Ondt i maven af gulerødder

Helle

Hejsa.

Hvorfor er det lige at jeg får så vanvittig ondt i maven når jeg spiser rå
gulerødder? det gør virkelig ondt.
Hvis jeg river gulerødderne får jeg ikke ondt i maven men jeg kan ikke bare
spise en rå gulerod uden at få hæftige mavesmerter. Ellers ingen problemer
med andre madvarer eller maven.

Mvh Helle
__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Sabina Hertzum

Helle wrote:
> [...]
> ikke bare spise en rå gulerod uden at få hæftige mavesmerter. Ellers
> ingen problemer med andre madvarer eller maven.

hvor lang tid efter du har spist gulerødderne får du ondt?
mit bud ( og erfaring) så er det kostfibrene i gulerødderne der får din mave
til at arbejde hårdere og når dine tarme er på overarbejde kan det sagtens
gøre ondt......
ved mig selv ( som jo har nedsat "bearbejdelses tid") tager det mellem 1 og
2 timer så får jeg sindsygt ondt i maven..... denne smerte varer ved i op
til 2-3 døgn ( afhængig af hvor mange gulerødder jeg har spise)... og
skyldes at gulerødderne klumper sig sammen til en oval kugle i min tyndtarm
og presser på tarmvæggen, der knokler for at presse igen......

jeg får dog også problemet selvom jeg river gulerødderne...... behøver jeg
at sige at jeg således YDERST sjældent spiser gulerødder*G* og hvis jeg gør
kun i små mængder?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Helle

> [...]
> at sige at jeg således YDERST sjældent spiser gulerødder*G* og hvis jeg

Jeg tror der går ca. 1 times tid. Jeg har så ondt i maven nu at det næsten
ikke er til at klare. Jeg får også vanvittig ondt i maven af æg og jeg
spiste et stykke rugbrød med æg i dag. Det kan måske være fordi min mave
ikke er vant til at få noget at arbejde så hårdt med. Damn, hvor har jeg
mavesmerter. Har forsøgt at gå på toilettet men der kommer ikke noget ud.

Jeg har altid fået vanvittig ondt i maven af hele rå gulerødder - rigtig
træls da jeg synes de smager godt.

Hvorfor får jeg ondt i maven af æg, æggekage mm?

Mvh Helle

Sabina Hertzum

Helle wrote:

> [...]
> fordi min mave ikke er vant til at få noget at arbejde så hårdt med.
> Damn, hvor har jeg mavesmerter. Har forsøgt at gå på toilettet men

når der er gået den time mellem du har spist og til du får ondt, så har
maden passeret maven og er på vej igennem tyndtarmen.... så et eller andet
tyder på at det nok er det jeg nævnte før....
jeg vil dog, hvis du er nærvøs, tage en snak med lægen om det.....

> Jeg har altid fået vanvittig ondt i maven af hele rå gulerødder -
> rigtig træls da jeg synes de smager godt.
>
> Hvorfor får jeg ondt i maven af æg, æggekage mm?

det kan jeg ikke rigtig svare dig på... andet end at fortælle at det gør jeg
også*G* eller rettere, jeg får diarre og ondt i maven*G* dog væsentligt mere
kortvarigt end når det er gulerødder....
min teori er at æg indeholder nogle stoffer som tarmen reagerer på... hvis
din tyndtarm er lidt sart ( som det kunne tyde på) så er det jo logisk at
der er visse ting den vil reagere på....
så er der ikke meget andet for end at finde ud af hvad de ting er, og enten
skære dem fra kosten eller ihvertfald nedsætte mængden af dem.....
hvis du gør det en periode kan det være at du igen kan spise dem uden
problemer efterfølgende....

jeg har iøvrigt lignende problemer med broccoli stilke ( spiser derfor kun
hovederne i små buketter*G*) og for meget fedt.... nu spiser jeg sjældent
fedt, så jeg oplever det kun hvis jeg er ude at spise og jeg ikke ved hvad
der er i maden ;)

Carsten Riis

Helle wrote:

> Hvis jeg river gulerødderne får jeg ikke ondt i maven men jeg kan ikke bare
> spise en rå gulerod uden at få hæftige mavesmerter. Ellers ingen problemer
> med andre madvarer eller maven.

Ligesom Sabina _tror_ jeg at det kan fibrene i gulerødderne, som gør
knuder i din mave (og videre i systemet for den sags skyld).

Når du så river (eller tilbereder på anden vis) gulerødderne så giver du
maven en lille hjælp til nedbrydningen af gulerødderne, da rivningen jo
findeler gulerødderne.

Og jeg kan ikke helt lade være med at tænke om, at du får væske/vand
(ganske alm. H2O) nok i din kostomlægning.

For mange fibre fulgt af manglende væskeindtag giver med god
sandsynlighed de symptomer du nævner.

Disclaimer:
Og igen henviser jeg til, at jeg ikke er læge....bla bla bla. gode råd
ud fra almindelig sund fornuft bla bla bla bla

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Claus E Beyer

"Helle" <kramm...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor får jeg ondt i maven af æg, æggekage mm?

Kunne det mon tænkes at du har allergi overfor (rå) gulerødder og æg?

Claus