Hvilken hunderace er den største?

Camilla W. Pedersen

Hej.

Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?

Med venlig hilsen Camilla.

Smølf

Højde må være en Irsk Ulvehund. Vægtmæssigt vil jeg skyde på en Mastiff. Men
er ikke sikker.
"Camilla W. Pedersen" <cami...@mail.dk> wrote in message

Benny Mortensen

"Camilla W. Pedersen" <cami...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Hej Camilla

Generelt set, så sidder Sct. Bernhard på tre betegnelser.

Den er Verdens største hund.
Den er Verdens tungeste hund.
Den er Verdens stærkeste hund.

Det betyder ikke, at den absolut er Verdens højeste, længste, eller hvad
folk nu kan finde på.

M.V.H.....Benny..

Camilla W. Pedersen

> Højde må være en Irsk Ulvehund. Vægtmæssigt vil jeg skyde på en Mastiff.
Men
> er ikke sikker.

Jamen hvor høje bliver de i centimeter?

MVH Camilla

Benny Mortensen

"Camilla W. Pedersen" <cami...@mail.dk> skrev i en meddelelse
Hej igen Camilla

Det spekulerede jeg egentligt aldrig på at måle. Min første af slagsen,
havde en vægt på 110 Kg, uden at være overvægtig. Den sidste nåede aldrig at
blive voksen, da han desværre blev fatalt skadet, da min Schæfer løb ind i
ham, men ingen tvivl om, at han ville være blevet stor, rigtigt stor endda,
hvis han havde fået lov at leve. Selvfølgelig var han også uforskammet flot,
sådan skal det jo være, når man er rigtig uheldig. Men de kunne begge lægge
hovedet ned på spisebordet, så har man da en anstændig højde :-))..

M.V.H.....Benny..

Buffy

> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?

Grand Danois`en må være den største / højeste ( men sikkert ikke den
tungeste ).
Vores GD er 88 cm. høj, men de findes også højere.
Daffy er ca. samme højde som vores spisebord ( det er skulderhøjden ) og så
kommer hans hoved jo, et stykke højere op endnu.
Til sammenligning er vores labrador ca. 57 cm. i skulderhøjde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Rinnie Ilsøe

> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Ja, jeg vil også satse på Irsk Ulvehund, men hvor store de bliver ved jeg
ikke. Til udstillingen i Herning havde de ring lige ved siden af os
(Flatcoat) og når man gik forbi en følte man sig som en lille pige med en
shihuahua (stave?) i snor! *G*

Men et kig på racestandarten viser følgende:

GD:
Skulderhøjde for hanner mindst 80 cm, for tæver mindst 72 cm
http://www.granddanoisklubben.dk/

Sct. B:
Mindste højde for hanner 70 cm, for tæver 65 cm.
Største højde for hanner 90 cm, for tæver 80 cm.
http://dansk-sankt-bernhard-klub.dk/

Irsk:
Hanner 81-86 cm. - 54.5 kg.
Tæver mindst 71 cm - 40.5 kg.
http://www.jlc-webhotel.net/iuk/

Så man kan sige at de i og for sig er størst alle sammmen alt efter hvad man
definerer som størst.

Du kan også søge efter store racer her:
http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Rinnie

Punish the deed, not the breed

jammen de kommer da ikke op på 110kg !? vores Sct. Bernhard var
megastor men vejede "kun" 90kg , men jeg har også en gang læst i
guinies rekordbog at de var de tungeste og stærkeste.

har lige læst at irsk ulvehund bliver imellem 71-90cm men vejer kun
40,5 til 60kg men ingen tvivl om at det er den højeste hund jeg nogen
sinde har set

granddanios 72-80cm

Punish the deed, not the breed

>Det spekulerede jeg egentligt aldrig på at måle. Min første af slagsen,
>havde en vægt på 110 Kg, uden at være overvægtig.

var det en Engelsk mastif ? bliver de virkelig så store, jeg går ud
fra at det var en han ? kunne i godt komme igennem dørene hvis den
også skulle igennem så ? :-) hvor gamle bliver de så ? de kan vel ikke
tåle så mget motion med den vægt eller hvad ?

JBH

"Benny Mortensen" <burk...@mail333.com> skrev i en meddelelse

Hmm hvor har du det fra?

Var lige lidt inde på forskellige sider

Der så Irsk Ulvehund ud til at være højest(i gennemsnit) Og mastiff
tungest(i gennemsnit).
Men der kan jo være divergerende oplysninger rundt omkring på nettet.

Jeg må erkende at jeg blev overrasket første gang jeg så en Mastiff. Han var
bare enorm.

Men en Sct Bernhard er bare en dejlig bamse.

Laila

Buffy

"Punish the deed, not the breed" <nob...@home.com> skrev i en meddelelse

> har lige læst at irsk ulvehund bliver imellem 71-90cm men vejer kun
> 40,5 til 60kg men ingen tvivl om at det er den højeste hund jeg nogen
> sinde har set

Det svinger åbenbart meget det med højden, for den Irske ulvehund jeg har
set ( og som bed mig ) var mindre end Daffy.
Er en Sankt Bernhard mon større og tungere end Newfoundlænderen. De ser ud
til og være omtrent samme størrelse, men pelsen kan måske snyde lidt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Winther

"Rinnie Ilsøe" <rek...@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse >

> [...]
> Tæver mindst 71 cm - 40.5 kg.
> http://www.jlc-webhotel.net/iuk/
>
> Så man kan sige at de i og for sig er størst alle sammmen alt efter hvad

Den største nulevende hund er i følge Guinness rekordbog GDen Harvey, som
har en skulderhøjde på 105,4 cm. Han vejer 88,45 kg.

Lidt andet;-)

Ældste hund; beagle på 27 år,
længste hundeører 29,2 cm, og sidder på en basset,
Mindste nulevende hund, højde 7,6 cm, yorkshireterrier

Vh. Winther

Gitte S. Eriksen

> granddanios 72-80cm

Ja det er mindste mål på tæve/han, men langt de fleste er efter min erfaring
højere, vores tæve på 7 mdr. er nu 78 cm, og skulle gerne vokse mere end 2
cm, med den farte hun har på :-)

MVH
Gitte

Benny Mortensen

"JBH" <skodk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Benny Mortensen

"JBH" <skodk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Laila

Jeg kunne forestille mig, at tiden har bragt ændringer ind i sagerne, og
hvad er det for noget man tager med, og hvad bliver udeladt. Ændringer
o.s.v.. i Racestandarder, det giver sommetider nogle forunderligt udsving.
Den oprindelige Sct Bernhard, er jo nærmest glemt idag. Dem der bestemmer
sådan noget, har jo sommetider nogle sjove ideer. Jeg har ingen ide om,
hvorfor Mastiff'en ikke figurerede dengang, og om den er til noget, ved jeg
heller ikke. Jeg ved bare den er stor. Jeg tror ikke, med de størrelser som
de siger den har, at jeg nogensinde har set en. Som du siger, Irsk Ulvehund
er den højeste race. Det som der regnes med, er en eller anden kombination
af Højde / drøjde / styrke / udholdenhed, men hvordan de vægtes op i
hinanden, det er jeg ikke klar over. Men som jeg engang blev forklaret, det
er på grund af dette, at det er samme race der sidder på alle 3, fordi de
stort set er umulige at skille ad. Det er lidt i retning af den der Verdens
Stærkeste Mand konkurrence, og jeg mener den afholdes i Alaska.

M.V.H.....Benny..

Benny Mortensen

"Punish the deed, not the breed" <nob...@home.com> skrev i en meddelelse

Hej Punish

Nej det var en Sct Bernhard... og ja, han var ægte, og han var stor. Ham må
endda have været tungere, for det var først da han skulle aflives, vi fandt
ud af, at det virkeligt var en Overbasse.....Men han levede da op til hans
navn, som var Basse :-)).. Han blev nu kun 5½ år, så kunne hans ene hofte
ikke mere. Men jo, der var dynamit i ham, og i løb, var han god for 55
km/t, målt med bilens speedometer, og hurtigere end bilen i optrækket. Så
de er bestemt ikke kedelige. Man man skulle tro, at de havde været boksere
i et tidligere liv, for mine har haft en ide, med at rejse sig, og svinge en
pote, og så skulle man altså ikke have hagen i vejen :-)))...

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Benny Mortensen

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
Hej Buffy

Det kan du selv afgøre, du tager 1 spand vand, og hælder ud over NF. Den er
stadig stor, men nu er der kun en halv hund.
Det meste du ser er pels, så vægtmæssigt, ligger den nok lige omkring Irsk
Ulvehund, altså 45 - 50 Kg. Men også en dejlig Murmeltrold. Men altså ca
30 - 40 Kg mindre end bernharden.

M.V.H.....Benny..

Benny Mortensen

"Punish the deed, not the breed" <nob...@home.com> skrev i en meddelelse

Hej Punish

Ja jeg troede også min egen lå lige omkring 90 Kg, og blev da ret chokket,
da han blev vejet. Hvad der næsten er mere underligt, jeg tror, at hvis
ikke den sidste var blevet skadet fatalt, ville være blevet endnu større.
Ja både IU og GD er høje og slanke hunde. Faktisk vil en almindelig Rotte
normalt være lige så tung som dem.

M.V.H.....Benny..

Buffy

> Det kan du selv afgøre, du tager 1 spand vand, og hælder ud over NF. Den
er
> stadig stor, men nu er der kun en halv hund.

Ok, jeg tager dit ord for det. :-)
Det anede mig også er der var meget pels, men jeg var ikke sikker.
Det vil altså sige, at NF faktisk er en slank / spinkel hund...

> Det meste du ser er pels, så vægtmæssigt, ligger den nok lige omkring Irsk
> Ulvehund, altså 45 - 50 Kg. Men også en dejlig Murmeltrold. Men altså ca
> 30 - 40 Kg mindre end bernharden.

Ja det er jo en hel del. Nu har jeg aldrig set begge hunde samtidig, så jeg
har ikke rigtig kunne sammenligne dem live.

Mvh. www.tjekmig.dk

Benny Mortensen

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
Hej Buffy

Ja den er noget mindre. Den ser stor ud, på grund af pelsen. Specielt er
der nogle af dem, hvor pelsen krøller meget, så selv hårene på ryggen, står
i en hel ring, og det giver den 5 cm mere i højden, og en masse pels under
sig, får den til at se meget kompakt ud. Men en SB er næsten 2 NF, altså
vægtmæssigt.
Min sjoveste historie var en NF ejer, som jeg fortalte, at han ikke måtte
lege pind, når han kom op til mig. Nå hvad pokker, han var jo vant til at
have stor hund, så han mente, hvad pokker skulle det kunne gøre, så han
ignorerede advarslen. Han plejede at svinge rundt med sin NF, det blev der
også her :-)), Pludselig kom Knud susende gennem luften, Basse stod med
pinden, med et udtryk der sagde noget i retning af " Sikke dog en kylling,
jeg troede han holdt fast " :-)))

M.V.H.....Benny..

Battlefieldīs

"Benny Mortensen" <burk...@mail333.com> skrev i en meddelelse

(klip)

> Ja både IU og GD er høje og slanke hunde. Faktisk vil en almindelig Rotte
> normalt være lige så tung som dem.
>
> M.V.H.....Benny..

Hej
Ja, men husk lige på at en Irsk Ulvehund rent faktsik er en mynde, derfor
den lettere bygning.
Hilsen Vibeke

Punish the deed, not the breed

On Thu, 29 Jan 2004 14:20:20 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

vores Sankt Bernhard havde en "kæreste" der var en Newfoundlænder og
når de stak af sammen og luntede rundt var de nu lige store at se på,
men de manglede nu heller ikke mad :-)

den sidste irsk ulvehund jeg så var _næsten_ 3 gange så høj som min
hund :-) men han er nu også kun de 40-42cm over ryggen :-) men den
fandt da ud af at det ikke lige var sådan at jorde min hund, da der jo
er 4stk 1meters stylter at nappe i :-)

Punish the deed, not the breed

>Hej Punish
>
>Ja jeg troede også min egen lå lige omkring 90 Kg, og blev da ret chokket,
>da han blev vejet.

,tjae det kan godt være at han vejede mere , fik bare at vide dengang
at han nok vejede 90kg der var nok ikke så mange steder at veje ham
dengang, men kan da huske at hvis han ikke ville flytte sig eller
komme op i badekaret efter en tur i mosen, så kunne det godt tage en
time eller to at få ham vasket :-) det glemmer jeg ikke og helller
ikke de mega uldtotter ala garnnøgler der flød rundt omkring når han
fællede :-) netop pga de ting har jeg valgt en korthåret og mindre
hund den dag i dag :-) men det var nu en god hund uden tvivl

> [...]
>Ja både IU og GD er høje og slanke hunde. Faktisk vil en almindelig Rotte

ja det er nok rigtigt nok , kunne også forestille mig at sådan en irsk
ulvehund må have eller få nogle problemer med de lange ben

Pia J

> Mindste nulevende hund, højde 7,6 cm, yorkshireterrier

SYV KOMMA SEKS CENTIMETER???!!

Det er jo mindre end det digitalkamera jeg har stående på bordet. Det lyder
vildt.

:Pia

Buffy

> men den
> fandt da ud af at det ikke lige var sådan at jorde min hund, da der jo
> er 4stk 1meters stylter at nappe i :-)

Ja, det har Buffy også brugt imod Daffy. Hun står under ham og napper ham i
benene, men han er ved, at lure hende kunsten efter, det er hun jo ikke så
begejstret for.... :-)
De lærer nogengange de skøreste ting af hinanden. Daffy har en "tvangstanke"
med, at han drejer rundt om sig selv 5 - 6 gange før han lægger sig ned. Det
er Buffy også begyndt med, men hun kan ikke rigtig se pointen i det, så hun
snurre kun 2-3 omgange, så gider hun ikke det pjat mere. Som regel kun, hvis
hun lige har kigget på Daffy, ellers kan hun godt finde ud af og bare lægge
sig.

Mvh. www.tjekmig.dk

JBH

"Pia J" <ngs...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Ja hvor lille må den ikke have været som hvalp *GG*

Laila

Benny Mortensen

"Battlefield´s" <battl...@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Vibeke

Det behøver jeg ikke tænke på, for den er jo kun inde i billedet, fordi den
er høj. Men det siger sig selv, for var den ikke af en let støbning, ville
den få det meget svært med sin højde. Det eneste en Rotte og IU har
tilfælles, er at de begge er en hund.

Derfor startede jeg også med at skrive, generelt set, sidder Sct Bernhard på
de tre titler. Men ikke nøvendigvis, den XX, der er racer der er fysisk
højere, længere, sommetider også tungere.
Men der er åbenbart stadig ikke nogen, der har kunnet slå Sct Bamsehunden
væk fra tronen. Hvad det så skyldes ved jeg ikke, Mastiff har egentligt
aldrig interesseret mig, måske fordi jeg ikke har set den, hvem ved. Jeg fik
min første Sct Bamsehund, fordi en kammerat skulle finde et nyt hjem til
ham. De kunne ikke have den længere :-)))))))...... Ja det var en stor
Smiley, men hvis du vil høre min forklaring, så ville manden have en stor
hund, til at råde bod på hans eget manglende mod. Det mod havde han når han
kom fuld hjem, så fik konen nogle tæv, indtil Basse pludseligt
bekendtgjorde, at du rører altså ikke mor, så skal du se hvordan en Taxamand
ser ud, når han er kødfars.....Så skulle hunden altså væk..... Hvad giver
du, sådan en Kryster :-))..

M.V.H.....Benny..

Benny Mortensen

"Pia J" <ngs...@ofir.dk> skrev i en meddelelse
Hej Pia

Ja jeg håber da, at det er et naturligt lune, men jeg syntes nu ikke lige,
at det ligger til denne race at blive så små. Det plejer jo som regel at
være ( Nu får jeg tæsk igen ) Den lille Chi Hua Hua. Det er jo lige ved at
være normalhøjden for denne. Men jeg har kun set en af dem :-))... Uden for
døren, lød den altså meget større. Det man kunne frygte er, at der findes
jo ikke det folk ikke vil gøre, for at slå en rekord.

M.V.H.....Benny..

Winther

"Pia J" <ngs...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Den mindste registrerede nogensinde er en dværgyorkshireterrier, 7,11cm i
skulderhøjde, og 9,5cm fra snude til halespids. Hunden døde 1945, 2 år
gammel.

Vh. Winther

Benny Mortensen

> [...]

> vores Sankt Bernhard havde en "kæreste" der var en Newfoundlænder og
> når de stak af sammen og luntede rundt var de nu lige store at se på,

He He.... Det får mig lige til at mindes en sjov episode som jeg engang
oplevede. For mange år siden, på, hvad pokker hed den, Falkevej, tror jeg
som går parallelt med Frydendalsbakken i Aalborg, kom jeg gående. et lille
stykke foran mig, går en særdeles nydelig ung dame, altså sådan en med en
meget brugervenlig grafisk overflade :-)).. Da hun er godt halvvejs oppe af
bakken, kommer en Sct. Bernhard ud fra et hus, og sætter sig på fortovet.
Uhhh, stor rædsel at spore hos den unge dame, hun stopper, og lige som
overvejer situationen, tager en beslutning, og vender om for at gå tilbage.
Nu blev flugtforsøget imidlertid stoppet, af en New Foundlænder, som kom
luskende ud fra et andet hus. Nu kom jeg der rimeligt tit, så jeg vidste
jo, at disse hunde, var lige så rare, som de var store, så jeg klappede
denne NF'er og fortsatte op mod SB'en. Pludseligt uden videre varsel, havde
jeg, et styk særdeles attraktiv ung dame i hånden, og overvejede om jeg
skulle aftvinge hende et ægteskabsløfte eller tilsvarende, for at lede hende
sikkert ud af fælden :-))... Det lykkedes da at få hende overbevist om, at
hun på ingen måder var i fare, og jeg fik hende endda til at klappe dem
begge, så hun vidste, at hun fremover godt kunne passere dem uden frygt, men
det kunne nemt koste, at man fik snavsede fingre, for det var ikke lige
renlighed der var deres største dyd.

M.V.H.....Benny..

Benny Mortensen

> ja det er nok rigtigt nok , kunne også forestille mig at sådan en irsk
> ulvehund må have eller få nogle problemer med de lange ben

Hej Punish

Det problem løser de tildels ved den lette konstruktion. Der kommer
mynden den til undsætning. Når de skal yde noget, ligger de jo nærmest
vandret i luften helt udstrakt, og så er den jo ikke ret høj :-))))..

M.V.H....Benny..

Battlefieldīs

"Winther" <Falk-P...@sletget2netadsl.dk> skrev i en meddelelse
Hej
Jeg kom lige i tanke om at jeg har en bog: Guiness Rekordbog, Fakta og
Rekorder fra Dyrenes Verden (1976).
Heri står Skt. Bernhardhunden nævnt som verdens tungeste hunderace, den
hidtil tungeste vejede 134 kg. Han blev kun 4 år og ti måneder, havde en
skulderhøjde på 82,5 cm og et bringemål på 139 cm. Han hed Duke og boede i
Wisconsin og døde i 1969.
Den højeste hunderace er angivet som Irsk Ulvehund og Grand Danois. Begge er
de eneste racer, der kan opnå en skulderhøjde på over 100 cm.
Den mindste er en Chihuahua, verdens mindste var en fuldt udvokset tæve på
283 gram !!
Hilsen Vibeke

Punish the deed, not the breed

ja ingen tvivl om at sådan en kan stikke af fra min hunds små ben når
den er kommet op i fart :-) sikkert oså selv om vi kører efter den i
bilen :-)

Kirsten

> [...]

> Ulvehund, altså 45 - 50 Kg. Men også en dejlig Murmeltrold. Men altså ca

Hej Benny.

Det holder ikke helt, newf´ens pels skyer nærmest vandet, når det "kun"
drejer sig om 1 spandfuld:-)
Min newf, som jeg desværre måtte tage afsked med for et par måneder siden, i
en alder af 12 år,
vejede i hans velmagts-dage en 80 -90 kg, hvilket dyrlægen også mente var
liiiiiige i overkanten:-)

Venlig hilsen Kirsten.

Leyna

On Fri, 30 Jan 2004 23:53:19 +0100, "Kirsten"
<postbes...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en alder af 12 år,
>vejede i hans velmagts-dage en 80 -90 kg, hvilket dyrlægen også mente var

Sludder. Det er det man kkalder "I go' foderstand". ;o)
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Kirsten

> Sludder. Det er det man kkalder "I go' foderstand". ;o)
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
> http://www.big-girls.dk

Hej Leyna.
Og tak, det mente jeg jo også, men vi blev ikke enige:-)
Venlig hilsen Kirsten.

Benny Mortensen

"Kirsten" <postbes...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Kirsten

Ja det er fordi din spand er for lille :-)))... Men de der små 60 - 80 kg,
var nok lidt rigeligt. Men de kan godt snige sig derop, nok mest fordi de
er gode til at skjule, at de er bollefede, for at sige det på Dansk :-)).. 1
cm på hver side af hunden, synes jo ikke af meget, på en hund i den
størrelse, men det bliver til mange kilo. Man kan selvfølgelig få det til
at lyde som et tilfælde for dyrlægen, så hvad med at kalde det for
Dobbeltsidet Flødebollebetændelse :-))

M.V.H.....Benny..

Kirsten

> [...]
> størrelse, men det bliver til mange kilo. Man kan selvfølgelig få det til
> at lyde som et tilfælde for dyrlægen, så hvad med at kalde det for

Hej Benny.
*LOL* Ja, det kan da godt være spanden var for lille, eller også var der hul
i ;-)
Men for retfærdighedens skyld, vil jeg lige fortælle at min dejlige newf
altså IKKE
led af "flødebollebetændelse", han var simpelthen bare et muskelbundt
(bodybuilder-
look a like) og ligeledes kraftig bygget.

Venlig hilsen Kirsten.

Benny Mortensen

> [...]
> (bodybuilder-
> look a like) og ligeledes kraftig bygget.

Hej igen Kirsten

Ja sådanne findes jo også, mine egne SB'er var jo også en slat over
normalen. Selvom vi med den sidste gjorde alt for at holde ham nede.

M.V.H.....Benny..

aback

Har lige været inde og kigge lidt på de forskellige racer, deler dem
lige ligt op :o)

SB højde vægt
han 27,5 120-200
hun 25 120-200

Mastiff
han 30 175-190
hun 27,5 175-190

GD
han 30-32 100-120
hun 28-30 100-120

Rottweiler
han 24-27 85-135
hun 22-25 80-100

ved ikke lige hvor præcist det er :o/ men det hele er fundet i et link
lidt højere oppe på siden og det er selvfølgelig ikke regnet ud i kg og
centimeter, men der er jo mange ting der spiller ind i hvor store de
bliver, har fks. selv haft en rottweiler der vejede lidt over 60 kg da
han var 8 mdr gammel (uden et gram fedt) ...........savner ham :o( men
overvejer at købe en mastiff næste gang, hannerne skulle sagtens kunne
nå 125 kg efter hvad jeg har kunne finde rundt omkring på nettet :o)
"Camilla W. Pedersen" skrev d. 29-01-04 00:07 dette indlæg :

> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

http://www.kandu.dk/

Kewtie Pye

"aback" <aback...@kandu.dk> skrev i en meddelelse
Synes jeg har hørt at Irsk Ulvehund er den største?

Martin Larsen

> Nej, Grand Danois'en er verdens største hund. Jeg citerer fra
> Specialklubben for Grand Danois: "Størrelse:
> Skulderhøjde for hanner mindst 80 cm, for tæver mindst 72 cm."
>
> http://www.granddanoisklubben.dk/racen/standard.htm
>
> De vejer typiske mellem 45-55 kg, men kan sagtens veje mere.
>
> Ulvehunden skal være mindst 79 cm høj for hanner og mindst 72 cm
> for tæver. Vægten ligger fra ca 40 kg.( http://www.jlc-
> webhotel.net/iuk/Diverse%20Standarder%20mv.htm )
>
> .Lea

Du mener altså at største er lig med højeste ??? Jeg vil mene at min hvalp
på 12 mdr som er 75 til ryggen og vejer 60 kg er større end en GD. DA jeg
mener at størst må være en kombination af vægt og højde.

Mvh MArtin

ole.so...@gmail.com

Den torsdag den 29. januar 2004 00.07.02 UTC+1 skrev Camilla W. Pedersen:
> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

se tyrkisk hund kangal!

Ole

elk...@gmail.com

Den torsdag den 29. januar 2004 kl. 00.07.02 UTC+1 skrev Camilla W. Pedersen:
> Hej.
>
> Hvilken hunderace er den største, og hvor store bliver de?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

American Mastiff er en enorm hund. Hannerne er 71 til 91 centimeter høy. Tæverne kan ha en højde på 71 til 91 centimeter høy. Hannerne er så tungt som 72 til 91 kilogram. Tæverne veje 63 til 82 kilogram. Racehunden har store hængende ører. Bena er generelt relativt lang. American Mastiff har en massive krop. Halen er kort og hengende. Næsenpartiet er relativt kort. Pælsen på american mastiff er kort.

Peter

<elk...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Irsk Ulvehund er en hunderace. Skulderhøjden er for hanner gennemsnitlig 88
cm og for tæver omkring 80 cm, mens vægten i almindelighed ligger på
henholdsvis 65-70 kg og 50-55 kg hos voksne dyr. Racen blev udviklet i
1400-tallet, hvor der i Irland var problemer med ulveflokke, der tog fårene.
En lov bestemte, at der skulle være mindst 24 hunde på hver gård. Den irske
ulvehund er en mynde brugt til storvildtjagt, bl.a. på ulve.
Den Irske Ulvehund anses som værende verdens største hund.

Peter

P.N.

"Peter" skrev i meddelelsen news:54e08c42$0$285$1472...@news.sunsite.dk...
American Mastiff er 71 til 91 centimeter høy. Tæverne kan ha en højde på 71
til 91 centimeter høy. Hannerne er så tungt som 72 til 91 kilogram. Tæverne
veje 63 til 82 kilogram

Irsk Ulvehund Skulderhøjden 88 cm og for tæver omkring 80 cm, mens vægten
65-70 kg og 50-55 kg

Så American Mastiff må vel siges at være den største eller hvad.

kingni...@gmail.com