Regøring af teakdæk

Steen Andreasen

Hej

Mit teakdæk står foran den årlige rengøring. Hvilken fremgangsmåde er den
bedste. Rengøringsmidler (og hvilke) eller håndkraft med stiv børste eller
hård børste, eller............

Nogen gode bud?

Mvh Steen

mikkel

On 14 Apr., 08:00, "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk>
wrote:

På mit ubehandelde teak bruger jeg, Udendørs Rodalon bl 1:2. Tørt dæk
med blød børste, og lader det virke et par dage. Der efter afvasker
jeg med rent vand og blødbørste.

Det gør vi 2 - 3 gange om året.

Husk altid at blødbørste på tværs af åreretningen.

Egon Stich

"Steen Andreasen" <steen.a...@humleby.dk> skrev i en meddelelse news:4802f317$0$15891$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

Den gamle klassiske:-)
Sæbespåner i lunkent vand.
Blød børste eller "grøn grydesvamp", aldrig hård børste.
Husk ALDRIG på langs af årene i træet.
Altid på tværs.
Kører du på langs, får du slidt de bløde dele mellem årene ned.

Det er så min måde, som har tjent mig tilfredsstillende.

MVH
Egon

Harding E. Larsen

Hej Steen,

En båd med teakdæk vil man normalt overdække vinteren igennem
således at det ikke bliver forurenet af nedfald vinteren igennem
og det dermed kan tage skadet under klimaets indflydelse.

Der er nogen som ofrer meget tid og penge på at købe diverse
produkter for at genskabe teakoverfladen som det var nyt træ.

Teak er en meget oliemættet træsort og kan bruges uden alle
disse "tilsætningsstoffer"; men overfladen bliver i så fald
jævnt grå i overfladen.

Et teakdæk afvaskens normalt med vand tilsat sæbespåner, det
giver den fornødne konstante tilsætning af fedtstof.
Når man vasker teakdækket så bruger man en halvstiv børste og
børster på tværs af åreretningen, ellers kommer der dybe spor i
træet over tid da de bløde bestanddele i træet efterhånden
vaskes/gnides væk.

Det er ikke nogen god ide at give teakdækket olie, dels gør det
dækket glat og dels vil skidt sætte sig i olieoverfladen og gøre
dækket meget mørkt.

Hold altid øje med om fugemassen er sluppet for så skal den
repareres igen. Hertil har Bosch nu en lille kombimaskine på
markedet. Den har både en svingsav, en alm. trimmer og en
pudsesål for montering på maskinen.

Mvh/Harding

flemmin...@gmail.com

Hej Harding,
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvilken Bosch maskine du snakker om, da jeg ikke har kunnne finde en på nettet. Kunne du oplyse modelnavnet eller lægge et link op - tusinde tak.

mvh Flemming

Michael Thomsen

On Fri, 02 May 2014 09:55:50 +0200, <flemmin...@gmail.com> wrote:

> Hej Harding,
> Jeg er nysgerrig efter at vide, hvilken Bosch maskine du snakker om, da
> jeg ikke har kunnne finde en på nettet. Kunne du oplyse modelnavnet
> eller lægge et link op - tusinde tak.

Formentlig tænker han på det, som kaldes et "multifunktionsværktøj":
http://www.bosch-do-it.com/dk/da/gor-det-selv-folk/værktøj/multifunktionsværktøjer-199915.jsp

Bosch er langt fra de eneste, som har sådan et produkt på markedet.

Iøvrigt er jeg blevet oplyst at sæbespåner ikke bare er sæbespåner.
En eller anden anbefalede mig på et tidspunkt at bruge disse:

http://www.tibberuphoekeren.dk/preview2.asp?idn=Rengoring

istedet for de gængse. Noget med at fedtprocenten er større og det
har teaktræet godt af.

//michael

--
Using Opera's mail client: http://www.opera.com/mail/

blueocean

Brun sæbe er også godt, dette har jeg brugt i årevis og det har samme effekt som sæbespåner, men er mere olieret.

Gert

Flemming Torp

Jeg blev i sin tid advaret mod at bruge brun sæbe, da argumentet var, at det var FOR voldsomt ved teaktræet ... Jeg bruger "fede sæbespåner" og en let brugt "Scotch-brite-lignende børste" ...

mvh Flemming Torp