Sproglig intelligens

Arne Skriver

På DRs hjemmeside kan man finde en test der handler om _hvilken_ intelligens
man har.

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

Jeg scorede højest på sproglig intelligens og ville naturligvis gerne læse
om hvad det så indebærer. Jeg morede mig over at læse, at det bl.a. er
"reklametekst forfattere" der har sproglig intelligens.

Jeg har skrevet til dem at det altså hedder "reklametekstforfattere".

:o)

Arne Skriver

Trine Kornum Christiansen

"Arne Skriver" <skrive...@hotmail.com> writes:

> På DRs hjemmeside kan man finde en test der handler om _hvilken_ intelligens
> man har.
>
> http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

Jeg er, til ingens overraskelse, langt mest logisk-matematisk
intelligent. Nederst i beskrivelsen af den logisk-matematiske
intelligens står en lang række stillingsbeskrivelser adskilt af
opremsningskomma. Men der er komma før det afsluttende "og". Det er
der da ikke på dansk, er der?

Mvh Trine

Bertel Lund Hansen

Trine Kornum Christiansen skrev:

> opremsningskomma. Men der er komma før det afsluttende "og". Det er
> der da ikke på dansk, er der?

Nej.

På amerikansk kan man bruge begge dele - eller også er det i det
hele taget på engelsk.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen

Arne Skriver skrev:

> På DRs hjemmeside kan man finde en test der handler om _hvilken_ intelligens
> man har.

Jeg scorede lavt på kropslig og logik. Jeg har cyklen som
transportmiddel og har ikke problemer med logisk tænkning. Det er
alle de andre der ikke forstår en skid.

Jeg scorede højt på sproglig, musikalsk og personlig.

Nogle af spørgsmålene er tåbelige. Jeg kan desværre ikke citere
fra dem, men se nr. 11. Jeg synger godt og har en god stemme. Det
er bare ikke så tit at nogen har sagt noget om min stemme.

I spørgsmål 12 ville jeg gerne svare at jeg har minutiøst tjek på
mine økonomiske forhold, men jeg bruger ikke kalender/timemanager
og jeg laver aldrig lister (undtagen når jeg koder).

Osv.

Jens Brix Christiansen

On Fri, 01 Feb 2008 17:06:02 +0100, Bertel Lund Hansen
<unos...@lundhansen.dk> wrote:

>Nej.
>
>På amerikansk kan man bruge begge dele - eller også er det i det
>hele taget på engelsk.

Det er på engelsk i almindelighed at man kan bruge begge dele. I USA
er det næsten enerådende, mens det er sjældent i UK.
--
(indlægget slutter her)

Trine Kornum Christiansen

Bertel Lund Hansen <unos...@lundhansen.dk> writes:

> Jeg scorede lavt på kropslig og logik. Jeg har cyklen som
> transportmiddel og har ikke problemer med logisk tænkning. Det er
> alle de andre der ikke forstår en skid.

Naturligvis! :)

Peter Brandt Nielsen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg scorede højt på sproglig, musikalsk og personlig.

Også mig.

> Nogle af spørgsmålene er tåbelige.

Jeg kan godt lide den her:

"Jeg tænker nogle gange i klare, abstrakte, ordløse koncepter." Det
gør jeg åbenbart ikke, for jeg fatter ikke, hvad de mener.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Martin Bak

"Peter Brandt Nielsen" <peterbran...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Også mig.

også her. 12-14-12

> Jeg kan godt lide den her:
>
> "Jeg tænker nogle gange i klare, abstrakte, ordløse koncepter." Det gør
> jeg åbenbart ikke, for jeg fatter ikke, hvad de mener.

Ja den sprang jeg også over.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Per Vadmand

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
Jeg scorede også lavt på den "logiske! men åndede lettet op, da jeg læste
definitionen, der mest går på noget med matematik. Til gengæld scorede jeg
(uden større overraskelse) højt på sproglig, musikalsk og rumlig, hvilket er
heldigt, da mine fag er sprog, musik og tegning.

Per V

--
Basie Trust Bigband søger basunist. Læs om orkestret på
http://home0.inet.tele.dk/perve/Basie_Trust.htm

Per Rønne

Arne Skriver <skrive...@hotmail.com> wrote:

> http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

Tjae:

Sproglige: 5
Musikalsk: 9
Rumlig: 4
Kropslig: 5
Logisk: 9
Personlig: 5
Social: 5

Jeg har nu svært ved at opfatte dette som en slags intelligensprøve.
Snarere en slags personlighedsprøve, med den mangel, at man jo ikke
altid kan have fuld selverkendelse.

Jeg kan dog ikke rigtigt relatere disse tal til noget mere generelt.

På beskrivelsen af mine to 9ere står der bl.a.:

Musikalsk: musiksamlere. Jeg har en større samling LPere, CDere [senest
købt 160 CDere i et sæt, Bachs Gesamtwerk] og DVDere [opera og ballet].

Logisk-matematisk: computerprogrammører. Jeg er mat-fys student og
cand.scient. i datalogi ...

Men intelligenstest er der altså ikke tale om her ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne

Bertel Lund Hansen <unos...@lundhansen.dk> wrote:

> Nej.

Sagtens - hvis man bruger semantisk kommatering. Også kaldet pausekomma.

Arne Skriver

"Per Rønne" <p...@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

[Klip]

> Men intelligenstest er der altså ikke tale om her ...

Nej - men det giver testen sig heller ikke ud for.

Arne Skriver

Per Rønne

Peter Brandt Nielsen <peterbran...@gmail.com> wrote:

> Også mig.

> Jeg kan godt lide den her:
>
> "Jeg tænker nogle gange i klare, abstrakte, ordløse koncepter." Det
> gør jeg åbenbart ikke, for jeg fatter ikke, hvad de mener.

Neither do I.

Jeg tænker tit i klare, abstrakte koncepter. De er bare aldrig »ordløse«

kjaer

Arne Skriver typed:

Men spørgsmålene er så letgennemskuelige, at man på forhånd kan beslutte
hvilken resultat man vil opnå.

Wilstrup

""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Sagtens - hvis man bruger semantisk kommatering. Også kaldet
> pausekomma.

Pausekommatering er ikke gældende længere i dansk
retskrivning.

Wilstrup

""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

Korrekt - der er tale om kompetencer, ikke om intelligens -
det er i øvrigt det samme Gardner siger om sine "mange
intelligenser" - der er tale om kompetencer, ikke om
intelligenser.

Peter Brandt Nielsen

Wilstrup skrev:

> Korrekt - der er tale om kompetencer, ikke om intelligens -
> det er i øvrigt det samme Gardner siger om sine "mange
> intelligenser" - der er tale om kompetencer, ikke om
> intelligenser.

Så er det da ikke særlig intelligent, at han kalder dem intelligenser?

Per Rønne

Peter Brandt Nielsen <peterbran...@gmail.com> wrote:

> Så er det da ikke særlig intelligent, at han kalder dem intelligenser?

Medmindre han er så intelligent at han har set, at taler han om
'intelligenser', så vil det have kraftigere international gennemkraft
end hvis han havde talt om 'kompetencer' ...

Per Rønne

Wilstrup <n...@invalid.com> wrote:

Det er velkendt - skulle man opgive pausekommateringen bare fordi de i
Dansk Sprognævn er nogle tumper? Og absolut skulle indføre /to/
syntaktiske kommateringssystemer for at øve folk i brug af kryds og
bolle?

Ib Baagře

""Per Rønne"" skrev i en meddelelse:

> Tjae:

Mon ikke testen siger mere om, hvordan man ønsker at være?
For mit eget resultat bekræfter min selvopfattelse, men vist
ikke andres opfattelse af mig. Det blev til:

Sproglig: 10
Musikalsk: 11
Rumlig: 11
Kropslig: 5
Logisk: 7
Personlig: 12
Social: 8

Men jeg er da glad for, at jeg egner mig bedre til prædikant
end til dukkefører ;-)

V.h. -- Ib

Ib Baagře

"Peter Brandt Nielsen" skrev i en meddelelse:

> "Jeg tænker nogle gange i klare, abstrakte, ordløse koncepter." Det
> gør jeg åbenbart ikke, for jeg fatter ikke, hvad de mener.

Et "ordløst koncept" er det, man starter med inde i hovedet,
når man kaster sig ud i en ny konstruktionsopgave.
Næste step vil være et blokdiagram eller lignende på papir,
altså stadig ordløst og abstrakt, men nu helt klart.
Ord kommer der først på, når man skal beskrive for andre,
hvad det egentlig er, man har i sinde at lave.

V.h. -- Ib

Per Rønne

Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk> wrote:

> Mon ikke testen siger mere om, hvordan man ønsker at være?

Eller hvordan man ser sig selv, i forhold til de konkrete spørgsmål.

Testen har kun begrænset værdi, og krydsede man alle af, havde man
scoret højt på alle sider. Professionelle undersøgelser accepterer
aldrig sådanne ting, lige som der altid vil være krydsspørgsmål for at
opdage inkonsistente svar - og vel at mærke uden mulighed for at 'gå
tilbage'.

Wilstrup

"Peter Brandt Nielsen" <peterbran...@gmail.com> skrev i
meddelelsen news:47a5014f$0$90274$1472...@news.sunsite.dk...

> Så er det da ikke særlig intelligent, at han kalder dem
> intelligenser?

Jo, det er det faktisk - som han selv sagde det, så ville han
ikke sælge så mange bøger hvis han havde kaldt det for
kompetencer - ved at kalde det intelligenser, ville han sælge
mange flere - og det kom til at passe.

De færreste gider at beskæftige sig med kompetencer, medens
det at beskæftige sig med intelligenser har en høj status.
Tænk på hvor mange der deltager i alle mulige
intelligenstests, tænk på at man har en forening for særligt
begavede, Mensa, og der tales om IQ alle vegne -men
kompetencer? næppe.

Wilstrup

> Dansk Sprognævn er nogle tumper?

Jeg kan ikke se at de er nogle tumper. Hvorfor mener du det?

Og absolut skulle indføre /to/
> syntaktiske kommateringssystemer for at øve folk i brug af
> kryds og
> bolle?

Der er kun et kommateringssystem med en afvigelse, nemlig
kommaet foran ledsætninger.

Man forsøgte at indføre det sidste som eneste kriterium, men
det medførte en hidsig debat om kryds-og bolle-kommaet, så det
blev ændret.

Wilstrup

""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

netop -se også mit svar til Peter Brandt.

Per Rønne

Wilstrup <n...@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Jeg kan ikke se at de er nogle tumper. Hvorfor mener du det?

Fordi jeg finder det tumpet at afskaffe en fornuftig kommatering for
blot at indføre endnu en syntaktisk kommatering - så der var to af
slagsen.

> Der er kun et kommateringssystem med en afvigelse, nemlig kommaet foran
> ledsætninger.

Ja, efter at man officielt reducerede de så to syntaktiske
kommateringssystemer til et 'enhedskomma'.

> Man forsøgte at indføre det sidste som eneste kriterium, men
> det medførte en hidsig debat om kryds-og bolle-kommaet, så det
> blev ændret.

Og jeg holder fast ved min pausekommatering.

Anders Søe Plougsgaard

Arne skrev

> Nej - men det giver testen sig heller ikke ud for.

Egentlig er det vel slet ikke nogen test. Man kan jo svare hvad som helst,
og svarene har ikke direkte forbindelse til noget man ved, sådan som de har
i en eksamenssituation. Den 'test' her svarede til hvis du skulle til
engelskprøve og fik spørgsmål i stil med "er du god til huske de
uregelmæssige verber" eller "kan du kende forskel på amerikansk udtale og
engelsk udtale". Ens svar viser hvad man selv mener om sin færdighed eller
intelligens, den viser ikke noget direkte.

Jeg medgiver at ordet test ofte bruges så løst at den her også kan kaldes
sådan, men der er altså forskel på en test af den her slags og en rigtig
prøve.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard
http://blog.anders.plougsgaard.eu/

Wilstrup

> [...]

Det må du gerne gøre, men jeg husker fra min undervisning i
oversættelse og version på engelskstudiet at den undervisende
ph.D. i oversættelse og senere også doktor ustandselig rettede
vore kommaer fordi hun mente at vi skulle skrive hvílken
kommatering man benyttede i opgaverne. Det er noget rent snak,
men ikke desto mindre blev det konfirmeret af universitetet
selv. At hun så ikke kunne andet end det gammeldags komma samt
at hun forvekslede det med den gammeldags pausekommatering
hvor man kunne vælge at sætte kommaer efter nærmest
"forgodtbefindende", er en helt anden sag.

Per Rønne

Wilstrup <n...@invalid.com> wrote:

Jeg går ud fra at du taler om oversættelse fra engelsk til dansk, da
engelsk jo bruger pausekommatering.

Og ja, når vi i folke- og grundskolen skulle aflevere stil, og hvis vi
brugte pausekommatering, så skulle vi skrive det. Da læreren aldrig selv
havde lært pausekommatering betød det, at kommateringen aldrig blev
rettet ...

Arne Skriver

"Anders Søe Plougsgaard" skrev i en meddelelse

Nej, men hvis man sætter sig for at svare ærligt, kommer der jo et eller
andet resultat ud af det, som ikke er helt tilfældigt. Jeg var i tvivl om
hvad jeg skulle svare i en masse af tilfældene, men ikke desto mindre
scorede jeg højst (ikke højt) på den sproglige intelligens.

Faktisk var mit indlæg ment som lidt morskab over at der var en sproglig
fejl i deres beskrivelse af sproglig intelligens, men jeg kan se at det
bliver brugt til at diskutere en masse andet sprogligt stof. Det glæder mig
bare.

Arne Skriver

Bertel Lund Hansen

Ib Baagøe skrev:

> Et "ordløst koncept" er det, man starter med inde i hovedet,
> når man kaster sig ud i en ny konstruktionsopgave.

Hvad hvis man så f.eks. tænker på ordet "linje" mens man
konstruerer?

Bertel Lund Hansen

Ib Baagøe skrev:

> Mon ikke testen siger mere om, hvordan man ønsker at være?
> For mit eget resultat bekræfter min selvopfattelse, men vist
> ikke andres opfattelse af mig.

Hvis du har en IQ på 70, kan det godt ske at andre ikke regner
dine sproglige evner for ret meget. Testen siger kun at en stor
del af din intelligens ligger på det sproglige område.

> Sproglig: 10
> Musikalsk: 11
> Rumlig: 11
> Kropslig: 5
> Logisk: 7
> Personlig: 12
> Social: 8

> Men jeg er da glad for, at jeg egner mig bedre til prædikant
> end til dukkefører ;-)

Det er et eksempel på hvad testen påstår at kunne sige noget om.
Den siger ikke at du er god (eller dårlig) til nogen af delene.

Per Vadmand

Arne Skriver wrote:

> [...]
> i tvivl om hvad jeg skulle svare i en masse af tilfældene, men ikke
> desto mindre scorede jeg højst (ikke højt) på den sproglige

Og jeg prøvede også at svare så ærligt som muligt og scorede højst på
sproglig og musikalsk, hvilket er godt, fordi jeg ernærer mig som forfatter,
oversætter og musiker.

Per V

--
Nu er Hutlihuts nye cd snart ude i velassorterede pladebutikker! Årets
hadegave,

Ib Baagře

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse:

> Hvad hvis man så f.eks. tænker på ordet "linje" mens man
> konstruerer?

Så er man vel netop et ord-menneske.

For mit eget vedkommende, omend i høj grad ord-menneske,
så har jeg aldrig sat ord på mine forestillinger inde i hovedet.
Derimod billeder, måske i første omgang helt tågede.
Omsætning fra forestillingsbilleder til sprog føler jeg som en
nødvendig, men ofte vanskelig og smertelig proces, der drives
af mit "prædikantbehov" for, at verden ikke skal gå glip af mine
enestående erkendelser ;-). NG'erne bedes tilgive!...

Fra min tid som matematiklærer ved jeg, at der findes elever,
der opfatter tingene algebraisk (og elsker matematik-regnere),
mens andre, som jeg selv, først forstar dem via geometri.

V.h. -- Ib

Ib Baagře

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse:

> Det er et eksempel på hvad testen påstår at kunne sige noget om.

> Den siger ikke at du er god (eller dårlig) til nogen af delene.

Nja, på forsiden til testen står der faktisk, at kropslige personer
er "gode til" at bygge og reparere. Samt at kropslig intelligens er
høj hos dukkeførere - hvoraf jeg så slutter, at jeg må have ringe
chancer inden for dette erhverv ;-)

Men ellers har du ret i, at jeg ikke er så super, som mit resultat
kunne tyde på. Det hænger sammen med en mangel ved test-
vejledningen. Der burde have stået: "Du skal svare ud fra, hvad
du har udrettet eller oplevet inden for det sidste år".
For uvilkårligt tænker man under besvarelserne på ens (sine??)
præstationer gennem livet. Hvilket, især i min alder, ikke er det
samme som det, jeg kan præstere i dag.

V.h. -- Ib

Ib Baagře

"Wilstrup" skrev i en meddelelse:

> [...]
> at sætte kommaer efter nærmest "forgodtbefindende", er en helt anden sag.

Ovenstående må så være eksempel på et 4. kommateringsprincip! ;-)

V.h. -- Ib

Wilstrup

"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i meddelelsen

Når jeg skriver i disse grupper er det sjældent jeg kerer mig
om korrekt kommatering. Men den ligger nærmere de gældende
kommaregler uden startkomma end simpelt grammatisk komma
(startkomma).

I øvrigt kan jeg ikke få øje på ret mange kommafejl i
ovenstående -kun at sætningerne er lidt vel lange. Men sig
frem - oh, du søn af en kommasamler -hvor er mine kommafejl i
teksten du omtaler?