Primcillin

Jørgen F.

Min mormor er er dame på 95 år og 45 kg. Hun fik konstateret "Rosen" på
benene for nylig. Hendes læge ordinerede pencillin af mærket Primcillin.
Dosis: 800 mg, 3 gange daglig (2400 mg om dagen).
Efter 2 dage blev hun dårlig med opkastning og kvalme og svimmelhed osv. og
måtte være sengeliggende i et par dage bagefter. Nu er hun helt stoppet med
pillerne.

Jeg synes 3 x 800 mg om dagen lyder af vildt meget. Kan der være tale om en
fejl/overdosering?

Mvh Jørgen

Michael Rasmussen

Nope, det er lige efter bogen. Lægemiddelfortegnelsen siger

Doseringsforslag
Voksne. 400-800 mg (600.000-1,2 mill. IE) 2-4 gange dgl.

<mlr>

Ditte

Michael Rasmussen:

Og hvis det regnes ud efter børnedoseringen 50 mg pr. kilo, giver det
2250 mg i døgnet.
Doseringen er helt fin.
Men dermed ikke sagt, at det er den rette behandling for OP's mormor.

Men at stoppe før tid er det værste at gøre. Hellere kontakte lægen, og
få en ny behandling sat i værk.

Hilsen Ditte

Holst

Jørgen F. wrote:

Fra medicin.dk:

Jørgen F.

Michael Rasmussen wrote:
> Nope, det er lige efter bogen. Lægemiddelfortegnelsen siger
>
> Doseringsforslag
> Voksne. 400-800 mg (600.000-1,2 mill. IE) 2-4 gange dgl.

Jo, men der er vel forskel på "voksne"?
Jeg vil nok nemmere kunne klare 800 mg 3 gange daglig, når jeg er 190 cm og
vejer 110 kg end min lille mormor på 45 kg og skrøbeligt helbred. Eller
hvad? Hun får jo tæt på max. dosis.

Mvh Jørgen

Jørgen F.

Ditte wrote:
> Men at stoppe før tid er det værste at gøre. Hellere kontakte lægen,
> og få en ny behandling sat i værk.

Det var i fredags hun stoppede fordi hun blev dårlig. Lægen kontaktes igen i
morgen.
Der stod i indlægssedlen til præparatet, at hvis man fik ånderætsbesvær
eller andre ting jeg ikke lige kan huske på stående fod, så skulle man ringe
112 da det kunne være livstruende. Så jeg ville bestemt ikke lade min mormor
fortsætte med at tage pillerne når hun fik det dårligt.

Mvh Jørgen

Holst

Jørgen F. wrote:

> [...]
> 112 da det kunne være livstruende. Så jeg ville bestemt ikke lade min mormor
> fortsætte med at tage pillerne når hun fik det dårligt.

Er du sikker på, det er primcillin? Noget sådant står der ikke direkte i
den indlægsseddel, jeg kan finde:

<http://www.medicin.dk/(qppjzi55qyhpq145r0asdfue)/GetPdf.aspx?Url=28100902476.pdf&ext=.pdf>

En penicillinbehandling bør man i almindelighed ikke afbryde, førend
behandlingen er fuldført. Afbryder man behandlingen, kan der være fare
for at skabe resistente bakterier, og så kan det være ganske vanskeligt
at slippe af med infektionen.

Oplever man alvorlige bivirkninger, bør man kontakte læge, inden man
selv begynder at lege læge og afbryde behandlingen.

Holst

Jørgen F. wrote:

> [...]
> vejer 110 kg end min lille mormor på 45 kg og skrøbeligt helbred. Eller

Det er som nævnt et doseringsFORSLAG. Rosen skulle vist være en meget
standhaftig infektion, så det er ikke umuligt, at lægen har vurderet, at
hun skulle have en forholdsvis høj dosis af lægemidlet.

Men i stedet for at afbryde behandlingen helt, burde man have kontaktet
en læge, som måske ville have sat dosen ned i stedet for at afbryde
behandlingen helt. Dette ville måske kunne have afhjulpet problemerne
uden at give mulige problemer, som en afbrudt behandling kan give.

Thorbjørn Ravn Andersen

Jeg har lige selv været i kur med Primcillin. Det er samme dosering der
står på den pakning jeg fik (det er 3 x 1 pille dagligt).

Kontakt hendes læge fordi det kan jo sagtens være man ikke kan tåle den
type medicin.

Jesper Mehlsen

Jørgen F. skrev:

> [...]
> pillerne.
>
> Jeg synes 3 x 800 mg om dagen lyder af vildt meget. Kan der være tale om en

Det er en helt almindelig dosis, også til en dame på 45 kilo. Det er jo
ikke hendes vægt der afgør hvor meget hun kan tåle, men derimod hendes
nyrefunktion som jo i sidste ende sørger for at få penicillinen ud af
kroppen.

Jeg vil mene hun kan tåle det, men at hun nok har haft de sædvanlige
bivirkninger vi alle kan få af penicillin. Penicillin slår jo også en
masse gavnlige bakterier ihjel, og det vil sige at den normale tarmflora
får sig en knockout. Det er ofte her kvalmen og maveproblemerne opstår,
og evt væskemangel og svimmelhed i kølvandet.

Selvom man har haft denne bivirkning een gang betyder det ikke, at man
vil få den igen en anden gang. Bivirkninger kommer og går.

Hvis man ikke kan tåle penicillin er det nogle helt andre symptomer man
kan få. Ofte vil hudkløre og udslet være dominerende, ligesom
luftvejsproblemer (astmaanfald) bevidsthedspåvirkning og
væskeansamlinger i kroppen kan opstå.

marie....@mail.dk

Selvom denne tråd er gammel, vil jeg dog lige fortælle, at min mor, for et år siden, da hun var 98 og også en lille dame fik Primcillin for Rosen på benet. Hun fik 30 piller og dosis var den samme, som du nævner for din mormor. Da hele situationen må have gjort hende konfus, viste det sig, at hun havde taget alle 30 piller på 3 dage, formentlig de 20 samlet på den sidste dag. Hjemmesygeplejersken havde sagt, at hun skulle tage dem alle sammen, og det gjorde hun så! Og uden nogen som helst men. Rosen forsvandt som dug for solen, men jeg, som jo var vældig opskræmt fik at vide af en tilkaldt sygeplejerske, at der ikke var nogen forgiftningsfare ve Primcillin og at den dosis, som min mor havde taget på en gang svarede til, hvad man i andre forbindelser ville give som en højdosis indsprøjtning. Så man kan altså godt tåle store engangsdoser Princillin.

Med venlig hilsen
Marie Engling