Vandmærkesøger

Thomas Løjmann Jørgensen

Hej Gruppe,

Jeg vil gerne have mig en vandmærkesøger, det lader lidt til at være et
must at have...

Jeg finder 2 'typer' når jeg søger og læser om dem. En billig og en dyr.
Den dyre er en elektronisk en der koster 1700-2000,- hvilket jeg syntes
er lidt meget.
Den billige er en Morley Bright, som jeg læser er et vidunder, så den
tænkte jeg mig at købe. Men er det sådan en jeg skal have?

F.eks. her http://www.egefrim.dk/version2.0/category.asp?categoryID=2439
er den til 198 incl. blækpude, man kan så købe ekstra blækpuder til 58,-
pr. stk.

Er der nogle der kan forklare lidt om Morley Bright udgaven, hvor ofte
man skal skifte blækpude og om det kan betale sig at købe den billige model?

Måske er det en helt anden jeg skal købe, eller?

I mit AFA katalog står der at man kan komme lidt rensetbenzin eller
petroleum(tror jeg det var) på mærkets bagside for at se vandmærket, men
samtidig står der også at man kan risiker at ødelægge mærket ved det,
hvorfor jeg slet ikke bryder mig om den metode...

Tak for en god gruppe!

Venlig hilsen,

Thomas

Message has been deleted

Peter C:

> Er der nogle der kan forklare lidt om Morley Bright udgaven, hvor ofte man
> skal skifte blækpude og om det kan betale sig at købe den billige model?

Det går ud på at du lægger frimærket mellem 2 glasplader sammen med en tynd
blækpude. (gennemsigtigt plast m. mørkt blæk)
Når du så klemmer (der skal bruges lidt fingerkræfter for et godt resultat)
de 2 glasplader sammen, vil blækket fordele sig jævnt hen over hele
frimærket, og vandmærket vil træde tydeligt frem, da der kan ligge mere blæk
i vandmærkefordybningen. Man kan sige at blækpuden laver et negativ-aftryk
af frimærkets tykkelse, og hvor det er tyndest (vandmærket) vil mængden af
blæk være tykkest.

(det blev en snørklet forklaring ... håber den giver mening) :-)

Ny blækpude skal kun bruges hvis den gamle går i stykker, og det har jeg
endnu ikke oplevet på min, der er over 5 år gammel (men bruges dog heller
ikke så tit)

> [...]
> samtidig står der også at man kan risiker at ødelægge mærket ved det,
> hvorfor jeg slet ikke bryder mig om den metode...

Det gør jeg heller ikke ...

MVH Peter C:

Jan Nørskov Andersen

Hej Thomas

Jeg har haft en morley Bright vandmærkesøger og solgt den igen efter kort
tid da jeg ikke syntes den virker efter hensigten på mere end halvdelen af
mærkerne. Jeg har nu et barkelitbæger som er købt for 9 kr hos en
frimærkehandler, deri hælder jeg renset benzin så bunden er dækket og når
mærket ligger med bagsiden op kan du tydeligt se vandmærket på alle mærker.
Prøv det til du bliver medlem af en klub som ofte har en elektronisk søger
som du kan låne. du kan jo også tege en håndfuld mærker og gå ind til en
frimærkehandler og prøve. Jeg ved jo hvor du bor så prøv fx. in-po frim i
Viby.

mvh Jan

"Thomas Løjmann Jørgensen" <loj...@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

Thomas Løjmann Jørgensen

Tak for alle jeres svar, jeg må forbi en frimærke handler samt silvan,
så skulle jeg være rustet :)

Venlig hilsen,
Thomas

Per Andreasen

Jeg har både en Morley Bright og en Signoscope. Den sidste er langt bedre
som vandmærkesøger ved almindeligt brug. Den fungerer ved at lys bliver
"sendt ind" over mærket, som er klemt under et tykt glas. Når dette lyst
kastes ind parallelt med overfladen og mærket er trykket, vil vandmærket
optræde som en "skygge" og kan tydeligt ses. Den er dog meget dyr, hvis man
skal købe den i en dansk frimærkeforretning, ca. 1800 kr. for den store og
afgjort bedste model (den lille, som ikke kan anbefales, koster ca. 1200
kr.). Jeg har imidlertid købt min via Ebay til ca. 900 kr incl. forsendelse.
Den er temmelig tit på auktion her.
Min Morley Bright er dog ikke blevet arbejdsløs. Hvis jeg skal se et
vandmærke, når frimærket sidder på et brev, kan jeg kun bruge den. Man kan
ikke anbringe større emner end ca. 5x5 cm i Signoscopen.

mvh Per Andreasen