køb af båd i udlandet

HAWK

Hvis man køber en båd i et andet EU land skal man så betale nogen form for
moms/afgifter ved indførsel til Danmark??

Bjarke M. Christensen snabel-a punkt

Brugt: Nej

Sprit ny: Ja .

Båden skal ikke være ret gammel før den er "brugt".

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"HAWK" <n...@ikketale.om> wrote in message

HAWK

og hvad er så "ret gammel"???

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:49de3b19$0$90263$1472...@news.sunsite.dk...

Klaus H

"HAWK" <n...@ikketale.om> skrev i en meddelelse news:49de6636$0$56786$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> og hvad er så "ret gammel"???

3 mdr så vidt jeg husker.
Klaus H

Leif Langgaard

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49de3b19$0$90263$1472...@news.sunsite.dk...

> Brugt: Nej

Korrekt, Hvis båden er momset i EU!

Man kan løbe ind i både der stammer fra lande udenfor EU, så sørg for at få
en toldattest på skivet inden handelen, sælger bør være villig til at skaffe
det. Det er jo lige 25% oven i hvis den side af sagen ikke er i orden.
På vej fra Holland med den nye brugte båd, blev jeg stoppet af en Tysk
toldkrydser, de ville bare se kvittering på båden og så lige denne
toldattest!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Jan Rasmussen

"Klaus H" <khv...@6705e.dk> skrev i en meddelelse

3 mdr så vidt jeg husker.
Klaus H

Er der ikke noget med at motoren skal have kørt et eller andet antal timer
også!!!!

Jeg mener ikke man kan lægge en ny motoryacht i Tyskland et par måneder og
så hente den som brugt og spare kassen.....
Ligesom man skal kunne godtgøre at den rent faktisk har ligget og hørt til i
f.eks. Tyskland.

Ved nogle firmear der sælger mindre trailer både, blot tager nogle billeder
af båden i Tyskland som dokumentation.... idet der jo ikke
normalt er timetæller på en påhængsmotor..... og herefter tages den direkte
til Danmark igen....

Mvh
JR

Carsten Jensen

Den Thu, 09 Apr 2009 19:50:06 +0200 skrev HAWK:

> Hvis man køber en båd i et andet EU land skal man så betale nogen form
> for moms/afgifter ved indførsel til Danmark??

Nej - ikke hvis den købes og leveres i det andet EU-land.

"købe" betyder at køberen skal indgå købsaftale med en sælger i det andet
EU-land, og "leveres" betyder at køber får råderet over den i et andet EU-
land.

Læs evt. på http://baadmagasinet.dk/index.php?sid=84&cid=6547&1207664504

Mvh

Carsten

Henning

On Thu, 9 Apr 2009 20:14:57 +0200, "Bjarke M. Christensen"
<Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote:

>Brugt: Nej
>
>Sprit ny: Ja .

Hvordan hænger det sammen med EU og fri handel? Er der tale om en
"indregistreringsafgift"? Hvem checker det? Hvis du sejler båden fra
Tyskland til havnen i Danmark er der aldrig en sjæl der vil stille
spørgsmål - ej heller udsteder nummerplader eller andre mærkater til
båden?

claus b.p.

Du kan jo prøve at anlægge sag mod staten ved EF domstolen. Hvem ved, måske
får du ret... Om 5-10 år.
Reglerne er måske nok underlige (tåbelige) men nemme at styre udenom. Bare
man har styr på reglerne og kan vente 3 måneder, få udfyldt papirerne på den
rigtige måde, - så har man faktisk både opnået lidt rabat, sparet
finansministeren for lidt moms og opfyldt loven til punkt og prikke. Og så
gælder de specielle love jo kun for _nye_ både, som altså skal være "brugte"
før man kan spare dansk moms. Man kan jo også bare importere den nye båd og
betale den danske moms, så kan man få den med det samme. Indtil videre vil
jeg i hverttilfælde glæde mig over at der ikke tillægges 180% afgift på
både, samt opkræves "grøn" årlig afgift. (Ud over forsikringsafgiften)

Mvh. Claus

Carsten Jensen

Den Sun, 12 Apr 2009 01:04:31 +0200 skrev claus b.p.:

> Du kan jo prøve at anlægge sag mod staten ved EF domstolen. Hvem ved,
> måske får du ret... Om 5-10 år.

Det behøver man ikke - i 2006 fandt Skat på en ny måde at opfatte sagerne
på. De skriver selv om det: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1521303

Mvh

Carsten

claus.b.p.

"Carsten Jensen" <jen...@duer.ikke.dk> skrev i meddelelsen
Nævnte sag omhandler jetski og jetbåde mv. Samme regel vil gælde for mindre
både, men ifølge EF direktiv 6. momsdirektiv, Artikel 28a, stk. 1, litra b,
og 6. momsdirektiv, Artikel 28a, stk. 2, litra a, er der specielle regler
for transportmidler, og her definerer man både over 7,5 meter som
transportmidler. Kort sagt skal båden være brugt, hvilket vil sige at den
skal være mere end 3 måneder gammel og have sejlet mere end 100 timer, før
den kan importeres momsfrit til Danmark. Ref:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=146975&vId=0 Risikoen ved at importere
en ny båd og påstå at den er brugt er, at man kommer til at efterbetale den
danske moms. Har man blot papirerne i orden, kan en ferie og et par
weekendture altså spare en for en hel del penge, selv om momsforskellen
mellem Tyskland og Danmark er mindre idag. Måske er der mere at spare ved at
købe i Sverige, med den gode valutakurs idag?

Mvh. Claus

Carsten Jensen

Den Mon, 13 Apr 2009 01:29:04 +0200 skrev claus.b.p.:
> Nævnte sag omhandler jetski og jetbåde mv. Samme regel vil gælde for
> mindre både ...

Ups - du har ret. For både over 7,5 meter. Det står faktisk også i
momsvejledningen for 2009 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?
oId=95869&vId=202195&i=73#i95869. Fordømt :(

Men det var da godt at det blev opklaret.

Mvh

Carsten

Henrik K

Indtil videre vil
> jeg i hverttilfælde glæde mig over at der ikke tillægges 180% afgift på
> både, samt opkræves "grøn" årlig afgift. (Ud over forsikringsafgiften)

Du mener vist "misundelsesafgiften"? Gad vide hvornår vi ser den på
campngvogne?

-Henrik

claus b.p.

Der er da vægtafgift på campingvogne? Så lidt går der da til "fællesskabet".
Desuden er der en afgift på den lovpligtige ansvarsforsikring på bilen, og
der er da nogle selskaber der regulerer denne hvis man har trækkrog.
Det underlige og paradoksale ved forsikringsafgiften for både er at den
opkræves som en procentdel af kaskosummen. Derved er der nogle der slipper
rigtigt mange penge til statskassen, for en båd til 1/2 million eller mere
lader man jo ikke uforsikret. Til gengæld er der nogle der slipper billigt
eller gratis. Det er vel egentlig lige så galt, når man skal se realistisk
på det.

Mvh. Claus