tilfreds med at der
ikke er kommet den slags henvisninger, der hvor jeg køber ind.

Bo //

Johansen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor?

Jeg spurgte engang i en reception, og der blev svaret med et venligt smil,
men ikke forlegent. Kvindeparkeringspladser er placeret tæt på ind- og
udgange for at gøre det nemt og bekvemt for kvindelige bilister, mens
mændene altså så må finde sig i at gå lidt længere. Det sidste hotel jeg var
på, havde en snes kvindeparkeringspladser.

Jeg googlede engang fænomenet og læste at det var startet med en sag hvor
nogle kvinder var blevet overfaldet i en parkeringskælder.

Jeg har tænkt på hvad der mon ville ske hvis man lancerede noget tilsvarende
i Danmark.

/Johansen

Jan Kronsell

"Johansen" skrev i meddelelsen
Sådan det vist været i mange år.

http://kronsell.net/Frauenparkplatz.jpg

Jan

Bertel Lund Hansen

Johansen skrev:

> Jeg har tænkt på hvad der mon ville ske hvis man lancerede noget tilsvarende
> i Danmark.

Det kunne ende med en retssag.

§ 2. Ingen må udsætte en anden person for direkte eller
indirekte forskelsbehandling på grund af køn. En instruktion
om at forskelsbehandle en person på grund af køn betragtes som
forskelsbehandling.

Tom Wagner

Den 26-10-2011 18:36, Erik Olsen skrev:

> Humor? Jeg synes det ikke. Alvor og chikane.

Jeg er enig med dig i, at problemet er alvorligt, men jeg har svært ved
at se, at nogen chikaneres (Politikens nudansk: "chikane: ondskabsfuld
og smålig forfølgelse af nogen").
Men det er da muligt, at kæmpebøder var mere effektivt.

Hilsen Tom

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111026

"Erik Olsen" <erik....@ishoejby.dk> writes:

> [...]
> noget handicapskilt og derfor ikke har tilladelse til at parkere på en
> handicapparkeringsplds). Nogle af dem er endda fra kommunen,

Hvis nu du henleder politiets opmærksomhed på disse parkeringer, tror du
så ikke de kan være så venlige at gøre dem ledige til dig?

Jens Brix Christiansen

Bertel Lund Hansen skrev (2011-10-26 23:20):

> [...]
> indirekte forskelsbehandling på grund af køn. En instruktion
> om at forskelsbehandle en person på grund af køn betragtes som

I Mumbai har man tog der er forbeholdt kvinder. I min bridgeklub har man
et toilet der er forbeholdt kvinder (men ingen der er forbeholdt mænd).
I Danmarks Bridgeforbund har man to DM-turneringer der er forbeholdt
kvinder (men ingen der er forbeholdt mænd).

Det første eksempel er uden for den citerede lovs gyldighedsområde, men
det er de to andre ikke. Alligevel tror jeg ikke de ender med en retssag.

--
Jens Brix Christiansen

Henning Præstegaard

> Hvorfor?

Det er omkring 10 år siden at jeg hørte om fænomenet fra Schweiz
i radioen. Det var en kvinde der var bosinde i Schweiz der fortalte.
Hun fortalte at kvindeparkeringspladserne var bredere end mændenes
og de lå tættere på hovedindgangen og at de var bedre belyst om natten.

mvh
Henning

Johansen

Jens Brix Christiansen wrote:

> [...]
> mænd). I Danmarks Bridgeforbund har man to DM-turneringer der er
> forbeholdt kvinder (men ingen der er forbeholdt mænd).

Problemstillingen med kvindeparkeringspladser er lidt anderledes. Dels er
det et frit tilgængeligt sted det drejer sig om, og dels er der en
befolkningsgruppe der får gener ved det.

/Johansen

Erik Olsen

"Thorbjørn" Ravn Andersen, 20111026 wrote:

> Hvis nu du henleder politiets opmærksomhed på disse parkeringer, tror
> du så ikke de kan være så venlige at gøre dem ledige til dig?

Nej, det er forsøgt. Svaret er "det har vi ikke ressourcer til". Ganske
ligesom borgmester Ole Bjørstorp offentligt har udtalt at kommunen ikke
kontrollerer parkeringen på Ishøj Bycenters parkeringspladser.

Erik Olsen

Tom Wagner wrote:

> Jeg er enig med dig i, at problemet er alvorligt, men jeg har svært
> ved at se, at nogen chikaneres (Politikens nudansk: "chikane:
> ondskabsfuld og smålig forfølgelse af nogen").

DDO har betydningen "bevidst, ondskabsfuldt drilleri eller forfølgelse"

Mener du at det ikke er ondskabsfuldt eller forfølgelse?

Handicapskiltene ved Ishøj Bycenter er så store at man næppe kan overse
dem, det må være bevidst.

Kurt Hansen

Den 27/10/11 08.22, Erik Olsen skrev:
Det er bevidst at de parkerer lige dér, men de gør det jo ikke for at
være onde over for de handicappede. De gør det af egoisme og det er
noget helt andet.

Jeg er ikke hellig og dadelfri på alle områder, men jeg kunne aldrig
drømme om at bruge en handicapplads.

Andreas Andersen

Den 27-10-2011 10:24, Kurt Hansen skrev:
> Jeg er ikke hellig og dadelfri på alle områder, men jeg kunne aldrig
> drømme om at bruge en handicapplads.

Medmindre du da skulle gå hen at blive handicappet, eller havde en
handicappet på passagersædet. I det sidste tilfælde må man vel strengt
taget ikke, når man ikke har skiltet, men moralsk må det være ok.

Der er et sjovt afsnit af Seinfeld, hvor de ikke kan finde en
parkeringsplads og til sidst parkerer på en handicapplads, og da de
kommer tilbage har en vred menneskemængde smadret deres bil fuldstændig.
At uberettiget tage en handicapplads er vist noget nær det mest socialt
uacceptable, man kan give sig i kast med.

--
Andreas

Herluf Holdt, 3140

Johansen skrev:

> [...]
>
> Jeg googlede engang fænomenet og læste at det var startet
> med en sag hvor nogle kvinder var blevet overfaldet i en

Det lyder som en god forklaring. Men hvis man
billedgoogler på ordet "Frauenparkplatz", får man
en masse hits med billeder, som tyder på at mange
mænd har den opfattelse, at kvinder bare ikke kan
finde ud af at parkere bilen i en parkeringsbås.

Her er endda et forslag til et skilt. Det er vist fra en
rigtig mandeside: http://wikimannia.org/Frauenparkplatz

--
Herluf :·)

Bertel Lund Hansen

Andreas Andersen skrev:

> Medmindre du da skulle gå hen at blive handicappet, eller havde en
> handicappet på passagersædet. I det sidste tilfælde må man vel strengt
> taget ikke, når man ikke har skiltet, men moralsk må det være ok.

Det hjælper ikke når bøden skal betales.

> Der er et sjovt afsnit af Seinfeld, hvor de ikke kan finde en
> parkeringsplads og til sidst parkerer på en handicapplads,

Der er en sjovere i en film med Jim Carrey hvor han ser en fyr
der lige snupper en handicapplads og går ind i butikken. JC går
så hen og smadrer bilen, tømmer en skraldespand ned i den og står
og pisser på forsædet - da fyren kommer ud af butikken med sin
handicappede ven.

Tom Wagner

Den 27-10-2011 08:22, Erik Olsen skrev:

> Mener du at det ikke er ondskabsfuldt eller forfølgelse?

Ja, det mener jeg!
Jeg deler din indignation over uberettiget brug af p-pladser for
handicappede, men tror, at du fejlfortolker folks motiver og er enig med
Kurt Hansen.

Jeg kan godt lide de (mere eller mindre) humoristiske færdselstavler.

Lidt OT:
De smalle p-pladser er en vederstyggelighed og generer alle - også mange
ikke handicappede.

Hilsen Tom

Tom Wagner

Den 27-10-2011 11:08, Andreas Andersen skrev:

> Medmindre du da skulle gå hen at blive handicappet, eller havde en
> handicappet på passagersædet. I det sidste tilfælde må man vel strengt
> taget ikke, når man ikke har skiltet, men moralsk må det være ok.

Det er ikke sikkert at alle ved, at handicapskiltet følger den
handicappede og ikke køretøjet. Så den handicappede passager skal blot
have sit eget skilt med.

Hilsen Tom

Per Vadmand

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> så hen og smadrer bilen, tømmer en skraldespand ned i den og står
> og pisser på forsædet - da fyren kommer ud af butikken med sin

Apropos "dameparkering", så nyd lige denne her!

http://www.youtube.com/watch?v=kXZs3mjGlQU

Per V.
--
"Fantomet er hård mod de hårde". (Gl. Jungleordsprog)

Leif Neland

"Erik Olsen" <erik....@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er forsøgt. Svaret er "det har vi ikke ressourcer til". Ganske
> ligesom borgmester Ole Bjørstorp offentligt har udtalt at kommunen ikke
> kontrollerer parkeringen på Ishøj Bycenters parkeringspladser.

Så er der vel ikke andet end at benytte metoden med at holde bag ved de
ulovligt parkerede biler.

Men på den anden side, folk, der er så lavmoralske at de parkerer på en
handicapparkeringsplads, har vel også en lavmoralsk holdning til vold.

Leif

Bertel Lund Hansen

Leif Neland skrev:

> [...]

> Men på den anden side, folk, der er så lavmoralske at de parkerer på en
> handicapparkeringsplads, har vel også en lavmoralsk holdning til vold.

Jeg tænkte præcis de samme to tanker.

"Poul E. Jørgensen"

Den 27-10-2011 12:22, Per Vadmand skrev:

> Apropos "dameparkering", så nyd lige denne her!
> http://www.youtube.com/watch?v=kXZs3mjGlQU

Pragtfuld!
- Og hvor spiller hun godt.

"Poul E. Jørgensen"

> [...]
> så hen og smadrer bilen, tømmer en skraldespand ned i den og står
> og pisser på forsædet - da fyren kommer ud af butikken med sin

Var det ikke i den danske film "Naboer" der var en scene der lignede? -
Hvor en person smadrede den "forkerte" bil.

Andreas Andersen

> [...]
> så hen og smadrer bilen, tømmer en skraldespand ned i den og står
> og pisser på forsædet - da fyren kommer ud af butikken med sin

Nåh ja, det er fra Me, myself and Irene.

--
Andreas

Erik Olsen

Andreas Andersen wrote:

> Medmindre du da skulle g� hen at blive handicappet, eller havde en
> handicappet p� passagers�det. I det sidste tilf�lde m� man vel strengt
> taget ikke, n�r man ikke har skiltet, men moralsk m� det v�re ok.

Nej, man skal have et handicapskilt og placere det i forruden.

Erik Olsen

Leif Neland wrote:

> Men p� den anden side, folk, der er s� lavmoralske at de parkerer p�
> en handicapparkeringsplads, har vel ogs� en lavmoralsk holdning til
> vold.

M�ske. Jeg har ikke lyst til at efterpr�ve din tese.

Bertel Lund Hansen

"Poul E. Jørgensen" skrev:

> Var det ikke i den danske film "Naboer" der var en scene der lignede? -
> Hvor en person smadrede den "forkerte" bil.

Her er en maltrakteret version på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=C9FVcd-xQtI

Start ved tiden 4:47.

Niels Peter Hansen

Den 27-10-11 11:08, Andreas Andersen skrev:

> Medmindre du da skulle gå hen at blive handicappet, eller havde en
> handicappet på passagersædet. I det sidste tilfælde må man vel strengt
> taget ikke, når man ikke har skiltet, men moralsk må det være ok.

Nu om dage følger skiltet personen, ikke bilen, så det kan man sagtens gøre.

Niels Peter

Erik Olsen

Handicapskiltet skal ved parkering på en handicapparkeringsplads
anbringes i bilens forrude uanset hvis skilt det er.

Niels Peter Hansen

Den 27-10-11 20:56, Erik Olsen skrev:

> Handicapskiltet skal ved parkering p� en handicapparkeringsplads
> anbringes i bilens forrude uanset hvis skilt det er.

Helt klart - men jeg fik (fejlagtigt?) det indtryk, at Andreas troede,
skiltet er fastmonteret i en bestemt bil.
Det er ikke tilf�ldet.
Jeg k�rer af og til en handicappet ven p� indk�b, og hun har s� skiltet
med, s� vi kan l�gge det synligt i forruden.

Niels Peter

Erik Olsen

Niels Peter Hansen wrote:

> Helt klart - men jeg fik (fejlagtigt?) det indtryk, at Andreas troede,
> skiltet er fastmonteret i en bestemt bil.

Det galdt kun for det gamle invalidevognsskilt.

Niels Peter Hansen

Den 27-10-11 21:07, Erik Olsen skrev:

> Det galdt kun for det gamle invalidevognsskilt.

Netop ...

Niels Peter

Tom Wagner

Den 27-10-2011 20:56, Erik Olsen skrev:

> Handicapskiltet skal ved parkering på en handicapparkeringsplads
> anbringes i bilens forrude uanset hvis skilt det er.

Ja, og uanset hvis bil, det er, hvis den handicappede er med i bilen.
Nu er det vist slået fast.

Hilsen Tom

Andreas Andersen

Den 27-10-2011 21:03, Niels Peter Hansen skrev:
> Helt klart - men jeg fik (fejlagtigt?) det indtryk, at Andreas troede,
> skiltet er fastmonteret i en bestemt bil.

Det troede jeg ogs�, men det giver da mere mening, at det f�lger personen.

--
Andreas

Daxhund

Tom Wagner <tom...@energimail.dk> wrote in

> Lidt OT:
> De smalle p-pladser er en vederstyggelighed og generer alle - også mange
> ikke handicappede.

Hørte udtrykket: Så snæver som en kommunal parkeringsplads! for snart
maaange år siden :-)

Venligst
Lars