Brækket/forstuvet tå - hvordan kan man "se" det?

Kasper Hansen [8270]

Hej i gruppen
Jeg slog min lilletå noget så grusomt i dag (havde overset en ølkasse), og
nu er der et kæmpe blåt mærke på den. Det bevirker selvfølgelig at den er
frygtelig øm, men er der nogen måde hvorpå jeg kan få bekræftet at det kun
er det blå mærke der gør ondt, og ikke fordi tåen er brækket/forstuvet?
Synes bare at det ville være lidt åndssvagt at tage på skadestuen for et
blåt mærke, hvis i forstår :o)

/Kasper Hansen

Helle

"Kasper Hansen [8270]" <kas...@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message

AVS det gør ondt. Selvom din tå skulle være brækket, så kan der ikke gøres
noget ved det på skadestuen. Så det er for så vidt ligegyldigt om den er
forstuvet eller brækket - man kan ikke gøre andet end at give den hvile og
passe på at den ikke banker ind i flere ting :-)

God bedring. *ømmer mine tæer* *s*

Mvh Helle

Kathrine

"Helle" skrev:

> [...]
hvile og
> passe på at den ikke banker ind i flere ting :-)

Man kan lægge en såkaldt Hollywood forbinding og gå med hårde sko
(træsko), hvis man har behov for det. Hollywood forbindindingen lægges
ved at plastre op med kraftigt tape/plaster fra roden af tåen og ud
mod spidsen. Man klipper x antal passende stykker plaster og hæfter
det på undersiden af tåen og krydser 1 gang over tåen (a la AIDS
sløjfen). Det skal sidde tilpas stramt, men dog ikke lukke af for
blodomløbet! Og hold øje med om tåen hæver, for så kan det blive
nødvendigt at skifte eller helt fjerne forbindingen.
God bedring :-)
--
Kathrine

arc@na

"Kasper Hansen [8270]" <kas...@h-hansenREMOVE.dk> wrote in

> åndssvagt at tage på skadestuen for et blåt mærke, hvis i forstår :o)

Skadestue! NU! Og indtil det kan lade sig gøre - RICE:

Rest (Ro)
Ice (Is - kolde omslag!)
Compression (Trykforbinding - du HAR selvfølgelig en forbindskasse, ikke?)
Elevation (Løft - hold legemsdelen højt!)

arc@na

arc@na

"Kathrine" <kat...@REMOVETHISofir.dk> wrote in news:3fdcc5cb$0$148
$edfa...@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> blodomløbet! Og hold øje med om tåen hæver, for så kan det blive
> nødvendigt at skifte eller helt fjerne forbindingen.

Tak for kaffe.

Hvornår har du sidst været på førstehjælps-kursus (kom det fra manden som
lige har fået bronzenålen i FØHJ i dag med 92 ud af 100 points)???

arc@na

Kommunisterne dræbte kun 100 millioner -
LAD OS GIVE DEM EN CHANCE TIL!

Kasper Hansen [8270]

Tak for de svar jeg har fået indtil videre... De er godtnok lidt i hver sin
retning, men jeg tror lige at jeg venter og ser situationen an i morgen. Jeg
skal heldigvis ikke ud at spadsere, så jeg tager nok bare et par fodformede
sko på når jeg tager på arbejde i morgen, og så må vi se hvordan det går.

/Kasper Hansen

arc@na

> Tak for de svar jeg har fået indtil videre... De er godtnok lidt i

RICE er det man bruger til førstehjælp.

Og fuck da bare dine fødder i stedet for at tage på skadestuen - det er jo
i sidste ende dit problem - og heldigvis ikke mit.

Allan Bach

> Skadestue! NU! Og indtil det kan lade sig gøre - RICE:

Ah, men slå nu da lige lidt koldt vand i blodet!

Såvidt jeg husker er en brækket lilletå ikke noget man lige dør af her og
nu. RICE er fint og det er Hollywood bandagen også! I det mindste indtil
næste hverdag hvor ens egen læge kan se på tåen hvis den stadig gør ondt!

jeg synes det er helt fint at Kasper skriver her for at høre først, for hvis
alle folk der stødte deres tæer eller fingre og fik et lille blåt mærke
begyndte at oversvømme vores skadestuer, ville det jo blive et rent helved
af ventetider for de folk der rent faktisk skulle behandles!

Iøvrigt skal man jo nu visiteres til skadestuerne i Århus, netop pga. folk
der kommer med deres småskavanker fordi 'det sker der jo ikke noget ved',
dvs. andet end at tage tiden fra andre patienter, læger, sygeplejersker,
sekretærer, osv. osv.
Men er man i Århus området i tvivl kan man altid ringe ind til skadestuen på
87315050 hvor en sygeplejerske så kan bedømme om man skal kigge ind eller
give gode råd til hvordan man behandler sig selv hjemme

- Allan

---

arc@na

"Allan Bach" <allanbach[SNABEL-@]trillegaarden.dk> wrote in

> [...]
> og nu. RICE er fint og det er Hollywood bandagen også! I det mindste
> indtil næste hverdag hvor ens egen læge kan se på tåen hvis den stadig

Ja, men man skal altså foretage sig noget - hvis der er tale om en
fraktur, vil jeg i hvert fald ikke anbefale at gå rundt med den
ubehandlet længere end aller-allerhøjst nødvendigt.

Selvfølgelig er en fraktur ikke livstruende, men efter min mening bør man
alligevel se at få vished for, om det er en fraktur eller bare en banal
forstuvning. En ubehandlet fraktur bliver ikke lettere at reponere
efterhånden som timerne går.

arc@na

Kathrine

"arc@na" skrev:

> [...]
banal
> forstuvning. En ubehandlet fraktur bliver ikke lettere at reponere

En tåfraktur reponeres ikke med mindre, at tåen nærmest vender bagud
(overdrivelse fremmer...), og så er der nok søgt skadestue! ;-)
--
Kathrine

arc@na

"Kathrine" <kat...@REMOVETHISofir.dk> wrote in news:3fdf50e1$0$170
$edfa...@dtext02.news.tele.dk:

> En tåfraktur reponeres ikke med mindre, at tåen nærmest vender bagud
> (overdrivelse fremmer...), og så er der nok søgt skadestue! ;-)

OK. :-)

Men vil du ikke give ret i, at en fraktur bedst behandles så tidligt som
muligt?

Kathrine

"arc@na" skrev:

> Men vil du ikke give ret i, at en fraktur bedst behandles så tidligt
som
> muligt?

Jo.
--
Kathrine

Anders Lund

On 14 Dec 2003 23:41:59 GMT, arc@na wrote:

> RICE er det man bruger til førstehjælp.

Nu kan det godt være jeg husker forkert, men er den der ikke lige blevet
lavet om? Det var også den jeg lærte, men senere i FØHJ fik vi afvide at
den hed noget andet. Den er ikke lige så godt lydende (derfor kan jeg ikke
huske den lige nu), men følger nogle af de samme ting.

Desværre har jeg ikke mulighed for at kontrollere det nu, da det papir vi
fik hvor det stod, ligger på kasernen. :-)

--
Anders Lund
spam...@andersonline.dk

arc@na

Anders Lund <spam...@andersonline.dk> wrote in

> [...]
> afvide at den hed noget andet. Den er ikke lige så godt lydende
> (derfor kan jeg ikke huske den lige nu), men følger nogle af de samme

Jeg har lige for to uger siden (man må vel have lov at blære sig lidt,
ikke?) bestået udvidet FØHJ med 92 ud af 100 mulige points med certifikat
fra Dansk Førstehjælpsråd og militær bronzenål, jeg er (meget) aktiv i en
sanitetsdeling, og er i gang med SYHJ og instruktøruddannelsen.

Det gør mig selvfølgelig ikke til et ufejlbarligt orakel, men Rest, Ice,
Compression og Elevation er stadig gyldige ved forstuvninger og lukkede
brud - tro mig.

Livreddende førstehjælp er derimod blevet justeret en smule.

juliemo...@gmail.com

Husk at hvis du tage is på må,du kun have det på i tyve minutter ad gangen!

laerfoer...@gmail.com

Det er ofte ganske vanskelligt at afgøre, hvorvidt en legemsdel er brækket, før man kan se et røntgenbillede. Og i øvrigt kan der være tale om andre former for ledskader end forstuvninger og brud. Lær førstehjælp på et førstehjælpskursus og lad lægen tage over, når du ikke selv er sikker :-) Læs i øvrigt mere om RICE her: http://www.laer-foerstehjaelp.dk/saadan-behandler-du-en-forstuvning/

Bedste hilsner
Lars (som er sygeplejerske og førstehjælpsinstruktør)

marco...@gmail.com

hej gruppe tænker om der er nogen der kan hjælpe mig....
jeg kørte på løbehjul ( tricks løbehjul ) også det man står på det der metal...

så kørte og lavet et trick hvor man får løbehjulet og hoved men istedet for jeg landte på løbehjulet så landte den med kanten af metallet lige ned på min storetå

Datoen jeg slog min tå på var 03-04-2017

gerne svar