sten i indkørsel for dummies

Berith Thomsen

jeg har fået flere forskellige beskeder af min egen omgangskreds nu håber
jeg der er nogen her der kan hjælpe mig at sortere skidt fra kanel:-)
skal der stabilgrus under stenene, eller ukrudtsdug eller begge? hvor mange
ton eller m3 sten skal man bruge pr. m2.
indkørslen er 250 m2 og fuld af ukrudt skal det fjernes eller kan vi smide
sten ovenpå?og skal der afskærmes så stenene ikke flytter sig gennem en tynd
hæk og ind til naboen?
Det er en indkørsel med stor belastning 3-5 biler ind og ud hver dag.
og er der ellers noget jeg har glemt at tænke på?
venlig hilsen Berith Thomsen

News

"Berith Thomsen" <natlampe...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Når det er en indkørsel med tung trafik af biler, SKAL der stabilgrus på.
Afhængig af hvor stabilt din indkørsel ellers er, så mener jeg der anbefales
omkring 30-40 cm.
Stampes godt med pladevibrator.
Ovenpå skal der så udlægges grus som igen stampes med pladevibrator.
Og så et tyndt lag afrettergrus (2-3 cm) inden der afrettes og lægges sten,
og pladevibrator (hvis der er små sten som Herregårdssten el.)
Der skal noget kantsten på af en slags. Mine forældres nye indkørsel, lagt
af proffer, skrider ud, der hvor de drejer for at komme ud af carport. Ser
træls ud...

Ukrudtsdug er vist ikke nogen god løsning når vi snakker indkørsel. Stenene
ligger ikke ret godt fast på en dug i forhold til direkte på
afretningsgruset.
Brug i stedet fugesand til slut.

250 m2 ?
Det ville jeg ikke gøre selv...

Kåre

Carsten Keller

"News" <kaareSletin...@raffish.dk> wrote in message

> Og så et tyndt lag afrettergrus (2-3 cm) inden der afrettes og lægges

> sten, og pladevibrator (hvis der er små sten som Herregårdssten el.)

Jeg tror der med sten menes grus af en slags. Ellers burde spørgeren ikke
være i tvivl om hvor mange der skal bruges pr. m2 :-)

Keller

Berith Thomsen

Det jeg taler om er små runde sten, hedder det noget andet end bare sten?
Jeg mener ikke fliser.
Venlig hilsen Berith

"Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

Søren M

"Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

Vi har brugt knust beton som stabil derefter grus og tilsidst fint sand/grus
og sand mellem flisserne til sidst naturligvis med plade vibrator ser da
ud til at holde

/søren

Max

Hej Berith

> Det jeg taler om er små runde sten, hedder det noget andet end bare
> sten? Jeg mener ikke fliser.

Vil du virkelig have sådan noget i indkørslen ?

Det larmer, støver og skal flyttes på plads hele tiden.

Mvh Max

Kåre

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Har heller aldrig helt fundet ud af hvad de hedder. Men et gæt er ral ???
Jeg har selv ral i min indkørsel/gårdsplads. Altså sten på 1-2 cm i
diameter.
Dem må du gerne hente gratis ;-)
Jeg vil have fjernet dem i gårdspladsen til fordel for græs/terrasse.
I indkørslen forbliver de en tid endnu, men det er korrekt at de har tendens
til at blive kørt væk i hjulsporene, og der gror rigeligt med krudt op
imellem dem.
Mht. at lægge en dug under stenene, så gætter jeg på det er en skidt
løsning, når det ikke er fliser du vil lægge.

Jeg ville vælge granitskærber. De ligger meget bedre fast, og er f.eks.
lettere at cykle i. Mine børn kan ikke starte cyklerne i mine sten, men må
trække ud på fast grund.
Granit kan dog godt gøre nas i bare tæer...

Kåre

Max

Hej Kåre

> Granit kan dog godt gøre nas i bare tæer...

Og ligner noget fra en kirkegård :)

(sorry kunne ikke lade være)

Mvh Max

Carsten Finn Rasmussen

Berith Thomsen wrote:
> Det jeg taler om er små runde sten, hedder det noget andet end bare
> sten? Jeg mener ikke fliser.
> Venlig hilsen Berith

Jeg tror at de hedder nøddesten eller 'små nødder'. På størrelse med en
fingernegl.

Til biltrafik skal du have funderet indkørslen med min. 30cm vibreret
stabilgrus. Du skal helst ned til råjorden, så har du 50 cm muld skal der 50
cm stabil på.
Du behøver ikke afretningsgrus. Riv den vibrerede overflade med en fintandet
rive for at fjerne de største sten i overfladen. Ukrudtsdugen er også
overflødig.
3 cm nøddesten, ikke mere. Tykkere lag er tungt at gå i, og bilerne
efterlader tydelige spor.

Du skal være forberedt på at bekæmpe ukrudt 2-3 gange i foråret og et par
gange i løbet af sommeren. En gasbrænder er velegnet.
Du skal desuden rive indkørslen jævnligt for at udjævne jul og gangspor.

Hvis pris ikke er en afgørende faktor, ville jeg som andre har foreslået
vælge knust granit.
Det har den fordel at det kan vibreres til en fast overflade og bliver ikke
kørt op af bilerne.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Maria Frederiksen

> Det jeg taler om er små runde sten, hedder det noget andet end bare sten?

Perlesten. Og dem bliver man rigtigt træt af når man 4. gang i ugen skal ud
og rive for slet ikke at tale om lugningen. Jeg gjorde det ikke.

Mvh Maria

Kåre

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Perlesten. Og dem bliver man rigtigt træt af når man 4. gang i ugen skal
> ud og rive for slet ikke at tale om lugningen. Jeg gjorde det ikke.

Jeg synes ikke rivningen er så slem. Jeg har nu boet sammen med en
perlestens-indkørsel i snart 2 år, og har kun revet stenene på plads en
enkelt gang. Det kan dog væremig der ikke er så hysterisk på det punkt...
Men med hensyn til ukrudtsmængden, så er den altså en belastning...

Kåre

Martin Johansen [6000]

In article <44f53278$0$12598$edfa...@dread14.news.tele.dk>,
"Kåre" <kaareSletin...@raffish.dk> wrote:

> [...]
> enkelt gang. Det kan dog væremig der ikke er så hysterisk på det punkt...
> Men med hensyn til ukrudtsmængden, så er den altså en belastning...

Ang. ukrudt hvorfor så ikke bare lige vande med ukrudtsmiddel en gang i
måneden eller hvor tit det nu er nødvendigt?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Leonard

"Martin Johansen [6000]" <mart...@tiscali.dk> wrote:

>Ang. ukrudt hvorfor så ikke bare lige vande med ukrudtsmiddel en gang i
>måneden eller hvor tit det nu er nødvendigt?

Round-Up og den slags må ikke bruges på grus- og flisebelægninger, da
koncentrationen, der så havner i vores fælles grundvand er alt for
stor.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Martin Johansen [6000]

In article <2lnaf2pnjub0r931m...@4ax.com>,
Leonard <use...@leonard.dk> wrote:

> Round-Up og den slags må ikke bruges på grus- og flisebelægninger, da
> koncentrationen, der så havner i vores fælles grundvand er alt for
> stor.

Det var jeg ikke klar over... Men... jeg har "fingrene" i noget som
påståes at være uskadeligt for slige.. Skal lige se om jeg kan hitte
navnet en af dagene ..

Er det stadig ulovligt i så fald?

Max

Hej Martin

> Er det stadig ulovligt i så fald?

For at må bruge et middel til ukrudtsbekæmpelse skal midlet
være godkendt til formålet, og så står det på flasken hvad det
må bruges til og hvor.

Mvh Max

Martin Johansen [6000]

In article <44f586e8$0$84025$edfa...@dtext01.news.tele.dk>,
"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

Okay tak for oplysningen :)

Jens Åge Holm

On Tue, 29 Aug 2006 16:53:00 +0200, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> overflødig.
> 3 cm nøddesten, ikke mere. Tykkere lag er tungt at gå i, og bilerne

Meget vigtig detalje til sidst (som også gælder ved knust granit) - læg
kun et tyndt lag på og så suppler senere hvis det bliver kørt ned i
underlaget. Et tykt lag river mere op i underlaget end et tyndt da det
skrider mere rundt så det er kun en ulempe.

--
JÅH

Berith Thomsen

Tak for alle svarene. Det er primært pga økonomien, at vi ville vælge sten i
stedet for fliser.
Efter hvad jeg umiddelbart kan se så er det billigst?!
Venlig hilsen Berith Thomsen

Maria Frederiksen

> Tak for alle svarene. Det er primært pga økonomien, at vi ville vælge sten
> i stedet for fliser.
> Efter hvad jeg umiddelbart kan se så er det billigst?!

Nej, det er stabilgrus - og det er nemmere.

Mvh Maria

Berith Thomsen

Hej Maria
Nu bliver jeg så nødt til at stille et af de helt dumme spørgsmål.
Mener du at der kun skal være grus og intet andet?
Venlig hilsen Berith

Mads Lie Jensen

On Wed, 30 Aug 2006 11:48:15 +0200, Leonard <use...@leonard.dk> wrote:

>Round-Up og den slags må ikke bruges på grus- og flisebelægninger, da
>koncentrationen, der så havner i vores fælles grundvand er alt for
>stor.

Man kan bruge Zeppelin i stedet. Det er glyphosat og et jordmiddel, så
det dræber hvad der er af grønne planter, samt forhindrer nye planter i
at spire i ca. 4 måneder.

--
Mads Lie Jensen - ma...@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Anders Majland

> Det er en indkørsel med stor belastning 3-5 biler ind og ud hver dag.
> og er der ellers noget jeg har glemt at tænke på?

Jeg kan fortælle hvad vi har fået lavet ...

Gårdspladsen er på godt 300m2 og skulle kunne holde til kørsel med
lastbil. Jeg ved ikke hvad akseltrykket normalt er for 12ton lastbil
eller en traktor med 8ton på træpiller på en enakslet hænger -
ihvertfald havde vi ikke lyst til at betale prisen for en fast belægning
der kan tåle det.

Men noget skulle der gøres da min kone kørte fast 2 gange i
forårsøvejret for et godt et par år siden. Så i december 2004 havde vi
en lokal maskinstation på opgaven. De skrabte 30-40cm meter jord af og
lagde knytnævestore sten som som bundsikring - og tromlet med en
halvstor vejtromle. Derover et lag tromlet stabilgrus og øverst
perlegrus. Det hele blev hentet i en grusgrav på nabomatriklen så der
var ikke meget kørsel i det og det holdt prisen nede . for der var mange
læs materialer (af 10m3) 3 mand brugte det meste af 2 dage med
rendegraver, gummiged, traktor med vogn og vejtromlen.

Det har holdt fint i snart 2år og ja selvfølglige kommer der lidt ukrudt
men det er nu ikke så slemt ...

Carsten Finn Rasmussen

Stabilgrus er den 'brune' belægning du ser på alle byggepladser. Det
indeholder grus, lidt ler og sten op til størrelse som et knyttet
barnehoved. Det bliver fast nok at køre på, men det pynter sgu' ikke...
3 cm ærtesten eller små nødder koster ikke ret meget mere og er betydeligt
pænere.

SB

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Og det bliver rigtig sjovt til vinter når der skal skovles sne

Jeg lagde min indkørsel med 30 - 40 cm stabil, stampet op for hver 10 cm.
har derpå 1 - 1½ cm. sand til at afrette i, og da det var rettet af, fik det
lige et drys cement, sådan strøet med løs hånd
Og så lagt fliser oven på, og til sidst er de så kørt over med en mindre
pladevibrator.
de yderste fliser som vender 90 grader modsat af de andre er alle limet
sammen med fliseklæb, og så igen er der lagt en 10 -15 cm beton uden på det
som holder ca. 1½ cm under filsens overkandt, ingen kan se den når der
bliver drysset jord på de sidste 1½ cm og sået græs der
Den har nu lagt i godt 4 år, og med 2 biler, campingvogn og trailer, der
kører hen over dem, ja så ligger de stadig som da de blev langt

Søren

Maria Frederiksen

> [...]
> 3 cm ærtesten eller små nødder koster ikke ret meget mere og er betydeligt

Og det er vi så ikke enige om. Ærtesten er grimme, medmindre de er revet og
luget for ukrudt - og hvor mange gør det tit nok?

Mvh Maria

Anders Majland

> Og det er vi så ikke enige om. Ærtesten er grimme, medmindre de er
> revet og luget for ukrudt - og hvor mange gør det tit nok?

Et moderne alternativ til belægning er stenmel - det er ihvertfald
kønnere end at se på stabilgrusen og kan også stampes temmeligt hårdt.

Erling Jensen

"Mads Lie Jensen" <ma...@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at spire i ca. 4 måneder.
>
> glyphosat er det aktive middel i round-up, så det er nok heller ikke godt

erling

Mads Lie Jensen

On Fri, 1 Sep 2006 21:26:58 +0200, "Erling Jensen"
<erling.je...@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]

Jeg er helt med på hvad glyphosat er, men hvad mener du med 'heller ikke
godt'? Ikke godt til hvad?

Zeppelin virker skam fint, og er tilladt at bruge på befæstede arealer.