Pudsning af væg, "Udkast"

Carsten Finn Rasmussen

Hej NG.
Man skal lære så længe man lever.
Jeg har netop besøgt nogle venner, der er i gang med at udbedre
fugtproblemer i kælderen. Pudset er fjernet, og væggen behandlet med en
fugtspærrre. Nu skal væggen pudses, og første step i denne proces er
"udkast"??
Angiveligt en proces hvor man kaster et tyndt lag mørtel/puds på væggen
med en speciel teknik (det skulle ligge i håndleddet...). Det har jeg
sgu' aldrig hørt om før.

Jeg kan regne ud, at formålet må være at få pudslaget til at binde bedre
på væggen. Jeg kan også huske at man i gamle dage sømmede stråmåtter
eller hønsenet på trævægge for at give vedhæng for et pudslag, og at det
første lag blev 'kastet' på.

Nu til spørgsmålet:

Bruger man stadigvæk "udkast", eller er der en mere moderne/lettere
metode til at sikre vedhæftning?

Hvis ja til "udkast", hvad er fidusen? Materiale, blandingsforhold,
teknik.

Hvis nej, hvad bruger man så til at sikre vedhæftning?

At jeg i en moden alder skulle støde på et begreb indenfor alm.
vedligehold af hus, som jeg ikke hart hørt om, går mig lidt på. Jeg
håber at der sidder en 'udkaster' der ude, der kan hjælpe med at udfylde
hullet i min opdragelse :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Peter Holm

hejsa,
jeg er ikke selv pro. men har lige pudset mine køkkenvæge sammen med en
meget dygtig murer fra rå sten til glatte pudsede vægge, med efterfølgende
sandsparten+maling. Ham brugte ikke noget 'udkast' men penslede den rå sten
med vand hvorefter han blot træk mørtlen på med en stor plade. I
udfræsninger til el og lignende, gag rør og andre ufremkommelige steder
kastede han dog mørtlen ind i hullerne, og det ligger ganske rigtigt i
håndledet, da jeg hurtigt opgav af efterligne han teknik.

Go' pudsning!

Peter

benny

den er god nok
når du kaster puds på væggen drejer du håndleddet sådan at du kaster opaf i
det øjeblik du kaster pudsen på væggen
"Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.dk> skrev i en meddelelse

Martin Christiansen

> [...]

> vedligehold af hus, som jeg ikke hart hørt om, går mig lidt på. Jeg
> håber at der sidder en 'udkaster' der ude, der kan hjælpe med at udfylde

http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/pudsning.o.htm

Så skulle det være klaret... :-)

---
Mvh

STIG RASMUSSEN

Udkast er vigtigt da det komprimerer,det er det med kæden og svageste led
stærkeste puds skal være første lag evt med vandtætningsmiddel i, Sika el
Vandex i hjemme sider med samme navn.

Carsten Finn Rasmussen

STIG RASMUSSEN wrote:
> Udkast er vigtigt da det komprimerer,det er det med kæden og svageste
> led stærkeste puds skal være første lag evt med vandtætningsmiddel i,
> Sika el Vandex i hjemme sider med samme navn.

Takker for hjælpsomheden hos alle :)

Her har man i mange år gået og lavet småreperationer i pudslag uden at
være klar over at man mestrede "udkast" ;) Det var specielt udtrykket
'komprimering' der fik klokkerne til at ringe, så tak for det.

Da jeg aldrig har prøvet at pudse en hel væg før, har jeg et par
tillægsspørgsmål:

Jeg går ud fra at man skal vande lidt først. Ikke for meget for så
falder 'lortet' ned, og ikke for lidt for så tørrer det for hurtigt ud
og binder ikke ordentligt. Nogle fif?

Når man er færdig med "udkast", hvor længe skal man vente før man
påfører det endelige pudslag?

Hvad med vanding før endelig pudsning?

STIG RASMUSSEN

Ca et døgn mellem hver behandling,vand med en hvidtekost ikke vandslange så
bliver det for vådt

Carsten Finn Rasmussen

STIG RASMUSSEN wrote:
> Ca et døgn mellem hver behandling,vand med en hvidtekost ikke
> vandslange så bliver det for vådt

Takker :) :)