Siemens opvaskemaskine vil ikke tørre

Carsten Keller

Hej gruppe.

Vi har en 4 år gl. Siemens opvasker, model SL65T370EU/02. For et stykke tid
siden begyndte den at støje mere, og tørrede til sidst stort set ikke på
Auto-programmet. Jeg rensede alle de steder jeg kunne finde men synes ikke
rigtig det hjalp. Hvis vi skiftede til "normal"-programmet, tror det hedder
55 grader, tørrede den fint igen, men synes stadig den støjer mere end den
gjorde inden den begyndte at gøre knuder.

Nu er problemet så også kommet på det program. Det udmønter sig i at den
støjer mere under opvask og så tager den meget længere tid om at blive
færdig. En vask skal tage omkring 144 minutter men når jeg så åbner den
efter 3 timer står der stadig at den mangler 1 minut. Hvis jeg lader den stå
længe nok skal den nok blive færdig, men det er ikke sikkert at servicet er
tørt, og hvis det er er det sikkert bare fordi den har stået rigtig længe.
Under hele det sidste ("ekstra") stykke tid larmer den, som om der er en
pumpe eller lignende der kører konstant i den.

Jeg ved ikke hvordan tørring fungerer i en opvasker, men er der en
"tørremotor" der kan være defekt? Og hvorfor gik det først i udu på
autoprogrammet?

Takker

Keller

Mogens

"Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvordan tørring fungerer i en opvasker, men er der en
> "tørremotor" der kan være defekt?

Det sidste hold vand opvarmes til typisk 60 grader. Varmen afsættes i
porcelæn, kniv og gafler, hvorefter vandet pupes ud. Den "opsparede" varme i
opvasken tørrer herefter det hele, og opvsken er klar.

Bliver din opvask hed/varm - det skal den. Hvis ikke er det
gennemstrømningsvandvarmen, der er defekt, men det passer så ikke helt med
din historie, som mere tyder på, at pumpen kører hele tiden - af een eller
anden grund...

Mogens

"Mogens" <nyhedsgr...@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det sidste hold vand opvarmes til typisk 60 grader. Varmen afs�ttes i
> porcel�n, kniv og gafler, hvorefter vandet pupes ud. Den "opsparede" varme
> i opvasken t�rrer herefter det hele, og opvsken er klar.

> Bliver din opvask hed/varm - det skal den. Hvis ikke er det

> gennemstr�mningsvandvarmen, der er defekt, men det passer s� ikke helt med
> din historie, som mere tyder p�, at pumpen k�rer hele tiden - af een eller
> anden grund...

Forkert formulering idet en konstant k�rende pumpe er tegn p�, at der er
vand i maskinrummet p� maskinen. Jeg skulle have skrevet "k�rer ofte"

Carsten Keller

"Mogens" <nyhedsgr...@jubii.dk> wrote in message

> Forkert formulering idet en konstant kørende pumpe er tegn på, at der er
> vand i maskinrummet på maskinen. Jeg skulle have skrevet "kører ofte"

Porcelænet er lige så varmt som det altid har været, hvis jeg åbner den
efter nogenlunde den tid det burde tage. Hvis jeg venter den ekstra time
eller sådan noget mens "pumpen" kører inden jeg giver op er det selvfølgelig
blevet en del koldere.

Mener du at det kan være fordi der er noget der er utæt at den kører
konstant? Vil det bevirke at tingene ikke tører ordentligt, eller er det
måske fordi den egentlig bliver afbrudt før tørrecyklussen går i gang? Kan
jeg selv tjekke om der er det der er galt ellerv skal jeg have fat i en
reparatør?

Takker

Keller

Mogens

> [...]
> efter nogenlunde den tid det burde tage. Hvis jeg venter den ekstra time
> eller sådan noget mens "pumpen" kører inden jeg giver op er det

OK, så virker varmefunktionen, som den skal. Jeg forstår blot ikke, at
pumpen kører så lang tid.

> Mener du at det kan være fordi der er noget der er utæt at den kører
> konstant?

Svært at sige på distancen...

> [...]
> den egentlig bliver afbrudt før tørrecyklussen går i gang? Kan jeg selv
> tjekke om der er det der er galt ellerv skal jeg have fat i en reparatør?

Jeg vil tro, du er tæt på en reparatør - men måske Apollo har et råd, hvis
han læser dette her...

Carsten Keller

> Jeg vil tro, du er tæt på en reparatør - men måske Apollo har et råd, hvis
> han læser dette her...

Det håber jeg så han gør. Men tak for budet.

Keller

c...@dbmail.dk

to Carsten Keller
KALK I MASKINENS DELE; SOM STYRER UDPUMPNINGEN AF VANDET

Min maskine laver det samme problem. Den er 9 år gammel og jeg har i dag lavet den for 3. gang. Det sker ca. hvert 2. år. Den står med varmt vand og sæbeskum og mangler et minut. Det stopper den på og der sker ikke mere.

Problemet har for mig være kalk i systemet, der styrer pumpen.

Det klares med ca. 2 liter husholdningseddike på følgende måde.

1) sæt maskinen (med opvasken, der stadig står i) på glasprogrammet. Når der mangler ca. 20 minutter åbnes maskine og der hældes 1 - 1,5 liter vand ind i bunden, hvorefter maskinen kører programmet helt færdigt og maskinen kan tømmes.
2) maskinen løsnes fra bordpladen og trækkes ud på gulvet, så den står frit.
3) Der er 2 skruer i venstre sides forkant (lodret) ved gummikanten. De skrues ud.
4) Stålpladen på venstre siden fjernes.
5) De 2 gennemsigtige hjørner i toppen fjernes. Den forreste fjernes uden værktøj. Den bagerste fjernes ved at løsne en skrue fra bagsiden.
6) find en opvaskebalje
7) de 2 stænger, som holder den gennemsigtige side fjernes ved at løsne skruen i midten (hold ved siden med den ene hånd)
8) sæt baljen tæt på maskine og hiv den gennemsigtige side op fra de 3 huller i bunden. Før den hurtigt ud over baljen, så vandet løber ned i den. Læg den gennemsigtige siden oven på baljen uden at løsne noget.
9) fjern de 2 stik. De øverste trækkes bare ud. Det nederste skal man løsne den hvide firkant fra plastikken uden at tage stikket af benene.
10) Hele "klumpen", som sidder med et "ben" i det sidste af de 4 huller trækkes let ud og hives opad, hvorefter det løsnes. Bundslangen trækkes ud uden værktøj. Sæt den i klemme ved ledningener, så evt. vand ikke løber ud i maskinen.
11) plastikklumpen kan skilles. Først fjerens toppen, hvor det runde hoved med en vippearm på sidder. Resten, hvor den røde cylinder og det sorte plastik sidder inde i plastikklumpen, kan også skilles ad. Det gøres i toppen, hvor der skal presses nogle tappe ind. Den røde kommer let ud, den sorte kan drille, men kan løsnes med en flad skruetrækker med forsigtighed.
12) når det hele er skilt lægges det (IKKE DEN FØRSTE MED DET RUNDE HOVED - DER SIDDER EN MEMBRAM I) hele i en skål med husholdningseddike. Efter kort tid kan kalken skylles/skrabes af - en flaskerenser kan med fordel bruges.
13) herefter er det blot at samle det hele igen. Lad evt. maskinen køre et kort program inden den sættes på plads, så du er sikker på, at den virker som den skal.

Det har som sagt virket for mig 3 gange. Den gennemsigtige side har nogle steder (specielt øverste venstre hjørne), hvor den er "fedtet" helt til, men det har ingen betydning haft. Maskinen kører forhåbentlig igen ca. 2 år, hvor den så begynder at bruge længere og længere tid på at blive færdig inden den til sidst standser på et minut.

Dette er en reparation til ca. 10 kr. (eddiken). Kender en, som har haft en montør ude. Han skiftede hele siden, hvilket kostede 2500 kr.

god arbejdslyst
Claus

Jørgen Nielsen

c...@dbmail.dk skrev den 29-12-2012:
> [...]
> den så begynder at bruge længere og længere tid på at blive færdig inden den

Det er måske det samme som jeg fik skiftet på model SGU09A22SK/14, og
der var kommet en forbedret model
http://www.bosch-home.dk/store/product/Trykkammer/488688

Udskiftninng i alt kr 1185,- i 2008

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

anders...@gmail.com

Helt genialt!

Tak for den grundige gennemgang - det løste også problemet her.

Det var dog ikke kalk, men de sidste 13 års bakteriesnask. Jeg fik det let renset af og tog i samme ombæring "afløbsrøret" og rensede det for snask, der sad en del.

Nu kører den som en drøm igen :)

Tak for hjælpen - det overrasker mig hver gang hvad man kan finde på nettet!

Venligst
Anders

anders...@gmail.com

Ville bare lige lave en opfølgning på denne.

Det har nu holdt i præcist 1,5 år, før den igen begyndte at gå i stå ved 1 min tilbage og pumpen blot kørte.

Har nu renset igen og maskinen fortsætter som "ny".

Venligst
Anders

Hans Paulin

anders...@gmail.com skrev:

> Ville bare lige lave en opfølgning på denne.

Fint nok! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

kennetht...@gmail.com

Gjorde det med min igår. Ny køre den som ny igen😊
Det var lidt bøvlet at få den orange flyder ud. Man skulle både have stik og den sorte pind ud først.

kong...@kongstad.net

Bare til info.

Jeg har en Bosch opvaskemaskine med samme problem som det beskrevne. Som bekendt er det samme producent, og vejledningen hjalp på min knap 11 år gamle maskine, der nu vasker bedre end den har gjort i årevis!

Den eneste forskel var da jeg skulle have siden af, den sad fast med en plastikdims, som jeg til sidst skar af med en kniv for at få den ud, nu har jeg bare sat den fast med en bid tape.

mac...@gmail.com

Hej,
Vil bare lige takke for den meget fine og udførlige vejledning :-)
Jeg stod med nøjagtig samme problem som beskrevet tidligere, og ved at følge beskrivelsen, fik jeg opvaskemaskinen til at fungere igen :-)

jacob.s...@gmail.com

Hej.Tak for den gode beskrivelse. Har netop brugt den, og nu kører maskinen som den skal. Den er 15 år gammel. Fik i øvrigt det gode råd, at bruge halv vandmængde af hvad sæbefabrikanterne anbefaler fx bare en halv tablet eller tilsvarende i pulver. Det reddede maskinen fra udskiftning for nogle år siden .
Mvh Jacob

wittrup....@gmail.com

Hvis der stadig skulle være nogen der rammer denne tråd, vil jeg lige dele mine erfaringer - ud over at jeg også altid blot bruger en halv tablet.

Har haft en topmodel siemens i små ni år og den har kørt upåklageligt indtil for ca et år siden. Den begyndte at støje mere når den kørte - en elektrisk summende lyd - og tørrede ikke. Efter lang tids fejlsøgning, hvor den blev splittet helt ad fandt jeg endelig fejlen:

Mangetventilen der styrer vandet til/fra trykkammeret var næsten stået af. Min model har indvendige skjulte varmelegemer og når den defekte ventil ikke kunne styre vandtilførslen til trykkammeret korrekt var der ikke noget vand at opvarme til brug for tørringen. Den kunne kører videre i kort tid på at blive smurt med lidt olie, men løsningen var at bestille en ny - pris ca. 200,- :)
Message has been deleted

hol...@gmail.com

Havde også issues (siemens SE35T550SK/32) på det korte program, hvor den ikke ville afslutte, stoppede med 1 min tilbage, og stod der i evigheder.

Har så lige haft trykkammeret ude og givet den en ordentlig omgang rengøring og i samme ombæring slangestykket til pumpen da det også var snasket godt til.

Nu kører den upåklageligt igen.

Tak for gennemgangen Claus.

\Erik