Blodprøve og faste

dktekno

Jeg skal have taget en blodprøve for at måle forskellige ting. En af dem er
bla. mit blodsukker og fedstoffer osv.

Jeg har fået at vide at jeg skal faste.

Problemet er bare, at blodprøver er meget angstprovokerende for mig. Sidst
jeg fik taget blodprøve fik jeg et Emla-plaster på, hvilket gjorde at jeg
ikke kunne mærke nålen. Men alligevel var situation meget angstprovokerende
for mig, så angstprovokerende for mig, at jeg var i chock i de 3
efterfølgende dage.

Dette har jeg et middel imod, Alprox, som jeg må tage dobbelt dosis af i
specielle situationer som f.eks. ved lægebesøg eller andre
angst-provokerende situationer.

Men jeg kan ikke tage pillen med noget vand, jeg kan ikke få den ned. Jeg
bliver nødt til at tage pillen med en skefuld yoghurt. Og jeg har jo fået at
vide at jeg skal faste.

Bliver mit blodsukker og fedtstoffer påvirket af en skefuld yoghurt eller
to?

Uffe Ravn

SR

Yougurt naturel ændrer ikke og vand til tabletter heller ikke nogle læger er
for hysteriske med det, en i familien fik taget prøver på hvidovre hospital
ikke spise 6tim og drikke2tim før gerne vand til tabletter

Uffe Ravn

dktekno wrote:

Uden at have en lægefaglig uddannelse, vil jeg dog aligevel svare Ja!

Dit blodsukker vil blive påvirket af lidt yoghurt.

Alprox vil dog være i forhøjet dosis i dit blod i mindst de første 11-16
timer, så hvis du tager den lige inden midnat vil du i praksis, både have
overholdt fasten indtil midnat, og stadig være angstdæmpet hele formiddagen.

En anden gang, hvis du skulle få taget andre blodprøver på fastende hjerte,
kunne du overveje at spørge din læge, om du kan få det "ekstra"
angstdæmpende medicin som en sugetablet, de findes i versione helt uden
smag. Jeg ved det fordi jeg selv har prøvet det.

Igen jeg er ikke læge, men jeg ville spise pillen, sammen med yoghurt lige
før midnat.

Held og lykke med dagen i morgen

Mvh. Uffe Ravn

Michael Rasmussen

On Thu, 25 Oct 2007 22:29:21 +0200, "dktekno" <dkt...@gmail.com>
wrote:

>Jeg skal have taget en blodprøve for at måle forskellige ting. En af dem er
>bla. mit blodsukker og fedstoffer osv.
>
>Jeg har fået at vide at jeg skal faste.

Det lyder korrekt...

> [...]
>ikke kunne mærke nålen. Men alligevel var situation meget angstprovokerende
>for mig, så angstprovokerende for mig, at jeg var i chock i de 3

Ok, så kan vi konkludere at du næppe er i risiko for at blive
stik-narkoman ;-)

> [...]
>bliver nødt til at tage pillen med en skefuld yoghurt. Og jeg har jo fået at

Du kan roligt tage pillen med et ½ glas vand - Det sker der ikke noget
ved...

Yogurt derimod er ikke så godt, det vil ændre dit blodsukker og
blod-fedt.

<mlr>

Rasmus M. Jensen

og hvilken faglig relevant uddannelse har du så til at kunne komme med den
slags udtalelser??
fastetiden kan variere meget alt efter hvilke prøver der skal tages...

--
mvh
Rasmus

Rasmus M. Jensen

dktekno wrote:

> Men jeg kan ikke tage pillen med noget vand, jeg kan ikke få den ned.
> Jeg bliver nødt til at tage pillen med en skefuld yoghurt. Og jeg har
> jo fået at vide at jeg skal faste.

ehh.. nu må du sgu lige ta og mande dig lidt op...

Lyrik

On Thu, 25 Oct 2007 22:29:21 +0200, dktekno <dkt...@gmail.com> wrote:

> Jeg skal have taget en blodprøve for at måle forskellige ting. En af dem
> [...]

Hør her.;-)
Normale menneskers blodsukker ligger under cirka 5,5.(jeg har selv
diabetes, så jeg ved lidt om det)

Uansét hvad de æder eller ikke æder så ligger det under 5,5.

Ergo ligger dit på 12,5, så er der tegn på diabetes.
Hvorfor får de så at vide at de skal møde fastende?;-)

Jo hvis de har diabetes, så kan man jo lettere sammenligne dem når en har
12 og en har 23. Hvis de har samme udgangspunkt i målingen, nemlig at de
ikke har spist i 10 timer. Ren statistisk lagdeling.
Men ikke noget med din "sukkersyge" at gøre. Min var 23,5 da jeg opdagede
det. Hvad tror du så der sker? Tror du der kommer en ambulance?;-))) nej
du får bare at vide at du skal spise rugbrød istedet for franskbrød og
holde dig fra sukkergodt! Samt søge motion og ikke ryge. Det er så den
behandling.;-)))
Går tallet så ikke tilstrækkeligt ned så får man et par tabletter og når
den "klikker" så står den på insulin.(samt de sædvanlige kost-og
motionsråd)

Spis du bare youghurt til din pille.;-))) Den kan ikke flytte sig meget på
den bekostning. Har du ikke diabetes så ligger den jo under de 5,5. Har du
diabetes i forvejen så ligger den måske på 15,0. Så spiser du to-tre
skefulde A38 hvorpå den "topper" på 15,2 i stedet for 15,0-bedøvende
ligegyldigt og ikke noget lægen bruger til ziii...p!

Fedtstofmålingen er med 99,99 % sikkerhed en måling af fedtstoffernes
fordeling i dit blod og colesteroltallet. Det ændrer et par skefulde A38
ikke på alligvel.

P.S. Noget du skal være meget forsigtig med-ja lidt fobisk overfor-er ikke
at udfordre behandlersystemets intellekt! Altså ikke spørge om ikke den
nye medicin du lige har læst om i USA ikke er bedre end deres vanemedicin
de har givet de sidste 10 år!;-)))-For så er deres grenser overtrådt! Og
så kan det være de slet ikke vil behandle dig! Og jeg ved jo du siger
tingene lige ud! Som den med Risperdalen. Fyrer du sådan en af til den
læge der har givet det-så er hans grenser bestemt overtrådt og han må i
granatchokbehandling og have kriseterapi mens du bliver sendt ud blandt de
hjemløse på gaden!-<hysteri on> "Du kan nok forstå at ingen vil have med
dig at gøre når du er sådan!!">hysteri off!;-)))

--
Hilsen Jens Erik Bech
ly...@heaven.dk

SR

"Rasmus M. Jensen" <rmje03f...@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
Det med faste tiden må du gerne forklarer mere om Rasmus
det du siger vil også være nyt for læger at faste tiden varierer?

Michael Rasmussen

On Fri, 26 Oct 2007 03:34:39 +0200, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
>hjemløse på gaden!-<hysteri on> "Du kan nok forstå at ingen vil have med
>dig at gøre når du er sådan!!">hysteri off!;-)))

Jo mindre man ved, jo lettere er det at udtale skråsikkert om
sandheden ;-)

Jeg kan såmæn godt forstå at lægerne får tic's når du kommer med
populærmedicinske artikler fra Familie-journalen der fortæller om
vidundermedicinen fra USA...

Det svarer vel til at knægten der har leget lidt med Flight Simulator
derhjemme, banker på døren til cockpittet i 747'eren og spørger
piloterne om han skal give en hånd med ved landingen ;-)

<mlr>

Kim Ludvigsen

Den 26-10-07 06.41 skrev SR følgende:

> "Rasmus M. Jensen" <rmje03f...@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Det med faste tiden må du gerne forklarer mere om Rasmus

> det du siger vil også være nyt for læger at faste tiden varierer?

Hvis det, du tidligere skrev, står til troene ("ikke spise 6tim og
drikke2tim før gerne vand til tabletter"), så vil det ikke være nyt for
lægerne. Når jeg får taget blodprøver for at teste kolesteroltallet, så
skal jeg være fastende - både mad og drikke - i ti timer inden prøven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Louise

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> for lægerne. Når jeg får taget blodprøver for at teste
> kolesteroltallet, så skal jeg være fastende - både mad og drikke - i

Til kolesterol får jeg også at vide at jeg skal være fastende i 10 timer, må
dog gerne tage min medicin, og vand dertil. Og må i øvrigt gerne drikke vand
inden den blodprøve, men intet andet.

Jesper Mehlsen

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> derhjemme, banker på døren til cockpittet i 747'eren og spørger
> piloterne om han skal give en hånd med ved landingen ;-)

*Mavepine* <--- opstået ved spontan og ret voldsomt grineflip :)

Rasmus M. Jensen

du er en klaphat af format...!

care

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Ok, så kan vi konkludere at du næppe er i risiko for at blive
> stik-narkoman ;-)

:-)))
Men jeg så faktisk en udsendelse hvor man fulgte en stiknarkoman gennem et
stykke tid, og har var hysterisk angst for nåle :-)

Caré

Lyrik

On Fri, 26 Oct 2007 14:44:46 +0200, Rasmus M. Jensen
<rmje03f...@kom.aau.dk> wrote:

> du er en klaphat af format...!

ÆÆhh!-Nu må du sku' da lige ta' og mande dig op!

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

SR

Hvis ens ordforråd begrænser sig til klaphat, så forbinder jeg ordet med
fest og glæde ved en fodboldkamp er det galt forstået?

Lyrik

On Fri, 26 Oct 2007 22:10:32 +0200, SR <stig.ra...@get2net.dk> wrote:

> Hvis ens ordforråd begrænser sig til klaphat, så forbinder jeg ordet med
> fest og glæde ved en fodboldkamp er det galt forstået?

Næh!;-) Det må da være en glad mand. Jeg er en glad mand. Ikke alene glad
men lykkelig!

Det minder mig om min gamle ven Bernhard som havde besøgt sin guru Sai
Baba, hvem han håbede var messias.;-) Sai Baba havde det med at invitere
et par stykker ind og snakke på tomandshånd.

Der var en mandlig discipel. Så spørger Sai:" Er du lykkelig?"-"Ja!",
svarede manden. "Jamen hvad så om tre måneder når du er tilbage i dit
land?"-"Det ved jeg ikke", svarede manden. "Så er du ikke lykkelig, sagde
Sai. Så er du kun glad. For hvis man er lykkelig, så er man det hele
tiden."

Jo han er ikke hel idiot!;-)-Hvad det har med helbredet at gøre? Jo det
har vi jo hørt at "glad hjerte er godt for legemet". Og-"Ingen kan ved at
bekymre sig lægge en alen til sin livslængde"-Husk det tekno.;-)))

Sai havde for resten både karameller han delte ud og et stykke legetøj.
Det var en abe der kravlede op i et træ når man drejede på et håndtag. Op
og ned-op og ned. Så spørger Sai:"Ved du hvorfor han hele tiden kravler op
og ned?", "Nej!" sagde den håbefulde proselyt.-"Det er for at den ikke
skal lave abekattestreger!";-)))

--
Hilsen fra
Jens "Lyrik" Bech

Lyrik

On Fri, 26 Oct 2007 08:29:11 +0200, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> [...]
> derhjemme, banker på døren til cockpittet i 747'eren og spørger
> piloterne om han skal give en hånd med ved landingen ;-)

Nogen gange svarer det til at en voksen oplyser piloterne om at der er
udbrudt brand i kabinen, hvorpå piloterne råber at de vil have ham
arresteret for flykapring når de lander!

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Nicolai Lang

On Thu, 25 Oct 2007 22:49:43 +0200, "SR" <stig.ra...@get2net.dk>
wrote:

>Yougurt naturel ændrer ikke og vand til tabletter heller ikke nogle læger er
>for hysteriske med det, en i familien fik taget prøver på hvidovre hospital
>ikke spise 6tim og drikke2tim før gerne vand til tabletter

Youghurt naturel påvirker blodsukkeret og er derfor ikke nogen god
idé.

Men dktekno burde få en stesolid inden istedet (efter aftale med den
præverekvirerende afdeling/læge). Det brugte vi til vores plejesøn
(autist) inden en MR scanning.

Med venlig hilsen
Nicolai

--