Resin

Henk

Hej

Er der nogen i gruppen der ved hvor man kan købe resin (kunstharpiks) til
modelstøbning?
Ikke fordi jeg vil starte nogen produktion men det kunne være sjovt at
eksperimentere lidt så jeg får næppe brug for mange kilo.

Mvh.
Henk

--
http://www.privatbanen.dk
- min hobby -

Michael Thygesen

HejHenk

En hurtig "resin" i google gav blandt andet dette resultat.

http://www.afi.dk/index.php?cPath=65_337_581_590

god fornøjelse

Michael

Erik Olsen DK

Michael Thygesen (slet EFM2R) wrote:

> En hurtig "resin" i google gav blandt andet dette resultat.
>
> http://www.afi.dk/index.php?cPath=65_337_581_590

Vær opmærksom på at "resin" er flere ting. Det der bruges til støbning
af modeldele, er i reglen polyuretanprodukter, og der findes mange
typer. Linket ovenfor viser et epoxyprodukt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Henk

Erik Olsen DK wrote:

> Vær opmærksom på at "resin" er flere ting. Det der bruges til støbning
> af modeldele, er i reglen polyuretanprodukter, og der findes mange
> typer. Linket ovenfor viser et epoxyprodukt.

Korrekt.
Og jeg har googlet en masse men har kun fundet produkter til bådbranchen
(overfladebehandlinger mv.) der intet har med støbning at gøre.
Derfor mit spørgsmål.

Max

Hej Henk

> Og jeg har googlet en masse men har kun fundet produkter til
> bådbranchen (overfladebehandlinger mv.) der intet har med støbning at

Nej, sørg for at få fat i noget der er beregnet til støbning. ellers får du
bare store problemer med varme.

På tysk hedder det giessharz og en søgning på ordet giver
en masse hits, så måske du skulle prøve den vej.

--
Mvh Max

Erik Olsen DK

Henk wrote:

> Og jeg har googlet en masse men har kun fundet produkter til
> bådbranchen (overfladebehandlinger mv.) der intet har med støbning at
> gøre. Derfor mit spørgsmål.

Jeg mener at jeg har nogle links et eller andet sted, måske i firmaet.
Jeg kigger efter i morgen.

Roy_Odense (@)

On 2008-02-05 10:37:18 +0100, "Henk" <henk_rem...@bassethound.dk> said:

> [...]
> Ikke fordi jeg vil starte nogen produktion men det kunne være sjovt at
> eksperimentere lidt så jeg får næppe brug for mange kilo.

Her er et Link til modelstøbe udstyr

Desværre er det "udenbys"

Roy Odense

Roy_Odense (@)

On 2008-02-05 10:37:18 +0100, "Henk" <henk_rem...@bassethound.dk> said:

> [...]
> Ikke fordi jeg vil starte nogen produktion men det kunne være sjovt at
> eksperimentere lidt så jeg får næppe brug for mange kilo.

LOL glemte linket:

http://www.alumilite.com/checkout/index.php?cPath=22&osCsid=8acd5f3287ad5cc4f1c83eafab5a220b

Roy

Odense

KnudBe

Måske vil denne være bedre...

Søg på google:
casting resins site:.uk
f.eks.
http://www.notcutt.co.uk/

eller

Søg på google:
casting resins site:.de
f.eks.:
https://eshop.t-online.de/epages/Store.sf/?ObjectID=954612&Locale=en_GB

Det er mange gange lidt lettere at håndtere sådan nogen indenfor EU.

Henk Rasmussen

KnudBe wrote:
> Det er mange gange lidt lettere at håndtere sådan nogen indenfor EU.

Hej

Ja, lige præcis. Jeg har studeret linket til Alumilite med stor interesse
(tak Roy), men var allerede begyndt at frygte hvad selv en lille
begynderpakke ville løbe op i med forsendelse, moms, told samt Postens nye
toldbehandlingsgebyrer.
Så jeg vil forsøge med at finde noget inden for EU, som Knud linker til.
Jeg har iøvrigt spurgt hos en af de danske producenter hvor de skaffer resin
fra. Det viser sig at det er import fra fjernøsten og i minimumsmængder der
koster over 3500.-. Lidt for meget for at lave et par eksperimenter!

Og så noget helt andet. Nu hvor Nürnbergmessen er i gang, er der så nogen
der kan be- eller afkræfter rygterne om at der er en 3. producent af en
dansk skinnebus på vej? Og at en af de allerede planlagte skulle være blevet
droppet af samme grund?

Mvh.
Henk

Tomas .

Nu hvor
>Nürnbergmessen er i gang, er der så nogen
> [...]

Hvis du ser det netop udkomne nummer af 'banen', bliver det heri
bekræftet, at Hobbytrade OGSÅ kommer med en skinnebus pga.
samarbejdet med Brimalm, da det svenske marked ikke kan bære en
udelukkende svensk variant.

--
Mvh.

Tomas

Torben Ziegler

On 9 Feb., 11:22, "Henk Rasmussen" <henk_rem...@bassethound.dk> wrote:

> Og så noget helt andet. Nu hvor Nürnbergmessen er i gang, er der så nogen
> der kan be- eller afkræfter rygterne om at der er en 3. producent af en
> dansk skinnebus på vej?

Hej.

Du kan læse mere om det 3. projekt på http://www.danskmodel.dk.

Med modelbanehilsen
Torben Z.
--
http://www.danskmodel.dk

Roy_Odense (@)

Men vi er ved gør det selv - hvorfor ikke lave sine modeller på en 3-D printer.
Det er noget nemmere end at rode med støbeforme osv.

link : http://www.fabathome.org/wiki/index.php?title=Main_Page

Roy Odense

Max

Hej Roy

> Men vi er ved gør det selv - hvorfor ikke lave sine modeller på en
> 3-D printer. Det er noget nemmere end at rode med støbeforme osv.

En fin løsning hvor man kommer langt for nogle tusinde kroner,
man kan få ting lavet i både papir. plast og metal.

http://www.3d-unika.dk/

Hvis nogen skal have noget lavet, ja så kender jeg et firma
i Belgien der er billig (relativ).

--
Mvh Max

Henk Rasmussen

Torben Ziegler wrote:

> Du kan læse mere om det 3. projekt på http://www.danskmodel.dk.
>
> Med modelbanehilsen
> Torben Z.

Tja, så udestår bare spørgsmålet om markedet kan bære 3 forskellige
modeller. Personligt tror jeg at den danske mj-branche (endnu engang) har
skudt sig selv i foden ved ikke at have fornøden kommunikation på de indre
linier. Det er muligt at vi forbrugere på kort sigt tjener på konkurrencen
men på den lange bane er der ingen der har fordel ved voldsomme
dumpingpriser for at realisere restproduktioner. Det ender med at vi som
forbrugere kommer til at stå med en enkelt (eller slet ingen) danske
producenter, når de har taget livet af hinanden.
- Og jeg tror simpelt hen ikke der er omsætning nok i et så decideret
nicheprodukt som skinnebussen, heller ikke selv om der er muligheder for
mange (billige) bemalingsvarianter.
Men vi får se.....

Erik Olsen DK

Henk Rasmussen wrote:

> [...]
> med at vi som forbrugere kommer til at stå med en enkelt (eller slet
> ingen) danske producenter, når de har taget livet af hinanden.

Jeg tror ikke det fungere sådan.

Det tager lang tid at udvikle et produkt som en H0-model af en
Scandia-skinnebus, og ingen har lyst til at melde ud med planer før man
er kommet langt nok til at starte markedsføringen. Når så den første
melder ud med sit produkt, er de øvrige nødt til at følge trop for ikke
at blive hægtet af, så vil alt arbejdet nemlig være spildt.

Henk Rasmussen

Erik Olsen DK wrote:
> [...]
> første melder ud med sit produkt, er de øvrige nødt til at følge trop
> for ikke at blive hægtet af, så vil alt arbejdet nemlig være spildt.

Nej, men på den måde giver du mig jo netop ret?
Jeg erindrer ca. 10 år tilbage hvor de daværende mj-producenter forsøgte at
sætte sig sammen og aftale nogle spilleregler, bl.a. ved at informere
hinanden om planlagte udgivelser _før_ der var investeret uopretteligt mange
penge i projekterne. Desværre (imo) faldt initiativet til jorden da ikke
alle ville være med (efter min hukommelse, ret mig hvis jeg husker forkert).
Udvalget af danske forbilleder er rigeligt stort til at 4 - 5 producenter
ville kunne udvikle nye modeller i mange år fremover uden at træde hinanden
over tæerne.
Men det ville selvfølgelig kræve ærlighed og tillid producenterne imellem og
det virker det ikke somom der er. Tværtimod forekommer det mig at der er en
god del gensidig brødnid og misundelse.

Nå øv, det er lørdag aften og nu kom jeg i mit negative hjørne :-(

Max

Hej Erik

> Det tager lang tid at udvikle et produkt som en H0-model af en
> Scandia-skinnebus, og ingen har lyst til at melde ud med planer før

Hvad er det der tager så lang tid, og hvad er lang tid ?

--
Mvh Max

Klaus D. Mikkelsen

Max skriver:

> Hvad er det der tager så lang tid, og hvad er lang tid ?

Research på originaler, udvikling af modeller og drivkraft, samt
prototyping.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Lindhard

> [...]
> og det virker det ikke somom der er. Tværtimod forekommer det mig at der
> er en god del gensidig brødnid og misundelse.

Og så vil sådanne aftaler antagelig være karteldannelser, som er ulovlige og
i strid med EU-retten.

mvh
Lars
ww.skala-n.dk

Henk Rasmussen

Lars Lindhard wrote:
> Og så vil sådanne aftaler antagelig være karteldannelser, som er
> ulovlige og i strid med EU-retten.
>
> mvh
> Lars
> ww.skala-n.dk

Næppe hvis de producerede hver deres modeller.
Tænker du ikke på ulovlige prisaftaler?

Max

Hej Klaus

> Research på originaler, udvikling af modeller og drivkraft, samt
> prototyping.

Hvad er tidshorizonten på de forskellige faser ?

--
Mvh Max

Klaus D. Mikkelsen

Max skriver:

> Hvad er tidshorizonten på de forskellige faser ?

Det afhænger af, hvor mange folk man har til de forskellige opgaver.

Nogle producenter er enmandsfirmaer, andre lidt større.
De fleste producenter har hjælp udefra mht reseach.

Peter Engelsted Jonasen

Henk Rasmussen skrev:

> Næppe hvis de producerede hver deres modeller.
> Tænker du ikke på ulovlige prisaftaler?

Enhver aftale om at dele markedet er konkurrencebegrænsende.

--
vh/Peter E. Jonasen
www.kvv73.dk - www.digitaltog.dk - www.digital-train.com

Erik Olsen DK

Fra ide til færdigt produkt alt fra to til ti år, vil jeg tro. Dem der
er for optimistiske, må slås med forsinkelser og utilfredse kunder i
sidste ende.

Erik Olsen DK

Henk Rasmussen wrote:
> Nej, men på den måde giver du mig jo netop ret?

Nej.

> [...]
> forbilleder er rigeligt stort til at 4 - 5 producenter ville kunne
> udvikle nye modeller i mange år fremover uden at træde hinanden over

Kommentaren fra Lars Lindhard er lige på kornet.

Når vi ikke bryder os om karteldannelse blandt olieselskaberne, hvorfor
så blandt mj-producenter?

Lars Lindhard

"Henk Rasmussen" <henk_...@bassethound.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe hvis de producerede hver deres modeller.
> Tænker du ikke på ulovlige prisaftaler?

Hvis aftalen indebærer en fastsat opdeling af markedet er den
konkurrencebegrænsende, uanset om den omfatter priser, og er dermed ulovlig.

Og det er uanset om det er fjernvarmerør eller modelbane.

mvh
Lars
www.skala-n.dk

Spraka og Tyra

"Henk Rasmussen" <henk_...@bassethound.dk> skrev i en meddelelse
news:47ad7edd$0$2087> Og så noget helt andet. Nu hvor Nürnbergmessen er i
gang, er der så nogen
> der kan be- eller afkræfter rygterne om at der er en 3. producent af en
> dansk skinnebus på vej? Og at en af de allerede planlagte skulle være
> blevet droppet af samme grund?

Det var måske lige her du skulle have startet en ny tråd!?
Nu gælder det bare om at kunne huske, at der under "Resin" drøftes det
rimelige i at tre producenter samtidig starter produktionen af danske
skinnebusser serie 1 og 2 .................

Svend

Erik Olsen DK

Spraka og Tyra wrote:

> [...]
> rimelige i at tre producenter samtidig starter produktionen af danske
> skinnebusser serie 1 og 2 .................

I princippet enig, men det er meget almindeligt at en tråd udvikler og
forgrener sig undervejs uden at emnelinjen helt afspejler ændringerne.

Så velkommen til usenet.

Max

Hej Erik

> Fra ide til færdigt produkt alt fra to til ti år, vil jeg tro. Dem der
> er for optimistiske, må slås med forsinkelser og utilfredse kunder i

Hvad er det der tager så lang tid i processen ?

--
Mvh Max

Erik Olsen DK

Max wrote:

> Hvad er det der tager så lang tid i processen ?

Alting.

Konstruktions- og tegnearbejdet tager altid længere tid end man regner
med, blandt andet fordi konstruktøren ikke har fået beskrevet opgaven
godt nok, eller arbejdet udføres af flere konstruktører der arbejder på
hver sin del af konstruktionen, og som ikke koordinerer arbejdet
tilstrækkeligt godt. Selv om man prøver at finde alle fejl og mangler
inden arbejdet sættes i gang, lykkes det aldrig. Derfor er det
fornuftigt at lave en håndbygget model så man kan checke kritiske
områder i designet. Man finder i reglen nogle på den måde, og måske skal
nogle detaljer løses på en anden måde. Altså back to the drawing board.

Ting går aldrig lige som man har regnet med når det gælder indkøb og
fremstilling heller. Kinesere læser f. eks. tegninger på en anden måde
end vi danskere, så formarbejdet går måske galt på et tidspunkt. Det ser
man først når man modtager de første udfaldsprøver, for rejser derover
er dyre. Hvordan skal man nu få rettet denne og hin detalje uden at det
koster en bondegård og medfører måneders forsinkelser?

Også bemaling og anbringelse af påskrifter kan volde problemer. Når
tegningerne kun viser påskrifterne på vognens ene side, hvad gør
fabrikken da? Det forkerte, selvfølgelig, f. eks. ved at spejlvende
placeringen på den modsatte side. Vi ved jo godt hvordan det skal være,
men man forestiller sig ikke hvor mange tegninger og forklaringer der
skal til for at fabrikken forstår det. Og selvom kineserne er blevet
meget dygtigere, kan der stadig gå værdifuld information tabt når der
skal oversættes fra engelsk (som er skrevet af en dansker og måske
derfor ikke er helt præcist) til det lokale sprog.

Forsendelsen kan også gå forfærdeligt galt. En container med varer kan
blive tilbageholdt af toldmyndighederne fordi der er en eller anden
obskur detalje i papirerne som ikke er i orden. Fabrikken har jo afsendt
varerne og vil ikke have mere med sagen at gøre, toldmyndighederne er
ubøjelige, og måske er man nødt til at rejse derover for at få redet
trådene ud. Og gud nåde den som glemmer at små erkendtligheder kan være
nødvendige for at få tingene til at glide.

Når så varerne kommer frem, mangler halvdelen, og det viser sig at nogle
små detaljer på modellerne er knækket fordi de er pakket forkert, og det
danske firmas navn på æskerne er stavet forkert så man er nødt til at få
trykt etiketter til overklæbning.

Man kan godt have glæde af en lokal repræsentant i sådanne tilfælde. Men
hvordan sikrer man sig at han er til at stole på og ikke bager rævekager
sammen med fabrikanten og toldmyndighederne, for det er jo den hvide
kunde som betaler?

Jørgen Røn

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der tager så lang tid i processen ?

Murphy's lov (http://da.wikipedia.org/wiki/Murphy's_lov) gælder også for
fremstilling og produktion af modeltog ;-))

--
Venlig hilsen
Jørgen Røn

Max

Hej Erik

Tak for gennemgangen, det ligner meget den verden hvor
jeg til dagligt arbejder, det er også med støbeforme i kina
og alt det der.

--
Mvh Max

Klaus D. Mikkelsen

Max skriver:

> Hvis nogen skal have noget lavet, ja så kender jeg et firma
> i Belgien der er billig (relativ).

Du kender også en der arbejder i et firma der har sådan en 3D printer
stående.

Et mindre firma i Gedved, hvor jeg har en kammerat der også er ansat.

pmn

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Max skriver:

> Du kender også en der arbejder i et firma der har sådan en 3D printer
> stående.
>
> Et mindre firma i Gedved, hvor jeg har en kammerat der også er ansat.

3D print, der er til at betale er ikke gode nok til modeltog i 1:87! Har
prøvet!

Vh Per

Klaus D. Mikkelsen

pmn skriver:

> 3D print, der er til at betale er ikke gode nok til modeltog i 1:87! Har
> prøvet!

For nyligt ?

Max

Hej Klaus

> Du kender også en der arbejder i et firma der har sådan en 3D printer
> stående.
>
> Et mindre firma i Gedved, hvor jeg har en kammerat der også er ansat.

Mener du R82 ?

--
Mvh Max

Max

Hej Henk

> Er der nogen i gruppen der ved hvor man kan købe resin (kunstharpiks)
> til modelstøbning?

Var lige her idag http://www.terapi-hobby.dk/ og der stod
det til salg i flere forskellige størrelser.

--
Mvh Max

Henk Rasmussen

Max wrote:
> Hej Henk

> Var lige her idag http://www.terapi-hobby.dk/ og der stod
> det til salg i flere forskellige størrelser.

Hej Max

Tusind tak for oplysningen. Kan du huske hvad varebetegnelsen var for jeg
kan ikke finde det i deres online-katalog?
Det ville gøre det nemmere når jeg ringer derover (jeg bor på Sjælland og
kommer ikke ofte der forbi)

pmn

> pmn skriver:

> For nyligt ?

Ja

VH Per

Klaus D. Mikkelsen

pmn skriver:

> Ja

Okay, jeg har kun set prøver af støre emner, de får også såden en lidt
"ru" overflade.

Max

Hej Henk

> Tusind tak for oplysningen. Kan du huske hvad varebetegnelsen var for
> jeg kan ikke finde det i deres online-katalog?

Varenumrene er 7872 og 7871, de kalder det krystalstøbeplast.
Det er på katalogside 51.

--
Mvh Max

Henk Rasmussen