Vi fryser! Hvordan indstilles gulvvarme/cirkulationspumpe?

Sørensen

Hej!
Vi går og fryser her i vores nybyggede hus! Selvom de trådløse termostater
er skruet helt op over 25 grader, er der reelt kun ca. 18.5 grader i
køkkenalrum og stue. :-(
Vi har gulvvarme i hele huset (vandbaseret, ikke el). Nu håber jeg godtnok
ikke, der er noget galt med skidtet. Men måske er det bare mig, der ikke
ved, at jeg evt. lige skal stille lidt på det, nu der er blevet vinter?

Håber I har gode råd til, hvordan det bør indstilles!
Der er egentlig ikke så mange muligheder, så vidt jeg kan se:

Se http://www.zone4.dk/img/74224picture002.jpg
1) Som der ses her, er der dels en cirkuklationspumpe (tror jeg den hedder),
hvor der er en eller anden knap, der kan drejes. Den står lidt oppe over
cirklen, der sikkert angiver standardindstillingen.
2) Desuden er der en slags termostat, der tidligere stod på ca. 25, for 2-3
timer siden skruede jeg den op på 30 - indtil videre uden effekt..
(Jeg kan ikke forstå, hvis det skulle være vandets temperatur, for vi fryser
da ikke når vi går i bad, og det ville man vel gøre ved 25 grader varmt
vand.. men måske er det kun temperaturen i gulvvandet..?)
Desuden er der en eller anden box, som jeg ikke aner om man kan indstille
noget på: http://www.zone4.dk/img/27502picture_003.jpg

Skal jeg skrue på nogen af dem for at få vores gulvvarme til at virke
ordentligt??

Håber I kan hjælpe en håbløs amatør til at få lidt varme i sit nye hjem!
På forhånd tak.
MVH Sørensen

TGJ

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

> 2) Desuden er der en slags termostat, der tidligere stod på ca. 25, for
> 2-3 timer siden skruede jeg den op på 30 - indtil videre uden effekt..

Jeg er slet ikke ekspert, men jeg mener at det tager op til 24 timer inden
temp ændringer
slår igennem med vandbåret gulvvarme.

På billedet kan jeg ikke se hvad din cirkulationspumpe er for en grundfos,
men du kan evt kigge lidt her:
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/indeklima/a-pumper?gclid=CIqUtrmQ3Y8CFQNGZwodswXtbA

Thomas

Klaus Andersen

> [...]
> varmt vand.. men måske er det kun temperaturen i gulvvandet..?)
> Desuden er der en eller anden box, som jeg ikke aner om man kan indstille

Nu kender jeg ikke dit anlæg, men pumpen er den samme som min, og der står
den "spidse ende" af den grå trekant så den peger på II (du kan se på det
lysegrå at der står I, II, III).

Så har vi to ventiler som hver især går til 5. De er lavet af messing og ser
egentligt ikke ud af meget. Den ene er til varmt hane vand og angiver
temperatur niveau. Den står hos os på 3.

Så er der en tilsvarende der regulere "gennemstrømningshastigheden" i
gulvvarmeanlæget. Den har vi hos os stillet helt op på 4, og vi har haft den
helt oppe på 5 engang vi kom hjem fra ferie og ville have varme på i en
fart.

Det er nok sådan en tilsvarende ventil du skal stille på.

Og selvom du fyrer godt op under gulvet, er det ikke noget der går hurtigt.
Det kan nemt tage 4-5 timer inden du kan mærkes det på gulvet.

Prøv først med den ene, og så den anden, hvis ikke det giver noget. Husk at
skrue den første på plads, hvis ikke der var den.

I øvrigt bør der følge en manual med til sådan et system. Hvis ikke i har
fået en, kan i bede vvs installatøren eller firmaet der har bygget jeres hus
(totalentreprise?) om at levere en.

Mvh

KA

Ivar Holm

Goddag Sørensen.

Som jeg ser det, så er det første foto af din termostat ude ved
varmeveksleren. Den skimtes lige til højre på billedet og er mærket Danfoss.
Denne bestemmer fremløbstemperaturen på det varme vand. Den står hos mig på
50-55 grader. Den røde pumpe til venstre står nok meget passende.
Det varme brugsvand (til bad m.m.) bestemmes af en anden termostat.
Det sidste foto forestiller din varmemåler. Den kan du ikke stille på. Denne
komme varmeselskabet og aflæser varmeforbruget på, hvorefter du får en
regning. Denne bliver dog ikke så stor, hvis der er koldt i huset :-) Du kan
endvidere aflæse: Afkøling, driftstimer m.m.
Hvis der er termostater inde i huset, så skal de stilles på den
rumtemperatur I ønsker.

Således fungerer mit anlæg. Trådløse termostater har jeg ikke erfaring med.

Ivar Holm

Jens K

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> skrev i en meddelelse
Hej Den første billede ligner vores cirkulationspumpe. Midterstillingen
angiver standard. Drejer du op, pumpes mere vand rundt. Prøv evt. at drej
den op.
Det andet billede ligner en varmemåler.
Pas på at skrue gulvvarmen for højt op, der er en maks for trægulvet, som
ikke må overskrides, eller risikerer du at gulvet revner. Nogle gulve ligger
på 27 grader. Kan der være luft i systemet?
Tag evt. fat i en VVS'er, i stedet for at risikere noget?

Mvh Jens

TGJ

Tror din danfoss termostat reggulerer fremløbstemp. Den burde stå noget
højere, nærmere de 45 vil jeg tro.
Vi har alm radiatorer hvor fremløbstemp står på 60 og gulvvarme skal være
lidt lavere, så prøv en 45-50 grader

Thomas

ss

Lige nogle spørgesmål :

1: er det autoriseret vvser der har lavet det ?

2: hvor mange zoner / rum har i ?

3: hvilket gulv har i hvor gulvvarmen er ?

4: hvilket mærke er blandesløjfen der styrer det ?

5: hvilken styring har du ?

6: billed 3 er din varmemåler fra fjv. varme værket det er kun til aflæsning

/michael

Mads

Har du tjekket at de trådløse termostater virker ?
Hvis jeg piller en af mine Wirsbo termostater ned af væggen har den
et lille hul bagpå. Trykker jeg her med spidsen af en kuglepen i nogen
sekunder, så begynder en grøn diode inde i termostaten at blinke.
( der er et lille hul i siden hvor man kan se det )
Blinker den ikke er det sikkert batteriet. I mine termostater skulle
det specielle AA batteri holde i 5 år, men jeg skiftede det første
allerede efter en måned og 4 mere i løbet af det første år. De har
nok ligget tændte på hylden hos VVS firmaet i flere år. ;o)

Desuden har jeg en kontrolboks til gulvvarmen sammen med pumpen
og alt det andet. Her er der en række røde dioder der lyser eller er
slukkede alt efter hvilke termostater der har lukket eller åbnet for
varmen. ( altså en diode for hvert rum )
Her kan man jo så se om der er varme på i et bestemt rum.

mvh Mads

Sørensen

"Klaus Andersen" <klaus_a...@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> den "spidse ende" af den grå trekant så den peger på II (du kan se på det

Tak for tips!
Jeg vil præve at undersøge den del nærmere. (Finder en vejledning til den
pumpe på nettet et sted. :-))

Jeg har sjovt nok ingen ventiler, kun forskellige stophaner, så lige dne del
kan jeg ikke kopiere. :-)
MVH Sørensen

Sørensen

"TGJ" <tg...@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

Jeg tror du er på sporet af njoget af det rigtige!
Før stod den nærmest på 25 grader. At jeg så har skruet den op til 30, er
dels sikkert for lidt og dels tager det tid før det kan mærkes.

Google-søgninger har vist, at det åbenbart er ca 32-40 grader, der er normal
fremløb på gulvvarme, så nu prøver jeg at skrue op på 35 grader. :-)

Takker.
MVh Sørensen

Sørensen

"Ivar Holm" <ivar...@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Du kan endvidere aflæse: Afkøling, driftstimer m.m.
> Hvis der er termostater inde i huset, så skal de stilles på den

Tak for dine inputs og orientering om varmemåleren. Den vil jeg undlade at
"indstille" så :-)

Termostaterne er indstillede, men lige lidt har det hjulpet hidtil. NU er
jeg dog forstrøstningsfuld med de mange gode råd jeg får fra flere fronter.

MVH Sørensen

Sørensen

> [...]
> ligger på 27 grader. Kan der være luft i systemet?
> Tag evt. fat i en VVS'er, i stedet for at risikere noget?

Tak for dit input!
Det er vist ganske rigtigt, det med max-temperaturen for gulvet!
Vi har nemlig ganske rigtigt trægulv.
Når jeg ikke knalder den helt op, men lader den stå på en midterstillig a la
35 grader - og o øvrigt sætter termostarterne på 24 grader, så burde jeg
ville ikke risikere noget på den front... (?)

MVH Sørensen

Sørensen

> [...]

> varmen. ( altså en diode for hvert rum )
> Her kan man jo så se om der er varme på i et bestemt rum.

Hej Mads

Det var jo en meget relevant input, for uden fungerende termostater kan det
selvfølgelig få svært ved at få effekt hver gang jeg skruer op.

De ser nu ud til at fungere fint. Mine temostater er fra Danfoss. Når jeg
indstiller temperaturen og trykker drejeskiven ind, blinker der en grøn
pære. Samtidig blinker der den tilsvarende pære ude på kontrolboksen, som
sidder ude ved alle vvs-installationerne. Så det skulle være på plads med de
trådløse termostater.

MVH Sørensen

Sørensen

"ss" <sjusahotmail.com> wrote in message

> 1: er det autoriseret vvser der har lavet det ?

Ja, det er det - som vores entreprenør bare har bestilt som en del af en
totalentreprise.

> 2: hvor mange zoner / rum har i ?

Ude på vores store Danfoss-elektronik-ting, som sidder med alt det andet
vvs-arbejde, er der 10 små dioder (hvoraf de seks lyser konstant p.t.)

> 3: hvilket gulv har i hvor gulvvarmen er ?

Der er trægulv langt de fleste steder

> 4: hvilket mærke er blandesløjfen der styrer det ?

Blandesløjfen ved jeg ikke hetl hvad er.. Men gætter på det er Danfoss, det
er det meste. :-)

> 5: hvilken styring har du ?

Det må være den Danfoss-ting, jeg henviser til ovenfor, tror jeg..

Jeg er lidt fortrøstningsfuld ved at have skruet den der Danfoss-termostat
op fra 25 til 35 grader, nu kan jeg høre dr sker noget i teknik-skabet - det
må være noget ekstra vand, der strømmer til.. Mener du ikke også, at det
lyder fornuftigt nok?

MVH Sørensen

Ivar Holm

Sørensen.

Da jeg svarede kl. 2106, burde jeg også have anført, at du skal kontrollere,
om der er vand på anlægget. Manometeret skal stå på 1 - 1,5 bar, hvis det er
et etplanshus. Endvidere skal du tømme alle luftskruer for luft. Et nyt
anlæg kan indeholde luftlommer, der hindrer en fornuftig cirkulationen.

Ivar Holm

ss

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

Jeg går ud fra at det er første sæson det skal køre, det er MEGET at du ikke
skruer for meget op på termostaten som styrer gulvarmen, det må ikke blive
for varmt til dine trægulvede tager skade . følg altid anvisninger fra
trægulv fabrikanten. umiddelbart vil jeg mene du har skruet for meget op nu
.
jeg vil tro du har 6 rum det er lidt svært ud fra din beskrivelse tag evt
nogle flere billeder af installationen.
det er vigtigt at blandesløjfen (der hvor pumpe og fordelerrør er ) er
justeret korrekt det er meget vigtigt, og tit bliver det ikke gjort
ordentligt, og slet ikke når det er gør det selv, som det jo så ikke er her
. du skal have noget mere flow på den pumpe , den skal skrues mere op det er
et stort gulvvarmeanlæg du har , det kan også være luft, for at få det ud
skal hver zone skylles godt igennem med vand så evt. luft lommer kommer væk

Hvor gammelt er det ?

Har du fået en ordentlig gennemgang af systemet ?

Har vvseren fået det til at virker da arbejdet er færdiggjort ?

/michael

Maria Frederiksen

> Vi har alm radiatorer hvor fremløbstemp står på 60 og gulvvarme skal være
> lidt lavere, så prøv en 45-50 grader

Ikke over 30, hvis der er trægulve!
Vores er pt 26-27 grader og det er rigeligt.

Mvh Maria

Maria Frederiksen

> Termostaterne er indstillede, men lige lidt har det hjulpet hidtil. NU er
> jeg dog forstrøstningsfuld med de mange gode råd jeg får fra flere
> fronter.

Check at batterierne virker - og husk at det tager 1-2 døgn før en ændring
slår igennem for alvor.

Mvh Maria

Maria Frederiksen

> Jeg er lidt fortrøstningsfuld ved at have skruet den der Danfoss-termostat
> op fra 25 til 35 grader, nu kan jeg høre dr sker noget i teknik-skabet -
> det

Det er for meget, hvis du har trægulve. Ikke over 27-30 grader lidt afhængig
af gulvtype.

Mvh Maria

Sørensen

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote in message

Hej!
Batterierne virker - jeg kan se det blinker både på sender og modtager, når
jeg ændrer temperatur-indstillingerne. :-)

Tager det virkelig så langt tid som 1-2 døgn?? For temperaturen er da
godtnok steget en enkelt grad til 19,5 i løbet af natten, men er endnu ikke
i nærheden af de 22-23 grader, jeg har stillet termostaterne på...

MVH Sørensen

Sørensen

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote in message

Tak for tippet, jeg har for en sikkerheds skyld nu sat termostaten ned lige
under 30 igen (havde den oppe på 35 i går).

MVH Sørensen

Sørensen

> [...]
> fra trægulv fabrikanten. umiddelbart vil jeg mene du har skruet for meget

Ja, du har helt ret - det er første sæson, det kører.
Jeg har lige skruet ned på lidt under 30 igen, for en sikkerheds skyld.
Håber jeg er på den sikre side så. :-)

> jeg vil tro du har 6 rum det er lidt svært ud fra din beskrivelse tag evt
> nogle flere billeder af installationen.

Du kan se flere billeder af installationen her: Billede A:
http://peecee.dk/?id=78754
Her er et ekstra billede, der viser den trådløse modtager, tror jeg: Billede
B: http://peecee.dk/?id=78756
Der er 10 dioder og 10 ledninger, som går ned til det der ligner
termostarter nede ved rørerne ((de kan ikke skrues på - sikkert fordi de jo
skal fungere trådløst) - altså dem som ses nederst på billede A. Jeg tror de
6 dioder, der lyser viser hvilke i rum, der "varmes". Der lyser i
køkkenalrum/stue, selvom det netop er her temperaturen ikke er "på plads"
endnu..

> [...]
> justeret korrekt det er meget vigtigt, og tit bliver det ikke gjort
> ordentligt, og slet ikke når det er gør det selv, som det jo så ikke er

Det tror jeg gerne. Jeg er i hvert fald selv HELT på bar bund (ud over al
den venlige hjælp jeg har fået her. )

> [...]
> ud skal hver zone skylles godt igennem med vand så evt. luft lommer kommer

Jeg har skruet lidt mere op for pumpen, så den nu står et sted mellem
"standard" og "max"!

> Hvor gammelt er det ?

Huset blev færdigt i sommers

> Har du fået en ordentlig gennemgang af systemet ?

Jeg har desværre ikke fået nogen gennemgang af det..

> Har vvseren fået det til at virker da arbejdet er færdiggjort ?

Da det var i sommers, er jeg ikke klar over, om han har kunne teste det
ordentlig.. Vi har jo i hvert fald ikke brugt det..

Tak for alle inputs
MVH Sørensen

Sørensen

Tak for dit tip. Jeg har dog tilsyneladende ingen målere, der viser den
slagss - så vidt jeg kan se!
Se oversigt på: http://peecee.dk/?id=78755
Der er en masses stophaner, men intet der viser tryk..
1 er cirkulationspumpen,
2 er termostaten som jeg nu har sat på lige under 30 grader,
3 er et termometer som sidder på røret ved termostaten - det viser i øvrigt
35 grader selvom det er over en time sidne jeg skruede termostaten ned under
30! -
4 er en eller anden hane, hvorpå der står "6 bar". Når jeg skruer på den
kommer der vand ud i afløbet.
5 er også en hane, som vist er skruet helt åben p.t.. Kan ikke se eller høre
nogen forskel, hvis jeg skruer lidt på den..
(Lige over hanen på 4'eren kan man i øvrigt skimte den el-boks, som vist er
den trådløse modtager..)

Takker :-)
MVH Sørensen

ss

manometer sidder som regel ved/på Fjernvame install, ved siden af dine
sikkerhedsventiler, nogle gange sidder der også et ved din blandesløjfe

/michael

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

ss

du skal nok skrue lidt mere ned for din styring, prøv at sætte pumpen på 3
og se hvad der sker,

jeg kan se at du har 10 kredse /styreenheder umiddelbart har du rigtig meget
pex rør liggende kan være flere 100 meter afhængig hvor langt og store rum
du har , anlægget skal være justret 100 % ellers virker det ikke ordentligt,
det kan også være luft så det hele skal skylles igennem, mit råd til dig er
at få det vvs firma ud med det samme som har lavet det , og få en grundig
vejledning hvordan det virker , det er det vigtigeste for kunden, vvseren
kan sagntes havde testet det selvom det var i sommers det blev færdig, jeg
går ud fra du har ude styring på dit fjernvarmeanlæg , det kan pilles fra så
man kan teste det , du har jo garanti på det og det SKAL virke du må ikke
skruefor meget op ellers ødelægger du alle dine gulve .

det er bedere at du kan kontakter firmaet der har lavet det end du selv
begynder at pille ved det, og måske kommer til at lave nogle fejl
justeringer, håber det er et anerkendt vvs firma der er blevet brugt.

/michael

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

Ivar Holm

Hallo igen Sørensen.

Lige over termometeret (3'eren) sidder der en af de omtalte luftskruer.
Sådanne sidder der sandsynligvis flere af på anlægget. Disse kan du rolig
åbne og dræne luft ud, indtil der kommer klart vand (hold en klud under,
hvis det sprøjter).
Nr. 5 er en sikkerhedsventil. Hvis der af en eller anden grund kommer
overtryk i dit system, skal denne slippe overtrykket ud i din kloak for ikke
at sprænge systemet. Den har ikke noget med varmeleveringen at gøre.
I øvrigt er det nok klogt, at få en professionel til at køre systemet ind
for dig - som flere andre har tilrådet.

Ivar Holm

Gert

> [...]

> Vi går og fryser her i vores nybyggede hus! Selvom de trådløse termostater
> er skruet helt op over 25 grader, er der reelt kun ca. 18.5 grader i

her siddet og luret lidt med i baggrunden, og har dog aligevel ikke læst
alle svarene.
men blir da nysgerrig om følgende
kan du mærke at gulvene er lune ?
hvis ikke så ud til din blandesløjfe
der har du de 2 fordeler rør
fremløb med ventilerne på (de hvide) og retur med hætter på.
fremløb skal være varme, og returløb lidt køligere ikke kolde

Mvh
Gert

ss

er der kommet varme ?

Sørensen

> er der kommet varme ?

Lidt efter lidt er der kommet mere varme på. :-)
Nu er vi oppe på de 22-23 grader, som de trådløse er indstilliet til.
Det ER godtnok meget langsomt reagernede.

Det eneste jeg rigtig "nåede" at gøre, var:
- at skrue op for selve pumpen fra standard-indstillingen til midt mellem
standard og max.
- at ændre termostaten på installationen fra ca. 25 grader til ca. 27-28
grader.
Derefter slog jeg lige koldt vand i blodet for, at se om det virkede inden
jeg ville arbejde videre med alle de andre råd. Men det blev altså ikke
nødvendigt. :-)

Jeg vil dog meget gerne høre: Nu da det kører og jeg ikke har lavet nogle
som helst radikale ændringer på indstillingerne (?), skal jeg så ikke bare
være glad og leve med det - eller mener du/I stadig, at jeg bør får VVS'erne
til at komme ud og "fintune" eller blot forklare..?

Mange tak for hjælpen!
MVH Sørensen

Sørensen

"Sørensen" <duvedikkehv...@hotmail.nix> wrote in message

> Vi går og fryser her i vores nybyggede hus! Selvom de trådløse termostater
> er skruet helt op over 25 grader, er der reelt kun ca. 18.5 grader i
> køkkenalrum og stue. :-(

Der kom endelig varme på - skønt!

Jeg vil lige sige MANGE TAK TIL ALLE - for alle de gode råd og fif.

Det må jeg sige: det er virkelig imponerende hjælsomhed, man finder i denne
nyhedsgruppe!

I ønskes alle en god søndag.
MVH Sørensen

ss

Hej igen

Jeg syntes at du skal kontakte vvseren.. hvorfor ? fordi at det er lavet i
sommers og er måske ikke indstille korrekt, så det er rigtig go ide at
kontakte dem mens at der er garanti, og da det er den første sæson syntes
jeg du skal gøre det , så ved du også hvordan det skal gøres næste gang, og
så husk lige at få en grundig vejledning om hvordan det hele fungere i dit
hus med varme osv, det er vigtigt at du ved noget om det du har , det er
dyrt at få en vvser ud og skal forklare det en anden dag. jeg har været ude
hos mange der har ærget sig over det eller bare skal have en forklaring på
hvordan de forskel. ting virker.

go fornøjelse

/michael