Valuta når man skal til Østrig ??

Jan

Hejsa

Vi skal til Østrig her til sommer, men da det er første gang vi sådan skal
udenlands i bil, vil jeg lige høre hvordan i plejer at gøre med valuta når i
rejser på den måde.

Har i kontanter med til turen gennem Tyskland - det vil sige Euro og hvor
mange bør han have i kontanter ???
Hvad i Østrig - de har vist ikke Euro - bruger i Østrigs valuta i kontanter
eller mest kort eller hvordan ......

Alle gode råd inden sådan en kør-selv-ferie modtages med kyshånd

Jan

Preben Andersen

"Jan" <j...@soerensen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> mange bør han have i kontanter ???
> Hvad i Østrig - de har vist ikke Euro - bruger i Østrigs valuta i

Østrig har Euro.

mvh
Preben

Preben Andersen

> [...]
> mange bør han have i kontanter ???
> Hvad i Østrig - de har vist ikke Euro - bruger i Østrigs valuta i

Jeg fik vist svaret lidt kort, så her er lidt mere:

Eurocard kan stort set bruges overalt. Mastercard kan bruges nogle steder,
men langt fra alle. VISA kan stort set ikke bruges overhovedet, men du kan
dog hæve i pengeautomater, som du kan med de andre kort, jeg har nævnt.
Hvis du ikke har Eurocard, er kontanter en rigtig god ting, specielt ved
tankning på vejen derned. Som nævnt bruger Østrig også Euro.

mvh
Preben

J W Nielsen

> [...]
> kontanter eller mest kort eller hvordan ......
>
> Alle gode råd inden sådan en kør-selv-ferie modtages med kyshånd

Hej Jan...
Er lidt uenig med Preben vedr. brug af kort. Efter flere år med Mastercard
er vores erfaring at vi ALTID har kunnet tanke langs motorvejene i Tyskland
og Østrig (og mange andre steder).
Vi har altid nogle rede penge med også - når vi om ikke så længe kører mod
Spanien starter vi hjemmefra med 300-400 Eur samt Mastercard...
Det er selvfølgelig lidt afhængig af om man blot skal tanke eller også skal
spise/overnatte...
Vi kører gerne fra motorvejen og der kan man støde på små
hoteller/spisesteder som ikke bruger kort.
Man kan selvfølgelig altid finde en bank med en pengeautomat og veksle der,
men det er rart med lidt kontanter.

Husk at tjekke bilen for motorolie, kølevand mm - de tyske motorveje stiller
ofte lidt hårdere betingelser til bilens stand.
Du kan kigge lidt på de tyske motorveje her: http://www.tank.rast.de/

Jeg ved ikke hvordan I er indstillet til selve kørslen - der er en masse
steder hvor man stiller råd om hvordan kørsel og pauser fordeles... Føler du
dig træt eller uoplagt, så ind på nærmeste rasteplads...
Da ungerne var små kørte vi om natten, så kunne de sove undervejs. Det kan
være mere afslappende og behageligt at køre om natten fordi trafikken er
minimal.
Pt. kører vi meget tidligt om morgenen - det er lagt an på, at vi er forbi
Hamburg når morgentrafikken sætter ind... Ungerne er nu så store, at det
ikke er noget problem at underholde dem i dagtimerne...
Der køres meget stærkt i Tyskland. Den lille plet man kan se i bakspejlet
viser sig på brøkdele af et sekund at være en Audi, Mercedes eller BMW der
med 200 km/t farer forbi !
Hold afstand og giv plads - tyskerne har efter min mening en meget fin
trafikadfærd som vi danske godt kunne lære af !!!

Således et par ord som I måske kan bruge lidt af... og så rigtig god tur !

/Jørgen

phk

"J W Nielsen" <jwnsle...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hold afstand og giv plads - tyskerne har efter min mening en meget fin
> trafikadfærd som vi danske godt kunne lære af !!!

Du har da ikke kørt ret meget nede i Tyskland! Jeg har set - rigtig mange
gange - tyskere der jagter afsted med 150+ i 2. eller 3. vognbane med 4
biler inden for 100 meter. Jeg ser tyskere skynde sig helt op i røven af den
forankørende for at spærre for en der ellers gerne vil ud at overhale et
andet langsomkørende køretøj, hvilket jo ville forsinke dem den næste ½ km
til dette køretøj trak ind igen. Og jeg kunne blive ved.

Der er absolut ingen grund til at tage ved lære af tyskerne hvad angår
trafikkultur på motorvejen. Væk fra motorvejen er det en anden sag - der
bliver vigepligterne bøjet temmelig meget for at få bytrafikken til at flyde
..

--
Per, Esbjerg

J W Nielsen

phk wrote:
> [...]
> gerne vil ud at overhale et andet langsomkørende køretøj, hvilket jo
> ville forsinke dem den næste ½ km til dette køretøj trak ind igen. Og

Jo, jeg kører en del i Tyskland og den andre europæiske lande...
Og jo - jeg har også set den slags numre som du nævner - jeg oplever dem
bare 100 gange så ofte i Danmark... Du ved, der hvor man lægger sig i
yderste spor og bliver liggende fordi ham som kommer bagfra ihvertsfald ikke
skal udenom...
Eller den hvor man ikke vil give sig når der er flettepligt... Den giver
aldrig problemer i Tyskland, men i Danmark skal man jo helst forrest !!!

Følgende er sakset fra en anden gruppe:
-----
En journalist skulle lave reportage fra helvede. Djævelen viste ham rundt.
Et sted var der nogle store gryder, hvor mennesker blev kogt, der var en
gryde for amerikanere en gryde for franskmænd, en for danskere osv.
Der gik små dæmoner rundt med spyd for at sørge for at folk ikke hoppede op
af gryderne, men der var ingen vagt ved danskernes gryde.
Journalisten spurgte Djævelen om grunden til det.
Djævelen svarede:
Det behøves ikke, danskerne har deres egen jantelov, som betyder, at de selv
hiver folk tilbage i gryden, hvis nogen forsøger at komme op.
-----

Men Per, det kunne da være interessant hvis du så ville øse lidt af din
viden om valuta og kørsel i udlandet ???

mvh
Jørgen

Mark Beaumont

Preben Andersen wrote:
> Eurocard kan stort set bruges overalt. Mastercard kan bruges nogle
> steder, men langt fra alle.

Tror du ikke du har misfortået noget? Man skulle gerne kunne betale
med Mastercard og Eurocard de samme steder.

> [...]
>Hvis du ikke har Eurocard, er kontanter en
> rigtig god ting, specielt ved tankning på vejen derned.

Jeg vil give dig ret i at Visa ikke er særlig udbredt i Tyskland, men
lige præcis på tankstationerne langs motorvejen, syntes jeg aldrig
det har været et problem. Måske har jeg bare været heldig.

Hvis man syntes det er svært, at finde steder man kan betale med
Visa i Tyskland, så bliver absolut ikke nemmere i Østrig.

Vh Mark

Preben Andersen

"Mark Beaumont" <n...@email.invalid> wrote in message

> Tror du ikke du har misfortået noget? Man skulle gerne kunne betale
> med Mastercard og Eurocard de samme steder.

Det tror jeg ikke jeg har. Jeg ved ikke om kortene har noget med hinanden at
gøre, men jeg har Mastercard og har oplevet at blive afvist, mens Eurocard
kunne accepteres.

> Jeg vil give dig ret i at Visa ikke er særlig udbredt i Tyskland, men
> lige præcis på tankstationerne langs motorvejen, syntes jeg aldrig
> det har været et problem. Måske har jeg bare været heldig.

Jeg kan ikke erindre, at det var muligt at bruge VISA på tankstationer i
Tyskland, men måske har det ændret sig.

> Hvis man syntes det er svært, at finde steder man kan betale med
> Visa i Tyskland, så bliver absolut ikke nemmere i Østrig.

Det har du ret i.

mvh
Preben

Mark Beaumont

Preben Andersen wrote:
> Det tror jeg ikke jeg har. Jeg ved ikke om kortene har noget med
> hinanden at gøre, men jeg har Mastercard og har oplevet at blive
> afvist, mens Eurocard kunne accepteres.

Jeg har også Mastercard, og den gang jeg fik det, stod der
at man kunne betale med det, alle steder der accepterede
Mastercard eller Eurocard.

Du forsveksler ikke EC og Eurocard?

EC-logo: http://www.vrbankonline.de/bilder/logo_ec.jpg

Vh Mark

Preben Andersen

> Du forsveksler ikke EC og Eurocard?

Nej, jeg kender godt forskel på Eurocard og EuroCheck.

mvh
Preben

Kim A. C.

> [...]

>Hvis man syntes det er svært, at finde steder man kan betale med
>Visa i Tyskland, så bliver absolut ikke nemmere i Østrig.

Jeg var i tyskland, Østrig og Italien sidste år på motorcykel og boede på
campingpladser. Jeg havde mit nye visa/dankort med og jeg kunne bruge det på
alle tankstationer selv ude i de mindste flækker i de 3 lande, men
campingpladserne var der vist kun 1 enkelt der tog det, supermarkeder og
andre forretninger var der næsten ingen hvor vi kunne betale med det, så jeg
var glad for jeg havde nogle kontanter med, og jeg var skuffet over hvor få
steder jeg kunne bruge mit visakort, jeg kunne selvfølgelig hæve i bankerne
men der er vist et pænt gebyr på, som ikke er der hvis du bruger det i
forretningerne.

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

Thomas Frandzen

"Preben Andersen" <pranSL...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke erindre, at det var muligt at bruge VISA på tankstationer i
> Tyskland, men måske har det ændret sig.

Kan så indskyde, at jeg i de sidste 10 år eller så har været gennem Tyskland
en del gange, og jeg er da aldrig stødt på en tank eller raststätte på
motorvejene som ikke har taget imod VISA, så... Aner ikke hvordan det var
før, men idag skulle der ikke være noget problem.

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

madsdahl...@gmail.com

madsdahl...@gmail.com

Den lørdag den 5. juni 2004 kl. 19.44.06 UTC+2 skrev Jan:
de brruger euro

Henning

On Wed, 1 Jun 2016 01:55:12 -0700 (PDT), madsdahl...@gmail.com
wrote:
Spørgsmålet er fra 2004, så mon ikke spørger har fundet ud af det - og
er kommet hjem igen?