Hvilken hund skal vi vælge?

Line

Hejsa,

Vi har besluttet os for at vi vil have en hund, men er lidt i tvivl om
hvilken én vi skal vælge. De to favoritter er lige nu en beagle eller
en west higland terrier.

Vi bor i villa med stor have. Vi har overvejet at indhegne haven så
hunden kan gå frit der. Vi arbejder begge 8 timer om dagen, hvor
hunden skal være alene. Motionsmæssigt løber min kæreste, hvor han
gerne vil have hunden med, og vi elsker begge at gå, så den skal nok
få masser af motion :-)

Beaglen kan vi forstå er lidt svær at opdrage på. Og falder valget på
denne skal haven helt sikkert indhegnes. West Highland Terrieren synes
jeg at have hørt ofte har problemer med helbredet.

Hvilken bør vi vælge?

Kunne det måske være en idé at finde et gadekryds der har én af
racerne i sig?

Eller er der helt andre forslag til en mellemstor og familievenlig
hund?

Kasper

[...]

Husk at en hund også skal have hjernen kørt hjernen træt, ikke kun kroppen
:)
Sæt jer lidt ind i hvad hunden er "avlet" til og vælg OGSÅ ud fra hvad i
kan/vil give hunden.

Kasper

Ralph

"Line" <line...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa,

Vi har besluttet os for at vi vil have en hund, men er lidt i tvivl om
hvilken én vi skal vælge. De to favoritter er lige nu en beagle eller
en west higland terrier.

Vi har haft stor glæde af en klog og en dum Cairn Terrier, desværre blev de
begge syge og døde før tid - 7 år epelepsi, og 11 år kræft - tre børn, stor
grund, mange gåture i strandengsområder uden snor, mulighed for luftning i
middagspause, ingen bidt, ingen stress, dog var det træls med epelepsi,
hunden troede til sidst det var os der slog/sparkede den og blev håndsky.
Men begge hunde har betydet megen glæde. Det har vores nuværende gadekryds
og Riesenschnauzer også, men det er jo en lidt anden størrelse, og en del
væk fra dit ønske.

--
Ralph

Pwh

Line, skrev:

> Vi bor i villa med stor have. Vi har overvejet at indhegne haven så
> hunden kan gå frit der.

God ide, det har jeg selv gjort med min have og lavet en udgang
så de selv kan styrer hvornår de er ude eller inde, det funger fint.

> Vi arbejder begge 8 timer om dagen, hvor
> hunden skal være alene. Motionsmæssigt løber min kæreste, hvor han
> gerne vil have hunden med, og vi elsker begge at gå, så den skal nok
> få masser af motion :-)

Den med løbeture har jeg aldrig haft den store fidus til,
jeg kan ikke se den store underholdningværdi for hunden.
Den vil jo gerne lige have lov til at snuse lidt og hilse på andre hunde,
synes det er synd for hunden når jeg ser folk slæber den med på løbeture.

> [...]
> denne skal haven helt sikkert indhegnes. West Highland Terrieren synes
> jeg at have hørt ofte har problemer med helbredet.

Kender ikke meget til de racer, ud over som du selv er inde på
at Beaglen er ikke helt nem at opdrage, men bestemt en dejlig hund.

> Kunne det måske være en idé at finde et gadekryds der har én af
> racerne i sig?

Blandinger er rent lotteri hvor man dog ofte vinder.
Jeg gik selv målrettet med hund nr 2 efter en Rottweiler/labrador blanding,
og jeg er bestemt ikke blevet skuffet over Angel.
Dog bliver det nok næste gang en raceren Rottweiler.

> Eller er der helt andre forslag til en mellemstor og familievenlig
> hund?

Hvad regner du for mellemstor ?
En Labradortæve har et godt sind og vejer ca 30kg,
den går du ikke galt i byen med.

/Jens

Helle Jensen

"Line" <line...@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

_____________________________________

Hvis I er faldet for westien, men er bange for helbredet, vil jeg foreslå
jer at kigge på cairn terrieren. Den og westien minder meget om hinanden -
har næsten kun pelsfarven til forskel. Cairnen er så i forhold til westien
en sund race, der ikke generelt lide af nævneværdige sygdomme.

Jeg har selv to eksemplarer af racen - nu 11 og 12 år gamle og de har
faktisk aldrig fejlet noget.

Mvh. Helle

Bjarne K.

"Line" <line...@gmail.com> wrote in message
Hejsa,

-- Eller er der helt andre forslag til en mellemstor og familievenlig
-- hund?

Jeg vov'er pelsen.

En labrador (eller anden retriever). I går helt sikker ikke forkert i byen.

Den er måske lidt større end jeres ønske hund. Til gengæld er der næppe
nogen hund der egner sig bedre som første hund end en lab.

Den opfattes måske af mange som en lidt "kedelig" hund, fordi alle de andre
også har en, men tag ikke fejl. Der er en grund til at den er så populær.

p.s. En Beagle er en kat i forklædning ;o)

Bjarne K, der har to labrador.

ager

"Helle Jensen" <helle...@removethis-newmail.dk> skrev i meddelelsen

Ja, jeg ville også have pippet om en cairn tidligere, men lod det ligge..
GG..
en Cairn er nok sundere end Westien, men er nok en kende mere "terrier" end
westien er, og stadig skal man se sig for, hvor man køber den, sørge for en
god opdrætter.
Vi har en på snart 8 og to boxere, og det er da bestemt ikke den sidste
Cairn vi har haft.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

oz3bto

"Line" <line...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa,

Hvilken bør vi vælge?

Samojede.. Specielt hvis manden kan lide lange løbeture (samojeden stopper
ikke frivilligt de første 10km)

Hm

hej
selv ville jeg aldrig vælge nogle af disse - men i den størrelse ville jeg
nok sige Cairn som en del andre har sagt, men ved ikke med løbeturen, om den
gider dette.

Beaglen er god til det, men husk man normalt ikke kan lade en beagle gå løs
uden snor.

Hanne/ som ville vælge en schæferhund (tæve)

Kurt E. Jensen

"Hm" <mish...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Gruppe.

Vi har gr, alder og gigt lige fået aflivet vores Sheltie, efter 13
fantastiske gode år, jeg vil anbefale en Shetland Sheepdog, en dejlig race,
med et roligt gemyt, da det jo er en hyrdehund kræver den lidt motion,
Sheltien minder om en lille Collie,

http://sheltie.dk/

Kurt J.
Odense

nomade

Hmmm, nu opdrætter jeg selv Beagler og har 4 voksene og en 12 uger hvalp, så
jeg er nok lidt farvet.
Genneralt er beaglen en meget sund race og har ikke nogle specifikken
sygdomme der er knyttet til den, pelspleje er der ikke noget af og det
elsker alt og alle.
Men der er ikke nem at opdrage, den er alt for selvstændig, så det er meget
et spørgsmål om samarbejde og motivation, men helt umulig er den altså
helller ikke, der finder endda flere lydighed champions inden for race.
Men mit råd er; tag ud og besøg opdrætter af de to racer og få ser hundene i
virkelig live og få snakket med folkene - de ved selv bedst havd der er
kendetegnende for deres race.

Held og lykke
Nomade

Peter

Ingen af dem.
I er væk 8 timer om dagen.
Jeg synes det er for lang tid, hunden er overladt til sig selv.
Men det er der selvfølgelig delte meninger om...

mvh.
Peter

sluppermand

Hvilken hund er avlet til at være alene 8 timer om dagen + evt.
transporttid og en familie der måske ikke har den store energi hver
dag, når de kommer hjem?

/Kent