Husråd mod små sorte fluer ??

Kent Sørensen

Hej alle.

Vi var sidste sommer plaget af bitte små sorte fluer der har været utrolig
irriterende at have flyvende rundt.
Det er ikke fordi de flyver hurtig, man kan faktisk godt klaske dem mens de
er i luften, men de er så ulidelige irriterende at det var ved at drive mig
til vanvid.
Vi fik, troede vi, sporet dem til en potteplante hvor vi havde dækket toppen
med pyntebark. Vi formoder at de havde været i posen som æg og ved gode
temperature og fugt var klækket.
Vi fik smidt barken ud og dermed løste problemet sig også, troede vi.

Nu er de begyndt at dukke op igen og vi mener denne gang at have sporet dem
til en potteplante i køkkenet. For igen ikke at skulle smide det hele ud,
ville jeg høre om der var nogen der kendte til problemet og måske havde et
godt gammelt (eller nyt) husråd. Da fordelen ved disse jo for det meste er,
at de både er billige og ikke skader miljøet på samme måde som kemikalier
ofte kan gøre.

Jeg vil blive glad for alle tips hvis de bliver sendt o...@esenet.dk

På forhånd tak for hjælpen.
_________________________________________ Kent Sorensen ICQ#:9622380 Current
ICQ status: SMS: (Send an SMS message to my ICQ): +27831429622380 More ways
to contact me: http://wwp.icq.com/9622380

Henirk Vejhe

"Kent Sørensen" <o...@esenet.dk> wrote in

> Nu er de begyndt at dukke op igen og vi mener denne gang at have
> sporet dem til en potteplante i køkkenet. For igen ikke at skulle

Mit husråd..... SVOVL.

Jeg putter ca. ½årligt et par tændstikker med svovlet ned af, i all
potterne.. Det virker her....

MVH

Thïngmand

> Mit husråd..... SVOVL.
> Jeg putter ca. ½årligt et par tændstikker med svovlet ned af, i all
> potterne.. Det virker her....

Nu er der bare lige den lille detalje at der ikke er svovl i tændtikker...

Henirk Vejhe

"Thïngmand" <mic...@thingmand.dk> wrote in

Nå... Men det virker her alligevel...

Så forsøg mit husråd, bare med tændskikker og ikke svovlstikker....

MVH

JEY

> [...]
er,
> at de både er billige og ikke skader miljøet på samme måde som kemikalier

Prøv at putte et par "fede" hvidløg i pottejorden... det hjælper

Rene

Jeg har hørt at det skyldes for fugtig jord.
Altså vandes blomsterne for meget.

(er det ikke de fluer man kalder bananfluer ?)

Rene

Emil

On Sun, 17 Feb 2002, Kent Sørensen wrote:

>Vi var sidste sommer plaget af bitte små sorte fluer der har været utrolig
>irriterende at have flyvende rundt.

Du bad om et husråd. Men du er nok bedre hjulpet med forklaringen
på deres livscyklus, så du kan gøre noget effektivt:

De lever fint i det fugtige klima ved potternes overflade hvor
der er masser af mikroskopiske næringsmidler (svampe, alger
m.v.), og de små fluer kommer fra alle steder (ingen glemt).

Du kommer *kun* af med dem ved at ødelægge deres livscyklus. Det
kan f.eks. være et lag grus/groft sand øverst i potten, så
overfladen er tør hele tiden.

Simpelt, nemt, billigt, ugiftigt, indlysende logisk funktion,
meget effektivt - det virker hver eneste gang og i årevis.

Jeg har tidligere postet ovenstående, og et svar fortalte at man
også kan bruge barkflis i stedet for grus.

m.v.h. Emil

Henrik Vejhe

Emil <emi...@image.dk> wrote in

> Du bad om et husråd. Men du er nok bedre hjulpet med forklaringen
> på deres livscyklus, så du kan gøre noget effektivt:

Ja tak, det vil jeg gerne have....

> De lever fint i det fugtige klima ved potternes overflade hvor
> der er masser af mikroskopiske næringsmidler (svampe, alger
> m.v.), og de små fluer kommer fra alle steder (ingen glemt).

Øhhh, det her er da ikke en cyklus, det er noget om deres livsbetingelser.

Ellers et godt råd, som virker upåklsgeligt, hvis ikke lige man har kat, og
katten går på grus :-)

mvHenrik

Frede Sørensen

De virker alligevel, der skal bare benzin i jorden først!
"Thïngmand" <mic...@thingmand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ulla Nygård Hansen

Hej

Mit råd mod de små sorte fluer er, ikke at over vande dine potteplanter om
vinteren. Disse fluer kun kommer når jorden er våd og meget våd. Om vinteren
har vi her på den nordlige halv kugle, så lidt lys at vores potte planter
kun lige lever,det vil sige at de næsten ingen vand bruger. De øger ikke
deres vækst, og af samme grund taber mange stue planter også en del af
deres blade her om vinteren, det er ikke fordi de for for lidt vand, men for
lidt lys. Det kan vi jo ikke lave om på, men vi kan sørge for at de har det
bedst muligt i denne mørke periode. Da der ikke er ret meget lys, øger de
ikke væksten derfor gøder man heller ikke om vinteren. De bruger ganske lidt
vand, afhænglig af hvor i din stue de står. Hvis de er placeret over en
radiator i et vindue, så bruger de mere vand, de som står længere inde i
stuen får mindre lys og skal dermed have meget lidt vand. Så for at undgå
disse fluer kræver det at man sætter sig ind i hvilke planter man har, og
hvordan de skal passes. Er det en sukkulent, en regnskovs plante, en steppe
eller skygge plante. Jeg siger ikke at du skal være professer i stueplanter,
men lån en bog på Biblioteket og læs lidt så skal du se.
Brug mindre vand, dem som har mange fluer ud med dem. Prøv at løfte dine
potteplanter, man lære hurtigt at mærke om de trænger til vand ud fra
vægten. Så er du også fri for at stå og rode i jorden med dine finger for at
mærke om de trænger til vand.
Jeg kan anbefale bogen "Alt om stue planter" af Lena Månsson.

MVH Ulla N. Hansen

Anita Johansen