Dansk/Portogisisk ordbog/mini parlør?

JS

Jeg leder efter en en lille (ala politikens miniordbøger) ordbog fra dansk
til portugisisk. Men jeg kan kun finde fra dansk til spansk, taler de ikke
portugisisk i portugal? Og nogen der evt. ved hvor jeg kan finde en?

Bertel Lund Hansen

JS skrev:

> Jeg leder efter en en lille (ala politikens miniordbøger) ordbog fra dansk
> til portugisisk. Men jeg kan kun finde fra dansk til spansk, taler de ikke
> portugisisk i portugal?

Jo, og det er ikke det samme som spansk selv om de to sprog er
nært beslægtede.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Poul B

Måske kan du bruge dette link:
<http://www.gucca.dk/boeger/portugisisk-dansk_158680.html>

--
Poul

Jens Brix Christiansen

JS skrev (2011-12-04 12:38):
> taler
> de ikke portugisisk i portugal?

Det gør de. Det gør de også i Brasilien, hvor der bor mere end 18 gange
så mange mennesker som i Potugal.

--
Jens Brix Christiansen

JS

Takker! Havde dog håbet på en lidt mindre version og med en mini parlør -
besynderligt at det ikke til at støve op når portogisisk er det 6. største
sprog:

http://da.wikipedia.org/wiki/Portugal

"Poul B" wrote in message

Peter Brandt Nielsen

Poul B skrev:

> Måske kan du bruge dette link:
> <http://www.gucca.dk/boeger/portugisisk-dansk_158680.html>

Denne ordbog (Gyldendal, Axel Heide Gregersen) er ikke særlig god. Den
er et genoptryk af et oldgammelt og fejlbehæftet værk. Tidligere er den
blandt andet udgivet hos Munksgaard. Den er i lommeformat.

Der er en portugisisk-dansk ordbog (Mnemo, Eckhard Bick), som skulle
være bedre, men den går kun den ene vej.

Derudover må man henvise til f.eks. engelsk-portugiske ordbøger. Vær
opmærksom på, om ordbøgerne evt. er særligt beregnet på europæisk eller
brasiliansk portugisisk.

--
Peter Brandt Nielsen

Peter Brandt Nielsen

JS skrev:

> Takker! Havde dog håbet på en lidt mindre version og med en mini parlør
> - besynderligt at det ikke til at støve op når portogisisk er det 6.
> største sprog

Der findes også en Portugisisk Rejseparlør fra Politiken. Hvis du ikke
kan finde den i handlen, så prøv biblioteket.

--
Peter Brandt Nielsen

Peter Brandt Nielsen

Jeg skrev:

> Der findes også en Portugisisk Rejseparlør fra Politiken. Hvis du ikke
> kan finde den i handlen, så prøv biblioteket.

Af ældre dato skulle der også være en "Portugisisk på rejsen" af Johnny
Christensen, som nok også må findes antikvarisk eller på biblioteket.

--
Peter Brandt Nielsen

JS

http://www.sprogbutik.dk/vis-sprog/p/portugisisk/?show[]=Niveau%3ABegynder&show[]=&show[]=

Per Vadmand

Der findes en lille grøn en fra Munksgårds Forlag. Den går begge veje, altså
P-D/D-P. Den er udmærket, også til rejsebrug. Faktisk har jeg to af den, så
hvis du bor/kommer i nærheden af Ringsted, må du få den ene.

Per V
--
"Fantomet er hård mod de hårde". (Gl. Jungleordsprog)

Poul B

On Mon, 05 Dec 2011 11:20:08 +0100, Peter Brandt Nielsen wrote:

> Denne ordbog (Gyldendal, Axel Heide Gregersen) er ikke særlig god. Den
> er et genoptryk af et oldgammelt og fejlbehæftet værk.

Denne tråd er lidt gammel, men jeg vover alligevel en enkelt kommentar:
Ordbogen er også lidt speciel ved at å kommer før a i den
dansk-portugisiske del (og der er tale om bogstavet å ikke aa). Således
kommer "åsyn" umiddelbart før "abbed".
Ordbogens øvrige kvaliteter kan jeg ikke udtale mig om, men jeg håber ikke
den er i familie med Monty Pythons ungarske parlør.

--
Poul