Male fliser på badeværelse?

Hans Paulin (6310)

Er der nogen hér der har erfaringer med at male fliser på et badeværelse?

Vi har overvejet at male vores sorte flise-vægge hvide eller grå - men jeg
ville lige høre hvor godt det bliver (med hensyn til holdbarhed og
vedligeholdelse).
Hans

jones_net

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> wrote in message

> [...]
>
> Vi har overvejet at male vores sorte flise-vægge hvide eller grå - men jeg
> ville lige høre hvor godt det bliver (med hensyn til holdbarhed og

Jeg har malet fliserne hjemme - det var som en midlertidig løsning, da
badeværelset skal sløjfes indenfor de næste 2 år.
Resultatet er heller ikke andet end midlertidigt!
Det skaller lidt hvor der er stort slid pga. rengøring, og det er meget
svært at få samme struktur i malingen, så man kan altid se, at det er malede
fliser.
Hvis der først er kommet hul i malingen, så er det endnu sværere at få
lappet hullet pænt.

Det var ikke noget jeg ville bruge´som en permanent løsning!

/J

Jørn Ibsen

Hans Paulin \\(6310\\) <m...@privacy.net> skrev:

>Er der nogen hér der har erfaringer
>med at male fliser på et badeværelse?

Yep, det har jeg. Gode erfaringer, endda.

Mit 70'er-badeværelse med orangebrune fliser (med gyselige
blomstermotiver ind i mellem) blev renset grundigt af med
malergrundrens, efterfulgt af en affedtning med eddikesyre.
Derefter skyllet og tørret grundigt. Gør det evt. flere gange,
så du er sikker på en ren flade.

Så påførte jeg et lag hæftegrunder, som i øvrigt gør det
unødvendigt at matslibe eventuelle blanke fliser. Til sidst 2
lag maling (terpentinbaseret), som skal tørre min. 24 timer
mellem hvert lag. Til gulvet brugte jeg en grå betongulvmaling
direkte på fliserne, dvs. uden grunder. Når malingen er hærdet -
og dvs. efter ca. en uge - skal der meget til at ødelægge
resultatet.

Jeg udskiftede samtidig toilet og håndvask samt brusestang og -
forhæng, og fik på den måde et helt nyt badeværelse for under
7.000 kr. (ca. 10 m2). Resultatet er rigtig pænt, og
malinglugten forsvinder efter en måneds tid. Det er nu 4 år
siden, jeg malede det, og der er ingen tegn på slid overhovedet.

Vh. JIB

Hans Paulin (6310)

Jørn Ibsen (slet J14QZ) skrev:

> Det er nu 4 år
> siden, jeg malede det, og der er ingen tegn på slid overhovedet.

Tak for en god forklaring! :-)

Hans Paulin (6310)

jones_net skrev:

> Det var ikke noget jeg ville bruge´som en permanent løsning!

Okay! :-)

Hanne

> [...]
> direkte på fliserne, dvs. uden grunder. Når malingen er hærdet -
> og dvs. efter ca. en uge - skal der meget til at ødelægge

D.v.s at du også malede gulvfliserne i brusekabinen? Lyder fantastisk hvis
det holder på 4. år. Har selv rødbrune halvfjerdser fliser og drømmer om et
lysere gulv!

mvh
Hanne

[8830]Plis

"Hanne" <h...@duer.ikke> skrev i en meddelelse

Den er god nok Hanne....har to hold bekendte der har fulgt samme arbejdsgang
som Jørn
Det er yderst vigtigt for et godt resultat, at man følger foreskrifterne med
at vakse af, lade tørre osv...samt at male på den rigtige måde(ventetiden
mellem malingslag osv)....på den måde har du et holdbart resultat i mange
år.

Har selv haft og været inspektør i et rengøringsselskab.....gulvet i vores
lagerlokale var malet med en grå betonmaling(malet efter givne foreskrifter)
og var så godt som konstant vådt i de 4 år jeg havde firmaet, samt arbejdede
i det.....der var i den periode intet tegn på slid
overhovedet.....jo....lidt ridser der var frembragt af at køre med maskiner
hen over gulvet osv.....og det blanke i overfladen forsvandt pga megen
"trafik".....ellers ingen tegn.

Så den er god nok....gå du bare igang:-)

Peder

Erik Ginnerskov

Hans Paulin (6310) wrote:
> Er der nogen hér der har erfaringer med at male fliser på et
> badeværelse?

Jeg malede mine (hæsligt irgrønne) fliser sidste år med Plastikote.
Resultatet er faktisk både pænt og holdbart og giver mig god tid til at
spare sammen til at skifte fliserne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Hans Paulin (6310)

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg malede mine (hæsligt irgrønne) fliser sidste år med Plastikote.
> Resultatet er faktisk både pænt og holdbart og giver mig god tid til
> at spare sammen til at skifte fliserne.

Okay! ;-)

John V.

"Jørn Ibsen (slet J14QZ)" <j.i...@J14QZiteration.dk> skrev i en meddelelse

Din måde at behandle på er rigtig, men mon ikke du burde skrive hvilket
produkt du har anvendt?

Ikke alt der bliver kaldt "hæftegrund" kan bruges, nogle af dem er ikke
engang hæftegrund, det hedder en mellemmaling nemlig på Svensk!

Min erfaring er at man skal anvende terpentin fortyndbare matrialer (Sigma
har et sådant produkt).

Vandfortyndbare har det problem at de bliver bløde når de udsættes for varmt
vand og derfor lettere kan skalle af.

Oliemalinger har derimod et andet problem, de kan ikke tåle varig påvirkning
af SÆBE. Lader man f.eks. en klat brun sæbe ligge på en sådan overflade, vil
den selv blive til sæbe.

Det er måske at male fanden på væggen, men bare til oplysning.

Jeg har selv gode erfaringer med oliemalinger til formålet.

John

Jørn Ibsen

John V. <nyhedsgru...@loveletters.dk> skrev:

>Din måde at behandle på er rigtig, men
>mon ikke du burde skrive hvilket
>produkt du har anvendt?

Jo, jeg havde bare ikke lige bøtterne i nærheden.

Der er brugt Dyrup Hæftegrunder (vandbaseret), og fliserne er
malet med Dyrup Træ & metal Alkyd 50. Det var malerforretningens
anbefalinger.

JIB

Hans Paulin (6310)

Jørn Ibsen (slet R1CAI) skrev:

> Der er brugt Dyrup Hæftegrunder (vandbaseret), og fliserne er
> malet med Dyrup Træ & metal Alkyd 50. Det var malerforretningens
> anbefalinger.

Tak til begge! :-)