Hvornår var det nu det var ?

Åge Halldorsson

..... at den danske rock´n´roll-periode fandt sted - helt præsis ?

Man kan sagtens google sig frem til hvornår den egentlige rocknroll periode
fandt sted, via hitliste søg, efter nr. 1-hits.

Der kan jeg se at Bill Haily åbnede ballet og skød perioden igang med "Rock
around the clock" den 9. juli 1955 og at Elvis Presley overtog
førerpositionen fra 21. maj 1956. Det varede så ved med fuld udblæsning til
22. december 1962, hvor han toppede i Austalien med sin sidste nr. 1 hit.
(bortset fra efterfølgende sporadiske nr. 1-hit - men nu havde andre
overtaget festen, bl.a. Beatles.

MEN

Nu synes jeg det kunne være interessant at se med præsise datoer hvornår den
dansksprogede rocknroll-periode fandt sted. Det var jo Bamses Venner der i
1975 lagde ud med et væld af undersættelser af de store hits fra
halvtredserne. "Jeg har kun tre tænder", Spil wist igen" og mindst 40 andre.
Andre begyndte også at blande sig. Bl.a. kom Rock Nalle forbi og sang om
"Goe gamle fru Olsen". Tyggegummibanden sang "Du gør mig hidsig lille
Lizzi". Peter Belli ville også¨være med og sang "Vi danser rocknrol" og Keld
og Donkeys sang "Spil lidt mere rock". Fra Norge fik vi også indblanding.
det mange af disse hits fandt nemlig vej til den egentlige danske salgsliste
TOP 40, eller hvad den hed den gang. Men hvor mange af dem toppede med nr.
1-placeringer?
Jeg kan ikke finde noget sted hvor de UGENTLIGE danske salgslister er???
Er der nogen der ved det?

Hilsen Åge

Vidal

http://www.1960erne.dk/mupigtraad.php

Åge Halldorsson

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.1960erne.dk/mupigtraad.php

CITAT
Ungdommens guitarbaserede popmusik i begyndelsen af 1960erne blev betegnet
som rock'n'roll
CITAT SLUT´

Det synes jeg ser meget meget underligt, hvad der skrives på denne
historiske side. Jeg begyndte selv at interessere mig for musik i 1966 og
dengang hørte man aldrig den guitarbaserede popmusik blive betegnet som der
står på den side., Man kaldte det pigtrådsmusik. Det var det eneste ord man
hørte blandt unge angående den musik. Det kan da godt være nogle også talte
om det som rockmusik, men jeg synes nu altid man sagde pigtrådsmusik. Een
ting er i hvert fald helt 100, og det det er at intyet menneske på jord
dengang kaldte det for rock`n´rol-musik. Aldrig een eneste gang. Det har da
heller intet med rock´n´roll at gøre. Jeg kan slet ikke høre lighedspunkter.
Jeg tror det må være skrevet af folk som overhovedet ikke aner hvad de
skriver om. Ejheller selv har oplevet perioden. Det er jo også svært at
skrive noget om hvad andre hgar oplevet. Nu vil jeg godt spørge pom der er
nogen her som var unge dengang og har hørt pigtråd betegnet som
rocknroll-musik. jeg boede selv i Ålborg dengang. an hørte aldrig ordet
rocknroll nævnt nogensinde der midt i 60-erne. Perioden var lige sluttet. Nu
var det pigtråd.
Der var da overhovedet ikke noget der havde med danske oversættelser af
rocknroll-hits at gøre i 60-erne. Aner ikke hvilke sange det skulle dreje
sig om. Der var da ingen danske oversættelser af "Shake rattle and roll",
"The great pretender" og de øvrige rockjnroll-hits på det tidspunkt.
Den dansksprogede rocknroll-periode startede engang i 1975. Jeg tror den
første var "Jeg har kun tre tænder".
Jeg tror den artikkel er skrevet af en eller anden som slet ikke har
kendskab til perioden og forstår ordet "rocknroll" som et begreb opfundet af
smartnes-yuppi´s (eller hvad man skal kalde dem). Ligesom med ordet
"Boogie". HAHA - i den forbindelse huskder jeg forresten tydeligt da DR
startede programserien "BOOGIE-TV" op. Jeg blev så glad. Jeg sagde yuppi de
vil sende en masse boogi-woogie-musik. Menn øhhh... deeet var vist ikke lige
boogie-woogie de spillede i det program. Det havde indet med "boogie-woogie"
at gøre.
Er der nogen her, som var med dengang, som nogenmde har hørt
guitarbaseret popmusik betegnetn som rocknroll, altså dengang, da de stod
midt i det ? - Det lyder meget meget mærkeligt.

Hilsen Åge

Vidal

Åge Halldorsson skrev:

Hvad er forskellen på pigtåds-musik og rock n'roll?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Max

Hej Vidal

> Hvad er forskellen på pigtåds-musik og rock n'roll?

Forskellen ligger i hvem der omtaler det. Ingen har jo
patent på de genre betegnelser, så den ene betegnelse
er nøjagtig lige så god som den anden.

--
Mvh Max

Åge Halldorsson

> Hvad er forskellen på pigtåds-musik og rock n'roll?

> Venlig hilsen Villy Dalsgaard.

Hej Villy

Du spørger hvad forskellen er. Forskellen er enorm. Jeg vil mene at
forskellen er den samme som forskellen mellem en elefant og en liter mælk.
Altså der er stort set ingen lighedspunkter.
Rock´n`roll-musik og pigtråds-musik er der jo nok ikke så mange der kender
idag, da den jo stort set ikke spilles i pop/rock-radioer, men kun i
slagerradioer. Jeg skal prøve sådan meget
meget forenklet, at fortælle hvad der kendetegner en typisk
rock´n´roll-plade og en typisk pigtråds-plade. Men der klan jo være stor
forskel indenfor begge genrer.
ROCK´N´ROLL: En ganske almindelig gennemsnitlig rock`n´roll-plade er
kendetegnet ved en ekstrem hurtig rytme. Man kan blive næsten forpustet af
at lytte med. Desuden er
hovedinstrumentet et klaver og/eller en masse saxofoner og en bas. Så
behøves der ikke mere. En guitar er slet ikke nødvendig eller særligt brugt.
Allerede her kan du spore en enorm forskel.
Musikken er udviklet fra country/blues/jazz og blev den første ungdoms-musik
i historien. Da musikkens popularitet ebbede ud blev den næste populær-genre
blandt ungdommen pigtråds-musik
Rock`n´roll-musikkens guldalder varede fra sommeren 1955 til sommeren1962
PIGTRÅDS-MUSIK: er kendetegnet ved at en el-guitar er en absolut
nødvendighed. Det er det eneste som ikke kan udværes. Det er den som er
selve grundelementet i en pigtråds-plade.
Som du nok kan se, så vil der ikke ligefrem være ret mange lydmæssige
lighedspunkter at spore mellem disse to genrer. Gruppemedlemmerne havde som
regel altid en overdrevent velopdragen fremtoning i nobelt jakkesæt og hvid
skjorte med slips eller butterfly og bryllcreme i håret. Og så bukkede man
pænt til publikum efter sangen. Pigtrådsmusikkens guldalder kørte sådan set
i den sidste halvdel af rock´n´roll-periodens guldalder. Så der var to
guldaldre oven i hinden et stykke tid.

Det er selvfølgelig meget forenklet stillet op. Man kan jo altid finde
plade-eksempler hvor musikgenrer er blandet. En del rock`n´roll kan være
pigtrådspræget og en del pigtråd kan være rock`n´roll-præget. Men i
grundtrækkene er der himmelvid forskel. Men jeg kan lige anskueliggøre
forskellen i lyd, ved at give dig 2 typiske eksempler på hver genre.
Men pigtråd benævnt rock`n´roll har jeg lige godt aldrig nogensinde
hørt.
ROCK`N`ROLL:
http://www.youtube.com/watch?v=kZ6h0kyqSRk&feature=related (Little Richard)
http://www.youtube.com/watch?v=2OG3uPULQRs (Fats Domino)

PIGTRÅD:
http://www.youtube.com/watch?v=FAheCG0lKU0&feature=related (Shadows)
http://www.youtube.com/watch?v=Ca3CPoIE-04&feature=related (Shadows / Cliff)

Hilsen Åge

dette>@privat.dk Finn Egmose

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Den dansksprogede rocknroll-periode startede engang i 1975. Jeg tror

> den første var "Jeg har kun tre tænder".

Hvis det er danske undersættelser du er ude efter
så kom Shubi-dua et par år før Bamse med bla Fed Rock , Karbad baby. og div
andre undersættelser af ældre ting

Mvh
Finn

Åge Halldorsson

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Men pigtråd benævnt rock`n´roll har jeg lige godt aldrig nogensinde
> hørt.

Forresten, lige en sjov musikhistorisk ting. Der skete noget stort i
sommeren 1966. Noget som man døbte "den danske bølge". Det var i forbindelse
med de mange pigtrådsgrupper. Som du nok så, var musikerne ret velfriserede,
gik med jakkesæt i hvid skjorte og slips og bukkede pænt til publikum (de
fleste i hvert fald).
Sommeren 1966 skete der det aty pigtrådsmusikken delte sig op i 2 grene.
Nogle ville spille noget vildere pigtråd, mens andre ville synge på dansk og
spille i dansktop-stilen. Derfor kan man sige følgende to ting og de er
begge rigtige:
1: Pigtrådsmusikken udviklede sig til dansktopmusik
2: Pigtrå¨dsmusikken udviklede sig til rockmusik

Der blev simpelthen to retninger at gå. Jeg kender ikke så meget til dem der
gik rock-vejen, da jeg stort set intet kender til rockmusik. Det var dem der
gik dansktopvejen som interesserede mig og de fleste andre i 1966. Det var
Keld og Donkeys som lagdu med at gå dansktop-vejen og så¨fulgte de fleste
kendte pigtrådsgrupper efter.
De grupper der gik dansktopvejen var f.eks.
Keld Og Donkeys (Ved landsbyens gadekær)
Rocking Ghost (Belinda og Åh sikken blomst)
Royal Strings (Hvor er det sted og Aldrig mer må jeg se dig)
The Clifters
Hitmakers (Her kan du forresten lige høre HITMAKERS før de begyndte at gå
dansktopvejen. Man kunne fint høre på gruppens musik at de godt kunne finde
på at gå dansktopvejen - rigtiog dejlig underholdningsmusik, som ville passe
fint til den genre)
http://www.youtube.com/watch?v=43nXNTRMK1I&feature=related

En af dem, der gik rockvejen var jo nok Peter Belli og Rivalerne (Her kan du
lige høre et nummer og det er nemt at høre at det vil passe bedst til
rockvejen. http://www.youtube.com/watch?v=jhtz2U5Zaj4
Man kan også se at de ikke ligefremvidste hva jakkesæt, slips, butterfly og
brylchreme var for noget. og de bukkede heller ikke pænt til publikum. de
var også på stoffer og hvad ved jeg. Dem der gik dansktopvejen var dem i
pænt jakkesæt, hvid skjorte og som bukkede og smilede.

Hilsen Åge

Vidal

Åge Halldorsson skrev:

Jeg tror det er en kunstig skelnen baseret på
tilfældig smag.

Vidal

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> ting og de er begge rigtige:
> 1: Pigtrådsmusikken udviklede sig til dansktopmusik
> 2: Pigtrå¨dsmusikken udviklede sig til rockmusik

Jeg tror, pigtråd var en betegnelsen for dansk
rock. At de senere splittede sig ud,betyder i den
sammenhæng ikke noget.

Åge Halldorsson

> Jeg tror det er en kunstig skelnen baseret på
> tilfældig smag.

> Venlig hilsen Villy Dalsgaard

Det er så også bare fint nok, at du tror det. Så er der bare ingen grund
til, at jeg spilder mere tid på at fortælle dig hvordan det var dengang,
hvis du ikke tror på det.
...men må jeg spørge kan du ikke høre forskel???
Rock`n`roll med klaver, saxofoner og bas og pigtråd med overstemte
elektriske guitarer. Helt ærligt.

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

> Jeg tror, pigtråd var en betegnelsen for dansk rock.

Nej, det var den ene af de to videreudviklinger som blev til rock. Du må jo
også kunne høre at pigtråd slet ikke lyder som rock.

At de senere splittede sig ud,betyder i den sammenhæng ikke noget.

NÅ! - For mit vedkommende synes jeg da det betød temmelig meget at der lige
pludselig kom væltende en masse nye dansktopgrupper frem. Og rockgrupper,
for dem der kan lide det.

Alex Linaa

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, pigtråd var en betegnelsen for dansk
> rock. At de senere splittede sig ud,betyder i den
> sammenhæng ikke noget.

Jeg tror du har ret her. Rock er ikke opstået i Danmark, og betegnelsen
"Pigtrådsmusik" var et skældsord som forældregenerationen satte på
rockmusikken i starten: http://www.1960erne.dk/mupigtraad.php
Det gælder om at have sine fakta i orden, hvilket vist ikke kan siges om Åge
her :)

/Alex

Vidal

Åge Halldorsson skrev:

> [...]

> hvis du ikke tror på det.

> ....men må jeg spørge kan du ikke høre forskel???

Som jeg ved det, havde vi ikke megen rock/pigtråd
før 60'erne i Danmark, det var hovedsageligt
amerikanske bands og kunstnere, som Little Richard,
Chuck Berry og Elvis, der kunne tjene som inspiration.

Der kom så en flok engelske bands, først og fremmest
Beatles og Rolling Stones ind i billedet, der klarede
det hele med tre guitarer og et trommesæt.

De danske orkestre fulgte blot de udenlandske forbilleder
og der var ikke megen originalitet der, så vidt jeg har
hørt før langt op i 60'erne.

Det var lokale varianter over temaet.

> Rock`n`roll med klaver, saxofoner og bas og pigtråd med overstemte
> elektriske guitarer. Helt ærligt.

Den elektriske guitar, tror jeg, var med til at
ændre kulturen, simpelthen, den gjorde det økonomisk
muligt overhovedet at få et instrument, der ikke
lød som en harmonika. :-)

Guitaren fik en mere og mere dominerende plads,
fordi de fleste kunne danne et band, hvis man
kunne tre akkorder på en guitar, mens klaveret
krævede , - ja - et klaver og de gutter kom nok
ikke altid fra et hjem med klaver. For slet ikke
tale om saxophoner.

Åge Halldorsson

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Jeg tror du har ret her. Rock er ikke opstået i Danmark, og betegnelsen
> "Pigtrådsmusik" var et skældsord som forældregenerationen satte på
> rockmusikken i starten:

Det er så ikke korrekt. De brugte det som skældsord for musik med
overspændte el-guitarer. Men det havde ikke meget med rockmusik at gøre. Der
var f.eks. ingen der kalde Clifters for en rockgruppe.
Den var og kaldes den dag i dag en pigtrådsgruppe.

Hilsen Åge

Ps: Det ville være en stor fordel, at man selv var til stede dengang. Så er
det sån lissom nemmere, at fortælle hvordan det var.

Max

Hej Åge

> Ps: Det ville være en stor fordel, at man selv var til stede dengang.
> Så er det sån lissom nemmere, at fortælle hvordan det var.

Jeg var også til stede dengang, men jeg kan fortælle dig at
min opfattelse af tingene er noget anderledes end din på
mange af de områder der tales om.

--
Mvh Max

Allan Krautwald

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg var også til stede dengang, men jeg kan fortælle dig at
> min opfattelse af tingene er noget anderledes end din på
> [...]

Ja det er noget værre roderi Åge præsterer.
Først var der rock'n'rollen i 50'erne, senere kaldte man musikken for
pigtrådsmusik en overgang, så kom udtrykket Beat indover og så blev Rock den
almindelige betegnelse for meget af det.
Der var selvfølgelig en masse sidespring og andre betegnelser undervejs.
Man afholdt f.eks. DM i Popmusik, som vel reelt var det der normalt dengang
benævnedes pigtrådsmusik.

Iøvrigt sjovt at tænke sig, at nogle af de første danske forsøg med
rock'n'roll blev lavet af Preben Uglebjerg og Gustav Winckler før Ib Rock
Jensen, Melvis, Peter Abrams og andre kom indover.

Åge Halldorsson

> Som jeg ved det, havde vi ikke megen rock/pigtråd
> før 60'erne i Danmark, det var hovedsageligt
> amerikanske bands og kunstnere, som Little Richard,
> Chuck Berry og Elvis, der kunne tjene som inspiration.

Det er rigtigt. Den første danske pigtrådsgruppe fik sit gennembrud i
efteråret 1961. Det var Johnny Reymers gruppe THE CLIFFTERS.

> Der kom så en flok engelske bands, først og fremmest
> Beatles og Rolling Stones ind i billedet, der klarede
> det hele med tre guitarer og et trommesæt.

De kom jo altså før danske CLIFTERS. Og det med Beatles og Rolling Stornes
er først meget senere. Pigtrådsmusikken fik sit internationale gennembrud i
1960, da pigtrådsmusikkens fader Hank Varvins gruppe THE SHADOWS fik sit
gennembrud. Nogle vil gerne have lidt mere power på pigtrådsmusikken og i
1963 får Beatles sit gennembrud. Der tales stadig om pigtrådsmusik. Intet
menneske på jord taler om Beatles som rockmusik. I hvert fald ikke i
starten. Gruppen ændrer jo repertuaret til at blive lidt vildere.
Der skulle dog komme endnu mere power på musikken. Det skete da Rolling
Stones fik sit internationale gennembrud i 1965. Og NU tales der om
rockmusik. her starter rocmusikken. Rolling stones var et rockorkester. De
spillede den første rockplade i verden. Rockmusikken starter først i 1965.
Ingen talte om rockmusik før Rolling Stones
Det første var roc`n´roll 1955-1962
Det næste var pigtråd 1960-1964
og rocmusik efter 1965.

Det der med at kalde musikken noget andet end det som man oprindeligt kaldte
den, er noget yngre folk, som intet kan huske fra dengang gør. Det er også
fint nok. Det kan bare ikke bruges til meget.
Men det er jo nok ikke anderledes med mig selv. Jeg aner f.eks. intet om
rock, pop og hip hop og hvad ved jeg. Det lyder totalt ens for mig og jeg
kalder det det samme.

> De danske orkestre fulgte blot de udenlandske forbilleder
> og der var ikke megen originalitet der, så vidt jeg har
> hørt før langt op i 60'erne.

Det er så en smagssag. jeg synes jo f.eks. ikke der er nogen som helst
originalitet i musik som er lavet i 80-erne og derefter. Den mest originale
musik synes jeg blev lavet før 1963.

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Først var der rock'n'rollen i 50'erne, senere kaldte man musikken for
> pigtrådsmusik

Øhhhhh... kaldte man senere Elvis Presley for pigtråd ????? og Bill Haley
for pigtråd. Den var ny. Det har jeg aldrig hørt nogen kalde det.

> en overgang, så kom udtrykket Beat indover

Da ikke for Elvis Presley-musik. Stop nu den omgang vås. Det var et
"kæle"-navn for pigtråd. Navnet har forbindelse med gruppen BEATles. Det var
noget man kaldte det pigtråd som Beatles spillede.

> og så blev Rock den almindelige betegnelse for meget af det.

Da ikke for pigtråd. Du GODESTE mand. Det var dog noget forfærdeligt vrøvl.

> Man afholdt f.eks. DM i Popmusik, som vel reelt var det der normalt
> dengang
> benævnedes pigtrådsmusik.

Man kaldte det DM i Popmusik og det havde intet specielt med pigtrådsmusik
at gøre. Dengang havde ordet pop en helt anden betydning end i dag. Den var
en betegnelse for stort set al musik som folk hørte. At det så kun var
pigtrådsorkestre der deltog i DM i popmusik, var fordi der stort set ikke
blev spillet andet musik i de år man havde DM i Popmusik.

> Iøvrigt sjovt at tænke sig, at nogle af de første danske forsøg med
> rock'n'roll blev lavet af Preben Uglebjerg og Gustav Winckler før Ib Rock

> Jensen, Melvis, Peter Abrams og andre kom indover.´

GUSTAW WINKLER ???? - Jeg opgiver

Hilsen Åge

Max

Hej Allan

> [...]
> undervejs. Man afholdt f.eks. DM i Popmusik, som vel reelt var det
> der normalt dengang benævnedes pigtrådsmusik.

Man kan ikke lave denne opsplitning, det giver ingen mening. Både
rock, R&R, Contry og pigtråd kan jo også være pop, men er det
nødvendigvis ikke. Alle genre fleter sig ind i hinanden og tidsmæssigt
er der heller ingen sammenhæng.

> Iøvrigt sjovt at tænke sig, at nogle af de første danske forsøg med
> rock'n'roll blev lavet af Preben Uglebjerg og Gustav Winckler før Ib
> Rock Jensen, Melvis, Peter Abrams og andre kom indover.

Ja, Preben udsendte jo en R&R plade i 1956, og Gustav lavede vel
Københavner rock i 1957 ?

--
Mvh Max

Åge Halldorsson

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Man kan ikke lave denne opsplitning, det giver ingen mening.

NÅ! - Giver det ingen mening ??? - Det må jeg nok sige. Angående min
temmelig store cd-beholdning, giver giver det i hvert fald utrolig stor
mening. Cd-erne står på hylder, kategoriseret undern forskellige genrer,
bl.a. dansktop, country, rock`n´roll, suppe-steg-og-is-musik og glamrock,
Skandinavisk danseband, tysk slager og nederlandstalig musik. Hvis jeg
begyndte at kalde det ene og det andet for noget tredje, som jeg nu synes at
det skulle hedde eller som nye generationer fejlagtigt kalder det og jeg
derfor kommer hele svineriet ind under rock, hvordan i al verdens riger og
lande skulle jeg kunne overskue beholdningen. og hvad jeg har af det ene
eller andet. Og især hvis jeg skulle lede efter en eller anden ting. En
pigtrådsplade, f.eks. Her ville det i hvert fald give u-overstigelige
problmer.

> Både rock, R&R, Contry og pigtråd kan jo også være pop.

Ikke med den betydning ordet "pop" har fået. Man kalder f.eks. ikke dansktop
for pop længere. Fra at have været en radioudsendelse der hedder
"Dansktoppen" har dette ord udviklet sig til at blive betegnelsen for denne
musikgenre, som ikke tidligere havde et genre-navn. Nu har den type musik
fået navn efter radioudsendelsen. Nu kaldes den type musik "Dansktop-musik.
Det er en betegnelse som er dybt forankret og anerkendt at hele
befolkningen, både ung og gammel. Alle ved at der er noget som, hedder
"dansktop-musik". Og det er ikke fordi man har givet genren et nyt navn. Det
havde ingen navn tidligere.
Men skidt pyt nu med det. Jeg tænker bare ved min cd-samling. Hold da
fest, for en komplet u-overskuelighed der ville blive hvis jeg kaldte det
meste af det for rock eller pop. Jeg ville spilde megen tid på at lede. Det
er trods alt bedst kat kalde tingene ved deres rette navn. For
overskuelighedens skyld. Og altså ikke hvad nye generationer synes at noget
skal hedde.
Det giver jo ingen mening

Hilsen Åg

Allan Krautwald

> [...]

> rock, R&R, Contry og pigtråd kan jo også være pop, men er det
> nødvendigvis ikke. Alle genre fleter sig ind i hinanden og tidsmæssigt

Selvfølgelig kan man ikke det. Prøvede også blot at få sat nogle tidsmæssige
ting på det. Gad ikke slå op i bøger og den slags.

> Ja, Preben udsendte jo en R&R plade i 1956, og Gustav lavede vel
> Københavner rock i 1957 ?

Ja det var lidt underligt, men sådan var det nu engang.

Allan Krautwald

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> --
> Mvh Max

Iøvrigt er det umuligt at bibringe Åge den mindste viden om musikgenrer osv.
Det har han tydeligt bevist mange gange og også i denne tråd.

Åge Halldorsson

> Iøvrigt er det umuligt at bibringe Åge den mindste viden om musikgenrer
> osv.
> Det har han tydeligt bevist mange gange og også i denne tråd.

Alan Krutte kan ikke forstå at hele min cd-samling ville ende i eet stort
inddelingsmæssigt kaos, hvis jeg droppe genrebetegnelse - eller fandt på
mine.
jeg ville skulle bruge uforholdsmæssigt megen tid på at finde en bestemtcd

Det er der jo ikke megen fornuft i. - ejheller at bruge Kruttes egne
genre-betegnelser. Så ville det blive endnu mere kaotisk

Alex Linaa

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt er det umuligt at bibringe Åge den mindste viden om musikgenrer
> osv.
> Det har han tydeligt bevist mange gange og også i denne tråd.

Ja, mon ikke. Åges verdensbillede vælter hvis han ikke kan putte al musik
ned i små kasser. Alt det så sjældent giver mening ude i virkelighedens
verden, er vist bare en detalje :o)

Pigtrådsmusik var bare et dansk navn for rock'n'roll, og specielt de danske
kopibands der spillede som deres udenlandske forbilleder, bl.a. The
Clifters. Betegnelsen forsvandt senere, eller kom til at vedrøre
amatørmusikken, og tilbage var der kun "Rock" som en samlende betegnelse.
Kilde: min mor, som er 68 år gammel, og har været gift med en musiker i 50
år, og dermed har været med gennem hele den musikalske udvikling på første
parket.

Og kan vi så ikke lukke denne forvrøvlede genredebat om at pigtråd var noget
specielt, eller at den udviklede sig til dansktop.

/Alex

Allan Krautwald

> Og kan vi så ikke lukke denne forvrøvlede genredebat om at pigtråd var
noget
> specielt, eller at den udviklede sig til dansktop.
>
> /Alex

Ja det sidste gjorde den ihvertfald ikke, bortset fra nogle rædsler som Keld
& the Donkeys og andre farisæere belastede befolkningen med, inden der gik
totalt sødsuppe i det.

Alex Linaa

> [...]
> Keld
> & the Donkeys og andre farisæere belastede befolkningen med, inden der gik

Alle prøvede jo at få en bid af kagen, med skiftende held. Preben Uglebjerg
og Gustav Winklers ynkelige forsøg fortjener godt nok kun at ende i
glemmebogen, sammen med nogle af de rædsler du nævner Allan.
Det tog nu ikke så lang tid før det udskilningsløb var kørt, så dem med den
ægte rock-sjæl bestod, og resten sumpede ned i den pøl de kom fra :o)

Åge Halldorsson

> [...]

> Pigtrådsmusik var bare et dansk navn for rock'n'roll, og specielt de
> danske kopibands der spillede som deres udenlandske forbilleder, bl.a. The

Det har det aldrig været. Der er meget stor hørbar forskel på
saxofoner/klaverer og overstemte guitarer. Et klaver ser også meget
anderledes ud end en el-guitar. Man kan heller ikke blæse i en guitar, som
man kan i en saxofon. Hvis du vil oprette en fællesgenre for pigtråd og
rock´n´roll og kalde den for rock-musik, ja så bryder mit kartotek
fuldstændig sammen og jeg skal bruge dobbelt så lang tid for at finde
henholdsvis en pigtrådsplade og en rock´n´roll-plade.
Angående hele radio-området, så ville alle danske lokalradioers
musikafvikling ende i rent kaos og bryde totalt sammen, hvis de ikke længere
har forskellige båse at putte musikken i. Jeg tror nok man må sige at
samtlige danske radioers musikafvikling idag foregår via harddisk.
Harddiskens musikafvikling foregår ved at computeren tager en vis procentdel
fra forskellige kasser med genrer. To fra den ene kasse og en fra den anden
kasse o.s.v. - Det er sådan radiostationer har oprettet deres
musik-formater. Alle musikformater ville bryde sammen. Det er faktisk en ret
kompliceret med disse musik-formater. Der kan også være noget med kasser med
musik fra forskellige årstal, eller med kvindelige sangere eller mandlige
sangere og sange med hurtig rytme og langsom rytme og al muligt.
Vi vi alle sammen begynder at kalde musikken noget andet, eller hvad
værre er, begynder at sammenlægge genrer, så kan der ikke længere køres
musikformater på radiostationer. Hvis man f.eks. gerne vil have at hardisken
med forskellige intervaller skal tage en plade med overstemte guitarer og
herefter en plade med klaver og saxofon, ja så kan det ikke lade sig gøre.
Nogen har lagt genrerne sammen, så computeren ikke ved hvordan den skal
vælge en af den type plader. de ligger jo alle sammen i en ny fælles kasse.
Nej, det er noget værre roderi. Hvad skal radiostationerne dog gøre.
Det ville også blive komplet u-overskueligt at videreudvikle på de enkelte
musik-formater. Det går ikke.
Jeg har selv set ovre på LIMFJORD PLUS hvordan musikafvikling foregår fra
hardisk. Jeg tror der var 10 forskellige kasser med genrer, som der skulle
tages musik fra med forskelligt interval. husker ikke præsis hvad kasserne
hed. Jeg tror nogen hed "Dansktop - country - rock´n´roll - skandinavisk
danseband - tysk slager - nederlandstalig musik- instumental musik".
Radiostationer går meget i detaljer med genrer. Eller kan de slet ikke styre
musikfordelingen.
Du smadrer faktisk samtlige danske radiostationers musikstyring i
formaterne. Er det en fordel ???

> [...]
> år, og dermed har været med gennem hele den musikalske udvikling på første

HVis det skulle være korrekt ville samtlige danske radiostationer
musikformat-styring væøre end i kaos. Den er som sagt meget detaljeret i
genrer.

> Og kan vi så ikke lukke denne forvrøvlede genredebat om at pigtråd var
> noget specielt, eller at den udviklede sig til dansktop.

For min skyld ingen alarm. Men du får mig aldrig til at kalde country for
rock eller dansktop for jazz. Tingene er hvad de er.

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

> [...]

> Keld
> & the Donkeys og andre farisæere belastede befolkningen med, inden der gik

Nemlig

+ Rocking Ghost (Belinda og Åh sikken blomst9

+ Royal Strings

Åge Halldorsson

> Det tog nu ikke så lang tid før det udskilningsløb var kørt, så dem med
> den ægte rock-sjæl bestod, og resten sumpede ned i den pøl de kom fra :o)

Hehe. Nu anerkender i pludselig at der faktisk var et udskilningsløb. Hvad
der jo også var. Og Krutte gør det også.
Forskellen er bare at i højst sansynligt foretrak dem som begyndte at spille
rock og at jeg foretrak dem som øhhhhhh....."sumpede ned i den pøl de kom
fra".

Hilsen Åge

Benny Mortensen

> [...]
Der
> var f.eks. ingen der kalde Clifters for en rockgruppe.
> Den var og kaldes den dag i dag en pigtrådsgruppe.

Pigtråd, blev vist egentligt opfundet af en forælder, der bestemt ikke kunne
lide hvad han / hun hørte, og helt galt gik det, da der nitter på jakkerne,
og bælterne blev beklædt med 25 ører....

Men Ulf Bolighus var ikke sen til at udnytte det reklamemæssigt....

De indrømmede i Hit House i Tivoli Aalborg... At Pigtråd førte de ikke, men
alt andet, til det unge hjem, det kunne de klare :-))

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

"Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Pigtråd, blev vist egentligt opfundet af en forælder, der bestemt ikke
> kunne
> lide hvad han / hun hørte,

Ja, og så adopterede smarte pladefolk udtrykket og gjorde det til
genrebetegnelse for den slags Clifters-Shadows-prægede musik med el-guitar.

Så det er jo nok kun i Danmark det hedder sådan. eller??? - ved du noget
om det?

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Åge

Næh det er ikke noget jeg ved noget om, men mon ikke der blev opfundet
tilsvarende navne for det i andre lande... Alt andet ville da undre mig.

Nu var Shadows og Cliffters jo ikke ligefrem musik, som fik folk til at
krumme både fingre og tæ'r, hverken de unge, eller deres forældre.... Det
var vel den såkaldte bløde mellemvare, som var spiselig for begge parter.

Det andet kom jo faktisk først senere.... Man kan vel sige, at vi skal over
på den anden side af Defenders tiden, før guitarerne rigtigt begyndte at
skrige, og jeg må sgu indrømme.... Jeg var helt enig med mine forældre....
Det havde intet med musik at gøre.... Det var bare uorganiseret larm, som
end ikke motorcykel grupperne gad høre på.... Så er vi jo allerede et stykke
oppe i 70'erne. Der stod nogle rødder, som skjulte deres manglende talenter
bag en masse larm, og sangere, der gemte deres manglende sangstemme, bag en
masse skrigeri, som alt i alt, lavede et mægtigt spektakel, men
indrømmet.... Selv væveriet på Kjærs Mølles fabriker i Aalborg, var ren
vellyd sammenlignet... Det var der da i det mindste, en fast rytme i,
hvilket var mere end man kunne sige om den form for musikalsk disharmoni.

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

> [...]
> var vel den såkaldte bløde mellemvare, som var spiselig for begge parter.

Jeps, det er det jeg kalder almindelig pigtrådsmusik - Og det er det som har
overlevet alt. Begge orkestre lever i bedste velgående og spiller stadig
pigtrådsmusik og reklamerer med at de spiller pigtrådsmusik. Nu har begge
orkestre spillet sammen og lavet hits i et halvt århundrede. Der er vist
ikke andet en pigtrådsorkestre og rock`n´roll-roll-orkestre som holder
sammen så længe.
Hehe. Er normen i dag ikke noget med nogle måneder. Bortset fra
dansktoporkestre. Bjørn Og Okay med tæt på 50 år.
Shadows, med både Hank og Cliff, kommer jo snart til Ålborg på deres
pigtråds- turne. Og Cliftes, Rocking Ghost spiller også stadig sammen.
Pigtråden er holdbar og eksisterer i bedste velgående. Og pigtråd spilles da
også også dagligt på en bestemt radio i Vestjylland.

> der gemte deres manglende sangstemme, bag en
> masse skrigeri, som alt i alt, lavede et mægtigt spektakel,

Nu synes jeg mine tanker bliver ledt hen på X-Factor-musik.

> Selv væveriet på Kjærs Mølles fabriker i Aalborg, var ren vellyd
> sammenlignet...

.... og lyden fra en fiskekutter ned i havnen. Der er også en hurtig rytme.

Ved ikke om folk idag er for svagelige, til at kunne klare den hurtige
taktrytme i pigtråd og rock´n´roll. Måske er det derfor de skriger. Sådan
nærmest af afmagt eller surhed, p.g.a. den manglende kondition ???

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Åge

Nu var henvisningen til Kjærs Mølles væveri nu ikke ligefrem ment som en ros
til musikken, for udtrykt på Dansk, så var der altså en infernalsk larm i
væveriet, og al færdsel uden høreværn, var ganske afgjort, at spøge med sin
egen hørelse :-)).... Men det var så absolut taktfast.

Tja, man kan jo ikke sige andet, end at det var nogle gode årgange, og
tilsyneladende også i særdeleshed, langtidsholdbare.

Ja det ærgrer mig, at min fysiske tilstand ikke gør mig særligt velegnet til
koncerter, og slet ikke i Gigantium, som trods dets ringe alder, nærmest
hører fortiden til, hvad toiletter angår.... For jeg ville rigtigt gerne
have været derude og se og høre dem.

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

> og slet ikke i Gigantium, som trods dets ringe alder, nærmest
> hører fortiden til, hvad toiletter angår.... For jeg ville rigtigt gerne
> have været derude og se og høre dem.
>
> M.V.H....Benny..

På toilettet ???

Benny Mortensen

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Åge

Tja, det sker, at der bliver tilbragt en god del tid der....

Resultaterne af et par omgange med tarmkræft, har gjort, at det at komme
frem til et toilet, som er optaget, kan få katastrofale følger...

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

> [...]
>
> Resultaterne af et par omgange med tarmkræft, har gjort, at det at komme
> frem til et toilet, som er optaget, kan få katastrofale følger...

Hej Benny

...........og undskyld misforståelsen. Det lød som om du mente, at de gav
koncert ude på toilettet.

PS: Det ville jo også nok være mest velgnet til noget "P3-noget", af en
eller anden tube, skulle jeg mene.

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Åge

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg lytter meget sjældent til P3

Mine radio'er er vist groet fast på P4.

Nej da, min kritik var udelukkende rettet mod, at set i forhold til det
antal mennesker, som Gigantium kan huse, så er toiletforholdene noget, der
svarer til forrige århundrede, som de næsten uanset hvad der skal være
derude, er nødt til at supplere med skurvogne.

Det er ikke et centrum af den størrelse værdigt.

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

> [...]
> derude, er nødt til at supplere med skurvogne.
>
> Det er ikke et centrum af den størrelse værdigt.

____

Ok - Altså noget i retning af det samme som med DRs nye koncerthus, hvor man
ikke kan høre musikken ordentlig på pladserne bag orkestret. Og at manderfor
nu sælger disse pladser til nedsat pris.
og det med at orglet ikke lyder som det var meningen, aæltså noget med
akustikken.

Jo, det går godt i Danmark - der sker meget "sjovt".

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Åge Halldorsson" <aa...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Åge

Igen bliver jeg dig svar skyldig, for jeg har ikke været i DR's
koncerthus....

Men det problem burde det jo være muligt at råde lidt bod på....

Det svarer vel nogenlunde til, at ens højttalere sjældent kan stå det
optimale sted.
Så må man jo gå på kompromis, med nogle mindre hjælpere, systematisk
anbragt.

M.V.H....Benny..