Rock- eller glasuld - hvad er mindst fugtsugende?

148 visualizzazioni
Passa al primo messaggio da leggere

Per*

da leggere,
6 ott 2010, 01:20:1206/10/10
Jeg skal lave en lyddæmpende kasse til en bad-udsugningsventilator. Hvilket
dæmpningsmateriale vil være mindst fugtsugende: Rockwool eller glasuld?

/// Per

CC

da leggere,
6 ott 2010, 04:07:2406/10/10
Glasuld

Leif

da leggere,
6 ott 2010, 11:18:3206/10/10

"Per*" <iu...@kfuhg.uk> skrev i meddelelsen news:eda8e$4cac0710$55dacb6c$91...@news.galnet.dk...

> Jeg skal lave en lyddæmpende kasse til en bad-udsugningsventilator. Hvilket dæmpningsmateriale vil
> være mindst fugtsugende: Rockwool eller glasuld?
>
> /// Per

Glas suger ikke fugt - det kan sten.

Husk at der er mindre dæmpning i bøjning end et lige rør.

/Leif

Max

da leggere,
6 ott 2010, 11:30:3406/10/10
Hej Per

> Hvilket dæmpningsmateriale vil være mindst fugtsugende: Rockwool
> eller glasuld?

Ifølge producenterne kan hverken glas- eller stenuld suge fugt.

Max

cykelsmeden

da leggere,
6 ott 2010, 11:34:4806/10/10
Den 06-10-2010 17:30, Max skrev:
> Ifølge producenterne kan hverken glas- eller stenuld suge fugt.
pudsigt hvordan begge dele kan klaske totalt sammen af fugt :-)
- imho glasuld mest

//finn

Leif

da leggere,
6 ott 2010, 11:35:1206/10/10

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
Alligevel har de fleste af os set en våd sten.....
/Leif

Leif

da leggere,
6 ott 2010, 11:45:1306/10/10

"cykelsmeden" <ne...@not2old.dk> skrev i meddelelsen

Det er luften i de små hulrum der erstattes af fugten.
Uden hulrum ingen isoleringsevne.
/Leif

JE

da leggere,
6 ott 2010, 18:17:4906/10/10

Utroligt de kloge hoveder der findes her ;-)

JE

da leggere,
6 ott 2010, 18:20:0206/10/10

Har du overvejet om du behøver den konstruktion du har udtænkt ?

Jeg forstår ikke helt hvordan der kan komme fugt i en kasse hvori
der er monteret en ventilator ? Hvad med evt. at beskytte isoleringen
for fugten måske.

John V.

da leggere,
8 ott 2010, 09:18:3108/10/10
Ja og en våd flaske...

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Per*

da leggere,
30 ott 2010, 03:08:4030/10/10

"JE" <n...@valid.tz> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg forstår ikke helt hvordan der kan komme fugt i en kasse hvori
> der er monteret en ventilator ? Hvad med evt. at beskytte isoleringen

Tak til alle for interessen
Ja, overvejelser har jeg haft masser af: I mit nyrenoverede badeværelse blev
monteret en vægmonteret fugt- og tidsstyret udsugning, der var lovet at være
lydsvag. Det stod der også på æsken den var, men vi syns ikke det er nok.
Jeg vil flytte den op på loftet - monteret inde i en kasse så studsen vender
udad og (via en isoleret slange) puster ud gennem taggennemføringen. I
midten af kassen skal være en isoleret "væg" der dækker passende for
gennemstrømning - og i den anden ende af kassen tilsluttes badeværelset.
Kassen isoleres indvendigt som støjdæmpning og udvendigt som
kondensforebyggelse.
Ventilatoren vil altid starte via en bevægelsesføler og dermed have det flow
der fortæller den indbyggede fugtighedsføler om den skal køre - men da
isoleringsmaterialet vil suge fugt og påvirke fugtføleren efter ventilatoren
er stoppet (og dermed genstarte den) vil jeg lodde føleren ud og placere den
før indsugningen til kassen.
Der vil altid være et naturligt flow der gør at luftstrømmen kører den
rigtige vej og tørrer kassen ud over tid - men bare for at gøre det bedst
muligt er jeg interesseret i det mindst fugtsugende dæmpningsmateriale for
at undgå mug og svamp i kassen.

Så meget om mine overvejelser - der naturligvis gerne må kommenteres.

mvh Per Hansen

cykelsmeden

da leggere,
30 ott 2010, 05:57:1630/10/10
Den 30-10-2010 09:08, Per* skrev:
> . Kassen isoleres indvendigt som støjdæmpning

Jeg har sådan kasse - købt - hvor der IKKE er indvendig isolering.

Jeg kan stort set ikke høre blæser/motor, selv når det er skruet helt
op. - og den flytter meget luft!
Hele kassen står på en hård rockwoolbat, og er altså ikke fastgjort i
bygningsdele.

//finn

Per*

da leggere,
31 ott 2010, 22:57:5931/10/10

> Jeg har sådan kasse - købt - hvor der IKKE er indvendig isolering.

Så er mit spørgsmål selvfølgelig, om du ved hvor den er købt? Hvad er den
lavet af? Hvor stor er den ca?

mvh Per

Andersen [3650]

da leggere,
1 nov 2010, 02:56:0501/11/10
Den 08-10-2010 15:18, John V. skrev:

> Ja og en v�d flaske...

Flasker er de bedste til at holde p� fugten (l�s �l).

Ebbe

da leggere,
1 nov 2010, 12:53:0101/11/10
On Mon, 01 Nov 2010 07:56:05 +0100, "Andersen [3650]"
<FJE...@FJERNindbakke.FJERNdk> wrote:

>Flasker er de bedste til at holde p� fugten (l�s �l).

Jeg synes nu, at det ikke varer l�nge, f�r det st�ver ud af dem
mvh Ebbe

Andersen [3650]

da leggere,
1 nov 2010, 12:59:4401/11/10
Den 01-11-2010 17:53, Ebbe skrev:
> Jeg synes nu, at det ikke varer længe, før det støver ud af dem

Det kan godt være, men fugten holder alligevel bedre end på en sten.

cykelsmeden

da leggere,
3 nov 2010, 09:22:0803/11/10
Den 01-11-2010 03:57, Per* skrev:

> "cykelsmeden" <ne...@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> S� er mit sp�rgsm�l selvf�lgelig, om du ved hvor den er k�bt? Hvad er

> den lavet af? Hvor stor er den ca?
>
> mvh Per
Den blev k�bt hos et et lokalt hvidevarefirma (brdr. Kj�rsg�rd,
Skalborg) sammen med en emh�tte uden motor. Jeg kravler ikke op og
m�ler, men det var omkring 50*50*60 og med 12-15cm tude i hver ende.

//finn

Per*

da leggere,
4 nov 2010, 18:39:3104/11/10

"cykelsmeden" skrev:Den blev købt hos et et lokalt hvidevarefirma (brdr.
Kjærsgård,
Skalborg) ...

Tak, jeg prøver at undersøge det.

0 nuovi messaggi