Ny opvaskemaskine tørrer ikke nok

TGJ

Hej

Vi har købt en ny opvaskemaskine den 30 dec 2008: Bosch smi 69t05eu

http://www.hvidevarebutikken.dk/shop/bosch-opvaskemaskine-7202p.html

Den er mærket 3xA

Problemet er at servicen slet ikke er tør når maskinen er færdig
Mange af delene må tørres af med viskestykke

Jeg har indstillet maskinen til vandets hårdhed og slået extra tørring til.

Thomas ( som aldrig har haft en opvaskemaskine før)

Maria Frederiksen

> Problemet er at servicen slet ikke er tør når maskinen er færdig
> Mange af delene må tørres af med viskestykke

Den skal stå, til den er helt kold, og gerne lidt åben. Det hjælper en del.
Det vil være vådt, hvis du tømmer den i samme minut, den er færdig.

Mvh Maria

Carsten

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

ja, Maria har desværre ret. Før havde vi en ældgammel (5-7 år gl) bosch og
der kunne man godt åbne direkte når den var færdig og sætte på hylderne. Med
den nye siemens er der dråber hist og her på især kopper/glas og især på
plastvarer (tupper-ware u know). Jeg er sikker på at det hænger sammen med
at maskinerne nu skal være A++++++
Løsningen er som Maria skriver. Vi åbner altid når den er færdig (den bipper
irriterende og bliver ved) og tømmer plastvarerne ud af den. Vi dupper så
lige det værste vand af glas og lukker maskinen igen. Den får så lov at stå
og køle af i 1-2 timer hvorefter den kan tømmes (typisk næste dag faktisk).

Carsten

Hans Paulin (6310)

TGJ skrev:

> Problemet er at servicen slet ikke er tør når maskinen er færdig
> Mange af delene må tørres af med viskestykke

Samme hér med nye Mieler - før med en gammel Bosch var det anderledes.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Erik Olsen

Hans Paulin (6310) wrote:

> Samme hér med nye Mieler - før med en gammel Bosch var det anderledes.

Jeg tror det har noget at gøre med om varmelegemet er skjult eller ikke.
Vores to-tre år gamle Bosch med plastbund (en billig model med kun en
temperaturindstilling) har skjult varmelegeme og tørrer heller ikke alt
for godt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Hans Paulin (6310)

Erik Olsen skrev:

> [...]
> ikke. Vores to-tre år gamle Bosch med plastbund (en billig model med
> kun en temperaturindstilling) har skjult varmelegeme og tørrer heller

Mielen kondenserer dampen på indersiden af maskinen hvorved temperaturen
falder - det giver mindre damp i køkkenet, men så også koldere indhold af
opvaskemaskinen...

Heidi

"TGJ" <some...@earth.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mange af delene må tørres af med viskestykke
>
> Jeg har indstillet maskinen til vandets hårdhed og slået extra tørring

Som andre allerede har nævnt, så skal maskinen nok reelt stå indtil
servicet er afkølet, for at tørrefunktionen virker.
Jeg ved ikke om der er noget om det, men jeg fik desuden at vide af en
hvidevaremand engang, at man skal lade være med at åbne for den indtil
man regner med det er kølet helt af - dvs. man skal ikke slippe dampen
ud - det er vi så begyndt (at lade være) med, og hvis vi venter et par
timer, så er stort set alt vandet også væk. Medmindre der har stået
nogle ting omvendt, så der har samlet sig meget vand.

--
Heidi

Maria Frederiksen

> [...]
> at maskinerne nu skal være A++++++
> Løsningen er som Maria skriver. Vi åbner altid når den er færdig (den

Det kan slås fra på min. Noget med to knapper trykket ned og så få den
stillet fra 2 til 0. Prøv at se i brugsanvisningen.

Mvh Maria

Niels P Sønderskov

Som andre har sagt skal du nok bare glæde dig over at spare en del
strøm til unødig tørring. Det mest effektive er at lukke den damp ud
der er når maskine er færdig og efterlade den med døren på klem, så
tørrer servicet ret hurtigt ved den varme det har.

--
Niels

Ivar

Heidi skrev:

> men jeg fik desuden at vide af en hvidevaremand engang, at man skal lade være
> med at åbne for den indtil man regner med det er kølet helt af - dvs. man
> skal ikke slippe dampen ud -

Underligt. Tidligere stod der altid i instruktionsbøgerne til
opvaskemaskiner at de skulle åbnes efter endt vask, og døren skulle
stå på klem indtil servicen var kold.
Ved at lade døren stå på klem en times tid efter at vasken er
afsluttet, sænker man luftfugtigheden og risikoen for at
vand kondenseres på servicen igen er lille.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

maria...@gmail.com

Hej Maria

Jeg kender to typiske årsager.

Skyller du måske service af, inden det sættes i opvaskemaskinen? Hvis ja, så skrab af i stedet. For at fordampningen kan finde sted, skal maskinen slutningen af programmet bruge meget varmt vand. hvis den måler, at servicet ikke er beskidt afkortes vaskeprogrammet, og den høje temperatur opnås ikke altid. Derud over sparer du også lidt vand.

Afspænding og tørring går hånd i hånd. Sørg for, at den er nok afspænding på maskinen. Hvis du kan indstille det, prøv da at skrue op - så længe servicet ikke bliver fedtet.

Mange hilsner

Maria

Bertel Lund Hansen

maria...@gmail.com skrev:

> [...]

Mon ikke opvasken er blevet tør nu?

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk

Preben Andersen

Er det meget svært for dig at se, at du svarer på et indlæg, der er næsten
7 år gammelt?

--
mvh/Preben

Morten Larsen

Ganske morsomt. ha, ha, ha, en rigtig tør vittighed.