Græsplænen: kalk + gødning + plænerens (hvornår?)

Helmuth Mail

For et lille års tid siden anlagde (såede) vi en nye græsplæne
(nybyggeri). Resultatet er ikke imponerende, bl.a. ukrudt.

Vi vil gerne give plænen _plænerens_, men den skal samtidig også have
kalk og gødning.

I hvilken rækkefølge skal plænen have disse "midler" - og hvor kort
tid kan der gå imellem? Antag at jeg gør det umiddelbart inden et
regnvejr, eller at jeg efterfølgende vander plænen.

Jeg kan vel ikke give dem alle 3 ting på én gang?? :)

jos

Helmuth Mail wrote:
> [...]
> (nybyggeri). Resultatet er ikke imponerende, bl.a. ukrudt.
>
> Vi vil gerne give plænen _plænerens_, men den skal samtidig også have
Der skal være gode grunde til at bruge plænerens (eks. mange mælkebøtter)
Hvis plænen får passende gødning, og bliver slået tit, dør det meste andet

> I hvilken rækkefølge skal plænen have disse "midler" - og hvor kort
> tid kan der gå imellem? Antag at jeg gør det umiddelbart inden et
> regnvejr, eller at jeg efterfølgende vander plænen.

Det bestemmer du. Bruger du organisk, kan det godt være i en tør periode.
Hvor tit afhænger af hvilken gødning, der må du læse på pakken. Personligt
mener jeg mindst 3 mdr. imellem

> Jeg kan vel ikke give dem alle 3 ting på én gang?? :)

sagtens.
NPK gødning, til græs typisk 12 3 15 og er jorden meget mager, så lidt
kalksalpeter imellem hovedgødningerne.
er bunden hård, er det godt at lufte den med en greb. - iøvrigt et tungt
arbejde.

finn

Tom Andersen

"Helmuth Mail" <helmu...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Vil du give kalk fordi du har målt pH eller fordi "det siger man"?
For højt pH (reaktionstal) giver mos en fordel, så giv kun kalk, hvis jorden
trænger, d.v.s. pH er mindre end 6

Tom

Helmuth Mail

On 14 Mar., 09:43, "Tom Andersen" <in...@mail.dk> wrote:
> Vil du give kalk fordi du har målt pH eller fordi "det siger man"?
> For højt pH (reaktionstal) giver mos en fordel, så giv kun kalk, hvis jorden
> trænger, d.v.s. pH er mindre end 6

Indrømmet, jeg har ingen undersøgelse af jordens PH værdi.
Kan man gøre det selv, og med hvilket produkt?

Men er én måling retvisende for et hele plænen = 500 m2?

Tom Andersen

--

Du kan fint bruge pH-stiks. Tag nogle repræsentative jordprøver fordelt på
plænen og rør dem op i vand, så du får 2-3 cm vandfase over jordprøven.

Tom