forskel på agurk og asie.....

uh

Min mand har sået 2 forskellige slags frø, det er ikke til at se forskel på
planterne synes jeg, ikke umiddelbart i hver tilfælde. På planterne er der
sat en del frugter af, en af dem er stor og ligner en asie synes jeg, mens
de små af dem ligner drueagurker, med småpigge. Kan asierne have disse pigge
som små, og så vokse fra dem, for asier er da altid glatte ikke?

Den ene slags planter kan jeg læse - af posens rester - hedder Langelands
kæmpe og den vurderer jeg så må være en asie, men den anden synes jeg ligner
den.....

Jeg vi jo gerne vide om de skal høstes små - drueagurker - eller de skal
have asiestørrelse inden plukning. Kan nogen hjælpe med identifikation?

Mvh uh

Tove Krieger

"uh" <u...@forum.dk> skrev i en meddelelse

Som du kan se på medfølgende link er "Langelands kæmpe" en meget
stor asieagurk, men ellers kan du søge på Google på både asier og
agurker. Der plejer at være nogle meget fine beskrivelser.:

http://lundhede.datascan.net/acatalog/Lh_Drivhussorter.html

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats

uh

"Tove Krieger" skrev

> [...]
> asieagurk, men ellers kan du søge på Google på både asier og agurker. Der
> plejer at være nogle meget fine beskrivelser.:

Hej Tove Krieger. Tak for dit indlæg og link. Jeg har selv søgt og også
fundet noget lignende, men der står ikke om forskellighed i udseende når de
er små, samt på planterne. Det er det jeg gerne vil komme videre udfra, så
jeg er rústet til den kæmpehøst det nok blir....:-))
mvh uh

Tove Krieger

"uh" <u...@forum.dk> skrev i en meddelelse

Det har du da helt ret i, det kan godt være svært at se forskel når
planterne er små. Det er mange år siden jeg har syltet agurker og
asier selv, men ih altså hvor smager de bare godt. Jeg har dog
prøvet de syltede agurker man kan få i Aldi. De er faktisk utroligt
gode og billige. Jeg handler ellers ikke i Aldi, men faldt over dem
en dag jeg var inde og købe sejfilet til min kat, dem er de nemlig
også billige med. :-)

Ole Christiansen

"uh" <u...@forum.dk> skrev i en meddelelse
Begge kan have pigge som små. Drueagurker er lidt tidligere end asieagurk.
Begyndte for en uge siden at høste. Langelands kæmpe en en asieagurk.

Mvh Ole

uh

"Ole Christiansen" <a...@mail.invalidtele.dk> skrev

> Begge kan have pigge som små. Drueagurker er lidt tidligere end asieagurk.
> Begyndte for en uge siden at høste. Langelands kæmpe en en asieagurk.
>
> Mvh Ole

Tak Ole, så kom jeg da lidt længere. Mon ikke det ender med at blive asier
altsammen så. I så fald er jeg heldig synes jeg, jeg har stadig både asier
og drueagurker fra sidste år - på glas altså. Min mand elsker surt, men der
er jo grænser for hvad han kan nå at fortære, der er jo også rødbeder.

Sidste år var der jo drueagurker i massevis, naboerne sylter selv, og jeg
fik dem da også anvendt, men de bliver hurtigt for tykke og man kan jo ikke
stå og sylte hver tredie dag, så jeg fandt på at skære de tykke i mindre
stykker, først fjerne kernerne, og det viste sig at de er rigtig gode på den
måde.

I øjeblikket er det så squashene det gælder, hvor er det en god sæson, og
jeg var heldig at få squash-kogebogen til en ti'er da biblioteket solgte
bøger ud, så jeg har mange gode opskrifter at veksle imellem. Fandt selv på
en nem og god en af slagsen, interesseret? skær squash'en i grove tern, damp
dem møre, evt. i mikroovnen. Blend med lidt salt og hvidløg, kan evt.
varieres ved brug af forskellige krydderier, mums.

Vil stadig gerne høre hvis en eller anden kan fortælle om forskellen mellem
planterne. Har asierne mon større blade/blomster end drueagurken?

Mvh uh

Preben Riis Sørensen

"uh" <u...@forum.dk> skrev

.

> I øjeblikket er det så squashene det gælder, hvor er det en god sæson,

Lige netop, det er det iøvrigt næsten altid, hvis man gødsker et par gange.
De andre er for meget hurra til at jeg gider at forsøge mere med dem. Bland
en lage af sukker, salt, eddike i forholdet 5:1:5 og brug det så det akkurat
dækker en bundfyldt beholder (læg tallerken ell. lign. over). Skiver ca 1
cm. Lagen skal være kold (råsyltning) og langtidsopbevaring er i køleskab.
Jeg krydrer (for tiden) med Oregano og/eller Rosmarin. Det er nemt og kan
gøres løbende, alt efter høsten.

Store forvoksede skvaash er gode til suppe, det kan man lade de sidste
blive, når man har været alle de kulinariske eksperimenter igennem. Og de
kan jo bare fryses ned.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Ole Christiansen

"uh" <u...@forum.dk> skrev i en meddelelse
Mine drueagurker og asieagurker er sået samtidigt. Asieagurkerne(planten) er
nu større end
drueagurkerne. De breder sig meget mere end drueagurkerne.
Sidste år fik jeg intet p.g.a. snegle og dårligt vejr.

Mvh Ole

uh

"Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> skrev bl.a.

>Bland en lage af sukker, salt, eddike i forholdet 5:1:5

Den opskrift må jeg prøve, men hvad mener du med:

> brug det så det akkurat dækker en bundfyldt beholder (læg tallerken ell.
> lign. over).

...må kun _bunden_ være fyldt med squashskiver?

> Lagen skal være kold (råsyltning) og langtidsopbevaring er i køleskab.

Hvor længe kan den holde sig? mit køleskab er ikke stort nok til store
krukker - foruden alt det andet :-( Kan man ikke bruge Atamon til at
forlænge holdbarheden?

> Jeg krydrer (for tiden) med Oregano og/eller Rosmarin. Det er nemt og kan
> gøres løbende, alt efter høsten.

Bliver du ved med at komme forskellige krydderurter i, eller er det i
forskellige krukker?

> Store forvoksede skvaash er gode til suppe, det kan man lade de sidste
> blive, når man har været alle de kulinariske eksperimenter igennem. Og de
> kan jo bare fryses ned.

Ja, god idé. Tak for tips!

mvh uh

uh

"Ole Christiansen" <a...@mail.invalidtele.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]
> drueagurkerne. De breder sig meget mere end drueagurkerne.
> Sidste år fik jeg intet p.g.a. snegle og dårligt vejr.

Endnu en bekræftelse på at det nok er asier - og kun asier vi har.
Tak for indlægget.
Mvh uh

Preben Riis Sørensen

> [...]

> drueagurkerne. De breder sig meget mere end drueagurkerne.
> Sidste år fik jeg intet p.g.a. snegle og dårligt vejr.

Og andre år får du intet, fordi der går meldug i dem, lige som de skal til
at give noget.

Preben Riis Sørensen

"uh" <u...@forum.dk> skrev

> Den opskrift må jeg prøve, men hvad mener du med:

> ...må kun _bunden_ være fyldt med squashskiver?

Nej, jeg mener at væsken passer til at glasset skal være helt fyldt. Ellers
bliver de tilsvarende stærke, eller for stærke. Opskrift med 500 gram eddike
er tilpasset ca. 1kg skvaasj.

> Hvor længe kan den holde sig? mit køleskab er ikke stort nok til store
> krukker - foruden alt det andet :-( Kan man ikke bruge Atamon til at
> forlænge holdbarheden?

Du bliver så pisket til at bruge atamon, så tror jeg du kommer op på at de
kan stå i stuetemperatur hen på vinteren. Ved ikke lige hvor grænsen går
ubehandlet i køleskab, for de bliver spist inden.... Man må forresten
hellere sætte dem i køleskab med det samme, og huske at checke vandstand og
bevæge glasset så der ikke står luft.

> Bliver du ved med at komme forskellige krydderurter i, eller er det i
> forskellige krukker?

Det er krydret for hver blanding/glas/spand. Dild er udmærket, eller
asieblanding hvad man nu synes. De kan også syltes uden krydderi, ligesom
man kan have personlig tilsætning af mere sukker eller salt.

> Ja, god idé. Tak for tips!

Vbk.