Død mus i hus...

Lars

Vi har haft mus i vores vægge. Desværre er vi nu bange for at der ligger en
mus død et sted i væggene. Der er begyndt at lugte lidt råddent. Vi kan ikke
lokalisere stedet mere nøjagtigt end at det må være i vores stue. Men vi har
ikke lyst til at brække alle vægge ned, så hvad gør man i sådan en
situation. Hvor længe vil sådan en fætter lugte, og vil den ikke bare tørre
ud med tiden. Gode råd modtages gerne.

Preben Riis Sørensen

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hvis det nu kun er en mus, varer det ikke længe. Hvis det lugter meget, er
det nok mere end en....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Holst

Lars wrote:

Hvis der ikke er fugtigt, vil en mus sædvanligvis bare tørre ind. Det er
et lille dyr. Lugter der meget, er der nok en større chance for, at det
er et større dyr.

Lars

> Hvis det nu kun er en mus, varer det ikke længe. Hvis det lugter meget, er
> det nok mere end en....

Vi havde et rend ud og ind af huset i en periode indtil der var en der røg i
fælden. På den baggrund havde tænkt tanken om der måske var museunger i
væggen som blev forsørget af musen der nu er død.

Lars

> Hvis der ikke er fugtigt, vil en mus sædvanligvis bare tørre ind. Det er
> et lille dyr. Lugter der meget, er der nok en større chance for, at det er
> et større dyr.

Der lugter ikke meget, men det er jo også kun lige begyndt så hvem ved hvor
det ender... :-(

Kasper

"Lars" <n...@mail.dk> wrote in message

1 mus er formentlig under 1 uge...

Kasper

Holst

Lars wrote:

Få dage hvis det er en mus. Egentlig overrasker det mig lidt, hvis
lugten fra en enkelt mus kan trænge gennem væggen og være generende.

Lars

> Få dage hvis det er en mus. Egentlig overrasker det mig lidt, hvis lugten
> fra en enkelt mus kan trænge gennem væggen og være generende.

Det er en trævæg af profilbrædder. Det er ikke en mur.

Max

Hej Holst

> Få dage hvis det er en mus. Egentlig overrasker det mig lidt, hvis
> lugten fra en enkelt mus kan trænge gennem væggen og være generende.

Ja, jeg har da flere gange haft døde mus i fælder hvor de er tørret
helt ind uden jeg har bemærket nogen lugt gener overhovedet. Noget
helt andet er et mussebo med rede og det hele, det kan lugte noget
fælt et stykke tid.

--
Mvh Max

Preben Riis Sørensen

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det er måske et fugtproblem i stedet? Det var da nok værd at undersøge.

<-fish->

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse
En død mus kommer til at lugte, der er en generel tro på at en mus er for
lille til at lugte når den er død, og vil tørre ind...baseret på min
bekendets erfaringer kan jeg sige at en død mus lugter MEGET grimt!, så
grimt at rummet blev aflukket og tape sat for nøglehullet for at undgå
brækfornemmelser!!!, samt indkøbt maske til at gøre det sure arbejde i at
lokalisere stedet...musen var død på træskelettet inde i væggen puset op af
råddenskab til 4x størrelse og stanken var UUDHOLDELIG!,,-det hele skete på
ca en uge fra først 'duft' til at den blev fundet i sommers!.

http://www.abatox.dk/?iProduct=129&p=productMore

Lars

> [...]
> af råddenskab til 4x størrelse og stanken var UUDHOLDELIG!,,-det hele
> skete på ca en uge fra først 'duft' til at den blev fundet i sommers!.

Hej Fish

Jeg vil for alt i verden ikke håbe at det er dette scenarie vi er på vej
mod. Så går jeg ud af mit gode skind.
Hvordan fandt i/de frem til det område i væggen hvor musen var?

Fra
Lars

Maria Frederiksen

> En død mus kommer til at lugte, der er en generel tro på at en mus er for
> lille til at lugte når den er død, og vil tørre ind...baseret på min
> bekendets erfaringer kan jeg sige at en død mus lugter MEGET grimt!, så

Min erfaring - personlig - er at de ikke lugter noget som helst men bare
tørrer ind. Kommer den i gæring eller der er fugtigt er scenariet måske
noget andet, men på et gulv under en kasse tørrer den bare ind. Det samme
gør de i bunden af skabe.

Mvh Maria

<-fish->

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

man starter det sted man tror den død mus ligger :-),-der kom da nye
gipsplader på væggen!, personligt er jeg selv holdt op med at ligge
musekorn!!, vi havde fat i statensskadedyrslab. og de sagde at det var
normalt at en død mus inde i ejendommen ville begynde at rådne, en rotte
kunne blive lige så stor som en kat når den var gasset op!!!, og luget endnu
værre!.

hvis musen ligger på loftet tørre den som regel ud,-akkurat som et dødt
større dyr kan,-jeg har en svigerinde som fandt en død kat på loftet tørret
ind som mumie.

Lars

> [...]
> normalt at en død mus inde i ejendommen ville begynde at rådne, en rotte
> kunne blive lige så stor som en kat når den var gasset op!!!, og luget

Ulækkert... bvadr.....

> hvis musen ligger på loftet tørre den som regel ud,-akkurat som et dødt
> større dyr kan,-jeg har en svigerinde som fandt en død kat på loftet
> tørret ind som mumie.

Underligt at det ikke har lugtet...

Lars

> [...]
> tørrer ind. Kommer den i gæring eller der er fugtigt er scenariet måske
> noget andet, men på et gulv under en kasse tørrer den bare ind. Det samme

Jg tror det har mget at gøre med hvor meget luft og hvor tør luften er. Lidt
og fugtig luft giver råddenskab. god ventillation og tør luft må bare få
dyret til at skrumpe uden råddenskab. Næsten som en lufttørret skinke..
uhmmmmm :-)

Inger Pedersen

"Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det nu kun er en mus, varer det ikke længe. Hvis det lugter meget, er
> det nok mere end en....

Øh - hvad er det, der får jer til at mene, at 25 mus lugter længere end én?
De vil nok lugte MERE, men LÆNGERE???

Personlig erfaring med mus, glemt i smækfælder: Lugter træls, men ikke
uudholdeligt, i en uges tid.

Rotter lugter værre og længere, på loftet (- og ja, jeg har haft rotter på
loftet :-)) uisoleret og med gennemtræk, varer det ca 2 uger, hvor man
uanset årstiden foretrækker at være udendørs.

Hilsen Inger

Lars

> Rotter lugter værre og længere, på loftet (- og ja, jeg har haft rotter på
> loftet :-)) uisoleret og med gennemtræk, varer det ca 2 uger, hvor man
> uanset årstiden foretrækker at være udendørs.

Hej Inger

Som jeg skrev længere nede er det nok vigtigt at der er cirkulation og tørt.
Nu må vi jo bare afvente og se om der er ventillation nok i vores vægge til
den enten tørre ud, eller går i opløsning.

Preben Riis Sørensen

"Inger Pedersen" <inger_mpF...@hotmail.com> skrev

> Øh - hvad er det, der får jer til at mene, at 25 mus lugter længere end
én?

Det hverken mener jeg, eller har skrevet, såøh...?

> De vil nok lugte MERE, men LÆNGERE???

Se ovenfor.

Henning

On Sun, 13 Jan 2008 18:10:17 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpF...@hotmail.com> wrote:

>Øh - hvad er det, der får jer til at mene, at 25 mus lugter længere end én?
>De vil nok lugte MERE, men LÆNGERE???

25 mus vil nok ikke ligge side ved side, men snarere i en stor klump.
En stor klump vil alt andet lige være længere om at tørre end en lille
klump - derfor længere lugteperiode :-)

Keld Nygaard

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Vi havde en for et par år siden. Stanken var slem i 2 uger, og man kunne
godt lugte det efter yderligere 2.

Jeg satte en skål eddike ind i rummet, og det er min opfattelse at det
dæmpede stanken noget.
Desuden fjernede jeg nogle isoleringsbatts over der hvor jeg mente den måtte
ligge, for at give bedre luftcirkulation. Jeg ved ikke om det gjorde nogen
forskel.

Her i foråret, da jeg så var ved at renovere de samme vægge, fandt jeg et
musseskelet på 13 cm fra snude til hale.

Nygaard
www.nygaard.eu

Gert

"Lars" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

har du haft lagt gift ud ?

de eneste tidspunkter jeg har oplevet at et muselig lugtede var da jeg
brugte gift.

der får de en meget sødlig lig lugt, og den var værst på dage hvor solen var
fremme og stod lige på væggen (ydermur mursten, inder væg gips)
lugten forsvandt desvære ikke før jeg åbnede væggen og skiftede både gips og
isolering. der fandt jeg ikke mindre end 12 muselig af forskellig alder

har efterhånden en bred erfaring med både mus og rotter, en rotte der får
gift kan ødelægge et rum med lugt. før jeg byggede om havde jeg dobbelte
lervægge og
trægulve med strøerne direkte på jord, et rotte paradis og i flere år var
mest effektive middel rottegift, men det resulterede i at jeg måtte lukke et
rum af hermetisk
i en periode over et år da lugten var så slem at man ikke kunne opholde sig
der inde :-(

men rpøv med eddige som en anden også foreslår, det er rimeligt effektivt,
hvis lugten ikke forsvinder i løbet af max en måned, ville jeg nok vælge at
tage hul på væggen
og finde liget

Mvh
Gert

Lars

> har du haft lagt gift ud ?

Nej kun fælder...

> men rpøv med eddige som en anden også foreslår, det er rimeligt effektivt,
> hvis lugten ikke forsvinder i løbet af max en måned, ville jeg nok vælge
> at tage hul på væggen

Det vil jeg også gøre men jeg ved ike hvor jeg skal starte og slutte.
I første omgang vil jeg afvente, og se hvor slem stanken bliver. Så længe
det er koldt kan der måske godt gå lidt tid før den/de går helt i opløsning.

Armand

Keld Nygaard skrev:

> Her i foråret, da jeg så var ved at renovere de samme vægge, fandt jeg et
> musseskelet på 13 cm fra snude til hale.

Dér hvor formodet??

--
Armand.

Niels Pein

"<-fish->" skrev ...

> hvis musen ligger på loftet tørre den som regel ud,-akkurat som et dødt
> større dyr kan,-jeg har en svigerinde som fandt en død kat på loftet
> tørret ind som mumie.

Gad vide hvordan processen går i en emhætte?
Da vi købte vores nuværende hus, skiftede vi de fleste hårde hvidevarer,
bl.a. emhætten. I den gamle fandt vi skelettet af en velvoksen rotte. Uuhmm.

Derefter renoverede vi lidt mere end vi oprindeligt havde tænkt. :-)
--
Hilsen Niels

Keld Nygaard

> Dér hvor formodet??
>
> --
> Armand

Den lå helt nede ved gulvet, så hunden havde udpeget det ret præcist. (Han
syntes så for i øvrigt at det duftede ganske behageligt)

Nygaard
www.nygaard.eu
.