Beregning af fri bil

hei...@gmail.com

Hej gruppe,

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med beregning af fri bil?
Jeg har forsøgt et par gange selv, men er i tvivl om jeg har ramt
rigtig mht. mine udregninger.

Jeg har mulighed for at lease en bil gennem det firma jeg arbejder i
som del af vores flex løn ordning, men jeg kan ikke helt gennemskue
hvad det vil koste mig helt præcist i kroner ører kontra hvis jeg ikke
vælger ordningen.

Jeg kaster her nogle tal på bordet og håber der er en eller flere der
kan hjælpe.

Jeg har kigget på en bil der vil koste mig et beskatningsgrundlag på
7827kr pr md.
Jeg vil opleve en brutto løn nedgang på 7758kr pr md. for lease af
bil.

Min løn er ca. 45000 pr. md
Træk procent 45
Fradrag 7700

Hvad vil jeg få udbetalt hvis jeg vælger at lease bil kontra hvis jeg
siger nej tak, f.eks. hvis jeg leaser vil jeg få xxxx kr udbetalt hvis
jeg siger nej tak vil jeg få xxx kr udbetalt.

Det er dette jeg ikke helt kan gennemskue, da de beregninger jeg har
foretaget peger på at jeg netto kun vil opleve en nedgang på ca. 4000
pr. md. ved at vælge at lease en bil, hvilket jeg syntes lyder som en
ret god deal.

På forhånd tak
Heidi

Klaus D. Mikkelsen

hei...@gmail.com skriver:

> [...]
> foretaget peger på at jeg netto kun vil opleve en nedgang på ca. 4000
> pr. md. ved at vælge at lease en bil, hvilket jeg syntes lyder som en

Der mangler en god del variabler i din udregning:

Er leasing med alle udgifter betalt (brændstof, forsikring, service
osv), eller kun bilen i sig selv?

Kommer du til at skulle køre nogle km i firmaets tjeneste?

Hvor mange km kører du privat om året ?

Som jeg ser det, kommer du til at blive beskattet af fri bil og da det
er næsten det samme som det du får i lønnedgang er det andre steder der
skal "tjenes pengee" (lange ture privat i bilen osv).

I følge skat (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=92005&vId=0) bliver
værdien af fri bil lagt oveni din indkomst så det går lige op om du får
nedslag i løn, eller selv betaler.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

HLJ

On 6 Mar., 19:09, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> heid...@gmail.com skriver:

Leasing aftalen er inkl. alt, dvs. brændstof, forsikring, grøn afgift,
service, falck, vinterdæk, og 25.000km årligt.
Jeg kommer ikke til at køre nogle km i firma regi, så det bliver rent
privat kørsel, hvilket lander på ca. km. 20000 +- et par stykker.

Klaus D. Mikkelsen

HLJ skriver:

> [...]
> Jeg kommer ikke til at køre nogle km i firma regi, så det bliver rent
> privat kørsel, hvilket lander på ca. km. 20000 +- et par stykker.

Ved ren privat kørsel skal du se, hvilket køretøj du ellers kunne holde
for samme penge.

I mit arbejde har jeg selv en betalt bil - dog på gule plader, så der er
der ingen privatkørsel i - det er lidt mere "befriende" ikke selv at
skulle betale alle omkostninger. Sker der en skade ændrer man ikke
præmietrin, lånebil skal man ikke selv betale osv.

Men der er også faldgrubber, hvor lang tid skal kontrakten være på?
Gennem de første 3 år beskattes du af samme beløb, uanset at bilen er
belævet mindre værd. Hvad sker der, hvis du skifter arbejde, er det så
dig der hænger på bilen, eller firmaet. Det skal du ihvertfald have
afklaret.

Ellers er det jo lækkert nok med en bil man lige kan tage et smut til
Sydfrankrig uden at bekymre sig om brændstofudgifter.

HLJ

On 6 Mar., 20:25, "Klaus D. Mikkelsen"

Kontrakten er på 4 år, hvorefter den ophører og en ny aftale kan finde
sted. Skifter jeg arbejde ophører kontrakten uden nogen
forpligtigelser for mig, så ingen udeståender der.
Men jeg mangler stadigvæk at få afklaret den costen ved at vælge denne
løsning.
Jeg kan som sagt ikke helt gennemskue hvad det betyder for mig netto
på bundenlinien (er langt fra 100m mester i regnskab og økonomi), af
at jeg både får et beskatningsgrundlag på
7827kr pr md. samt får en brutto løn nedgang på 7758kr pr md. for
lease af bil.
Du nævnte at det stort set gik lige op, betyder det så, at jeg ved at
vælge at lease en bil vil få ca. 7600kr mindre netto end hvis jeg
siger nej tak, dvs. at jeg vil gå fra f.eks. 28.000kr udbetalt til ca.
20000kr?

/H

alexbo

<hei...@gmail.com> skrev

>Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med beregning af fri bil?
>Jeg har forsøgt et par gange selv, men er i tvivl om jeg har ramt
>rigtig mht. mine udregninger.

Det tror jeg ikke du har.

> [...]
>7827kr pr md.
>Jeg vil opleve en brutto løn nedgang på 7758kr pr md. for lease af

Nu betaler du topskat så de 45% kan ikke rigtigt bruges, men det gør vi
alligevel, regnemåden er den samme.
Jeg tager lige nogle nemmere tal.

Skatteværdi af bil 8.000 kr
Lønnedgang 8.000 kr.

Nuværende pr. mdr.
Løn 45.000 kr- fradrag 7.700 kr. = 37.300 kr
Skat 45% 16.785 kr.
Udbetalt 45.000 kr. -16.785 kr. = 28.215 kr.

Fri-bil forslag.
Løn 37.000 kr + bilværdi 8.000 kr -fradrag 7.700 kr. = 37.300 kr
Skat 45% 16.785 kr
Udbetalt 37.000 kr. - 16.785 kr = 20.215 kr.

Det er ikke så billigt som din beregning.

Problemet er at værdien af fri bil er lige så stor som lønnedgangen, så din
skat er den samme, men du får 8.000 mindre i løn.

mvh
Alex Christensen

Klaus D. Mikkelsen

HLJ skriver:

> Kontrakten er på 4 år, hvorefter den ophører og en ny aftale kan finde
> sted. Skifter jeg arbejde ophører kontrakten uden nogen
> forpligtigelser for mig, så ingen udeståender der.

Fint nok.

> [...]
> at jeg både får et beskatningsgrundlag på
> 7827kr pr md. samt får en brutto løn nedgang på 7758kr pr md. for

Værdien af fri bil tilskrives skattemæssigt din bruttoløn. Det vil sige
at du ender med at betale skat af samme cirka beløb uanset, hvilken
ordning du vælger.

> [...]
> vælge at lease en bil vil få ca. 7600kr mindre netto end hvis jeg
> siger nej tak, dvs. at jeg vil gå fra f.eks. 28.000kr udbetalt til ca.

Ved fri bil
(45000-7700)*0,45 = 16785 kr i skat hver måned. 45000-16785 = 28215
udbetalt.

Ved leaset bil
(37242-7700)*0,45 = 13294 kr i skat hver måned. Hertil kommer værdi af
fri bil = 7827*0,45= 3522 kr/ md.
3522+13294= 16816 kr i skat hver måned.
37242-16816 = 20400 kr udbetalt hver måned.

Ergo kommer det til at koste dig ca 8000 kr/md at have fri bil i
nettolønnedgang. Hertil kommer at en evt pensionsopspsaring mangler
procentvis indbetaling af de sidste 7758 kr/md.

Personligt kan jeg let holde bil for under 96.000 kr årligt med service
brændstof og afskrivning. Jeg har dog heller ikke en bil til 400.000,
men derimod 300.000 kr.

Vores privatbil kører godt 20-25.000 km om året. Den bruger cirka
brændstof for ½ kr, hver gang den har kørt 1 km (går 20 km/l) forsirking
koster under 6000 om året, afskrivningen er ind til videre ca 30.000 om
året og vedligehold under 5000 om året. Noget der ligner 55.000 kr om
året or at have egen bil.