påløbsbremse - Justering?

oz3bto

HAr pga. flytning en lånt trailer fra et ældre familie medlem .. En TEMLIG
stor fætter med påløbs bremse

Nu er det sådan at når jeg bare bremser lidt så hugger traileren bremsen i
.. ja ved normale opbremsninger kan den sågar blokere

Hvad er der galt der evt. noget der kan justeres væk ?
Som det er nu er ihvertfald ikke forsvarligt og familien jeg har lånt
traileren af køre aldrig over 60kmt med trailer på så de har intet
bemærket

Jørgen L.

"oz3bto" <n...@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> .. ja ved normale opbremsninger kan den sågar blokere
>
> Hvad er der galt der evt. noget der kan justeres væk ?

Nej den skal have skifte den defekte gasfjeder

> Som det er nu er ihvertfald ikke forsvarligt og familien jeg har lånt
> traileren af køre aldrig over 60kmt med trailer på så de har intet
> bemærket

det er den gasfjeder der sider der hvor den trykker sammen som er defekt.

Den skal forsinke påløbet en smule så den ikke når at blokkerer

Det vil ikke tage en trailer rep eller camping rep mange minuter at skifte
denne.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

oz3bto

"Jørgen L." <Noe...@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

Nu er der ganske kort tid til at de skal af med den.. lægen mener nemlig
ikke at manden skal have fornyet hans kørekort så trailer og bil er på vej
væk..

Kan man på nogen måde pille det fra så det ikke virker det er nemlig lidt
belastende i længden at køre med og der er en del ture endnu på genbrug osv.

Inden alt moralen om kørsel med defekte bremser osv. så er der altså tale
om en 750kgs. trailer der sidder efter en stor 4x4 med en køreklar vægt på
over 2 tons

Jesper Hedegaard

"oz3bto" <n...@in.dk> skrev i en meddelelse
Bortset fra moralen kan du jo gøre 1 af 2 ting:
1 - få udskiftet den defekte gasdæmper - så kan traileren vel bruges nogle
år endnu, hvis den ikke fejler andet.

2 - juster påløbsbremsen, så den bremser senere. Men derved bremser den også
mindre - altså skal den trækkende bil bremse mere.
Om det er fornuftigt afhænger både af den trækkende bils størrelse,
bremsernes tilstan på trækkende vogn samt naturligvis læssets størrelse.
Justeringen må findes et eller andet sted i bremse-systemet (øhhh ;o) ) -
trækdæmperen trykker en stang bagud under hængeren. Hvor stangen slutter
"konverteres" bevægelsen over i 2 kabler, 1 til hvert hjul (eller sku vi
sige 4 kabler her). Kablerne forsvinder ind i narvet på hvert hjul.
Enten kan du justere det hvor stang går over i kabel eller hvor kabel (inde
i narvet) har fat i bremsebakkerne.
Men det er ikke nødvendigvis en let opgave at få det hele til at bremse
nogenlunde lige - en bremsestand ville nok være en stor hjælp.
Jeg kan ikke lige se hvor man skulle kunne skille systemet ad, for helt at
sætte bremsen ud af drift. I det mindste ikke uden at få løse dele til at
hænge og daske under traileren.

Se forresten lidt på hvad brugte trailere i den størrelse koster - det er
slet ikke sikkert at den er skrot-moden endnu ;o)

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller :o)
Suzuki Jimny når det spilder :o(

oz3bto

"Jesper Hedegaard" <sk...@af.nu> skrev i en meddelelse

Efter den forklaring kan jeg hvist godt selv greje at få dem pillet fra ...
kan du sige klippe kabel eller stang

Traileren er skrot moden .. måtte lægge en plade i bunden + lave sider før
den kunne bruges .. Hjulene kommer fra min egen bette trailer da de gamle
var rådnet op .. lyset er fucked x4 .. så fucked at jeg har opgibvet at lave
det og bruger lygtebom istedet..

oz3bto

"Jesper Hedegaard" <sk...@af.nu> skrev i en meddelelse

Bilen der trækker vejer vel det dobbelte af den læssede trailer så ingen
problemer der.. iøvrigt en stor 4WDer