Aflivning og bortskaffelse af hest

Christian B. Andresen

Hej NG.

Vi er blevet tilbudt datteren (8 år gammel) til vores gamle hoppe (23
år gammel) til en god pris og pga. pladsmangel skal vi af med den
gamle hoppe hvis vi tager imod tilbuddet, hvilket vi jo nok gør.

Vi har ikke fået aflivet heste før og ved ikke helt hvordan man får
aflivet dem fornuftigt og komemr af med dem ordentligt.

Eneste krav er at den skal være død når vi ser på den så vi VED at den
ikke ender levende på en lastbil fra fx. Palle Ellehammer eller Peter
Ottesen og kommer på en umenneskelig lang transporttur.
Så penge for slagtning etc. betyder intet.

Hvad gør man ?
Ringer man til dyrlægen og bestiller en aflivning ?
Og ringer derefter til DAKA og får dem til athente hesten bagefter ?

Hvordan aflives heste typisk ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Bjarne K.

"Christian B. Andresen" <tr...@tiscali.dk> wrote in message
> [...]

> Ringer man til dyrlægen og bestiller en aflivning ?
> Og ringer derefter til DAKA og får dem til athente hesten bagefter ?

Det er jo selvfølgelig normalt et ømtåleligt emne, når det drejer sig om
kæledyr, så jeg går ikke ud fra at i er interesseret i kødet, men ellers
kunne en lokal kreatur slagter være svaret.

Hvad angår daka, kan du se priser mm her http://www.daka.dk/page374.asp

Men jeg vil tror at dyrlægen bedre kan svare på det rent praktiske.

Bjarne K.

Christian B. Andresen

On Dec 11, 1:07 pm, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in messagenews:86578a99-565f-4baa...@w40g2000hsb.googlegroups.com...

> Hej NG.

> Det er jo selvfølgelig normalt et ømtåleligt emne, når det drejer sig om
> kæledyr,

Nej nej slet ikke.

> så jeg går ikke ud fra at i er interesseret i kødet, men ellers
> kunne en lokal kreatur slagter være svaret.

Tanken har da strejfet os, men 1) hun har fået en del medicin gennem
tiden så det er måske ikke det bedste 2) det vil give højest 1500 kr
3) vi vil stadig se hende dø (ikke ondt ment)

> Hvad angår daka, kan du se priser mm herhttp://www.daka.dk/page374.asp

Mange tak.

> Men jeg vil tror at dyrlægen bedre kan svare på det rent praktiske.

Ringer også til ham snart.

Trine Kornum Christiansen

"Christian B. Andresen" <tr...@tiscali.dk> writes:

> Vi er blevet tilbudt datteren (8 år gammel) til vores gamle hoppe (23
> år gammel) til en god pris og pga. pladsmangel skal vi af med den
> gamle hoppe hvis vi tager imod tilbuddet, hvilket vi jo nok gør.

Kan I ikke sælge den som selskabshest eller noget i den retning -
altså hvis hun stadig har det godt?

> [...]
> Ottesen og kommer på en umenneskelig lang transporttur.
> Så penge for slagtning etc. betyder intet.

Det var dog en dejlig holdning. Gid alle tænkte sådan.

På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, er der en liste over slagterier,
hvor der bl.a. står om man kan overvære slagtningen og om hesten
bliver slagtet så snart man kommer.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/d5ea58defe1ce563c1257018004fb673/$file/Hestesla.pdf

De har også en brochure om hvordan man afliver eller slagter en hest.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/1e6a02fd23015f50c1257018004fb670/$file/Svigtikk.pdf

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Christian B. Andresen

On Dec 11, 2:38 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Kan I ikke sælge den som selskabshest eller noget i den retning -
> altså hvis hun stadig har det godt?

Det vil vi ikke fordi:

1) Hun er 23 år gammel, hun skal ingen andre steder hen
2) Hun er for gammel til at ride på og er nok for dominerende til at
være selskabshest
3) Hun er blind på det ene øje
4) Hun kan ikke tåle hø og er derfor lidt tricky at fodre på
5) Min kone har haft hende i over 20 år, hun vil selv sige definitivt
farvel til hende.
6) Hun har boet flere andre steder da vi i perioder pga. studie,
boligforhold og børn ikke har haft så meget tid, så hun skal ikke
andre steder hen.

> Det var dog en dejlig holdning. Gid alle tænkte sådan.

Ja, men jeg tror faktisk det er blevet mere normalt efter alle de
udsendelser med transport til Italien etc.
De 1500 kr vi kan få fra slagteren betyder ikke noget.

> På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, er der en liste over slagterier,
> hvor der bl.a. står om man kan overvære slagtningen og om hesten

> [...]

Mange tak, dem kigger vi på.

Trine Kornum Christiansen

> [...]

> 6) Hun har boet flere andre steder da vi i perioder pga. studie,
> boligforhold og børn ikke har haft så meget tid, så hun skal ikke

Så også hellere sige farvel og være sikker på at hun ikke lider eller
kommer til at have det ikke-godt.

Christian B. Andresen

On Dec 11, 3:14 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Så også hellere sige farvel og være sikker på at hun ikke lider eller
> kommer til at have det ikke-godt.

Nemlig, det vil vi have det bedst med.

Christian B. Andresen

On Dec 11, 12:37 pm, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> år gammel) til en god pris og pga. pladsmangel skal vi af med den
> gamle hoppe hvis vi tager imod tilbuddet, hvilket vi jo nok gør.

Så har vi besluttet os.
Det bliver datteren, for vi får ikke tilbudt en så rolig og sød hoppe
efter Buckfinder (US) og en Richthofen (US) hoppe igen til den pris.
For lidt travkyndige skal det siges at der er samme kryds som en ret
god Århus hest Weber, denne blev dog ikke
Så moren skal væk, det vil blive enten et af de slagterier som Trine
sente links til eller "bare" dyrlægen og DAKA.
Under alle omstændigheder vil vi sikre os at hun dør så hun ikke
bliver endnu en hest på en af fx. Palle Ellehammers eller Peter
Ottesens umenneskelige lange transportture.

Christian B. Andresen

On Dec 11 2007, 12:37 pm, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk>
wrote:
> Hej NG.

I eftermiddag sker det.
Dyrlægen kommer og afliver hende og hun bliver hentet i morgen.
Søndag kommer hendes datter og overtager hendes boks, så indtil da må
vores shetlænder have besæg af en af naboens shetlændere.

R.I.P.
Linka S efter Richthofen (US) og Olinka
Linka S blev 23 år gammel.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Et forslag på at forhindre knivoverfald: 7 dages fængsel hvis man

Bjarne K.

wrote:
> [...]

Søndag kommer hendes datter og overtager hendes boks, så indtil da må
vores shetlænder have besæg af en af naboens shetlændere.

Godt i fandt en ordning.

Snøft for den gamle

og tillykke med den nye.

liz

wrote:
> Hej NG.

I eftermiddag sker det.
Dyrlægen kommer og afliver hende og hun bliver hentet i morgen.

RIP Linka - det er en svært beslutning at tage efter så mange år sammen, men
sikkert den bedste.

Liz

Christian B. Andresen

On Jan 17, 12:55 pm, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in messagenews:4dca6b82-c8a9-454d...@i7g2000prf.googlegroups.com...

> I eftermiddag sker det.
> Dyrlægen kommer og afliver hende og hun bliver hentet i morgen.
> Søndag kommer hendes datter og overtager hendes boks, så indtil da må
> vores shetlænder have besæg af en af naboens shetlændere.
>
> R.I.P.
> Linka S efter Richthofen (US) og Olinka
> Linka S blev 23 år gammel.
>
> =========================================================
>
> Godt i fandt en ordning.

Ja, dejligt, så bekymrer man sig da ikke for om den vil komme til at
lide.

> Snøft for den gamle

Tak

> og tillykke med den nye.

Og Tak.

Christian B. Andresen

On Jan 17, 1:00 pm, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:4dca6b82-c8a9-454d...@i7g2000prf.googlegroups.com...

> I eftermiddag sker det.
> Dyrlægen kommer og afliver hende og hun bliver hentet i morgen.
>
> RIP Linka - det er en svært beslutning at tage efter så mange år sammen, men
> sikkert den bedste.

Det er det, hun er gammel, blind på det ene øje og har lidt astma og
måske begyndende gigt.
Og når vi så kan købe hendes sidste føl på 7 år med god afstamning til
en rigtig god pris, så er tidspunktet rigtigt.

Trine Kornum Christiansen

> [...]

> Søndag kommer hendes datter og overtager hendes boks, så indtil da må
> vores shetlænder have besæg af en af naboens shetlændere.

Godt at lade shetlænderen nå at sige farvel til sin døde kammerat.
Efter hvad jeg har hørt, så skulle det gøre savnet mindre for den
efterladte.

Mvh Trine

Christian B. Andresen

On Jan 17, 8:03 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Godt at lade shetlænderen nå at sige farvel til sin døde kammerat.

Han har nu ikke haft mulighed for at se hende død.

> Efter hvad jeg har hørt, så skulle det gøre savnet mindre for den
> efterladte.

Han har da kaldt noget på hende, men nu har han fået selskab igen,
vores nye hest ankom i går.
7½ års hoppe, datter til nu afdøde Links S og Buckfinder (US).
Som snydt ud af næsen på sin mor.
Hun skal nu rides til, burde nu være nemt da hun er kørt til og har
trænet en del travløb og er i god form.