Lille hvalp drikker og tidser meget.

Lars Hult

Vi har lige fået en Border Collie hvalp, jeg synes hun drikker meget vand og
deraf flg. tissetåre over det hele.
I forhold til hvad jeg erindrer at vores hanhund gjorde da han var hvalp.

Vores første tanke var om hun havde sukkersyge, men min mor nævnte
at da hun engang fik ny hund i huset, drak den også meget de første par dage
og hun mente det måske var p.g.a. nervøsitet fra hunden over at den var et
nyt sted.

Nogen der har erfaringer vedr. det.

Samtidig kan jeg nævne, at jeg tidlligere havde en forespørgsel vedr. navne
der starter med K.
Det var en for stor udfordring og da min kæreste gerne
ville have hun skulle hedde Maggie blev hun "døbt" Kind Like Maggie.

Skulle nogen være interesseret kan hundende ses på www.image.dk/~hult

Hilsen Lars

Jo-Ann Nielsen

Hej Lars !!

Hvis jeg var dig ville jeg for hende undersøgt for blærebetændelse !!!

Jeg har en tæve som næste fredag fyldet 1 år. Hun har nu haft
blærebetændelse 3 gange !! Er pt. i behandling for den 3. !

Hun havde blære betændelse første gang da hun var ca. 10 uger. Der gik længe
inden vi kom til dyrlægen, fordi jeg ikke mente hun var syg.
Hun havde jo ikke feber, var sløv, eller holdt om med at spise. Hun drak
bare meget og tisse så lige så meget !!

Vi først afsted da hun var knap 12 uger, og jo, det VAR blærebetændelse !
Efter følgende har hun så haft det yderligere to gange, måske fordi hun gik
så længe med det dengang. Vi HÅBER dog at det holder op når hun engang
kommer i løbetid. Det skulle blive bedre efter den første løbetid !!

Venlig hilsen

Jo-Ann

P.s: du kan da også se billeder af "lømlen" hvis du har lyst, på
http://hjem.get2net.dk/sigurd

Lars Hult

> Hvis jeg var dig ville jeg for hende undersøgt for blærebetændelse !!!
> Venlig hilsen
>
> Jo-Ann

Hej Jo-Ann

Tak for svaret vi kører til dyrlægen imorgen, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg kiggede lige på dine hjemmesider,
det er nu også et par skønne hunde du har. :-)

hilsen Lars

Lars Hult

> Tak for svaret vi kører til dyrlægen imorgen, bare for en sikkerheds
skyld.

Nu har vi været hos dyrlægen og ganske rigtigt det er blærebetændelse,
så tak for svaret endnu engang.

Hilsen Lars

Jo-Ann Nielsen

Hej Lars !

Det var da så lidt med svaret - jeg syntes det lød SÅ MEGET som vores lille
Issa.

Hva' fik du så til hende, altså mod blærebetændelsen.... det er nemlig noget
forskelligt hvordan dyrlægerne behandler det.

Nå, men håber at hun kommer sig HELT over det, og ikke skal plages med det
igen og igen ligesom Issa.

Hun er forresten lige kommet i sin første løbetid igår (14 dage før hun
bliver 1 år) og så må vi jo håbe dyrlægen har ret med at der ikke vil være
nogle problemer her efter den.

Kærlig hilsen

Jo-Ann

Lars Hult

> Hva' fik du så til hende, altså mod blærebetændelsen.... det er nemlig
noget
> forskelligt hvordan dyrlægerne behandler det.

Hun får noget som hedder Clamoxyl, skulle være penicilin.

Hilsen Lars

Jo-Ann Nielsen

Hej Lars !

Nå, det har jeg da aldrig hørt om. Har hørt at det er mest almindelig at
behandle med et sylfo præparat.
Min har dog fået noget der hedder Synolux. Jeg vil da lige undersøge hva'
det mon er det du har fået. Måske skulle vi prøve det HVIS hun skulle få det
igen, hvilket jeg dog ikke håber, da hun jo nu er i løbetid ! Hvor mange
dages kur skal hun have ?

Kærlig hilsen

Jo-Ann

Lars Hult

Jo-Ann Nielsen <joann....@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_wM14.54$MN5...@news.get2net.dk...

Hun skal have 2 piller om dagen i 7 dage.

Jeg kan lige nævne at hun er blevet undersøgt på Landbohøjskolen,
ikke at jeg mener det borger for kvaliteten, men bare en oplysning.

Hilsen Lars

Malene

Hej Lars

Jo-Ann's Computer er brudt ned, så det er derfor hun ikke svarer :o)
Vi må håbe at den snart kommer op at køre igen, så hun kan komme med noget
godt.

Mange hilsener Malene

Lars Hult

Ja vi kan jo alle gå i sort engang imellem, håber ikke det er noget
alvorligt. :-).

Hilsen Lars

Merete Simonsen

Lars Hult <l...@codan.dk> wrote in message

Så fint!
Jeg vil benytte anledningen til å spørre om hva man gjør dersom det ikke er
blærebetennelse, eller sukkersyke, eller nyreproblemer. Urinprøver er nemlig
tatt.
Min "lille" newfoundlandsvalp er nå 6 mnd gammel (35-40kg og 66 cm). Han
drikker mellom 3 og 6 liter om dagen. Og så tisser han ustanselig - både
inne og ute. Før og etter lufting (i hagen) og tur, selv lange turer med
flere tissestopper.

Jeg har fått tips om å binde ham inne, slik at han roer seg og får mindre
lyst til å tisse der han er bundet fast. Men det hjelper ikke. I går tisset
han inne 4 ggr. To ganger i bånd, en gang fordi jeg var litt sein med å få
ham ut og en gang 5 minutter etter 30 minutters tur i skogen (uten bånd,
sammen med min labrador).

MereteS, Chiq og Marron

Jo-Ann Nielsen

Hej Lars !

Jeg ved ikke om det var noget "alvorligt". Det var strømforsyningen i
pc'eren som var "gået". Kunne ikke klarer orkanen.. aner ikke HVA' der er
sket, men pc'eren var tændt da strømmen gik, måske kan det være ødelagt
noget ved det !

Hvordan går det med Maggie ? Er hun holdt op med at tisse indenfor ? Det er
jo ved at være noget siden hun var færdig med pillerne.

Vil bare lige fortælle at Issa i mandags fik konstateret blærebetændelse
IGEN !!

Jeg afleverede en urin prøve da jeg havde på fornemmelse at det var galt
igen. Mindre end 2 uger efter at hun var færdig med en pennicilin kur.

Det VAR også galt igen... jeg blev både sur og ked af det. Ked af det fordi
der så nu går ENDNU LÆNGERE inden hun bliver renlig, sur fordi jeg mente der
måtte være noget galt med den form for behandling som dyrlægen brugte.

Han gik så i gang med en større undersøgelse, og det viste sig at de
bakterier Issa havde, ja de var resistente (er det ikke det det hedder...)
overfor de fleste former for pennicilin.
Hun har så nu fået noget andet noget. Jeg HÅBER virkelig det virker. Ja, hun
bliver jo stadig ældre, og er STADIG ikke renlig, selvom vi har fulgt "alle
kunstens regler". Ja, vi går stadig med hende ud HVERGANG og roser hende
selv følgelig MEGET når hun så gør det uden for.

Forresten, Issa bliver idag 1 år !! Vi håber så at det i dette nye leveår,
er slut med blærebetændelse !

Lige et godt råd ! Er du bare DET MINDSTE i tvivl om der stadig er noget
galt med Maggie, så få hende undersøgt igen !! Tror mig, du vil fortryde det
ellers ! De kan tilsyneladende blive ret "sejlivet" de der bakterier, og det
er bestemt ikke sjovt at have en rimelig stor hund på et år som slet ikke
kan holde sig !

Håber at Maggie er helt rask igen, og at hun er blevet en renlig hund !!!

Kærlig hilsen

Jo-Ann

PeterElse, Ejby

Jo-Ann Nielsen <joann....@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pse64.558$UI3....@news.get2net.dk...

> Forresten, Issa bliver idag 1 år !! Vi håber så at det i dette nye leveår,
> er slut med blærebetændelse !
> Jo-Ann

Tillykke med fødselsedagen Issa. Vi håber da også det bedste for hende.

Jo-Ann Nielsen

Hej Merete !

Håber du er bedre til at forstå mit sprog end jeg er dit :-))

3 - 6 liter vand om dagen lyder af MEGET !

Da han jo er undersøgt for alle de "almindelig" sygdomme som kan give
forhøjest tørst, ja så er det jo lidt svært.

Jeg VED at nogle hunde kan være "lystdrankere". Bare så og drikke for sjovt,
og egentlig ikke fordi de er tørsdige !

Hvordan er din hund sådan af "sind" ? Er han en lille vildbasse som bare
skal "opleve noget" ?? Altså sådan en type som MÅSKE godt kunne synes det
var sjovt bare at stå og drikke vand ?

Efter som han ikke har hverken sukkersyge eller nyreproblemer, ja så kan der
jo ikke ske det helt store....

Mit forslag er: Prøv at "rationerer" hans vand. Lad ham ikke har adgang til
vand hele tiden, men kun når "det er nødvendigt". F.eks. når han har spist !

Prøv at sprøge din dyrlæge om det først ! Men hvis han absolut ingen tegn
har på at være syg, ja så KUNNE det altså godt være sådan noget
"pjat-drikkeri".

Hvis dyrlægen er HELT SIKKER på han ikke fejler noget, så find ud af hvor
meget vand han SKAL have. Er det ikke noget med et anfald deciliter pr. kilo
hund ?? Det må dyrlægen vide. Giv ham så det (plus måske LIDT ekstra) så
sker der ihvertfald ikke noget !

Så meget som han også tisser, ja så tyder det jo ikke på han overhovedet har
"brug for" alt det vand !

Jeg VED hvordan det er at have en hund som går og tisser indenfor. Issa er
dog nu dobbelt så gammel som din hund, nemlig 12 måneder. Hun vejer ca. 40
kilo og er 64 cm høj. Så det er også nogle ordentlige søer hun kan ligge...

Vi HÅBER dog at få styr på det nu hvor det FORHÅBENTLIG lykkes at få hendes
blærebetændelse HELT væk !!

Men altså, hvis jeg var dig ville jeg snakke med min dyrlæge om ikke
ovenstående kunne være en ide, altså så fremt han nu også er HELT RASK !!

Håber MEGET for dig at I får løst problemet, og jeg vil da selvfølgelig
gerne vide hvordan det går !!

Kærlig hilsen

Jo-Ann

Email: joann....@get2net.dk
Sigurd & Issa's homepage: http://hjem.get2net.dk/sigurd
HUNDEEPILEPSI - http://www.insidetheweb.com/mbs.cgi/mb518276

Lars Hult

> [...]
> pc'eren som var "gået". Kunne ikke klarer orkanen.. aner ikke HVA' der er
> sket, men pc'eren var tændt da strømmen gik, måske kan det være ødelagt

Hej Jo-Ann
Dette skal jeg prøve at svare på i en mail til dig,
jeg ved mere end pc'ere end hunde ;-))

> Hvordan går det med Maggie ? Er hun holdt op med at tisse indenfor ? Det
er
> jo ved at være noget siden hun var færdig med pillerne.

Hun tisser ikke lige så meget og drikker heller ikke samme mængder vand.
Men hun skal til dyrlægen tirsdag og vaccineres og samtidig skal de checke
om
blærebetændelsen er væk.

> Vil bare lige fortælle at Issa i mandags fik konstateret blærebetændelse
> IGEN !!

Vi må håbe at det går over når hun bliver ældre. Bare det lidt vi har haft
med Maggie synes jeg
ikke har været sjovt.

> Forresten, Issa bliver idag 1 år !! Vi håber så at det i dette nye leveår,
> er slut med blærebetændelse !

Tillykke med fødselsdagen til Issa.
Jeg skulle også hilse og sige tillykke fra Sasha. Paian og Maggie. :-)

> [...]
> kan holde sig !
>
> Håber at Maggie er helt rask igen, og at hun er blevet en renlig hund !!!

Som tidligere skevet skal vi til dyrelægen tirsdag, jeg skal nok vende
tilbage
med hvad de finder ud af.

Det er rart at kunne få input fra andre, du har jo desværre masser af
erfaring
med blærebetændelse.

Vi krydser fingre.

Hilsen Lars

Jo-Ann Nielsen

Hej Lars !

Har besvaret det indlæg men kom til at vælge "ny post" i stedet, så den står
altså foroven under "ikke lige fødselsdagsvejr" !!

Det kan jo smutte det skidt :-))

Julehilsner

Jo-Ann

Jo-Ann Nielsen

Hej !

Mange tak for fødselsdagshilsnen.... forstå ikke HELT at det skal blive
sådan et vejr på hendes fødselsdag, hvis man tænker på dem som siger at
vejret har noget med opførslen at gøre... så slem har hun da heller ikke
været :-))

Julehilsen fra

Jo-Ann

Merete Simonsen

Jo-Ann Nielsen <joann....@get2net.dk> wrote in message news:LBe64.562

> Håber du er bedre til at forstå mit sprog end jeg er dit :-))
Ok, siden du har litt problemer med mitt språk, så skal jeg prøve å være
enkel. Dansk kan jeg desverre ikke skrive (ikke prate heller).

> 3 - 6 liter vand om dagen lyder af MEGET !

Ja, vetrinæren snakket om 2 liter i forhold til hans vekt (35kg).

> Jeg VED at nogle hunde kan være "lystdrankere". Bare så og drikke for
sjovt,
> og egentlig ikke fordi de er tørsdige !

Dette har også vetrinær sagt til meg. Jeg har snakket med en venninne av meg
som kan *mye* hund. Hun nevnte at jeg skulle bløte foret i vann og gi ham
bare vann til maten, ikke ellers. Dette fordi han kan være en lystdranker og
se om dette hjelper på tissingen.

> Hvordan er din hund sådan af "sind" ? Er han en lille vildbasse som bare
> skal "opleve noget" ?? Altså sådan en type som MÅSKE godt kunne synes det
> var sjovt bare at stå og drikke vand ?

Dette er vanskelig å svare på. Jeg har kjøpt meg en rase som jeg ikke
kjenner fra før. Minimalt i alle fall.
Det er en newfoundlandshund. Og jeg må si han er veldig livlig og
kjempesmart. Smartere enn de andre 5 jeg har hatt her! Han er passe sta og
egenrådig - akkurat som denne rasen skal være.

> Efter som han ikke har hverken sukkersyge eller nyreproblemer, ja så kan
der
> jo ikke ske det helt store....

Det håper jeg også.

> Mit forslag er: Prøv at "rationerer" hans vand. Lad ham ikke har adgang
til
> vand hele tiden, men kun når "det er nødvendigt". F.eks. når han har spist
!

Det gjør jeg nå. Han får mat 3 ganger hver dag. 0.5 liter med fôr og 1 liter
vann til. Ikke noe mer vann. Siden vetrinæren nevnte 2 liter, så gir jeg ham
da 3 liter om dagen.

> Så meget som han også tisser, ja så tyder det jo ikke på han overhovedet
har
> "brug for" alt det vand !

Nei, nettopp. Takk for at du presiserte dette for meg. Slem som jeg føler
meg, nå som jeg ikke gir ham så mye vann.

> [...]
> dog nu dobbelt så gammel som din hund, nemlig 12 måneder. Hun vejer ca. 40
> kilo og er 64 cm høj. Så det er også nogle ordentlige søer hun kan

Det er ikke alltid at det kommer så mye. Vi er jo ute stort sett en gang i
timen på plenen og tisser.
Selv etter en times tur i skogen med flere tissestopper, så kan han tisse
etter 10 minutter inne.

> Men altså, hvis jeg var dig ville jeg snakke med min dyrlæge om ikke
> ovenstående kunne være en ide, altså så fremt han nu også er HELT RASK !!

Det er ikke så veldig uvanlig at denne rasen tar noen måneder på å bli
renslig. Er med i en hundeklubb for rasen her og mange av dem har ikke fått
hundene 100 % renslige før de er opp mot året gamle.

Sier i fra, dersom det skjer noe mer, jeg.

MereteS, Chiq og Marron