Billige rammer fra Fakta, Harald Nyborg, Søstrene Grene osv.

Æg

Hej gruppe.

Jeg er nybegynder indenfor at male seriøst, men vil gerne se, om ikke jeg
kan lære at male kunst, som andre end min mor vil have hængende. Da jeg er i
en læringsproces synes jeg ikke jeg vil betale alt for meget for materialer
(og fordi økonomien er lidt trængt for tiden). Men når jeg synes jeg er
kommet lidt videre, bør jeg så holde mig fra at bruge de billige rammer, som
man kan finde i div. varehuse? Ved nogen, om man kan betro de billige rammer
kunst, som man gerne vil have holder?

Mvh. Johan

steffen martin

"Æg" <dsl130SL...@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i en meddelelse

Hej Johan,

Som udgangspunkt ville jeg aldrig [læs: aldrig] benytte mig af kunstartikler
hverken fra Harald Nybrog, Fakta, Søstrene Grene, Jem&Fix, Netto osv osv.
Det er sløset lavet, og af total billige materialer der ikke vil holde en
meter hvisdu vil sælge eller udstille dine ting. Et faktum er at de
opspændte lærreder man kan købe i førnævnte butikker ikke alle kan holde til
at få en indramning hos en proff. rammebutik. Træet knækker simpelthen.
Et godt bud er at finde en lokal kunstbutik og snak pænt med ejeren over et
stykke tid, det giver tit en 10% rabat :)
Men vil du bare lave kunst til dine egne vægge så ser jeg ikke noget problem
i at købe billige ting, bare de ikke skal indrammes.
www.kunstnerartikler.dk har f.eks. billig akryl maling [f.eks. 500ML for
75kr] så det er et sted at starte.

ps: hvis du bor i Odense anbefalder jeg Kunsthuset på Rismarksvej.

vh og god arbejdslyst

Steffen

--
Artist Steffen Martin, odense, denmark
www.steffenmartin.dk

Æg

"steffen martin" <ste...@XXXsteffenmartin.dk> wrote in message

> "Æg" <dsl130SL...@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i en meddelelse
*snip* > bør jeg så holde mig fra at bruge de billige rammer, som

> [...]
> 75kr] så det er et sted at starte.
>
> ps: hvis du bor i Odense anbefalder jeg Kunsthuset på Rismarksvej.

Mange tak for det gode svar. Ja, det havde jeg slet ikke tænkt på, at
trærammen bør kunne holde til indramning. Og tak for tippet om billig
maling.

Mvh. Johan

nyrup

Når jeg øver mig og hygger mig med at male (og mere regner jeg ikke med det
bliver til i mit korte liv her på jorden) så bruger jeg af og til billige
materialer. Jeg har købt akvarelblokke i Fakta, Bilka og hos Harald Nyborg.
De er alle ganske glimrende. Maleplader har jeg købt hos Jem & Fix.
Akrylmaling fra Schmincke (som er et kendt mærke) har jeg købt hos Harald
Nyborg. Det fungerer udmærket. Jeg tror nu også jeg ville påta' mig at
indramme et billede malet på lærred og blindramme fra de omtalte firmaer
uden at "sprænge rammen"... ;o)
MEN selvflg. får man ikke mere end man betaler for!
Kunstnerfarver er mere lysægte og af højere kvalitet.
De sidste dyrere mårhårspensler til akvarel, som jeg købte hos Art deVoss i
Århus (rigtig god forretning med en fin betjening -også for os amatører!)
er -indrømmet - i en LANGT bedre kvalitet end de 10 stk. for en 20'er som
jeg købte hos... jeg husker ikke hvem...
Sådan er det. Men man kan sagtens komme igang og så er man heller ikke så
bange for at eksperimentere, når det ikke koster så meget!!!
mvh,
Lars-Peder

Hans

Det er min eraring, at rammerne fra Harald Nyborg er af en ganske god
kvalitet. Væsentlig bedre end rammer fra Fakta og Søstrene.

Jeg er total uenig i det som Steffen Martin skriver, at materialer fra bl.a
.Harald Nyborg er noget sjusk. Udover nogle ganske udmærkede lærreder kan
man købe rigtig god studie oliemaling, væsentlig billigere end andre steder.
Der er tal e om Akademie oliefarver til ca. 70 kr. for 200 ml. Hos
http://www.kunstnerartikler.dk, som Steffen Martin henviser til koster 200
ml. lidt mere (77 kr.). http://www.kunstnerartikler.dk skriver om denne
farver bl.a. "Norma Oliefarve er blevet opgraderet og hedder nu "Akademie".
Forbedringerne betyder at kvalitetsniveauet nu er hævet til at ligge over en
normal studie farves."

Harald Nyborg har også nogle ganske glimrende akrylfarver - samme mærke som
ovenfor - og lang langt under det, som de koster andre steder.

Omkring pensler er jeg nok enig: Køb nogle lidt dyre, med kort hår. Jeg
hander også hos Sjøreen i Århus. Langt bedre rådgivning end Art de Vos, og
mere venlig betjening :-)

JMJ

On Sun, 25 Apr 2004 16:52:55 +0200, "Hans" <kurtku...@hotmail.com>
posted:

Here' the best quality at the best price you can get:
That's professional quality.
http://www.jydsk-ramme.dk/
I've sold over 300 paintings over the last 4 years, I always
use the above company for frames/blindrammer/canvas
--

Regards,
Joe

A.C. Rosmon

"JMJ" <j///@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

hos http://www.vindelev-ramme.dk/ får man også en rigtig god behandling, og
kan få en god rådgivning. jeg plejer at ringe (75 80 54 00), så bliver det
hele ordnet på én gang. Selv ting de ikke har, kan de finde til en.

grete

"Æg" <dsl130SL...@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote in message news:<c5qtji$11n7$1...@news.cybercity.dk>...

Hej Johan.
Billige lærreder er ikke optimale at bruge. Mange gange har jeg måttet
grunde adskillige gange selv med plastikmaling, jeg har til væggge
etc. Det har jeg været nødt til, for ellers suger det ti gange så
meget (akryl)maling. Så i den sidste ende tror jeg ikke der er noget
at spare, ved at købe billige ting fra Harald Nyborg og lign. Hvis man
selv lærer at spænde lærred op, er det langt det bedste prismæssigt og
kvalitetsmæssigt. Køb lærred af god kvalitet, brug arm- og
fingerkræfter og du har et rigtig godt lærred at male godt på. På et
malerkursus på aftenskole etc., lærer læreren dig gerne hvordan du
gør.
V. h. fra Grete.

Harry Lund

Det sidste du skriver om art de vos er simpelhen noget sludder. Jeg har i ti
år handlet der og har lært en masse af deres damer. Lige for 10 min. siden
talte jeg med Kari om en pantograph. Det vidste hun hvad var selv om det er
et ældgammelt instrument. Ved DU det????

Harry Lund

Javel, men hvordan spænder du dem op før indramning. Kilerne duer ikke.

Michael

Jeps,. jeg ved hvad det er. Tjek denne hjemmeside, hvorman også kan "prøve"
at bruge en on line.

http://www.ies.co.jp/math/java/geo/panta/panta.html

"Harry Lund" <harr...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Harry Lund

Flot,mange tak. Men hvor mon den kan købes. Art de Vos vidste det ikke.????

Froggy

Harry Lund wrote:
> Flot,mange tak. Men hvor mon den kan købes. Art de Vos vidste det
> ikke.????

Jeg lavede selv en engang af 4 lister, 3 vingemøtrikker, 1 rundt stålsøm
(til at sætte enden fast med), 1 tør (gammel) spids fra en rotring-pen
og et par rotring-penne i forskellige bredder med tusch. Det virkede
perfekt - og kostede dengang under en tier (pennene havde jeg i
forvejen). Det kan selvfølgelig også sagtens laves til både blyant,
kulstifter eller lign. Det er bare et spørgsmål om at tænke lidt
kreativt - og så lave hullerne i den rigtige størrelse, eller montere en
klemme, så værktøjet kan udskiftes.

Jeg havde lavet min, så pennene kunne flyttes - så den kunne jo også
formindske blot ved at bytte om på den tørre pen og den med tusch i.

--
Froggy
Der er bedre at vide lidt om meget

Tom H. Petersen

"

Hvis du har talent og evner kan du skabe kunst. --du kan ikke lære at male
kunst--højest at kopiere andre malere

som andre end min mor vil have hængende.

Ja mødre er dejlige--nok det bedste og mest loiale man har

Da jeg er i en læringsproces synes jeg ikke jeg vil betale alt for meget
for
> materialer (og fordi økonomien er lidt trængt for tiden).

Det lyder rigtigt fornuftigt

Men når jeg synes jeg er kommet lidt videre, bør jeg så holde mig fra at
bruge de billige rammer, som man kan finde i div. varehuse

Thjaa---det er et spørgsmål der minder mig om min søn der mente
at hvis han fik original Allan Simonsen trøje -bukser og strømper så
var han sikker på at ende på landsholdet, men på trods af stor vilje
og flid måtte han erkende , at der var drenge i en almindelig under-
trøje, der blev ved med at være bedre end ham.

Ved nogen, om man kan betro de billige rammer
kunst, som man gerne vil have holder?

Ja selfølgelig kan du det.---Jeg har handlet med malerier i adskillige
år og det er altså det der er på forsiden der bestemmer prisen
ikke om det er malt på pap --masonit --lerred--eller noget helt
andet

> [...]
> Det er sløset lavet, og af total billige materialer der ikke vil holde en
> meter hvisdu vil sælge eller udstille dine ting

Øhh--kan du uddybe dette synspunkt.l

. Et faktum er at de
> opspændte lærreder man kan købe i førnævnte butikker ikke alle kan holde
til
> at få en indramning hos en proff. rammebutik. Træet knækker simpelthen.

Steffen du må¨have været helt utroligt uheldig, eller have en meget klodset
rammemand, fordi en indramning på ingen måde belastiger det objekt
der skal indrammes---Hvad du skriver er det rene vrøvl.

> Et godt bud er at finde en lokal kunstbutik og snak pænt med ejeren over
et
> stykke tid, det giver tit en 10% rabat :)

Ja det er helt rigtigt

> Men vil du bare lave kunst til dine egne vægge så ser jeg ikke noget
problem
> i at købe billige ting,

enig

bare de ikke skal indrammes.

vrøvl

Jeg ved ikke om jeg har lavet 1000-1500 indramninger, men det
er baggrunden for mine udtalelser, og det er klassisk indramning
hvis det er svæverammer Steffen`s udtalelser handler om bør han
gøre opmærksom på det

mvh
Tom