Hurtig slank

MICHAEL KJÆR

Hej jeg har et spørgsmål - er der nogle her som kender en god, sund, og
meget effektiv slankekur?
Efter at have prøvet nogle stykker uden held er jeg meget tæt på at opgive,
så hvis en af jer kender en god kur, vil jeg være glad

Hilsen

Michael

Anja

MICHAEL KJÆR <micha...@get2net.dk> wrote

> Hej jeg har et spørgsmål - er der nogle her som kender en god, sund, og
> meget effektiv slankekur?

Hej Michael. Jeg tror de fleste i dette forum vil anbefale en kostomlægning.
Hvis man desuden følger principperne i kostplanerne fra De Danske
Vægtkonsulenter eller Vægtvogterne, kan det give ret hurtige resultater og
det er jo godt for motivationen (dog ikke hurtigere end sundhedsmæssigt
forsvarligt, for mænd ca 1-2 kg pr uge).

Jeg har selv fulgt Vægtkonsulenternes program, og kan anbefale det.
Vægtvogterne er lige startet igen i DK og jeg kender dem ikke i detaljer.

Mere information om De Danske Vægtkonsulenter:
http://www.vaegtkonsulenterne.dk/

Vægtvogterne:
Rådhusstræde 2a-2b
1466 København K
Tlf: 33110141

Held og lykke

--

mvh Anja (-27 kg fra 5. januar til 27. juli).

Bente Cuber

Hej Michael

Jeg tror alle her ved, at der ikke findes en hurtig slankekur. Jeg selv har
snart prøvet alt - også DDV - der tabte jeg 10 kg, men tog 20 på igen.....
Nu går jeg hos en diætist og følger nogle meget nemme retningslinjer: Check
fedtindholdet pr 100 gr når du køber ind (glem FE%)
Brød max 5%, undgå solsikkekerner og hørfrø
Kød max 12%
Mælkeprodukter max 1,5%
Ost max 18% (+30)
Færdigretter, dressinger max 5% (ja, man kan godt spise forårsruller)
Steg i 1 tsk olie/margarine pr. person du laver mad til.
Morgenmad: 1 skive rugbrød m/ost
1 glas skummetmælk
Formiddag: 1 stk. knækbrød m/cheasy 8% smøreost
gulerødder
Frokost: 2/2 med mager pålæg (makrel i tomat, skinke, hamburgerryg -
leverpostej (Den Grønne Slagter))
pynt med masser af agurk - karse eller tomat
Spis 1 pæn portion grøntsager (eks. revet gulerod m/appelsin)
Variation: 1 toast med skinke/ost + grøntsager
Eftermiddag: 1 stk. knækbrød med syltetøj (må gerne være sukkersødet) eller
1 stk. frugt
Aften: 2 mellemstr. kartofler eller 1½ dl. kogt ris/pasta
150 gr. magert kød
en stor portion grøntsager (Brug tallerkenmodellen: ½ med grønt 1/4 med kød
1/4 med kartofler/pasta

Aften: ½ grovolle eller grovtoast m/ost - peberfrugt

Max. 2 æg om ugen - 3 stk. frugt om dagen
Jeg drikker kun vand og sukkerfri sodavand + the uden sukker, men en
sodavand engang imellem er der plads til.
Når jeg er ude spiser jeg, hvad er bliver serveret, men næste dag er jeg
igang igen - det er nemlig ikke at "synde/snyde" men at leve!!!
Grøntsager i ubegrænsede mængder, til når jeg bliver sulten uden for
måltiderne. (jeg har en skål med skrællede gulerødder i vand stående på
køkkenbordet til når man kommer forbi)
Spis langsomt - det tager 20 minutter før hjernen ved at maven er mæt
Man må i princippet spise alt slags mad - blot med måde og tanke på, hvorfor
man gør det (er det værd at spilde kalorier på?)
Denne måde at tabe sig på er langsom, men effektiv og sund.
God fornøjelse - man bliver lidt grebet af det!
Fedtfattig hilsen
Bente

Jeg vil anbefale www.Hjerteforeningen.dk + www.Cheasy.dk,+
www.diabetasforeningen.dk der er masser af inspiration til det fedtfattige
køkken. Jeg anbefaler bogen: "Tab dig og hold vægten" fra Hjerteforeningen.
Husk, du er ikke på slankekur - det er nye kostvaner
MICHAEL KJÆR <micha...@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pvmC5.167$VL6....@news.get2net.dk...

Mikkel Gybel Jensen

"Bente Cuber" <fru_...@mail.tele.dk> wrote in message

> Man må i princippet spise alt slags mad - blot med måde og tanke på,
hvorfor
> man gør det (er det værd at spilde kalorier på?)
> Denne måde at tabe sig på er langsom, men effektiv og sund.

Dette indlæg er noget af det fornuftigste, der er skrevet i denne
gruppe i lang tid - tak for det!

Min eneste indvending er, at jeg ville "flytte" noget af maden til om
morgenen.

Det er vigtigt, at en relativt stor del af energiindtaget ligger om
morgenen, da kroppen ellers nemt "opfatter" et lille morgenmåltid som
et signal til, at der er smalhals og derfor sætter energiforbruget
ned - og det er man ikke interesseret i, hvis man vil tabe sig. ;-)

Ellers er det nogenlunde samme opskrift jeg har benyttet i de forløbne
to år - uden dog at have helt nok selvdisciplin til at holde det
slavisk... men, alligevel nok til at tabe 25 kg, ikke mindst takket
være en del motion, primært cykling.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, http://www.image.dk/~mgj, ICQ: 9821906
Student of biochemistry, m.g...@earthling.net

Pii

> Dette indlæg er noget af det fornuftigste, der er skrevet i denne
> gruppe i lang tid - tak for det!
Endnu en enig sjæl.

> [...]
> to år - uden dog at have helt nok selvdisciplin til at holde det
> slavisk... men, alligevel nok til at tabe 25 kg, ikke mindst takket

Dette kunne jeg selv have skrevet. Jeg er dog ikke så langt, hvad vægten
angår.
Jeg har over de sidste 2½ måned tabt 6 kg af de planlagte 25, og har dermed
nået det første mål - at kunne passe mine bukser igen.
Samtidig er min kondition blevet mærkbart bedre.
Endnu en vigtig ting for mit vedkommende er støtten fra mine venner og
kæresten.
De står klar til at sparke mig i gang igen, så snart der kommer for meget
slinger i valsen.
Mvh Nana

Jan Peterson

> Endnu en enig sjæl.

Jamen, jeg vil da også gerne melde mig i koret af hurra-råbere.
Pointen i Bentes oplæg er jo: moderation. Hvorfor vil Michael absolut tabe
sig _hurtigt_? Alle disse pine-kure fører måske nok til et hurtigt vægttab
(mirakel-kure findes ikke - kun pine-kure), men de vil i de fleste tilfælde
føre lige lukt tilbage til overvægtighed igen, når kuren (endelig) er slut
og man i bar lettelse flytter ind i køleskabet og ta'r bolig dér.
Tag det dog roligt Michael og giv dig tid. Det vil medføre, at du gradvist
vænner dig til et lavere fedt- og sukkerindtag (og måske også alkohol-?), og
dermed bliver du i stand til at _holde_ vægten, når først målet er nået.
Forvent ikke at smide mere end 1 kg om ugen i snit. Det er hvad jeg selv har
opnået - fra 118 til 106 kg og jeg er i gang med 13. uge. Jeg har gjort
nogenlunde som Bente beskriver og kombineret det med 1½ times motion
(rulleskøjter) hver anden eller tredje dag med pulsen pænt oppe.
Det virker!
mvh Jan Peterson

Helle :)

[snip]

> Pointen i Bentes oplæg er jo: moderation. Hvorfor vil Michael absolut tabe
> sig _hurtigt_? Alle disse pine-kure fører måske nok til et hurtigt vægttab

Michael snakker faktisk ikke om noget hurtigt vægttab. Han beder om en god,
sund, og meget effektiv slankekur? - At noget er effektivt er vel ikke det
samme som at noget er hurtigt ?

Og som Bente siger, det er en kostomlægning og moderation der skal til, og i
den forbindelse synes jeg at slankekur er et frygteligt negativt ladet ord,
jeg vil da langt hellere kalde det andre eller forbedrede kostvaner.

Helle :)

Helle :)

> [...]
ord,
> jeg vil da langt hellere kalde det andre eller forbedrede kostvaner.

uuuuups, jeg havde ikke en gang set subject, pinligt.. jeg unskylder..

Helle :)

Arcana

"MICHAEL KJÆR" <micha...@get2net.dk> wrote in message
> [...]

opgive,
> så hvis en af jer kender en god kur, vil jeg være glad

Jeg har netop tabt godt 10 kilo på to en halv måned. Min "hemmelighed":
Total kostomlægning fra fastfood og øl/cola til hjemmelavet mad (fedtfattig)
af gode, friske råvarer, et omfattende kosttilskudsprogram (vitaminer,
antioxydanter og lægeplanter) samt ikke mindst 1½ times hård træning daglig.
Når jeg har smidt 5 kilo til, er jeg ved at være nede på min idealvægt (85
kilo)! Jeg har IKKE sultet mig selv, tværtimod, jeg æder som en mejetærsker,
men er meget opmærksom på hvad jeg indtager. Mit humør er steget 100 grader,
og jeg har så meget energi, at jeg næsten ikke ved hvad jeg skal stille op
med den! Og jeg kan passe bukser, som har ligget lææænge i skabet... :-)

Georg Borchorst
arc...@danbbs.dk
http://www.danbbs.dk/~arcana

Jan Peterson

Arcana <arc...@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RwKD5.258$2U6....@news.get2net.dk...
> [...]

> med den! Og jeg kan passe bukser, som har ligget lææænge i skabet... :-)

Præcis det samme her. Er det ikke morsomt, her går man og tilfredstiller en
glubende appetit og alligevel ryger der ca 1 kg om ugen, hvis man blot
spiser fedtfattigt.
Et par spørgsmål: Hvorfor bruger du penge på kosttilskud? Hvis du laver dín
mad selv af gode, friske råvarer, så er det da alt rigeligt(?)
1½ times _hård_ træning dagligt! Det lyder som en barsk omgang. Hvis du er
sportsmand og skal kunne præstere topresultater er det sikkert nødvendigt.
Men hvis formålet "bare" er vægttab, skulle mindre vel kunne gøre det?
Jeg motionerer også 1½ time ad gangen men kun hver anden eller tredje dag
(nok nærmere hver anden dag). Og kun ved moderat intensitet. Dvs med en puls
på 60-70% af intervallet mellem hvile- og max-puls. Det har hidtil virket
fint. For mange vil 1½ time (hårdt) hver dag nok være i overkanten, med
mindre man finder en motionsform som er hylende skæg. (Jeg kender en der går
til jitter-bug stort set hver dag - han siger at de skriger af grin hele
tiden, og så går det jo af sig selv. Problemet er at jeg ikke kan fordrage
den musik, der normalt følger med jitter-bug).

mvh Jan Peterson

Arcana

"Jan Peterson" <jan-pe...@get2net.dk> wrote in message

> Et par spørgsmål: Hvorfor bruger du penge på kosttilskud? Hvis du laver
dín
> mad selv af gode, friske råvarer, så er det da alt rigeligt(?)

Flere grunde.
1: Hvis du mangler visse nutrienter (isolerede næringsstoffer) kan det
resultere i en glubende lyst til de særeste ting. Kroppen forsøger at dække
sine behov, men da man er påvirket af sin livsstil, er det ikke lige
sikkert, at det, man giver kroppen, er det som den har brug for. Jeg har
mistet lysten til fast-food, for eksempel, og øl virker heller ikke nær så
tiltrækkende efter jeg er begyndt på mit program.
2: Antioxydant-beskyttelse. Når man træner som jeg gør, nedsætter det
immunforsvaret, så man lettere bliver forkølet, får bumser og smittes med
alt muligt mærkeligt. Det har jeg ikke mærket noget til. Desuden er et
moderne bysamfund mildt sagt ikke sundt at leve i.
Og så er det i parentes bemærket ikke ligemeget hvilke kosttilskud man
tager. En livol fra brugsen er langt fra nok, da den kun indeholder det der
skal til for at undgå mangelsymptomer, nemlig 100% af anbefalet daglig
tilførsel (ADT), som de fleste internationale forskere er enige om, er alt
for lidt. Lige med undtagelse af vor ven Arne Astrup fra Institut for human
ernæring på KVL - men han siger jo også, at chokolade ikke feder, samt at
rygere dør af at spise vitaminer. ;-)
Desuden er det ikke alle former for vitaminer og mineraler, som optages lige
godt (bio-availability), og der er optimale doser (dobbelt så meget er ikke
nødvendigvis dobbelt så godt!). Men jeg har snydt lidt - jeg har arbejdet
med den slags i over tyve år...

> [...]
> sportsmand og skal kunne præstere topresultater er det sikkert nødvendigt.
> Men hvis formålet "bare" er vægttab, skulle mindre vel kunne gøre det?

Jeg træner selvforsvar, derfor. Jeg går btw op til min 6. grad i dag...
Kryds fingre! :-)

> [...]
> på 60-70% af intervallet mellem hvile- og max-puls. Det har hidtil virket
> fint. For mange vil 1½ time (hårdt) hver dag nok være i overkanten, med

Det lyder fornuftigt - en halv times rask spadseretur vil også være fint for
mange mennesker rent sundhedsmæssigt, men er næppe nok til at tabe sig
hurtigt på.

Kata

Arcana <arc...@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EcVD5.13$685...@news.get2net.dk...

> 2: Antioxydant-beskyttelse. Når man træner som jeg gør,
nedsætter det
> immunforsvaret, så man lettere bliver forkølet, får bumser

Hi hi, bumser af nedsat immunforsvar og træning... (Mener du det
seriøst? Hvis ja, gælder det både mænd og kvinder. Østrogen
"beskytter" mod bumser, og hvis intensiv træning nedsætter
mængden af østrogen, så kan jeg godt se det. Men hva' med mænd?
Hvordan skulle mekanismen være?)

> [...]
daglig
> tilførsel (ADT), som de fleste internationale forskere er enige

Det kommer da an på hvilket vitamin vi taler om...

> [...]
> ernæring på KVL - men han siger jo også, at chokolade ikke
feder,
> samt at rygere dør af at spise vitaminer. ;-)

SVJH, så siger Dr. Astrup, at chokolade ikke feder i moderate
mængder. Og han har ret. Chokolade feder ikke, hvis det totale
E(indtag) = den totale E(forbrænding), derimod feder "alt" hvis
indtag er større end forbrænding - det må man IKKE glemme i en
diskussion om slankekure!
I folkemunde bliver chokolade alt for tit beskyldt for at fede,
og det er jo noget pjat.

> [...]
være fint for
> mange mennesker rent sundhedsmæssigt, men er næppe nok til at

Tja, hvis man forbrænder 100-200 kcal ekstra om dagen ved det, så
kan det jo godt løbe op, men et hurtigt vægttab er det jo ikke.

Kata

--
"Viden kan man meddele, men ikke visdom." (Hermann Hesse)
http://hjem.get2net.dk/kata

Jan Peterson

> [...]

> sine behov, men da man er påvirket af sin livsstil, er det ikke lige
> sikkert, at det, man giver kroppen, er det som den har brug for.

Naturligvis, hvis man har fået konstateret (forbigående) mangelsymptomer, må
man da få de manglende stoffer dækket ind ved tilskud. Men det er da for
langt de flestes vedkommende heller ikke normalen. Hvis man - som du selv
anfører i dit første indlæg - laver mad af friske og sunde råvarer og
iøvrigt spiser varieret, så kan man - bortset fra egentlige sygelige
tilstande - ikke undgå at kroppen får dækket sine behov. Derfor kan jeg
stadig ikke se, hvad kosttilskud har at gøre i et normalt vægttabs-forløb.

> 2: Antioxydant-beskyttelse. Når man træner som jeg gør, nedsætter det

> immunforsvaret, så man lettere bliver forkølet, får bumser og smittes med
> alt muligt mærkeligt.

Det lyder sandelig ikke rart. Med andre ord: du træner på en måde, så du er
nødt til at spise tilskud for ikke at blive syg af det!? Så tror jeg nok jeg
ville foretrække at træne noget mindre.

>Desuden er et moderne bysamfund mildt sagt ikke sundt at leve i.

Hvad tænker du på her? Forureningen? Hvordan hjælper kosttilskud på
bil-osen?

> En livol fra brugsen er langt fra nok, da den kun indeholder det der
> skal til for at undgå mangelsymptomer,

Skal det forstås sådan at vi der lever af frugt og grønt, kød og brød -
altså almindelig mad - vil blive udsat for mangelsymptomer hvis vi ikke ...?

>nemlig 100% af anbefalet daglig tilførsel (ADT), som de fleste
internationale forskere er enige om, er alt
> for lidt.

Nej, men der er jo stadig den mulighed at spise lidt fødevarer en gang
imellem.

>Lige med undtagelse af vor ven Arne Astrup fra Institut for human
> ernæring på KVL - men han siger jo også, at chokolade ikke feder, samt at
> rygere dør af at spise vitaminer. ;-)

Det kommer da også an på hvor store mængder chokolade man indtager. En
enkelt bid i ny og næ er langt lettere at forbrænde end hvis man gufler en
hel plade hver aften. Bortset fra det, så kender jeg kun Arne Astrup i denne
sammenhæng fra hans slankeråd på netdoktor. Og så vidt jeg kan bedømme har
han fat i den lange ende ved at foreslå overvægt fjernet så enkelt og
kvalfrit som muligt. Der er vel heller ingen grund til at gøre det mere
kompliceret end det er: Skær ned på fedtet (og her vil temmelig mange godt
kunne skære temmelig meget uden det går ud over kvaliteten af maden, heller
ikke smagsmæssigt) og få gang i motionen.

> - jeg har arbejdet med den slags i over tyve år...

hm,

>- en halv times rask spadseretur vil også være fint for
> mange mennesker rent sundhedsmæssigt, men er næppe nok til at tabe sig
> hurtigt på.

Det er sikkert rigtigt, så vil det nok skulle være en daglig begivenhed, som
kan kombineres med andre ting: tag trapperne, tag cyklen osv. Og sammen med
en gedigen reduktion i fedtindtaget er man således godt på vej.

mvh Jan Peterson

Arcana

"Kata" <ka...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "beskytter" mod bumser, og hvis intensiv træning nedsætter
> mængden af østrogen, så kan jeg godt se det. Men hva' med mænd?

Citat fra artiklen Fysisk aktivitet både styrker og svækker immunforsvaret
(Jan Andreasen):
---
Ekstrem anstrengelse svækker
Ved fysisk aktivitet mobiliseres en lang række af kroppens immunkompetente
celler og dermed en styrkelse af immunresponset, men meget tyder på, at hvis
den fysiske belastning overstiger en grænse, så sker der en svækkelse i
reaktionen i form af et fald i antallet af lymfocytter og en hæmning af
deres funktion samtidig med, at der ses en stigning i antallet af cytokiner.
Der er således blevet beskrevet immunsvækklse af timer til dages varighed
efter svær fysisk aktivitet.
Hypotesen er, at let til moderat fysisk aktivitet medfører et fald i
risikoen for infektioner men at denne risiko stiger, når den fysiske
aktivitet bliver for intens. Det er dog primært eliteidrætsudøvere i
udholdenhedsidrætter som fx langdistanceløb, cykling, langrend, der er i
størst risiko.
Men »almindelige« motionister eller andre sportsfolk kan roligt være fysisk
aktive.
---

> [...]
> E(indtag) = den totale E(forbrænding), derimod feder "alt" hvis
> indtag er større end forbrænding - det må man IKKE glemme i en

Jamen det gælder jo stort set alle fødemidler. Du må da give mig ret i, at
chokolade ikke er det smarteste fødemiddel, hvis man er interesseret i at
tabe sig? :-)

Arcana

"Jan Peterson" <jan-pe...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> stadig ikke se, hvad kosttilskud har at gøre i et normalt vægttabs-forløb.

Fordi man ikke har mangelsymptomer, er det ikke sikkert at man er optimalt
dækket ind med nutrienter. Jeg kan i hvert fald helt tydeligt mærke på mit
subjektive velbefindende, at der er flyttet nogle hegnspæle. Og hvis man har
det godt, er det imho lettere at tabe sig og holde sin motivering, end hvis
man er "grå" i sindet. Desuden siger jeg ikke, at kosttilskud kan erstatte
god kost!

> [...]
er
> nødt til at spise tilskud for ikke at blive syg af det!? Så tror jeg nok

Se mit svar til Kata.

> Hvad tænker du på her? Forureningen? Hvordan hjælper kosttilskud på
> bil-osen?

Ved at yde beskyttelse mod frie radikaler.

> Skal det forstås sådan at vi der lever af frugt og grønt, kød og brød -
> altså almindelig mad - vil blive udsat for mangelsymptomer hvis vi ikke
...?

Hvis man udviser mangelsymptomer, har man fået utilstrækkelig tilførsel af
nutrienter gennem lang tid. Der vil jo være en længere periode, hvor man
ikke udviser mangelsymptomer, men hvor kurven er for nedadgående. Det er jo
ikke sådan at man fra den ene dag til den anden pludselig får
mangelsymptomer. Folk, som er overvægtige i sværere grad, spiser med garanti
ikke rigtigt, da de ellers ikke ville være overvægtige. Disse mennesker er i
risiko for at være i underskud af visse nutrienter. Desuden er mange
industrielt bearbejdede fødevarer svært underlødige i forhold til friske
råvarer, og mange mennesker lever for en stor del af halvfabrikata.

> [...]
> enkelt bid i ny og næ er langt lettere at forbrænde end hvis man gufler en
> hel plade hver aften. Bortset fra det, så kender jeg kun Arne Astrup i

Ja, klart! ;-) Men jeg synes, at det er et forkert signal, A.A. i hans
position som ernærings-guru udsender, da det af svage sjæle netop vil kunne
opfattes for en legitimering af at "gufle en hel plade hver aften"... :-)

> [...]
heller
> ikke smagsmæssigt) og få gang i motionen.

Enig!

?

> [...]
med
> en gedigen reduktion i fedtindtaget er man således godt på vej.

Selvfølgelig.

Kata

Arcana <arc...@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IwkE5.170$Gn3....@news.get2net.dk...

> [...]
hæmning af
> deres funktion samtidig med, at der ses en stigning i antallet

Ok, men ligefrem bumser....-) (øget cortisol? måske...)

> Jamen det gælder jo stort set alle fødemidler.

Ja, det gør det, men desværre er der mange der ikke kan indse
det, og derfor spiser løs af vingummi, men forsager chokoladen.

> Du må da give mig ret i, at
> chokolade ikke er det smarteste fødemiddel, hvis man er
interesseret i at
> tabe sig? :-)

OK!

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

"Arcana" <arc...@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Citat fra artiklen Fysisk aktivitet både styrker og svækker immunforsvaret
> (Jan Andreasen):

Hvem er denne Jan Andreasen?

> Jamen det gælder jo stort set alle fødemidler. Du må da give mig ret i, at

> chokolade ikke er det smarteste fødemiddel, hvis man er interesseret i at
> tabe sig? :-)

Hvorfor er det ikke det? Hvis man har trang til søde sager er god, ren
chokolade afgjort et langt bedre kvalitetsprodukt end eksemplvis fedtfattig
vingummi med masser af tilsætningsstoffer og tilsvarende slik.

Og der er absolut intet i vejen for at tabe sig selvom man af og til under
sig selv et stykke godt chokolade.

Mvh. Lisbeth

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> [...]
kunne
> opfattes for en legitimering af at "gufle en hel plade hver aften"... :-)

Astrup har aldrig anbefalet eller legitimeret, at man spiser en hel plade
chokolade hver aften *S*

Mvh. Lisbeth

Arcana

"webwoman.dk" <webwoman @sunsite.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vingummi med masser af tilsætningsstoffer og tilsvarende slik.
> Og der er absolut intet i vejen for at tabe sig selvom man af og til under

Nejda. Men hvad med Mars-bar etc? Det kan vel nærmest ikke kaldes chokolade.
Eller? Den meste chokolade på markedet indeholder ikke ret mange % kakao.

Og selvfølgelig skal man ikke være fanatisk, klart. Men som jeg skriver
andetsteds i tråden, kan Arne Astrups blåstempling af chokolade som
ikke-fedende - i hans kraft af ernæringsguru - legitimere et overforbrug,
hvis man er en svag sjæl. Det er det, jeg har en anke på. Jeg kan med samme
ret sige, at wienerbrød fra bageren ikke feder. Det gør det jo heller ikke,
hvis man spiser et stykke om ugen, vel? ;-)

Arcana

> kunne
:-)

> Astrup har aldrig anbefalet eller legitimeret, at man spiser en hel plade
> chokolade hver aften *S*

OK, vi ta'r den lige en gang til for Prins Knud:

[...]

Bemærk AF SVAGE SJÆLE etc. ;-)

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> Nejda. Men hvad med Mars-bar etc?

Astrup har forklaret, at det er ren chokolade, han taler om!

8. august er han i Politiken citeret for at følgende:

Professor dr.med. Arne Astrup, der tidligere på året gjorde sig bemærket ved
at anbefale forældre at give deres børn pålægschokolade med på madpakke i
stedet for spegepølse, bekræfter undersøgelsens resultat:
»Det er allerede bevist at folk, som spiser chokolade, lever længere end
folk, der slet ikke spiser det«.
Men han understreger, at det ikke betyder at man skal svælge sig i
chokolade: »Det er vigtigt, at man spiser mørk kvalitetschokolade, da det er
den type chokolade, der indeholder de hjertevenlige fedtstoffer«.

Artiklen handler i øvrigt om en undersøgelse foretaget af hollandske læger
ved The National Institute of Public Health and Enviroment i Bilthoven. Den
bekræfter, at chokolade indeholder de samme gavnlige antioxidanter
(katechin), som også findes i te.
Katechin beskytter kroppen mod de molekyler, kaldet frie radikaler, der
skader cellerne. Du kan derfor roligt gå ind for chokolade i begrænset i
mængde.

> Den meste chokolade på markedet indeholder ikke ret mange % kakao.

Korrekt. Men Astrup understreger også, at det skal være den mørke
kvalitetschokolade. Den, der har en meget høj kakaoprocent, såååå....

Bemærk også, at Astrup sammenligner spegepølsemaden med pålægschokoladen og
siger, at af de to muligheder (!) er pålægschokoladen sundest. (Der er
dobbelt så meget fedt i en spegepølsemad som i chokolademaden!)

Som kvindelige chokoladespiser kan man i øvrigt glæde sig over, at
chokolade-fedt sandsynligvis giver faster bryster *G*
Så nyd dog for pokker den chokolade!

> Og selvfølgelig skal man ikke være fanatisk, klart. Men som jeg skriver
> andetsteds i tråden, kan Arne Astrups blåstempling af chokolade som
> ikke-fedende - i hans kraft af ernæringsguru - legitimere et overforbrug,

Pladder. Undskyld mig!

Der skal såmænd nok være dem, der er dumme nok til at tro, at han
blåstempler et overforbrug. Men det er sørensusemig ikke ensbetydende med,
at det er dét, han gør.

> hvis man er en svag sjæl. Det er det, jeg har en anke på.

Og hvad hvis man er en svag sjæl, der tror at din og andres anbefaling af
kosttilskud er blåstempling af et overforbrug?
Vil det være DIT ansvar og DIN skyld, hvis nogle vælger den fejlagtige
udlægning?

> Jeg kan med samme ret sige, at wienerbrød fra bageren ikke feder.
> Det gør det jo heller ikke, hvis man spiser et stykke om ugen, vel? ;-)

Alt feder, hvis det daglige/ugentlige energiindtag overstiger den mængde
energi du bruger.
Så enkelt er det faktisk!

Hvis du i løbet af dagen har spist 50 gram mørk chokolade, 100 gram
rosiner, et par spiseskefulde olivenolie, 600 gram grønsager, ½ avocado, 200
gram magert kød, 100 gram rugbrød, 50 gram lyst brød, 1 glas rødvin, 50 gram
havregryn, ½ liter sødmælk, 50 gram ost, 50 gram makrel, 50 gram
leverposteg, 1 æg, 1 tomat, ½ agurk, 1 spsk syltetøj .. hvad er det så, der
den dag har fedet?

Jeg ved nok, hvad JEG ville pille ud af den dagskost. Og det bliver bestemt
ikke chokoladen! (Bortset fra, at jeg ikke spiser det hver dag)

Mvh. Lisbeth

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> [...]
kunne
> opfattes for en legitimering af at "gufle en hel plade hver aften"... :-)

OK.. med den holdning tillader jeg mig at tro, at du fremover vil undlade at
anbefale kosttilskud. Af hensyn til de svage sjæle, der forledes til at
indtage overdosis eller lave forkerte mix af vitaminer, mineraler. Mange
svage sjæle ved nemlig slet ikke, hvad de blander af diverse koststilkud og
med hvilke konsekvenser :-(

Anbefal hellere både stærke og svage sjæle at spise sundt og varieret. De
får højst sandsynligt nok og det er stort set umuligt at overdosere på den
måde!

Og så kan de endda tillade sig at NYDE et par stykker lækker chokolade, når
de har lyst! *S*

Mvh. Lisbeth

Arcana

> [...]
> indtage overdosis eller lave forkerte mix af vitaminer, mineraler. Mange
> svage sjæle ved nemlig slet ikke, hvad de blander af diverse koststilkud

Hvis du nu gad læse hvad jeg skriver, vil du se, at jeg bl.a. skriver, at
kosttilskud ikke kan erstatte sund kost. Hvis folk ikke vil have
kosttilskud, så lader de vel bare være. Jeg har bare tilladt mig at skrive
at JEG har haft gavn af kosttilskud (dette er endda revet ud af
sammenhængen i min første mail i tråden!), og du vender det straks på
hovedet, og påstår, at jeg anbefaler kosttilskud. Er det fordi jeg tillader
mig at udtale mig kritisk om Astrup, at du farer sådan i flæsket (hehe) på
mig?

Arcana

> Katechin beskytter kroppen mod de molekyler, kaldet frie radikaler, der
> skader cellerne.

Catheciner er en gruppe stoffer med en speciel antioxidativ virkning. De
findes i en lang række planter, herunder kakaobønner (Theobroma cocoa) og
grøn the (Camelia sinensis). Hvor antioxidanter som vitaminerne C og E
beskytter phospholipiderne i cellemembranerne mod forharskning (oxidation),
beskytter cathecinerne cellenucleus, hvorved kromosomerne beskyttes. Dette
hæmmer blandt andet celleforandringer.

> Du kan derfor roligt gå ind for chokolade i begrænset i mængde.

Jeg har intet imod chokolade - jeg spiser det selv. Lad venligst være med at
lægge mig ord i munden, som jeg ikke har sagt.

Arcana

http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl2015/l_s/rep2.htm

--
Georg Borchorst
arc...@danbbs.dk

Arcana

Lęs desuden http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl2015/ind_sen.htm

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> Jeg har intet imod chokolade - jeg spiser det selv. Lad venligst være med
at
> lægge mig ord i munden, som jeg ikke har sagt.

Her i gruppen diskuterer vi emner, der har relation til slankekur. Når jeg
således skriver til dig, at du roligt kan go ind for chokolade, så er det
underforstået, at det er i relation til netop en slankekur. Det er dét, der
er emnet. Jeg tror ikke, at du generelt er imod chokolade! Det har jeg i
hvert fald ingen anledning til at tro.

Der er i øvrigt intet overhovedet, som ikke kan/bør/må spises bare fordi man
er på slankekur!
Jeg har en veninde, der har tabt over 30 kilo. Hun fabler til tide4r om at
skrive bogen om, hvordan man taber sig UDEN at give afkald på
othellolagkage, chokolade og deslige. Det er nemlig ikke nødvendigt.

At gøre visse varer forbudte bare fordi man skal tabe sig er ikke bare
unødvendigt - det kan for mange have særdeles negative konsekvenser. Man
bliver nemlig tilbøjelig til at være nærmest besat af det, man ikke må få.
Og så er det, at det til tider går helt galt.

Alt er tilladt. Det er mængden, der er afgørende!

Mvh. Lisbeth

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> Hvis du nu gad læse hvad jeg skriver, vil du se, at jeg bl.a. skriver, at
> kosttilskud ikke kan erstatte sund kost.

Ja, men jeg kan kun udlede af dine indlæg om kosttilskud, at du anbefaler
det!

> Hvis folk ikke vil have kosttilskud, så lader de vel bare være.

Ja. Og hvis folk ikke vil spise chokolade, så lader de bare være.

> Er det fordi jeg tillader mig at udtale mig kritisk om Astrup,
> at du farer sådan i flæsket (hehe) på mig?

Du må hjertensgerne udtale dig kritisk om Astrup. *S*

Jeg synes bare det er surt - nej sørgeligt - at se, at du tillægger Astrup
fejlagtige meninger i dit forsøg på at fratage folk noget dejligt. Og der
kunne jo være visse svage sjæle, der overvejer at hoppe på din vildfarne
ophidselse over at forsøde en slankekur med god chokolade. Derfor er jeg
gerne den, der går ind og trøster livsnyderne, der helst ikke vil undvære
chokoladen, som er ren, naturlig og himmelsk dejlig føde for guder og
gudinder. Også når de er på slankekur.

Skal man spise slik under en slankekur, så køb og spis dog for himlens skyld
den sunde, rene vare. Køb god chokolade. Den er dyr, så man begrænser sig.
Man kan ikke engang spise ret meget/ret tid af den dyre og gode chokolade.
Og drop så vingummi og andet Haribo og BonBon-snask, der kun hænger sammen,
ligner og smager af noget på grund af tilsætningsstoffer.

Og faktisk tror jeg, at Arcana er enig med mig, når det kommer til stykket.
Jeg tror det skyldes en misforståelse, at Arcana - alias Georg Borchorst -
har hidset sig op over Astrup og chokoladen.

Mvh. Lisbeth

Arcana

> [...]
> Jeg tror det skyldes en misforståelse, at Arcana - alias Georg Borchorst -
> har hidset sig op over Astrup og chokoladen.

Jeg hidser mig ikke op. Det er dig der hidser sig op. Get a life.

Karin Hansen

webwoman.dk > skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Og så er det, at det til tider går helt galt.
>
>Alt er tilladt. Det er mængden, der er afgørende!

Det er dette princip der har fået mig til at tilmelde mig til Vægtvogterne
fremfor De Danske Vægtkonsulenter.

Vægtvogterne går nemlig ind for, at intet er forbudt, men at man har et vist
antal point om dagen til at spise for.
Jeg er nu begyndt at spise sundt, varieret og mættende indenfor mine points,
men har også plads til et stykke chokolade eller en is efter behov.
Det har fået mig til at tænke over hvad jeg putter i munden i løbet af
dagen, og har indtil videre hjulpet 2,8 kg på 3 uger.

Karin

Kata

Karin Hansen <k...@post.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8s14e0$s33$1...@news.inet.tele.dk...

> Vægtvogterne går nemlig ind for, at intet er forbudt, men at
man har et vist
> antal point om dagen til at spise for.

Point? Hvad er forskellen mellem point og kalorier?

Henrik

> Karin Hansen <k...@post.dk> skrev i en
> Point? Hvad er forskellen mellem point og kalorier?

Ikke en høne fis .... det er bare en anden måde at markedsføre sig på og så
vidt jeg kan forstå så virker det selvom jeg aldrig har forstået hvorfor og
hvordan. Jeg bruger fatlow til at tælle med min egen fatlow database er nu
så stor og skræddersyet til mig så jeg nu kun bruger 5 min om dagen for at
se hvordan den er gået.
Hvis jeg så ved min ugentlige vejning ikke er tilfreds kan jeg med garanti
se tilbage og finde årsagen. Alle de penge jeg spare køber nogle bedre mad
produkter for.

Mvh
Henrik

@sunsite.auc.dk webwoman.dk

> Jeg hidser mig ikke op. Det er dig der hidser sig op. Get a life.

Det er din reaktion på Astrups holdning til chokolade jeg kalder at hidse
sig op!

Mit liv har plads til både chokolade og ophidselse i passende dosere. Ingen
af delene ser jeg grund til at udelukke.
Ophidselse er ren energi, der får en til at handle og reagere. Ikke så
tosset, hvis man vil bruge kalorier og tabe sig *S*

Mvh. Lisbeth

Arcana

> "Arcana" <arc...@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er din reaktion på Astrups holdning til chokolade jeg kalder at hidse
> sig op!

*plonk*