Gratis søkort til download m.m.

Harding E. Larsen

Der har gennem tiderne været forespørgsler efter gratis søkort der
f.eks kan bruges i OpenCPN.
Her er et link:
http://cnf.at.tut.by/cm93_charts.html

Mvh/Harding

HEME

Bare til almen orientering (Ingen løftet pegefinger, den klarer du selv med
din samvittighed)

Næsten alt materiale på disse sider er piratkopieret, fx.er CM93 kortene er
copyrighted af Jeppesen Marine.

Jeg mener ikke at distribution og links til distribution af Piratkopier er i
overensstemmelse med funddatsen for gruppen?

En gammel sur mand ;-)

mvh
HEME

"Harding E. Larsen" <har...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Der har gennem tiderne været forespørgsler efter gratis søkort der
f.eks kan bruges i OpenCPN.
Her er et link:

Mvh/Harding

Harding E. Larsen

Følger du med på OpenCPN sider skrev de at:
-----------------
Pilot Charts

All released US Pilot Charts are now converted, by the OpenCPN team,
to charts that can be displayed in OpenCPN, and other chart plotters
that handles the bsb2 format. The South Atlantic and North Pacific are
not yet available in pdf format.

Download Pilot Charts
All the download links below has changed 2010-09-04, more about this
decision here.

The Nort Atlantic Pilot Chart is split int three separate charts
Northern - the far north part.
Central - the main part.
Western - the Caribbean.

The South Pacific is split into two parts, the charts proper and the
information part.
The information part in The South Pacific is not a part of the Pilot
Chart itself, as in the other oceans, due to lack of space.
South Pacific Charts.
South Pacific Information Sheets.

The Indian Ocean.
---------------------

Herunder linket med kildeangivelsen "decision here" hvorfra
oprindelsen stammer så findes der mange andre downloads på siderne.
Som jeg ser det er der mange downloads fra de frie og gratis søkort
der findes.

Det er eksempler på at den fri verden sætter gratis elektroniske
søkort til fri afbenyttelse for sejlere. Det væsentlige er sikkerheden
for dem som sejler. (Langturssejlere er frie mennesker)

Her i gruppen informeres om hvad der rør sig på mange områder vedr.
sejlads herunder det udmærkede produkt OpenCPN og hvad gruppen bag
informerer om.

En glad, måske ældre mand; men yngre af sind;-)))

Mvh/Harding

On 5 Sep., 11:07, "HEME" <n...@email.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg mener ikke at distribution og links til distribution af Piratkopier er i
> overensstemmelse med funddatsen for gruppen?

HKN

Hvilke af disse kort på den nævnte side er de mest detaljerede?

BSB kortene er jo fine nok, men når man er vant til DLSK, så synes jeg at
der mangler et lag med flere detaljer.

Mvh
Henrik

"Harding E. Larsen" <har...@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message

Harding E. Larsen

Ingen; men de har forskellige fordele alt afhængig af typen.
Ja det er rigtigt at der mangler noget i forhold til DLS-kortene.

Du har ret i at DLS-kortene har flest detaljer.
I næste års udgave af DLS burde DS på CD´en lægge kortene både i .it-
BSB formatet.

Det bedste du kan gøre er at downloade det lille portprogram "X-port"
og installere det.
Tillige skal du installere både DLS og OpenCPN og tildele dem hver sin
port i X-port.
Nu kan du have begge programmer kørende samtidigt og skifte mellem dem
med Ctrl + Tab tasterne.
Når du er i Open CPN kan du skifte mellem alle de kort som du har lagt
ind her og se hvordan detailtegningen er over det område som du sejler
i, og tillige zoome mange gange ind.
Indlæg alle de kort som du kan finde både i BSB, RNC, ENC, CM93, S-57
formaterne. Open CPN kan læse dem.
Det giver dig de bedste oplysninger og muligheden for at vurdere
værdien af de viste detaljer i kortene for at få grundlaget/
hjælpemidlet for den mest sikre navigation.

Mvh/Harding

blueocean

On 11 Sep., 18:58, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg ville personligt gerne se DLSKs kortne i S57 formatet, så ville
det begynde at ligne noget godt. Men det skal man nok ikke forvente
fra DS, den "sure gamle organisation", men måske kan de overraske.

Gert

HKN

> Jeg ville personligt gerne se DLSKs kortne i S57 formatet, så ville
> det begynde at ligne noget godt. Men det skal man nok ikke forvente
> fra DS, den "sure gamle organisation", men måske kan de overraske.

Er der overhovedet "nogen" der har stillet DS det spørgsmål? Hvis ikke, så
er de jo ikke engang klar over at der er et behov for at få adgang til
kortene i ikke-proprietære formater.

Mvh
Henrik

blueocean

Det vides ikke med sikkerhed, men jer tror det............Harding ved
måske noget der.

Gert

Harding E. Larsen

Jo der er flere der har skrevet eller talt med DS om det.
Det er nok heller ikke usandsynligt at DS læser nyhedsgruppen vedr.
sejlads.

Mvh/Harding

HKN

> Jo der er flere der har skrevet eller talt med DS om det.
> Det er nok heller ikke usandsynligt at DS læser nyhedsgruppen vedr.
> sejlads.

Og hvad har tilbagemeldingen været?

Mvh
Henrik

Harding E. Larsen

Som jeg har nævnt i en tidligere streng, blev det betonet at det nok
var sidste gang at DLS blev lavet i den nuværende form.
DS overvejer sammen med deres partnere at fremkomme med noget nyt, alt
afhængig af det kortmateriale som KMS stiller til rådighed og
selvfølgelig er prisen en væsentlig faktor.

Mvh/Harding

On 14 Sep., 14:08, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:

HKN

Tak!

Det var svært at tyde i din tidligere tråd, om det var et udtryk for dit
eget ønske, eller om det var en tilbagemelding baseret på konkret info fra