Fersk røget laks

Aksel

Det er en af vores favorites til en let frokost, en forret eller et hurtigt
og lækkert aftensmåltid ledsaget af en flaske tør hvidvin..
Der er bare det: Hvor kan man få det mest lækkert? Vi har prøvet mange, men
ingen steder matches vores allerbedste reference: Fersk røget laks fra
Hundested, fremstillet af et meget omhyggeligt ældre ægtepar, som for nogle
år siden virkeligt forstod, hvad betegnelsen dækker, og under hvilke
omstændigheder den bedste røgning finder sted. Desværre er de ikke længere i
branchen.
De fleste af dagens " fersk røgede laks" er seriefremstillet af norsk
opdrættede fisk og røget fabriksmæssigt på klokkeslet - uanset
omstændighederne.
De kan spises, men den egentlige sublime smagsoplevelse mangler. Men de
fleste ved nok ikke, hvor godt en virkelig vel tilberedt fersk røget laks
smager.
Et af resultaterne af industrialismens indtrængning på fødevareproduktionen.
Hvem leverer den bedste fersk røgede lakseside?
Mvh
Aksel

Mogens

Idag er alle de laks du kan købe farmede - måske med undtagelse af
Østersølaks. Har du nogensinde smagt en rigtig vildlaks, så er det i
hvert fald noget af forklaringen på hvorfor ikke al laks smager ens.

Laks idag er noget skod, som man bør være påpasselig med at give sine
børn. Fyldt op med tungmetaller og dioxioner, så sundhedsanbefalingerne
laves ud fra et tradeoff mellem de sunde omega fedtsyrer og alt lortet.

Max

Hej Mogens

> Idag er alle de laks du kan købe farmede - måske med undtagelse af
> Østersølaks. Har du nogensinde smagt en rigtig vildlaks, så er det i
> hvert fald noget af forklaringen på hvorfor ikke al laks smager ens.

Og østersølaks, ja det er der jo ingen der gider spise,
de er jo grå i kødet.

Max

Aksel

"Mogens" <myn...@mysite.dk> skrev i en meddelelse

> Idag er alle de laks du kan købe farmede - måske med undtagelse af
> Østersølaks. Har du nogensinde smagt en rigtig vildlaks, så er det i hvert
> fald noget af forklaringen på hvorfor ikke al laks smager ens.

Der landes stadig vildlaks fanget bla.a. i vesterhavet. Når vi ser dem -
mest i vestlige forretninger - slår vi vores klo i en. Det er en helt anden
vare en den, man mest præsenteres for - for slet ikke at tale om de
udskæringer af fersk "laksefilet" som man finder i supermarkederne.
Men det er ikke alene råvaren, der gør det. Behandlingen er ligeså vigtig.
For kraftig og uhensigtsmæssig rygning og saltning kan ødelægge selv den
bedste råvare - og er måske en del af forklaringen på konstaterede
smagsforskelle.
Mvh
Aksel

Jan Bøgh

"Mogens" <myn...@mysite.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> børn. Fyldt op med tungmetaller og dioxioner, så sundhedsanbefalingerne
> laves ud fra et tradeoff mellem de sunde omega fedtsyrer og alt lortet.

Det fremgår ikke helt klart af dit indlæg, hvad du mener, men tungmetaller
og dioxin er vel især noget, der er knyttet til vildlaksene - og her er især
østersølaksen problematisk. Jeg mener faktisk at fødevarestyrelsen eller et
endet lignende organ fraråder/forbyder brug af for store østersølaks pga. af
de akkumulerede dioxiner.

Mht. de opdrættede, så er der forskel på disse. Nogle af dem er faktisk
certificeret bæredygtige, økologiske osv. Og der megastor forskel på smagen
af de opdrættede, men det er selvfølgeligt et problem at det er svært at se,
hvorfra laksene kommer. Det handler så om tillid til fiskehandleren. Men
stort set er det min oplevelse, at skalaen går fra dyre laks fra
fiskehandleren til dybfrosne lakseportioner fra discountmarkedet. Og f.eks.
Føtex håndsaltede og halehængte, der er røget rigtigt og ikke bare pjasket
med noget trætjære eller hvad man nu bruger som røgvæske, faktisk ganske
hæderlige.

vh
Jan

smiley

On 26-09-2010 19:40, Aksel wrote:
> De kan spises, men den egentlige sublime smagsoplevelse mangler. Men de
> fleste ved nok ikke, hvor godt en virkelig vel tilberedt fersk røget laks
> smager.

Fiskehandleren i Holmbladsgade har måske en
røget laks der falder i din smag?

Daniel Letz er måske også en mulighed,
der er en beskrivelse af laksen og
behandlingen på siden:
http://www.letzonline.dk/

;o)-max-

Aksel

"Jan Bøgh" <nos...@nospam.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> østersølaks pga. af de akkumulerede dioxiner.
>
> Mht. de opdrættede, så er der forskel på disse. Nogle af dem er faktisk

Hvad vil det sige???

> Og der megastor forskel på smagen af de opdrættede.

Mon? Er det din erfaring? Der er synlig forskel på norsk og dansk opdrættede
"laks", men smagsmæssigt??

> men det er selvfølgeligt et problem, at det er svært at se, hvorfra

> laksene kommer. Det handler så om tillid til fiskehandleren.

Tråden handler om fersk røget laks. Jvnfr. tidligere indlæg influerer ikke
bare råvaren, men også fiskens senere behandling i allerhøjeste grad på
slutresultatet.

> [...]
> pjasket med noget trætjære eller hvad man nu bruger som røgvæske, faktisk

Dette kan i høj grad diskuteres og afhænger også af, hvad ens smagsløg er
vandt til.

Mvh
Aksel

Jan Bøgh

"Aksel" <Ak...@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Jan Bøgh" <nos...@nospam.net> skrev i en meddelelse

> Hvad vil det sige???

At der er brugt foder og metoder, der ikke belastrer miljøet - svjh. er der
en international standard der hedder noget i retning af ASC (muligvis er
akronymet ikke helt korrekt - du kan google lidt efter det, hvis du gider)
på vej.

> Mon? Er det din erfaring? Der er synlig forskel på norsk og dansk
> opdrættede "laks", men smagsmæssigt??

Jeg tror faktisk aldrig jeg har smagt en dansk opdrættet laks - i hvert fald
ikke med mit vidende. Det er ikke min opfattelse at der er et dansk
lakseopdræt, men jeg kan sagtens tage fejl. Men ja, det er i allerhøjeste
grad min oplevelse at der er tale om stor forskel i kvaliteten af de norsk
opdrættede laks.

> Tråden handler om fersk røget laks. Jvnfr. tidligere indlæg influerer
> ikke bare råvaren, men også fiskens senere behandling i allerhøjeste grad
> på slutresultatet.

Det overrasker dig måske - men jeg kan faktisk godt købe røgede laksesider
hos fiskehandleren (der selv ryger stadset).

> Dette kan i høj grad diskuteres og afhænger også af, hvad ens smagsløg er
> vandt til.

Ja, det meste kan diskuteres, men hvad er det lige i ovennævnte, du mener er
diskutabelt?
At Føtex' håndsaltede og halehængte er bedre end f.eks. de temmeligt
intetsigende fra Royal Greenland?
At rygning over gløder og røgsmuld er bedre (smagsmæssigt - ikke
sundhedsmæssigt) end brug af røgaroma?
Eller bare min evne til at smage?

mvh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Aksel

> "Aksel" <Ak...@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det overrasker dig måske - men jeg kan faktisk godt købe røgede laksesider
> hos fiskehandleren (der selv ryger stadset).

Nej, det gør det bestemt ikke!

> Ja, det meste kan diskuteres, men hvad er det lige i ovennævnte, du mener
> er diskutabelt?
> At Føtex' håndsaltede og halehængte er bedre end f.eks. de temmeligt
> intetsigende fra Royal Greenland?

Ja.
Jeg gætter på, at det med "håndsaltede og halehængte" tiltaler dig meget.
Klog markedsføring!
Jeg er forlængst holdt op med at købe denne vare i Føtex, og de kan måske nu
markedsføre et andet produkt end det, jeg tidligere har prøvet.
Jeg har besøgt fabrikken i Outrup, der er/har været storleverandør af "fersk
røget laks" til Føtex. For mig at se en yderst tiltalende virksomhed med en
effektiv, gennemindustrialiseret produktion af denne vare. Det med
håndsaltning osv. ja,ja, der er uden tvivl hænder, som på et eller andet
tidspunkt har været i berøring med fisken.
Pyt nu med det. Kan man lide produktet eller ej? - smag og behag kan altid
diskuteres.
Der var en lille privat virksomhed i vores nærhed, som lavede en virkelig
fin "røget laks", men pludselig lukkede den. Siden har vi prøvet flere andre
små røgeriers produkter, men røgningsgraden har været svingende.
Vi leder stadig efter en producent, som leverer lige den kvalitet, som netop
vi efterspørger.
Mvh
Aksel

Mogens

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> fødevarestyrelsen eller et endet lignende organ fraråder/forbyder brug
> af for store østersølaks pga. af de akkumulerede dioxiner.

Nej, farmede laks er noget bras - en vilddlaks ved man da i det mindste
hvad er, og så smager den meget meget bedre. Specielt farmede laks fra
Norge og Skotland er usunde, og det er jo der vi får al vores laks fra.

Fiskene fodres med noget sekundabras, og for nogle år siden var der en
skandale under opsejling fordi man havde brugt billigt - og forurenet -
foder fra Rusland.

Læste en videnskabelig arktiel hvor en canadisk professor decideret
frarådede at spise farmede laks fra Norge. Men det er vist blevet bedre
siden da.

kim Rasmussen

Dette er firmaet at købe ting i:
Har købt både kaviar og laks ,her.
Kanonkvalitet ,fås også i MAGASIN...
Hilsen Kim

"smiley" <smileym...@gmail.com> skrev i meddelelsen

kim Rasmussen

UPSSSSS::glemte linket :
http://rossinicaviar.com/#!/the-salmon/about-our-salmon.aspx

"kim Rasmussen" <k...@lechef.dk> skrev i meddelelsen

Lisbet Overvad Laursen

Aksel wrote:
> Vi leder stadig efter en producent, som leverer lige den
> kvalitet, som netop vi efterspørger.

Prøv at kigge her:
http://www.fiskehuset.com/products/productlist.aspx?MenuItemID=27

Dette er ikke en anbefaling, da jeg aldrig har prøvet at købe noget
der, men måske er det netop hvad du søger?

Lisbet

Jan Bøgh

> Ja.
> Jeg gætter på, at det med "håndsaltede og halehængte" tiltaler dig meget.
> Klog markedsføring!

Nu behøver du jo ikke gøre mig til lallende idiot. Jeg kan godt selv vurdere
markedsføringens veje og vildveje og mener bestemt at have nogenlunde
veludviklede smagsløg. Men hvis du - alt andet lige - sammenligner dette
produkt fra Føtex med de vakumpakkede produkter, som - gætter jeg på - udgør
90% af den røgede laks, der ryger over danske spiseborde, så burde dine
smagsløg også kunne konstatere en forskel.

vh

--
Billeder: http://album.boegh.net

Jan Bøgh

> Nej, farmede laks er noget bras - en vilddlaks ved man da i det mindste
> hvad er, og så smager den meget meget bedre. Specielt farmede laks fra
> Norge og Skotland er usunde, og det er jo der vi får al vores laks fra.

Du forholder dig ikke til udsagnet om dioxin i vildlaks?
Jeg vil også hellere have en vildlaks (hvis den er god - har også fået
specielt Østersølaks, der bestemt ikke var nogen fornøjelse - og nej, det
har intet med farven at gøre) eller en god friskfanget havørred, men smagen
har intet med sundheden at gøre - uanset at vildlaks måtte smage godt, kan
de afhængigt af hvor væksten er foregået akummulere ganske betragtelige
mængder gidtstoffer og tungmetaller - som alt andet i toppen af den marine
fødekælde med højt fedtindhold.

vh
Jan

Aksel

> [...]

> gætter jeg på - udgør 90% af den røgede laks, der ryger over danske
> spiseborde, så burde dine smagsløg også kunne konstatere en forskel.

Jeg har nydt dine meget flotte billeder fra albummet.
Du er en meget dygtig fotograf.
Mvh
Aksel

Jens Bruun

Aksel <Ak...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
T9adna2IA5VJGALR...@giganews.com:

> Hvem leverer den bedste fersk røgede lakseside?

I gamle dage fik jeg mine selv/lystfiskerfangede laks og havørreder røget
hos Vendsyssel, da de lå ved fisketorvet i Københavns sydhavn. De flyttede
ud i nordhavnen et sted, da man byggede Fisketorvet (altså indkøbscenteret).
Om de stadig findes derude, ved jeg ikke lige, men de var rigtigt gode til
koldrøgning. Måske du kan få oplyst hvilke butikker, de leverer til?

Og jeg har altid foretrukket østersølaks, når det galdt koldrøget laks. Af
1½ grund: Smagen og dét faktum, at en østersølaks pr. definition altid er en
vildlaks. Desuden synes østersølaks federe end andre laks, og er dermed imo
rigtigt velegnede til koldrøgning. Og hysteriet omkring dioxin og
tungmetaller tager jeg ganske afslappet. Forbudet mod omsætning af
kommercielt fanget østersølaks er forresten for længst ophævet, og der er
ingen sundhedsfare forbundet ved at indtage østersølaks i "normale" mængder.

Og et lille stalddørstip: Burlaks kan som regel genkendes på, at de ikke er
gennemfarvede. Er der lyse striber i kødet, kan du være stensikker på, der
er tale om burlaks. Er fisken helt ens- og gennemfarvet, er der med stor
sandsynlighed tale om en vildlaks.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Aksel

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tak for responsen.
Folk i branchen har fortalt mig, at de norske "laks" er lidt mere fedtfyldte
forneden i halsregionen. Jeg har selv observeret dette. Jeg ved dog ikke, om
fangsten af "vildlaks" er stor nok til at kunne supplere et røgeri. Jeg går
ud fra, at
de fleste af de fisk, jeg køber som røgede, stammer fra Norge. De enkelte
"vildlaks" jeg får fat i, bliver konsummeret som hvidvinsdampede, og det er
uforligneligt.
Men såfremt en god norskopdrættet fisk røges fortrinligt, synes vi, at
produktet bestemt er "spisværdigt" - for at sige det mildt.. Der er stor
forskel på¨, om fileten røges med skind på en side - eller uden. Saltningen
er også af stor betydning - ikke for meget og ikke for lidt.
Fisk fylder meget på vores kostplan. Til aften fik vi dampet slethvar -
bestemt ikke dårligt. Nogle pæne søtunger venter på lidt senere at gøre den
selskab.
Med fisk kommer man ud over problemet med sejt, ikke mørt kød. MEN det
allerbedste er skaldyr: krabber, rejer og hummer. Problemet er bare at få
dem friske. Vi køber dem på vestkysten.
Skaldyr - hvor pokker smager de godt! Men jeg må slutte.
Mvh
Aksel
.

Grethe Hoff

"Aksel" <Ak...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

*snip*

> [...]
> dem friske. Vi køber dem på vestkysten.
> Skaldyr - hvor pokker smager de godt! Men jeg må slutte.

Hvorhen får du kjøpt friske skalldyr?? Har problemer med å få det i Viborg.
Friske skalldyr med duften av salt vann! Litt majones og en god Chablis!!
Aaaahhh! :-)
--
Grethe :-)
Deilig å være norsk i DK

Aksel

"Grethe Hoff" <gret...@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aaaahhh! :-)
> --
> Grethe :-)
> Deilig å være norsk i DK

> Jeg troede, at nordmænd mest var til lutefisk! ;-)) Men nu skal du bare
> høre: Tag til Hvide Sande eller Stenbjerg eller et af de få steder, hvor
> kystfriskeriet endnu foregår og køb direkte ved fritidsfiskerne, når deres
> både kommer ind. Man kan som regel købe klør, rødspætter, tunger og af og
> til hellefisk eller et par hummere. Du skal undertiden vente nogle timer
> på, at bådene kommer ind - og tålmodighed er nødvendig. Senere, når
du kommer hjem med "fangsten" ,

Grethe Hoff

"Aksel" <Ak...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, lutefisk er også godt! :-))
Hmm...Hvide Sande, ja! Fiskebilen ser jeg kommer fra Hvide Sande Røgeri. Er
blitt godt kjent med dem, det hender de har friske søkogte reker. Må ske kan
heg bestille hos dem!
Stenbjerg får jeg finne på kortet.

Takk skal du ha for svaret, beklager at det tok tid innen jeg takket. :-)

Aksel

> [...]

> Læste en videnskabelig arktiel hvor en canadisk professor decideret
> frarådede at spise farmede laks fra Norge. Men det er vist blevet bedre

Man skal være forsigtig med at referere en "videnskabelig" artikel som den
skinbarlige sandhed og bruge referencen til støtte for egne opfattelser. Et
er at læse en v.a. , et andet er at forstå konklusionen og præmisserne.
En videnskabsmand kan føre "bevis" for en påstand, som en anden er lodret
uenig i.
Derfor skal vi altid "spise brød til", når noget citeres som videnskabelig
bevist.
Mvh
Aksel

jim

Aksel

"jim" <scub...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE927020/kun-n-roeget-laks-er-perfekt-til-paaskefrokosten/

Ja, der er en del firmaer, som markedsfører egne lakseprodukter, og dem man
køber i forretningerne er mildt sagt ikke alle lige gode.
Vi har også prøvet denne Ocean See-laks, som kommer i 2 udgaver: 1 side,
skiveskåret og en med 4 skiver ialt 200g.
Den sidste prøvede vi forleden, da den i anledning af sidste salgsdags
nærhed var nedsat med 6 kr! Den smagte, som om den havde ligget for længe på
hylden. Nu ser vi, at der er frisk forsyning af den laks, vi købte sidst, og
til samme nedsatte pris.

Vi synes, at laksen lider noget af at være emballeret og ligge på hylde som
skiveskåret. Bedste resultat fåes ved at siden skæres i hånden i den
tykkelse, man foretrækker. Giver de bedste indtryk af friskhed og velsmag.
En god laksekniv burde findes i et hvert køkken. Julegaveidé ?
Mvh
Aksel