hjælp til kartoffelsalat med olie/eddike-dressing ønskes

Jakob

Hej!
I min familie har kartoffelsalat altid været lavet med creme-fraiche
dressing. Det er fint nok, men forleden smagte jeg en kartoffelsalat som
vist var baseret på en olie/eddike-dressing. Den kunne jeg godt tænke
mig at lave. Jeg tænker noget i retning af:

Nye kartofler i tern vendt i en dressing bestående af:

Olivenolie, eddike (hvilken kan anbefales?), salt, peber, lidt sennep og
lidt honning. Skal jeg mon tilsætte hvidløg? Hvilke friske krydderurter
er velegnede til at komme i salaten? Og hvad er ellers godt supplere med
for at få¨det til at fylde noget? Peberfrugt? løg? andet?

Gode råd modtages gerne :-)

--
Jakob

Mrs Krabappel

"Jakob" <jton...@mail.dk> wrote in message

> [...]
> vist var baseret på en olie/eddike-dressing. Den kunne jeg godt tænke mig

aaahhhh!!!! lige som min mor altid har lavet dem! hun plejede at koge alm.
"store" (pillede) kartofler, skære dem i stykker og - mens de er endnu
varme - hælde olivenolie, salt og hvidvinseddikke på dem, vende dem og spise
når de er kolde. Nogle gange nåede de ikke at blive kolde og de var væk!
Hvis man kan lide det her, bliver de lidt "kremede" fordi overfladen
smuldrer lidt.
En enkelt gang kom der også lidt rød salatløg i tern i, men de fleste
derhjemme protesterede, så...

Sandra

Thomas Peter Bitsch

Jakob <jton...@mail.dk> skrev:

Jeg har en opskrift som du måske kan bruge- jeg tager et par
breve Knorr dressing mix fransk, måske flere, hvis det er en
stor portion, til den bruger jeg en god olivenolie, eddike er
unødvendig, dressingen rører jeg op med lidt Maille honning
dijon, så er den rette smag hjemme af sennep-honning hjemme.
Hvidløg er en smagssag, men derimod friske rødløg i tern, snack
peber,til sidst drysses masser bredbladet persille over.
I`m A Survivor

Jakob

Mrs Krabappel wrote:

> [...]
> smuldrer lidt.
> En enkelt gang kom der også lidt rød salatløg i tern i, men de fleste

SLURP! Det var da ikke helt ramt ved siden af så :-) Jeg vil prøve den
fremgangsmåde og måske supplere med noget grønt - f.eks. brønkarse eller
noget.

--
Jakob

Mathias Mejborn

Vi plejer også at lave en af hver (en med creme fraiche og en med
olie/eddike).
Den med olie/eddike plejer vi at lave ligesom du beskriver dog uden
honning også med rødløg, hvidløg også de der små papæsker man kan finde
i de fleste supermarkeder i dybfryseren (den indeholder kryderurter som
er finthakket), fås i forskellige varianter.
Pakken er ikke ret stor, kan ikke lige huske hvad den hedder.

Mathias Mejborn
mat...@mejborn.dk
http://mejborn.dk

Thomas Peter Bitsch

Mrs Krabappel <san...@nospam.dk> skrev:

>"Jakob" <jton...@mail.dk> wrote in message

Blev der brugt nye danske kartofler, asparges kartofler, eller
det man kalder foderkartofler?
I`m A Survivor

Peter Westh

"Jakob" <jton...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> velegnede til at komme i salaten? Og hvad er ellers godt supplere med for
> at få¨det til at fylde noget? Peberfrugt? løg? andet?

Jeg ville nok selv udelade honningen, jeg synes kartofler har godt af et
surt og skarpt modspil: Af eddike ville jeg vælge cider- eller
hvidvinsddike. Og så noget skarpt som: Hvidløg, peberrod, ansjoser, kapers,
rå løg, blåskimmelost, oliven. Af krydderurter er dild selvskreven, men
basilikum, løvstikke, persille, merian kunne også gøre det. Jeg kan ikke så
godt lide andre grøntsager i kartoffelsalat, men en lidt skarp peberfrugt
kunne vel gå an. Og så husk at krydre godt, kartoflerne suger.

/P

Allan Ploug

Hej Jakob

Jeg har denne opskrift som min mor har brugt:

• 1 kg kogte kartofler
• 2 spsk. finhakket løg
• 2 spsk. hakket persille
• 1½ dl olie
• ca. 3-4 spsk. estragoneddike eller citronsaft
• 1-2 tsk. sur sennep (helst fransk estragonsennep)
• ca. 1½-2 tsk. salt
• friskkværnet peber

Skær kogte, kolde, pillede kartofler i skiver. Hak løg og persille fint.
Bland alle tre dele i en skål.
Marinade: Pisk marinaden sammen af nævnte ingredienser og smag den godt
til. Hæld marinaden over og bland salaten godt. Stil salaten koldt
mindst ½-1 time, så den kan få lov at trække, inden den spises.

/Ploug

(..der godt kan sige god for WL-500G deluxe! ;)

Jakob

Allan Ploug wrote:
> [...]
> • 1½ dl olie
> • ca. 3-4 spsk. estragoneddike eller citronsaft
> • 1-2 tsk. sur sennep (helst fransk estragonsennep)

Jeg endte med blot at blande de pillede kartofler med olivenolie,
hvidvinseddike, salt, radisser og brøndkarse. Det fungerede fint. Tak
for tippene til alle.

> (..der godt kan sige god for WL-500G deluxe! ;)

Spændende!

--
Jakob

(- der så sent som i forgårs var inde på edbpriser.dk for at konstatere
at wl-500g deluxe ikke længere forhandles, men er skiftet ud med forsk.
andre modeller som han ikke har kendskab til....)

Jette

"Jakob" <jton...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jakob

Tror nok opskriften er fra Glæsels grillbog, men pyt.
Kanon kartoffelsalat.
Her bruges ikke eddike, men citronsaft, olivenolie, en skvat vand (1/4 dl)
og dijonsennep. De varme kartofler puttes i og afkøles lidt. Herefter:

salt, peber, fetatern (gerne den bløde slags), cocktailtomater i halve,
soltørrede tomater, oliven, hakket basilikum, hakket rød/gul peber,
radiseskiver eller andre grøntsager efter behag.

Når du putter diverse grønt i kartoffelsalaten kan du spare den grønne
salat. Hver gang denne kartoffelsalat serveres, er der en der udbeder sig
opskriften - mon ikke det er lig med succes??

venlig hilsen
Jette