Rengøring af maleri samt links

Karsten

Hej

Jeg har på et loppemarked købt et ældre og meget støvet oliemaleri. Jeg vil
gerne høre om nogen kan hjælpe med hvordan jeg på bedst mulig vis kan
rengøre dette.

Et helt andet spørgsmål; Jeg er meget nybegynder indenfor billedkunsten og
vil høre om i har nogle gode links til beskrivelse af danske malere.

Mvh. Karsten

max

Hej Karsten,
Den vidst nok rigtige metode, er at nuldre eller duppe frisk brød hen over
billedfladen... Men hvis det er et olie billede kan du roligt bruge en
svag sæbeløsning og en let fugtig klud, hvis det er malet på papir skal du
nok søge professionel hjælp.. Hvis det er et oliemaleri, kan det desuden
være ferniseret, og en gammel fernis kan fjernes med sprit, det skader
ikke oliemalingen nedenunder, og bringer virklig farverne frem igen, husk
at fernisere billedet igen når det er rengjort.. Held og lykke..
Brug søgemaskinerne til at finde gallerier, museer og kunstnere,
http://www.google.com den er fremragende og fri for irreterende reklame
bannere og unødig info.. mvh max

Karsten <k...@1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9era8u$30ac$1...@news.cybercity.dk...

Henrik Woer

STOOOOOP - nej ikke noget med klude og sæbeopløsninger. På adskillige
oliemalerier har maleren retoucheret med akvarel eller akrylmaling. Det kan
ikke ses af andre end fagmænd. Et billede kan blive ødelagt i løbet få
sekunder.

Leth viste eksemplet i en udsendelse og til almen orientering er der
adskillige konservatorer der har levet fedt af det siden.

Henrik Woer
www.woer.dk
max <maxar...@worldonline.dk> skrev i en

Jan Dresler

Max skrev:

> Hej Karsten,
> Den vidst nok rigtige metode, er at nuldre eller duppe frisk brød hen over
> billedfladen...

Det Max skrev om brød får mig til at tænke på, at jeg engang i Uppsala fik
at vide, at man havde rengjort Domkirken indvendigt ved at gnide med brød på
murstenene og at det var et eller andet med - vistnok - med usyret brød - at
det fjernede snavset. Kan ikke huske hvor mange brød der gik til, men mon
ikke bageren deroppe havde kronede dage i mange år ??

Til et billede ville det jo nok være bedst med et brød uden Birkes........

JD Esq.

max

HEJ Jan,
Usyret brød er måske ikke så nemt at få fat på, på den anden side
bestiller man til en hel Domkirke er der nok en bager der kan levere
varen.. -long time-

Henrik -den forsigtige- mand har ret.. Hm.. Det kunne da lyde som om han
har lidt forstand på den slags, så ignorer mit forslag med klud og sæbe og
få dit 30 kr loppemarked maleri renset hos en expert.. Eller send det til
moi så maler jeg det op i garanteret vandfast og lysægte akryl.. Det er
trist at skulle indrømme det, men det ville nok være en billigere
løsning..

Mht. experter og konservatorer, så kan de osse en gang imellem komme galt
afsted.. Jeg sendte engang en fin gammel C.H.Pedersen til rens, jeg fik et
hvidt stykke papir tilbage.. Og en undskyldning..!!
mvh max

Jan Dresler <aagaard...@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eug6u$bd1$1...@news.inet.tele.dk...

Henrik Woer

Ja - jeg indrømmer jeg er gift med en konservator.

Henrik

--
-----
Henrik Woer

a...@email.dk

Grundrens ! Hurtigt og brutalt - hvis malerier koster under 3000 kan det
betale sig at tage chancen. En´ud af 500 kan ikke tåle det, men resten kan.
Og så går hurtigt.

Vh Frank

Karsten <k...@1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9era8u$30ac$1...@news.cybercity.dk...

Henrik Woer

Frank skrev: > Grundrens ! Hurtigt og brutalt - hvis malerier koster under

3000 kan det
> betale sig at tage chancen. En´ud af 500 kan ikke tåle det, men resten
kan.
> Og så går hurtigt.
Der er så bare det ved den misere at billeder under 3000 kr jo også kan have
affektionværdi. Så det ville jo være ærgeligt at det billede ens morfar
havde malet og som man var rigtig glad for, blev renset væk fordi man ville
spare et par tusinde.

henrik

a...@email.dk

Korrekt, men et sådan maleri er vel også mere værd end 3000 kr for
pågældende.

Venlig hilsen
Frank

Henrik Woer <hen...@woer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mcyU6.2520$rs4.3...@news010.worldonline.dk...

erikba...@gmail.com

Man kan bruge franskbrød UDEN skorpe til at fjerne fx sod fra olielamper og stearinlys- det er nok det man har brugt det til i kirken