Er lastvognschauffører hævet over lovgivningen ???

J.L.

Hej

Nu er jeg nødt til at spørge direkte ........ hvorfor er det at
lastvognschauffører mener at de er hævet over almindelig lovgivning:

Tale i telefon uden håndfriløsning !

- flere chauffører undskylder med at mange chauffører og mange telefoner
umuliggør en håndfri installation i vognen !

Det kan der selvfølgelig være noget om, men hvorfor kan man så ikke holde
ind til siden eller på anden måde vente med at snakke ...... det
retfærdiggør vel ikke at lovgivningen tilsidesættes ??

Pludselige, i hvert tilfælde uden blink, vognbaneskifte i rundkørsler !!

- Flere undskyldninger går på at rundskørslerne er lavet for små og derfor
er man nødt til at skifte vognbane og klemme personbilerne !

Min påstand er at der i 90% af rundkørslerne er, måske ikke masser af plads,
men plads nok til at langt de fleste lastbiler kan komme igennem UDEN at
skulle skifte vognbane, hvis chaufføren vill anstrenge sig en lille smule !!
Det er selvfølgelig forudsat at chaufføren ikke skal holde sin telefon med
den ene hånd ;-)

Overhalinger over alt for lange strækninger på motorveje, på trods af
overhalingsforbud.

Ja, jeg ved ikke hvad undskyldningerne går på, men faktum er i hvert fald at
de foregår !!!

Manglende vilje til at flette ved motorvejstilkørsler.

- det er meget nemmere for personbilerne at ændre hastighed, end det er for
lastbilerne ........ WHAT ! ... skal det være undskyldningen for at
tilsidesætte lovgivningen ???

Højresving og nedkørsel af cyklister

- cyklisterne ved at de kan komme i klemme og bør holde tilbage hvis de er i
tvivl .....

Ja, det tror jeg enhver kan sige sig selv, men det er stadigvæk
chaufførernes ansvar at lastvogenens spejle er indstillet korrekt og det er
stadigvæk lastbilen der har vigepligten ...... man kan altså ikke
tilsidesætte færdselsregler fordi man er den største :-)

Jeg ved godt at chaufførerne ikke kører cyklisterne ned med vilje, MEN fordi
I bevæger jeg så meget i traffikken, så er der måske nogle af jer, der
glemmer at være fuldt koncentrerede igennem en hel dag .... og det må være
jeres største ansvar ved at køre lastbil i dagligdagen, at holde den
fordømte koncentration !

Og seneste skud på stammen ..... at bortkaste afføring og andre ting i
vejkanterne

- undskyldningerne går lige fra, lavlønnede chauffører, som ikke har råd til
at betale for toiletbesøgene på de store rastepladser, til tidspres hvor der
simpelhen ikke er tid til at stoppe op og holde for at tisse etc, til
lagerarbejdere der ikke vil låne chaufførerne deres toiletter og at de
derfor er NØDT til at gøre det i poser og flasker, hvorefter der er NØDT til
at smide dem i vejkanten ...... hmm ... til at det er unge mennesker og
ubarmhjertige journalister der kun er ude på én ting, nemlig at skade
lastbilchaufførernes omdømme .....

Måske er de mig der tager fejl ..... men i mine øjne og sikekrt også i mange
andres, så klarer chaufførerne helt selv at bringe deres omdømme i
miskredit.

Der er HELT sikkert ligeså mange idioter på vejene i personbiler ..... men
skaden er bare ikke altid så stor ved deres fejltagelser, som når en 40 tons
lastbil laver fejltrin ...... men det er vilkårene som chaufførerne arbejder
under ... og det burde de være meget mere bevidste om, end de tilsyneladende
er.

Nu sidder jeg så og bliver lidt i tvivl om hvad jeg egentlig forventer af
denne tråd, men det irriterer mig dælme grænseløst at der altid er nogle som
ikke vil se i øjnene at der er for mange brodne kar imellem
lastvognschaufførerne, som måske bare ikke er "voksne" nok til at varetage
det ansvar, som det er at køre et så stort køretøj rundt i traffikken. Der
burde være mere selvjustits cahufførerne imellem ...... det er min mening !

Og Folmer og Jørgen .... og hvad i lastvognschauffører ellers hedder her i
gruppen ..... dette sikkert ikke problemstillinger, som I arbejder med i
hverdagen, da I helt sikkert - at bedømme fra jeres indlæg i andre tråde -
altid overholder færdselsreglerne, men det er bare ikke nok, for rigtigt
mange af jeres kollegaer tilsidesætter de regler hver eneste dag !

Jeg håber på en sober tråd !

på forhånd tak

Mvh J.L.

Christian B. Andresen

J.L. wrote:
> [...]
> overhalingsforbud.
>
> Ja, jeg ved ikke hvad undskyldningerne går på, men faktum er i hvert fald at

Jeg synes ikke det er ret udbredt og jeg kører hver dag mellem Randers
N og Århus S og der er store strækninger med overhalingsforbud.
Det er stort set kun udenlandske lastbiler om overtræder det.

> Manglende vilje til at flette ved motorvejstilkørsler.

Noget af det hænger sammen med overhalingsforbuddene, de må ikke
trække ud, men jeg vil godt give dig ret i at de er for dårlige til
lige at bremse lidt ned.

> [...]
> glemmer at være fuldt koncentrerede igennem en hel dag .... og det må være
> jeres største ansvar ved at køre lastbil i dagligdagen, at holde den

Og få stillet de spejle ind.

> Og seneste skud på stammen ..... at bortkaste afføring og andre ting i
> vejkanterne

Det er så klamt og forkasteligt.

> [...]
> altid overholder færdselsreglerne, men det er bare ikke nok, for rigtigt
> mange af jeres kollegaer tilsidesætter de regler hver eneste dag !

Enig.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Per Henneberg Kristensen

J.L. wrote:
> Hej

> Nu er jeg nødt til at spørge direkte ........ hvorfor er det at
> lastvognschauffører mener at de er hævet over almindelig lovgivning:

Stort set hver eneste ting du nævner kan affejes med et "det gør
personbilister også" eller "du har aldrig siddet i en lastbil, så hvad ved
du om det".

--
Per, Esbjerg
Personbilist

Juel

> Tale i telefon uden håndfriløsning !
>
> - flere chauffører undskylder med at mange chauffører og mange telefoner
> umuliggør en håndfri installation i vognen !

FIS !! Bluetooth er opfundet...

Mvh
Morten

Klaus D. Mikkelsen

"J.L." skriver:

> Tale i telefon uden håndfriløsning !

Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

> [...]

Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

> Overhalinger over alt for lange strækninger på motorveje, på trods af

Det oplever jeg sjældent danske lasbiler gøre.

> Manglende vilje til at flette ved motorvejstilkørsler.

Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

> Højresving og nedkørsel af cyklister

Det er ganske sikkert med vilje !

> Og seneste skud på stammen ..... at bortkaste afføring og andre ting i
> vejkanterne

Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

> Der er HELT sikkert ligeså mange idioter på vejene i personbiler

Mange flere !

Lastbilchaufførene har selvfølgeligt et stort ansvar. Hoveddelen af dem
jeg ser kører måske for hurtigt, men jeg genkender slet ikke de andre
ankepunkter - dem ser jeg oftest privatbillister udføre i stedet.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Michael Jørgensen

[snip]

> Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

Så ser du for lidt op (i førerhusene)...

> Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

Der er også flest personbiler.

> Det oplever jeg sjældent danske lasbiler gøre.

Så ser du ikke godt nok efter. Det er et ofte forekommende fænomen, både
hvor der er overhalingsforbud og hvor der ikke er.

> Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

Der er flest personbiler på motorvejen....

> Det er ganske sikkert med vilje !

Det er der vist ingen der påstår.

> Det ser jeg oftest folk i personbiler gøre.

Som sagt - du kigger vist for sjældent op...

> Mange flere !

Enig!

> Lastbilchaufførene har selvfølgeligt et stort ansvar. Hoveddelen af dem
> jeg ser kører måske for hurtigt, men jeg genkender slet ikke de andre
> ankepunkter - dem ser jeg oftest privatbillister udføre i stedet.

Man ser måske hvad man kigger efter?

Hovedparten af J.L. ankepunkter (5 ud af 6) går vist på at de potentielle
konsekvenser af en lastbilcaufførs arrogante og uansvarlige opførsel i
trafikken, er mange gange værre end tilsvarende handlinger udført af
personbilschauffører... Deri kan du vel ikke være uenig?

Mvh
Michael

Finn Guldmann

J.L. skrev:

> [...]
> ind til siden eller på anden måde vente med at snakke ...... det
> retfærdiggør vel ikke at lovgivningen tilsidesættes ??

Jeg tror du hurtig ville ønske loven om brug af mobiltelefoner i biler
afskaffet hvis alle de lastbiler der ikke har håndfri installation holdt
ind i stedet når telefonen ringede.

En lastbil klemmer man altså ikke sådan lige ind i et hul. "Holde ind"
ville derfor betyde at spærre et spor, med de følger det nu vil have for
den øvrige trafik.

> [...]
> Det er selvfølgelig forudsat at chaufføren ikke skal holde sin telefon med

I 95% af de rundkørsler hvor der er afmærket to spor rundt skal
lastbilerne bruge begge spor for at komme rundt. Fordi de samme 95% ikke
er indrettet til lastbiler.

En del rundkørsler, med et spor rundt, er endda så små at det ikke lader
sig gøre at komme rundt med en lastbil uden at skulle op over den ene
eller den anden kant.

Så "Pludselige, i hvert tilfælde uden blink, vognbaneskifte i
rundkørsler" vil jeg betragte som manglende overblik fra den personbil
der mener det er god tone at overhale i rundkørsler.

Det korte af det lange er at det burde være totalt forbudt at overhale i
en rundkørsel.

> [...]
> overhalingsforbud.
> Ja, jeg ved ikke hvad undskyldningerne går på, men faktum er i hvert fald at

På min seneste tur nordpå, i personbil, var det andre personbiler og
ikke lastbiler der gjorde at jeg ikke kunne holde den tilladte hastighed.

Mit problem i denne forbindelse er at der råbes højt når en lastbil
overhaler en anden lastbil med lille hastighedsforskel, mens der er ikke
en lyd at høre når det samme sker mellem to personbiler, eller en
personbil overhaler en lastbil, med lille hastighedsforskel.

> [...]
> - det er meget nemmere for personbilerne at ændre hastighed, end det er for
> lastbilerne ........ WHAT ! ... skal det være undskyldningen for at

Hvad om du fik din højre fod flyttet en pedal til højre og kom afsted?

Forpligtigelserne ved fletregel er gensidige!

Og hvis en personbil der kommer ind på motorvejen ville overholde sin
del af forpligtigelserne ville der slet ikke være problemer med lastbilerne.

> [...]
> glemmer at være fuldt koncentrerede igennem en hel dag .... og det må være
> jeres største ansvar ved at køre lastbil i dagligdagen, at holde den

Her får vi meget lidt hjælp fra myndighederne. Det eneste de kan komme
med er nytteløse forslag uden virkning.

Skal problemet løses skal man til at kigge på andet end på spejlene på
højre side af lastbilerne. Men det vil man ikke, så problemet løses ikke
før der ikke er flere til at køre lastbilerne. (Gu've' om det er det
egentlige mål?)

> [...]
> Måske er de mig der tager fejl ..... men i mine øjne og sikekrt også i mange
> andres, så klarer chaufførerne helt selv at bringe deres omdømme i

Jeg syntes du skal tage ud og finde en chauffør der faktisk benytter sig
af at smide sit affald ud af vinduerne og så spørge ham hvad hans
undskyldning er.

> [...]
> under ... og det burde de være meget mere bevidste om, end de tilsyneladende

Den største forskel på fejlene fra lastbiler og fejlene fra personbiler
er at der er der er så mange flere af de sidste at der overhovedet ikke
er nogen som helst nyhedsværdi i dem, medmindre der dør mennesker.

> [...]
> burde være mere selvjustits cahufførerne imellem ...... det er min mening !

Sjovt nok har jeg flest problemer med personbiler når jeg færdes i
trafikken, i personbil.

Lastbilerne kan jeg forudse hvad vil gøre. Det er hulens besværligt at
gøre det samme med personbilerne.

Så til mig at se vil de fleste problemer folk har med lastbilerne kunne
forsvinde hvis man, i personbilen, ville sætte sig lidt ind i de
forskelle der er mellem de to typer køretøjer.

> [...]
> altid overholder færdselsreglerne, men det er bare ikke nok, for rigtigt
> mange af jeres kollegaer tilsidesætter de regler hver eneste dag !

Nu er du så heldig at jeg ikke har energi til at begynde at remse op af
de uheldigheder jeg ser fra personbilerne. ;-)

(Jeg har set en del med glorie, men ingen med vinger.) ;-)

> Jeg håber på en sober tråd !

Det burde da være muligt. :-)

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,

Michael Jørgensen

[snip en lang historie]

Jeg er enig i mange af dine betragtninger og observationer. Men kun ud fra
at konsekvensen af deres (lastbilchaufførerne) uansvarlige opførsel er mange
gange værre end tilsvarende idiot-opførsel udført af personbilschauffører...

For hvis man nu skal generalisere, så er lastbilchauffører kun naive tåber
der tænker "det plejer jo at gå godt" hvorimod personbilschauffører er
arrogante og egocentriske tåber, der har alt for travlt med at råbe og
skrige "så flyt dig dog din idiot", alt imens langemand forsøger at prikke
hul i forruden...

> Jeg håber på en sober tråd !

Den slags fromme ønsker er vel på linje med et ønske om en Fredag
eftermiddag, hvor folk i trafikken forsøger at tænke over deres handlingers
konsekvenser... Med andre ord: Urealistisk!

Mvh
Michael

Broegger

"Michael Jørgensen" <nixen...@dukantronej.dk> skrev

> [...]
> for travlt med at råbe og skrige "så flyt dig dog din idiot", alt
> imens langemand forsøger at prikke hul i forruden...

*ROFL*

> Den slags fromme ønsker er vel på linje med et ønske om en Fredag
> eftermiddag, hvor folk i trafikken forsøger at tænke over deres
> handlingers konsekvenser... Med andre ord: Urealistisk!

Indtil videre går det da meget godt. Men jeg er nu lidt kogt over den
totalt ensidige måde folk svarer på!
Facit er at der er mange idioter i trafikken der kun tænker på deres egen
fremfærd. En del af disse kører lastbil, og sådan en 40T ting, der kører
markant langsommere (på motorveje), er altså til større gene end en
personbil der kører 109 eller 129 kmt.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Klaus D. Mikkelsen

"Michael Jørgensen" skriver:

> Så ser du for lidt op (i førerhusene)...

Næh.

> Der er også flest personbiler.

Jeps

> Så ser du ikke godt nok efter. Det er et ofte forekommende fænomen, både
> hvor der er overhalingsforbud og hvor der ikke er.

Ikke på de strækninger i "Gylland" hvor jeg kører.

> Der er flest personbiler på motorvejen....

Ja, men de er ikke bedre end lastbilerne nærmest tvært imod.

> Det er der vist ingen der påstår.

Nej, personlig er jeg kun blevet jordet af billister 2 gang. Jeg har
åbenbart været heldig. 1 af gangen var faktisk en højresvingende billist
på en parkeringsplads der overhalede mig og drejede ind foran mens jeg
kom på knallert. Billister er lige (hvis ikke mere) så slemme til det.

> Som sagt - du kigger vist for sjældent op...

Det tager du fejl i.

> Man ser måske hvad man kigger efter?

Måske. Jeg tager selv meget hensyn til lastbiler, både på lande og
motovej. Jeg har sku svært ved at hidse mig op over en lastbil der ikke
trækker ud i den overfyldte vognbane når man forsøger at flette ind på
en motorvej. Jeg kan lettere tilpasse min hastighed så jeg kan komme ud
før eller efter lastbilen.

> [...]
> trafikken, er mange gange værre end tilsvarende handlinger udført af
> personbilschauffører... Deri kan du vel ikke være uenig?

Nej, der er bare så megen fokus på lastbilernes optræden, til trods for
at det antal af personbillister der sidder og sover, overhaler unødigt,
kører hasarderet osv langt overstiger antallet af chauffører der kører
råddent.

Mine seneste eksempler oplevet inden for 1 uge:

Fra Hammel mod Viborg kører jeg 90 på motortrafikvejen omkring
Rødkjærsbro. Der kommer en "herreløs" Golf II og overhaler for dobbelt
optrukken.

Fra Hammel mod Randers køre jeg bag en ældre corolla hvor en mathilde
milkshake ryger ud af soltaget og lander foran min bil.

Fra Randers mod Hammel overhaler jeg en midaldrende kvinde i en kæmpe
mercer, der sidder og knevrer i sin håndholdte og ikke er opmærksom på
trafikken. Jeg overhaler og fortsætter med fartpiloten sat til lidt over
det tilladelige. Kort tid efter har jeg merceren hængende i røven (under
5 meter fra mig) de næste 10 km. Vel vidende at jeg har nogle af de
bedste bremser der findes på standard biler og hende bagved sover under
kørslen, er det sku ikke særligt betryggende. Hun får tågelyset et par
gang, men reagerer ikke på det.

I Hammel by ser jeg dagligt 5-10 personbiler, hvor peronen bag rattet
sidder med mobilos i hånden. I samme by har jeg ikke oplevet
lastbilchauffører gøre det samme.

Trafikken med lastbiler her forbi mit hus er rimeligt høj, da jeg har en
dagligvareforretning "i baghaven" og et værsthus i samme afstand. Alle
store biler kører pænt, hvilket man ikke kan sige om personbilerne.....

Jeg har gennem de sidste mange år brugt en god del af min tid på
motorvejen oge genkender ikke problematikken omkring lastbilerne værende
til så stor en gene som "idioterne" i personbiler.

Martin Højriis Kristensen

"Finn Guldmann" <n...@a.invalid> skrev i en meddelelse

> En lastbil klemmer man altså ikke sådan lige ind i et hul. "Holde ind"
> ville derfor betyde at spærre et spor, med de følger det nu vil have for
> den øvrige trafik.

Hvis det er til gene for den øvrige trafik, så må han selvfølgelig vente med
at besvare opkaldet til det kan ske uden gene.

> Det korte af det lange er at det burde være totalt forbudt at overhale i
> en rundkørsel.

Men det er det ikke...

> Her får vi meget lidt hjælp fra myndighederne. Det eneste de kan komme med
> er nytteløse forslag uden virkning.

Færdselsloven siger:
"Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på
grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af
opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i
en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt
betryggende måde."

Hvad mere er der brug for?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Michael Jørgensen

[snip]

> En lastbil klemmer man altså ikke sådan lige ind i et hul. "Holde ind"
> ville derfor betyde at spærre et spor, med de følger det nu vil have for
> den øvrige trafik.

Ja så må de jo bare lade være med at holde ind, OG lade være med at tale i
telefon! Længere er den vel ikke?

[snip]

> I 95% af de rundkørsler hvor der er afmærket to spor rundt skal
> lastbilerne bruge begge spor for at komme rundt. Fordi de samme 95% ikke
> er indrettet til lastbiler.

Hvorfra har du tallet 95%? Er det en dokumenteret påstand?

> En del rundkørsler, med et spor rundt, er endda så små at det ikke lader
> sig gøre at komme rundt med en lastbil uden at skulle op over den ene
> eller den anden kant.

Det er givetvis rigtigt. Det skader jo heller ikke nogen.

> [...]
> der mener det er god tone at overhale i rundkørsler.
>
> Det korte af det lange er at det burde være totalt forbudt at overhale i

Er det en overhaling hvis man ligger på siden af en lastbil (kørt ind i RK
samtidig)?

[snip]

> På min seneste tur nordpå, i personbil, var det andre personbiler og
> ikke lastbiler der gjorde at jeg ikke kunne holde den tilladte hastighed.

Det er jo fordi alle personbilerne er NØD til at placere sig i ydersporet,
pga. alle de forb..... lastbiler der fylder det hele i indersporet...

> [...]
> en lyd at høre når det samme sker mellem to personbiler, eller en
> personbil overhaler en lastbil, med lille hastighedsforskel.

Der sker dog ret sjældent, at en personbilsoverhaling af en lastbil strækker
sig over - lad os bare sige 1000 m (som nok er gennemsnittet for
"elefantvæddeløb").

> Hvad om du fik din højre fod flyttet en pedal til højre og kom afsted?
>
> Forpligtigelserne ved fletregel er gensidige!

Jo jo - men når der nu kører en convoy på 3-7 lastbiler med måske 10-15 m.
imellem, så kræver det altså mere nerver af stål end en højrefod af bly, at
komme helskindet fra det... Og sådan en convoy mener helt bestemt den har
ret til end ikke at opdage den snottede Fiat punto, der forsøger at smyge
sig ind på vejen.

> Og hvis en personbil der kommer ind på motorvejen ville overholde sin
> del af forpligtigelserne ville der slet ikke være problemer med
lastbilerne.

Vrøvl.

[snip]

> Her får vi meget lidt hjælp fra myndighederne. Det eneste de kan komme
> med er nytteløse forslag uden virkning.

Enig. "Død ved kølle" er en passende straf for forældre der lærer deres børn
at de har ret til at køre frem, og at det er lastbilen der skal holde
tilbage.

> [...]
> højre side af lastbilerne. Men det vil man ikke, så problemet løses ikke
> før der ikke er flere til at køre lastbilerne. (Gu've' om det er det

Lastbiler skal ha' forkørselsret i forhold til cyklister. Basta!

[snip]

> Den største forskel på fejlene fra lastbiler og fejlene fra personbiler
> er at der er der er så mange flere af de sidste at der overhovedet ikke
> er nogen som helst nyhedsværdi i dem, medmindre der dør mennesker.

Men et dødt menneske er vel også mere værd at bruge tid på, end en egoist
der er blever fornærmet?

[snip]

> Sjovt nok har jeg flest problemer med personbiler når jeg færdes i
> trafikken, i personbil.

Der er flest personbiler.

> Lastbilerne kan jeg forudse hvad vil gøre. Det er hulens besværligt at
> gøre det samme med personbilerne.

Men det er heller ikke helt så nødvendigt at forudse?

> Så til mig at se vil de fleste problemer folk har med lastbilerne kunne
> forsvinde hvis man, i personbilen, ville sætte sig lidt ind i de
> forskelle der er mellem de to typer køretøjer.

Færdselsloven gælder vel uanset forskellene?

[snip]

> Nu er du så heldig at jeg ikke har energi til at begynde at remse op af
> de uheldigheder jeg ser fra personbilerne. ;-)

Der er vel heller ingen grund til at kaste med mudder, for at forsøge at
camuflere fejl på den ene side? Du argumenterer da helt udemærket.

Og jo: Der ER også jord i hovedet på en del personbilister...

> (Jeg har set en del med glorie, men ingen med vinger.) ;-)

:-)

Mvh
Michael

Per Henneberg Kristensen

J.L. wrote:

> [...]

> - det er meget nemmere for personbilerne at ændre hastighed, end det
> er for lastbilerne ........ WHAT ! ... skal det være undskyldningen

Hvordan kører man ideelt ud på en motorvej som

- lastbil?
- personbil?

Jeg spø´r kun J.L., fordi han er så klog :)

--
Per, Esbjerg

Morten Trab

On 19 May 2006 01:16:34 -0700, "Christian B. Andresen"

>Noget af det hænger sammen med overhalingsforbuddene, de må ikke
>trække ud, men jeg vil godt give dig ret i at de er for dårlige til
>lige at bremse lidt ned.

Ligesom nogle billister er for dårlige til at træde på speederen, og
istedet ligger sig med samme hastighed som lastbilen når de kommer ned
af tilkørslen!

Jeg oplever det dagligt, og når man så endelig kan se at personen i
bilen ikke agter at træde på speederen for at komme foran, så bremser
man jo ned - MEN - det gør bilisten sq også! Så er det at vi
chauffører bare tænker "SPASSER!" og træder sømmet i bund/genaktiverer
CC!

Det er nøjagtigt lige så tit bilistens egen skyld!
Personbiler har langt større accelerationsevne end en lastbil har, og
kan derfor i langt de fleste tilfælde SAGTENS nå forbi en lastbil når
personbilen kommer ned af tilkørslen...Det er bare et spørgsmål om
vilje!

Mvh. Morten
Der næsten hver dag kører Horsen-Odense-Horsen på motorvej og oplever
mange bilister der ikke kan finde ud af at speederen er den pedal
længest til højre!

Michael Jørgensen

[snip]

> Stort set hver eneste ting du nævner kan affejes med et "det gør
> personbilister også" eller "du har aldrig siddet i en lastbil, så hvad ved
> du om det".

Er det det du gør (affejer med det argument)?

Mvh
Michael

J.L.

"Per Henneberg Kristensen" <phk_f...@esenet.dk> wrote in message
Jamen så må jeg vel hellere svare dig Per ;-)

Jeg mener at gensidig respekt må være den ideelle sammenfletning, men for at
præcisere dette en smule ;-), så lad mig her prøve:

Personbil:

Når man vælger at køre på motorvej, så er man nødt til at tage i betragtning
at på motorvejen køres lidt stærkere i personbil, end på lendevejen. Det vil
sige at tilkørselsrampen benyttes til at accellerere til den lovlige
hastighed .. eller deromkring ... og ikke bare side at nyde udsigten .....
og man orienterer sig på vej ned af rampen omkring trafikken, evt. langsomt
kørende traffik etc.

Når så man nærmer sig selve flettepunktet, så orienterer man sig endnu en
gang og får sin hastighed til at passe til den hastighed der køres med på
motorvejen. ..... accelererer hvis nødvendigt eller omvendt !

Hvis man som jeg også gør en gang imellem, kører med campingvogn eller
trailer, så er det principielt helt det samme ... man accelererer op til den
hastighed, som man må køre på motorvejen og får fletningen til at passe
bedst muligt med den på motorvejen kørende traffik.

Hvis jeg ER på motorvejen i min personbil, så kan jeg vælge at slippe
speederen, accelerere eller skifte vognbane for at give plads til den
tilkørende bil/lastbil.

Lastbil:

Samme metodik, man accellererer til den tilladte hastighed og orienterer sig
om den traffik, som kører på motorvejen INDEN man kommer til fletningen.

Hvis lastvognen allerede kører på motorvejen, så har de ligeså stor mulighed
for at tilpasse hastighed som enhver anden, med undtagelse af en væsentlig
acceleration selvfølgelig, men de har mulighed for, dels at nedsætte
hatsigehden en smule eller i yderste konsekvens skifte vognbane, medmindre
der selvfølgelig er overhalingsforbud. Hvis der ligger flere lastbiler
efterhinanden, så er deres pligt altså at lave så meget plads imellem dem at
der er MULIGT at sammenflette !! (samme gælder i øvrigt også personbiler med
campingvogne eller trailere !!!!)

Jeg ved ikke om dette var fyldestgørende nok, men jeg mener at begge parter
har ansvar ...... og ingen ... INGEN skal HOLDE på sin "ret" hvis det giver
potentielle ulykker ...... vi er fa..... nødt til at vise hensyn til
hinanden allesammen ..... men, som jeg antyder i mit indlæg, så er
konsekevnserne af vores handlinger omdrejningspunktet !!!

Jeg er da fuldstændig enig i at der findes masser af tåber i personbilerne
også ..... som aldrig skulle have haft lov til at køre bil igen, men
desværre findes de også i lastbilerne, hvor konsekvenserne er SÅ MEGET værre
!

At man ser mange flere billister kvaje sig, end lastvognscahuffører .... der
må gælde den samme indfaldsvinkel som i alle andre diskussioner i gruppen,
hvor forholdet i antallet af hver gruppe betyder en hel del. Som eksempel på
dette, når man snakker kvalitet på Peugeot 406 kontra Volvo V70 (tænkt
eksempel) og selvfølgelig kører der flere PUG'er og derfor er fejl MÅSKE
mere udbredte. Så den holder ikke rigtigt.

Den holdning som Finn Guldmann ligger for dagen mht. mobiltelefoni, er jo
fuldstændig hen i vejret ...... hvis man ikke har monteret håndfri
installation i bilen, så snakker man bare ikke !!!!!! ..... men nej nej ...
det gælder selvfølgelig ikke for lastvognschauffører ... HMMM ...
argumentationen holder bare ikke !!!

SELVFØLGELIG gælder samme regler for personbiler, men igen er konsekvensen
af et fejltrin fra de store i traffikken så meget større at få øje på.

Blot en tanke:

Er det pga telefonerne at lastvognene ikke kan komme igennem rundkørsler, og
højresving etc. !!!! .. for selvfølgelig må det være kanon svært at køre med
kun en arm til både at styre og skifte gear :-)

Mvh J.L.

Per Henneberg Kristensen

Stort set ;)

--
Per, Esbjerg

Christian B. Andresen

Morten Trab wrote:
> [...]
>
> Ligesom nogle billister er for dårlige til at træde på speederen, og
> istedet ligger sig med samme hastighed som lastbilen når de kommer ned

Korrekt, men tit er hastigheden bestem af en forankørende :-)

> [...]
> kan derfor i langt de fleste tilfælde SAGTENS nå forbi en lastbil når
> personbilen kommer ned af tilkørslen...Det er bare et spørgsmål om

Ja, men hvorfor gør folk det så ikke ?
Jeg gør det selv, mine observationer er som kørende på motorvejen og
se hvordan de andre kommer ned på motorvejen.

> Mvh. Morten
> Der næsten hver dag kører Horsen-Odense-Horsen på motorvej og oplever
> mange bilister der ikke kan finde ud af at speederen er den pedal
> længest til højre!

:-)

Per Henneberg Kristensen

Morten Trab wrote:
> [...]

> kan derfor i langt de fleste tilfælde SAGTENS nå forbi en lastbil når
> personbilen kommer ned af tilkørslen...Det er bare et spørgsmål om

Det er et spørgsmål om bilisten kan overskue situationen. Samtidig med at
vedkommende skal flette ud i trafikken skal det også gå op for vedkommende
at hastigheden er 90 og at vedkommende kan accellerere sig ud af det. Men 2
ting er mange ting at have om ørerne når der kører en lastbil ved siden /
skråt bag en.

--
Per, Esbjerg

Per Henneberg Kristensen

J.L. wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_f...@esenet.dk> wrote in message

> Jamen så må jeg vel hellere svare dig Per ;-)

:)

Jeg er enig i dine "fletteregler".

> [...]
> men nej nej ... det gælder selvfølgelig ikke for lastvognschauffører
> ... HMMM ... argumentationen holder bare ikke !!!

Lad os dog alligevel prøve at holde fast i den utopiske tanke at det ikke er
muligt at tale i mobiltelefon når lastbilen er i bevægelse. Lastbilen skal
så - i alle mulige situationer - holde ind til siden for at snakke. Det er
helt lovligt undtagen på hovedveje - så holder der altså det ene
lastvognstog efter det andet i højre side af vejen og spærrer for Hr.
Hansen, som gerne vil forbi i sin lille personbil. Men der kommer modkørende
og Hr. Hansen holder uhjælpeligt bag en lastvogn, hvis chauffør snakker i
mobil. Lastbilen er selvfølgelig parkeret på vejbanen, idet den ville synke
uhjælpeligt i hvis den blev kørt uden for denne.

Alternativt kunne lastbilerne køre ind på rastepladserne - men der vil
campingfolket også gerne ind, så der er ingen plads.

Lastbilchauffører plaprer jo meget i telefon, så det er ikke kun et
spørgsmål om en lille 2-minutters samtale. De kan holde der i timevis på
grund af din regel om at de ikke må køre og snakke samtidig :)

> [...]
> rundkørsler, og højresving etc. !!!! .. for selvfølgelig må det være
> kanon svært at køre med kun en arm til både at styre og skifte gear

Hvad er det for rundkørsler du kommer i du mener er store nok til at
lastbiler kan køre igennem dem uden at fylde det meste af rundkørslen?
Generelt er rundkørsler - hvert fald i Jylland - for lille til store
ladbiler :)

--
Per, Esbjerg

Brian Jensen

> [snip]
>
> Det er jo fordi alle personbilerne er NØD til at placere sig i ydersporet,
> pga. alle de forb..... lastbiler der fylder det hele i indersporet...

Hmmmm er det nu også et problem at de kører i indersporet ???
hvor f..... skal de så køre ?

selvfølgelig er der problemer med Lastbil chauffører der ikke opfører sig
ordentligt i trafikken og selvfølgelig er der problemer med personbils
chauffører i trafikken
essensen er at vi ALLE skal være der både de,
"dumme" lastbilchauffører
"Gamle nisser på 75 med blød hat og 90 km i timen på motorvejen"
"sure personbilscahuffører der ikke kan forstå at vi ikke kan holde en
gennemsnitshastighed på 155 på motorvejen"
"Tåbelige motorcykkelister der tror alle veje er racerbaner" (er selv
motorcykkelist)
osv. osv.

alle de ting som har været på tale her i tråden er ting som indimellem
koster helt op til 10 minutter om dagen at rette op på dvs. under 1% af
dagens 1440 minutter
nej folk vil hellere bruge en halv dag på at være sure på de andre "idioter"
der ikke kan finde ud af at køre bil, mc, lastbil, cykel, scooter,
barnevogn, rulleskøjter, løbehjul, osv, osv,

hvis alle folk var lidt mere positive i trafikken ville det hele gå meget
bedre
hold tilbage, giv plads, thumbs up istedet for langemand. så ville
trafikkulturen ændre sig.

Brian jensen

Michael Jørgensen

"Per Henneberg Kristensen" <phk_f...@esenet.dk> wrote in message

Det anede mig. Og det er for billigt sluppet (minus saglig argumentation).

Mvh
Michael

Michael Jørgensen

[snip]

> Hmmmm er det nu også et problem at de kører i indersporet ???
> hvor f..... skal de så køre ?

Sorry - der manglede en smiley... Det var lettere sarkastisk/ironisk ment.

[snip]

> hvis alle folk var lidt mere positive i trafikken ville det hele gå meget
> bedre
> hold tilbage, giv plads, thumbs up istedet for langemand. så ville
> trafikkulturen ændre sig.

HELT enig! Det er SÅ meget mere behageligt at køre i Italien, Tyskland,
USA - alle steder uden for DK som jeg har prøvet... Det lader til at det kun
er i DK "man" (bilister/lastbilschauffører) ikke evner at tage hensyn/give
plads...

Mvh
Michael

Michael Jørgensen

[snip]

> [...]
> så - i alle mulige situationer - holde ind til siden for at snakke. Det er
> helt lovligt undtagen på hovedveje - så holder der altså det ene

Fra færdselsloven:
"§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen."

Det er således ikke lovligt at standse og dermed hindre øvrig trafik for at
sludre med svigermor.

> [...]
synke
> uhjælpeligt i hvis den blev kørt uden for denne.

Det gør det ikke mere lovligt.

> Alternativt kunne lastbilerne køre ind på rastepladserne - men der vil
> campingfolket også gerne ind, så der er ingen plads.

Aaaaarrrhhhhh..... Mon dog...

> Lastbilchauffører plaprer jo meget i telefon, så det er ikke kun et
> spørgsmål om en lille 2-minutters samtale. De kan holde der i timevis på
> grund af din regel om at de ikke må køre og snakke samtidig :)

Og det ER jo svigermor, så han kan naturligvis ikke bede hende vente.

Men så kan han jo også lige benytte stilheden til at lade vandet - nu han
alligevel bare holder der ;-)

Prøv med nogle argumenter i stedet, Hr. Kristensen :-)

Mvh
Michael

Reebuz

"J.L." <J...@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Nu er jeg nødt til at spørge direkte ........ hvorfor er det at
> lastvognschauffører mener at de er hævet over almindelig lovgivning:

...samt mener, at fordi de skal af med varer til en eller anden butik, så er
det i orden at parkere lige ud for butikken selvom det er fx lige op til et
lyskryds, sætte nødblinket til for så at bruge 20 minutter på at læsse varer
af. Jeg ser det dagligt i København og politiet mener åbenbart også at det
er i orden, for de påtaler det aldrig. Og det for at spare at gå nogle få
meter med pallevognene.

- Patrick

Martin Orvad

Brian Jensen wrote:
> hvis alle folk var lidt mere positive i trafikken ville det hele gå meget
> bedre
> hold tilbage, giv plads, thumbs up istedet for langemand. så ville
> trafikkulturen ændre sig.

Jeg er helt enig. Stress, surhed og egoisme er ikke fordrende for sikker
trafikafvikling.

Men jeg har luret lidt på, om det mon også kan skyldes mindre
opmærksomhed, på grund af bedre biler og/eller mere sikkerhedsudstyr?

Jeg mener, at rigtig mange nyere biler efterhånden er så letkørte og og
sikre, at man måske slapper mere af, mens man kører. Måske er det ikke
kun positivt?

Min første bil var en dejlig Volvo 145 fra '71. Den larmede ad Pommern
til, og man skulle være opmærksom på gearskifte og alle mulige andre
charmerende sager. Jeg føler, at jeg skulle 'arbejde' mere, når bilen
skulle betjenes. Ikke kun fordi den var gammel, men også fordi den bare
var konstrueret anderledes end nyere biler. Min opmærksomhed var altså
skærpet - både på bilens betjening eller mislyde (hvilket den havde
jævnligt ...), men også på næste lyskryds, fordgængerfelter, cyklister i
rundkørsler og så videre.

Mit nuværende køretøj er jo nærmest et sofasæt med motor. Jeg slapper
af, når jeg kører. Har kraftoverskud og føler mig generelt sikker. Der
er nogenlunde tyst i kabinen. Måske får det min hjerne til at slappe
mere af, og er derfor også mindre opmærksom?

Måske lader moderne, behagelige biler førerens tanker vandre, og fjerner
derfor opmærksomheden fra trafikken?

Ovenstående kan naturligvis ikke forklare _alle_ de tåbeligheder man ser
hver dag i trafikken, og ja, der var sikkert en højere procentdel uheld
med dødelig udgang i 1971.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Brian Jensen

> [...]
> meter med pallevognene.
>
> - Patrick
>
> Hmm nu sidder jeg som Kørselsassistent i et af de store
distributionsfirmaer i DK og der er altså MANGE butikker der ikke er bygget
til at få varer pga. elendige aflæsningsforhold det hjælper jo ikke at slæbe
en palle på 500 kg. 5 eller 10 meter på pallevognen over brosten og op over
fortovskanter osv. for at finde ud af at pallen skal leveres på en rampe 1
meter over jorden
man kunne så lade være med at levere varer til de butikker eller levere 5
gange med en kassevogn
men DU og alle vi andre ville jo også blive tvære hvis ikke vi kunne købe
noget i vores lokale Netto,Fakta,Kvickly,Alta, osv. osv.
eller hvis vi skulle betale dobbelt pris pga. de større udgifter ved at
levere med kassevogn eller budcykel :-)

Brian Jensen

Møller

"Finn Guldmann" <n...@a.invalid> wrote in message

> Jeg tror du hurtig ville ønske loven om brug af mobiltelefoner i biler
> afskaffet hvis alle de lastbiler der ikke har håndfri installation holdt
> ind i stedet når telefonen ringede.

Skægt nok, jeg har en mobiltelefon der kan slukkes.
Og så har den telefonsvar ;-)

Prøv det næste gang du skal have en ny ;-)

Møller

Per Henneberg Kristensen

Jeg har svært ved at se at du har mere saglige argumentation i din mail
19-05-2006 11:07. Du skriver det samme med flere ord :)

--
Per, Esbjerg

Per Henneberg Kristensen

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> HELT enig! Det er SÅ meget mere behageligt at køre i Italien,

Du har da aldrig prøvet at køre i Italien med den udtalelse. Magen til
grænseløs egoistisk kørsel skal man da lede længe efter nord for Alperne.

> Tyskland,

Dét har du så ret i. Så længe vi snakker uden for Autobahnen, fordi på
Autobahnen bliver tyskernes egoisme da for alvor plejet.

> USA

Kender jeg ikke ..

- alle steder uden for DK som jeg har prøvet... Det lader til at
> det kun er i DK "man" (bilister/lastbilschauffører) ikke evner at
> tage hensyn/give plads...

Se ordentlig efter næste gang ;)

--
Per, Esbjerg

Per Henneberg Kristensen

Michael Jørgensen wrote:
> [...]

> på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen."

> Det er således ikke lovligt at standse og dermed hindre øvrig trafik

Hvem snakker om fare? Man kan sagtens parkere uden at der opstår fare og
uden at være til _væsentlig_ ulempe.

Det er ikke ulempe, når man skal holde tilbage for modkørende - jeg tvivler
endda det er væsentlig ulempe.

> Prøv med nogle argumenter i stedet, Hr. Kristensen :-)

Dine duer ikke ;)

--
Per, Esbjerg

Finn Guldmann

Michael Jørgensen skrev:

> [...]
> gange værre end tilsvarende idiot-opførsel udført af personbilschauffører...

Men hvor personbilerne så ikke kan følge med i "kvalitet" ligger de
langt foran i kvantitet.

> [...]
> arrogante og egocentriske tåber, der har alt for travlt med at råbe og
> skrige "så flyt dig dog din idiot", alt imens langemand forsøger at prikke

Måske vi skulle have samme lov til den der finger som de har i Tyskland. ;-)

> Den slags fromme ønsker er vel på linje med et ønske om en Fredag
> eftermiddag, hvor folk i trafikken forsøger at tænke over deres handlingers
> konsekvenser... Med andre ord: Urealistisk!

Naaah, vel lige knap så urealistisk. Her kan man dog komme med
"mod-udgydelser." :-)

Morten Trab

On Fri, 19 May 2006 15:51:08 +0200, "Reebuz" <p...@myreget2net.dk>
wrote:

> [...]
>er i orden, for de påtaler det aldrig. Og det for at spare at gå nogle få

Tror du skulle prøve det på egen krop inden du begynder at jamre!

Mvh. Morten Trab
Der dagligt leverer pakker/paller i Horsens og Odense

Finn Guldmann

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Hvis det er til gene for den øvrige trafik, så må han selvfølgelig vente med
> at besvare opkaldet til det kan ske uden gene.

der findes, stort set, ikke steder hvor det kan ske "uden gene".

> Men det er det ikke...

Det ændrer ikke ved at det burde være det. Og at der opstår mange
farlige situationer fordi det ikke er det.

> [...]
> en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt

Nu var det ligesom mere vores mulighed for at orientere os om hvad der
sker omkring os jeg tænkte på.

> Hvad mere er der brug for?

Myndighedspersoner/politikere der ved hvad lastbiler er. Udover sådan
nogle store biler som de er bange for at møde i trafikken.

Per Henneberg Kristensen

Finn Guldmann wrote:

> Måske vi skulle have samme lov til den der finger som de har i
> Tyskland. ;-)

Hov - er den ulovlig i Tyskland borgere imellem?

Jeg troede kun det var det lange lys og venstre blinklys der var ulovlig :)

--
Per, Esbjerg

Unknown

On Fri, 19 May 2006 21:54:21 +0200, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

>der findes, stort set, ikke steder hvor det kan ske "uden gene".

Så må mobi slukkes lige som vi andre gør, når vi er på vejen (hold
kæft hvor lyder jeg hellig ;-)), men faktum er at man kunne klare sig
uden for bare 10 år siden, men siden da er det blevet en menneskeret
at knævre hvor som helst og når som helst ;-) Hvis der skal knævres,
så hedder det håndfri. En lastbil koster vel en mille, så 5k til en
mobi burde være en begrænset udskrivning. Alle kan jo flytte
SIM-kortet over i en hvilken som helst mobi.

>Det ændrer ikke ved at det burde være det. Og at der opstår mange
>farlige situationer fordi det ikke er det.

De farligste situationer opstår, når der er nogen, der ikke forstår at
vognbaner skal respekteres - uanset størrelse. Jeg har godt nok også
set rundkørsler en lastbil vil have ondt ved at passere, men så må de,
der laver dem jo have deres programmer tilrettet. I teorien skulle
alle køretøjer på vejene kunne følge afstribningen - men det kræver jo
man drejer på den store runde ting og må lægge mobi fra sig ;-)

>Nu var det ligesom mere vores mulighed for at orientere os om hvad der
>sker omkring os jeg tænkte på.

Jeg troede, der var betryggende spejle mv. - men det er måske mangel
på træning. Jeg glemmer aldrig min nu afdøde far, da jeg lige havde
fået pappet "hvad er der omkring dig nu, nej, ingen spejle og ikke
dreje hovedet, sådan noget skal du vide!". Den er guld værd den dag i
dag, hvor bagfrakommende skal have en voldsom fart på for at overraske
mig. Man ser gang på gang folk, der bliver overrasket over, at der er
andre på vejen end dem selv!

>Myndighedspersoner/politikere der ved hvad lastbiler er. Udover sådan
>nogle store biler som de er bange for at møde i trafikken.

Man bliver jo mere og mere bange for skrumlerne - for flertallet af
førerne har ingen respekt for noget som helst, de har helt glemt, at
de selv kører sådan en lille blikspand en gang imellem.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Finn Guldmann

Michael Jørgensen skrev:

> [snip]
> Ja så må de jo bare lade være med at holde ind, OG lade være med at tale i
> telefon! Længere er den vel ikke?

Og de varer du står og venter på i Kolding bliver leveret i Århus, fordi
det altså ikke er muligt at få fat i chaufføren og meddele ham at de er
omdirigeret.

> [snip]
> Hvorfra har du tallet 95%? Er det en dokumenteret påstand?

For en dels vedkommende fordi jeg har været der. Og for andre fordi
rundkørsler, i dag, bliver udformet efter nogle regler som først skal
overholdes fra 2008.

For en del år siden blev der indført et (EU-) standardmål for en
rundkørsel. for ikke at transporterhvervet skulle komme i den situation
at skulle forny hele vognparken på samme tid blev der givet indtil 2008
før alle lastbiler skulle kunne overholde målet.

Desværre begyndte vejmyndighederne at udforme rundkørslerne efter de nye
mål kort efter vedtagelsen. (En del af de rundkørsler har de set sig
nødsaget til at lave om. Det viste sig at være billigere end ugentlige
genopretninger.)

Men er der plads til at to personbiler kan være ved siden af hinanden
rundt i en rundkørsel bliver der typisk afmærket to spor.

Hvad myndigheder, og personbilbilister, glemmer er at sådan en 13,6 m
lang trailer altså ikke kan bukkes på midten så den kan holde sig
indenfor stregerne.

> Det er givetvis rigtigt. Det skader jo heller ikke nogen.

Ikke andre end lastbilens dæk, kantsten, skilte og evt. beplantning.

> Er det en overhaling hvis man ligger på siden af en lastbil (kørt ind i RK
> samtidig)?

At du kører ind i rundkørslen ved siden af mig gør ikke noget, blot du
venter med at køre rundt i den indtil du har set hvor meget plads der
bliver til overs.

I den største rundkørsel, med to spor ind, to spor rundt og to spor ud,
jeg lige kan komme i tanke om (Randersvej, Skejby, Århus N.) kan jeg
ikke kommer ind og rundt med traileren i 1. spor alene. Jeg skal
forbruge at 2. spor enten lige før jeg kører ind eller lige efter jeg er
kørt ind. Og igen når jeg skal ud. Når jeg først er kommet rundt om
hjørnerne er den stor nok til at jeg kan holde mig i det ene spor.

Den enkle løsning på problemet er at lægge "græssten" på et område ved
indkørslen og ved udkørslen.

> [snip]
> Det er jo fordi alle personbilerne er NØD til at placere sig i ydersporet,
> pga. alle de forb..... lastbiler der fylder det hele i indersporet...

På en strækning, med overhaling forbudt for lastbiler (og uden
overhalende lastbiler), må det være noget andet end lastbilerne der gør
at personbilerne i 2. spor bevæger sig frem med 70 km/t mens lastbilerne
i 1. spor stadig kører 90 km/t. (På Vejlefjordsbroen var vi endda næsten
nede og holde stille. (Men udsigten der er jo også flot.))

> Der sker dog ret sjældent, at en personbilsoverhaling af en lastbil strækker
> sig over - lad os bare sige 1000 m (som nok er gennemsnittet for
> "elefantvæddeløb").

Det var da ellers det der skete mere end en håndfuld gange torsdag i
sidste uge på E45 mellem Kliplev og Århus Syd.

Der var een eneste lastbil der overhalede hvor det betød at jeg lige
skulle lette trykket på speederen lidt.

Men der var mange personbiler der trak ud på den måde mange, her,
beskylder lastbilerne for at bruge.

Og man fik konstateret at den der med at bruge blink ved vognbaneskift
ikke er nået ud i alle afkroge.

> [...]
> ret til end ikke at opdage den snottede Fiat punto, der forsøger at smyge

Nu er den der med "10-15 m" ved at være en sjældenhed. Det er ved at
trække ind de fleste steder at det koster et klip i kortet.

Men desværre findes der mange der er så bange for at køre deres bil at
de ikke tør køre ind på motorvejen hvis de kan se en lastbil på det
stykke de kan se bagud. Lagt sammen med at de heller ikke tør sparke til
den og komme op på, eller over, 90 km i tilkørslen, skal det give problemer.

En yderligere forværring er det når der så kommer udlændinge (dem har vi
mange af hernede) der ikke har forstået fletreglen, og som derfor kan
finde på at standse op i tilkørslen hvis der ikke er al den plads de
ønsker i 1. spor.

> lastbilerne.
> Vrøvl.

Vrøvl hvad? Er det vrøvl at problemet kunne løses hvis den "tilkørende"
personbil sørger for at komme op i fart (som forpligtiget)?

> Enig. "Død ved kølle" er en passende straf for forældre der lærer deres børn
> at de har ret til at køre frem, og at det er lastbilen der skal holde
> tilbage.

Indtil nu er vi oppe på 4 spejle vi skal have på højre side af bilen.
Nr. 5 er på vej. Det ville være bedre at skære det ned til to (så kan vi
få noget af vores udsyn til højre tilbage) Og så stille krav om et
"højre-side-kamera" der ville kunne dække resten. De udgaver der først
tændes når der blinkes til højre kan ikke bruges. Det skal være i gang
hele tiden, så det bliver normalt for chaufføren at bruge det.

Resten må så findes ved at gøre cyklisterne mere ansvarlig for deres
egen færden.

> Lastbiler skal ha' forkørselsret i forhold til cyklister. Basta!

Tak gerne. Det var en ret konsekvent måde at løse problemet på. aldeles
brugbart, men der findes lidt mere lempelige løsninger. (Hvis man havde
visioner nok til ikke udelukkende at søge at løse problemet ved at gøre
det endnu størrere.)

> [snip]
> Men et dødt menneske er vel også mere værd at bruge tid på, end en egoist
> der er blever fornærmet?

Ja, højresvingsulykker mellem cyklister og personbiler bliver vel knap
registreret?

> [snip]
> Der er flest personbiler.

Det er den der med kvantitet igen. :-)

Men at køre 150 km torsdag eftermiddag (bededag fredag) og kun en enkelt
gang at skulle lette trykker på speederen p.g.a. lastbilerne, mens det
det meste af vejen ikke var muligt at holde den tilladte hastighed
p.g.a. andre personbiler betyder åbenbart ikke noget? ;-)

> Men det er heller ikke helt så nødvendigt at forudse?

Det er det da i allerhøjeste grad. De kan jo finde på hvad-som-helst.

> Færdselsloven gælder vel uanset forskellene?

Så må den med at køre efter forholdene også gælde. Også når forholdene
inkluderer at der kører lastbiler på vejene. Så måske der er nogen der
skal til at lære lidt om andre slags køretøjer end deres egen (evt.
forvoksede) 2CV.

> [snip]
> Der er vel heller ingen grund til at kaste med mudder, for at forsøge at
> camuflere fejl på den ene side? Du argumenterer da helt udemærket.

Nå? Der må godt kastes mudder den ene vej men ikke den anden? ;-)

> Og jo: Der ER også jord i hovedet på en del personbilister...

Nok til et halvt nyt land. ;-)

Martin Højriis Kristensen

> der findes, stort set, ikke steder hvor det kan ske "uden gene".

Parkeringspladser etc

> Nu var det ligesom mere vores mulighed for at orientere os om hvad der
> sker omkring os jeg tænkte på.

Mig bekendt er det ikke forbudt at montere ekstra spejle og andet udstyr

> Myndighedspersoner/politikere der ved hvad lastbiler er. Udover sådan
> nogle store biler som de er bange for at møde i trafikken.

Det er i sidste ende førerens ansvar at føreren kan orientere sig i
trafikken.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Finn Guldmann

J.L. skrev:
<cut>

> [...]
> der er MULIGT at sammenflette !! (samme gælder i øvrigt også personbiler med

Det er IKKE en overhaling at trække ud i 2. spor for at gøre det nemmere
for en "tilkørende" lastbil.

Og pladsen mellem lastbilerne burde havde været der længe inden
tilkørslen. Men der er der meget divergerende opfattelse af hvad en
acceptabel afstand er. Noget der desværre ikke har den store
opmærksomhed hos myndighederne.

> [...]
> installation i bilen, så snakker man bare ikke !!!!!! ..... men nej nej ...
> det gælder selvfølgelig ikke for lastvognschauffører ... HMMM ...

Hvor har jeg lige lagt den holdning for dagen?

Jeg har forsøgt at belyse nogle at de problemer vi har. Men tager du det
til indtægt for at jeg mener at vi skal have lov at snakke i mobil hvor
og hvornår vi vil har du godtnok overfortolket mine skriverier.

> SELVFØLGELIG gælder samme regler for personbiler, men igen er konsekvensen
> af et fejltrin fra de store i traffikken så meget større at få øje på.

Og fejltrinene fra de små er så mange at de er trivielle. ;-)

> [...]
> højresving etc. !!!! .. for selvfølgelig må det være kanon svært at køre med
> kun en arm til både at styre og skifte gear :-)

Jeg kan ikke lige huske årstallet, men det var vist '89-'90, hvor EU
vedtog at et køretøj uden særtilladelse skulle kunne komme rundt mellem
to cirkler hvor den inderste (vistnok) skulle være 4,5 m i radius og den
yderste 12,5 m i radius.

For ikke at gøre det meste af den europæiske lastbilpark ubrugelig fra
dag til dag blev det besluttet at det først skulle gælde fra år 2008.

Men allerede kort efter vedtagelsen begyndte vejmyndighederne at lave
rundkørslerne efter de nye regler. Det har de så fortrudt en hel del
steder. For nogle rundkørsler var blevet så små at lastbilerne ikke
kunne være der uden at jorde kantsten og det på den anden side. Ja en af
dem var endda lavet så lille at selv med en kun 12 m lang trailer skulle
man havde højre forhjul udenfor yderste kantsten samtidig med at man
skulle have bagerste trailerhjul indenfor inderste kantsten. Det tog dem
et par måneder at indse at den var for lille.

Finn Guldmann

Michael Jørgensen skrev:

> [...]
> er i DK "man" (bilister/lastbilschauffører) ikke evner at tage hensyn/give

Prøv at kør i nævnte lande (minus United Bluff (Der har jeg ingen
personlig erfaring)) i en lastbil. så fik du nok et andet syn på
sagerne. :-)

Finn Guldmann

Møller skrev:

> Skægt nok, jeg har en mobiltelefon der kan slukkes.
> Og så har den telefonsvar ;-)
> Prøv det næste gang du skal have en ny ;-)

Og hvordan skulle det løse problemet med at få omdirigeret chaufføren så
varerne kan leveres det rigtige sted?

Finn Guldmann

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Hov - er den ulovlig i Tyskland borgere imellem?
> Jeg troede kun det var det lange lys og venstre blinklys der var ulovlig :)

I Tyskland må du ikke bruge obskur tegngivning til dine medtrafikanter.

Kender til nogen der dyrker det så langt ud at de har et kamera parat.
når de så bliver overhalet og den overhalende trækker ind alt for tæt på
får den med lys og horn, og når så fingeren dukker op som svar på det så
"blitz" og et billede er på vej til polizei. Man skal blot kunne se
bilnummer og finger. ;-)

Og de gør noget ved det.

Finn Guldmann

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> mobi burde være en begrænset udskrivning. Alle kan jo flytte
> SIM-kortet over i en hvilken som helst mobi.

Det der med hvor og hvornår der skal knævres er noget du må aftale med
disponenterne. Det er dem der bliver sure hvis man ikke har tid/mulighed
for at snakke når de har det.

Og hvor meget der er råd til at smide i bilerne er vist mest et
spørgsmål om hvad lovgivningen foreskriver.

> [...]
> alle køretøjer på vejene kunne følge afstribningen - men det kræver jo
> man drejer på den store runde ting og må lægge mobi fra sig ;-)

Eller at dem der indretter vejene kan se udover deres (evt. forvoksede)
2CV.

Men at komme acceptabelt rundt i en rundkørsel kræver altså også at dem
i de små biler bruger de små grå til andet end at trykke på højre pedal
med.

At lovgivningen er lavet efter den ideelle verden er altså ikke
automatisk ensbetydende at verden også er det. Det er stadig tilladt at
tænke selv.

> [...]
> dag, hvor bagfrakommende skal have en voldsom fart på for at overraske
> mig. Man ser gang på gang folk, der bliver overrasket over, at der er

Den lærdom din far har givet dig der er noget af det fornuftigste jeg
længe har hørt. :-)

Det er, bl.a. den slags der er medvirkende til at jeg (bank-bank-bank
7-9-13) endnu ikke har været i en uheldig situation med en cyklist.

> Man bliver jo mere og mere bange for skrumlerne - for flertallet af
> førerne har ingen respekt for noget som helst, de har helt glemt, at
> de selv kører sådan en lille blikspand en gang imellem.

Det syntes jeg da ikke jeg har glemt. Men jeg kan selvfølgelig kun
snakke for mig selv. :-)

Finn Guldmann

> Parkeringspladser etc

Og hvor mange p-pladser er der lige til lastbiler?

> Mig bekendt er det ikke forbudt at montere ekstra spejle og andet udstyr

Der kan monteres så mange at det eneste man kan se ud til højre bliver
spejle i andre spejle.

> Det er i sidste ende førerens ansvar at føreren kan orientere sig i
> trafikken.

Så giv føreren lov til at bestemme over indretningen. I stedet for at
overlade det til uvidende folk.

Unknown

On Sat, 20 May 2006 01:04:19 +0200, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

<...>

>Det der med hvor og hvornår der skal knævres er noget du må aftale med
>disponenterne. Det er dem der bliver sure hvis man ikke har tid/mulighed
>for at snakke når de har det.

Jeg gad vide, hvordan vognmænd overlevede i gamle dage, men jeg ved
det godt - moderne tider ;-) Men hvordan kan et læs i har lastet lige
pludselig skulle til en anden destination?

>Og hvor meget der er råd til at smide i bilerne er vist mest et
>spørgsmål om hvad lovgivningen foreskriver.

Minimumsløsninger over hele linien *suk*. Jeg ved det godt -
konkurrence!

<...>

> [...]
>
>Men at komme acceptabelt rundt i en rundkørsel kræver altså også at dem
>i de små biler bruger de små grå til andet end at trykke på højre pedal

Ja, eller at de store respekterer, at der skal være andre end dem på
vejen - det er den der med, at når man peger på nogen med een finger,
så er der mindst 3, der peger på en selv ;-)

>At lovgivningen er lavet efter den ideelle verden er altså ikke
>automatisk ensbetydende at verden også er det. Det er stadig tilladt at
>tænke selv.

Ja - og den gælder også i begge lejre. Jeg ved udmærket godt, at der
er alt for mange i blikpotter, som kan få en superegoist til at virke
hjælpsom ;-)

>Den lærdom din far har givet dig der er noget af det fornuftigste jeg
>længe har hørt. :-)

Det ville han have været glad for at høre - men når først det er
rutine, så hjælper det bare til at give mere afslappet kørsel.

>Det er, bl.a. den slags der er medvirkende til at jeg (bank-bank-bank
>7-9-13) endnu ikke har været i en uheldig situation med en cyklist.

Godt nok!

>Det syntes jeg da ikke jeg har glemt. Men jeg kan selvfølgelig kun
>snakke for mig selv. :-)

Vi kan jo alle kun tale for os selv - og jeg er ikke imponeret af
hverken store eller små i trafikken, men så må jeg jo også kigge på
mig selv og gætte på, hvor imponeret folk er af mig. Nå - de lægger
slet ikke mærke til jeg var der ;-)

Henrik Stidsen

Finn Guldmann formulated the question :

> [...]
> når det samme sker mellem to personbiler, eller en personbil overhaler en

På lige det punkt vil jeg støtte dig. De såkaldte elefantvæddeløb er i
langt de fleste tilfælde så hurtigt overstået at det er komplet
ligegyldigt for personbilen. Mit problem med dem er når lastbilen
trække ud for sent.

> Lastbilerne kan jeg forudse hvad vil gøre. Det er hulens besværligt at gøre
> det samme med personbilerne.

Du må være ude af træning - eller måske miljøskadet af at køre lastbil.
Jeg syns som oftest jeg kan forudse hvad både lastbiler og personbiler
kan/vil gøre.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Henrik Stidsen

Finn Guldmann submitted this idea :

> Og hvor meget der er råd til at smide i bilerne er vist mest et spørgsmål om
> hvad lovgivningen foreskriver.

Foreskriver lovgivnignen ikke håndfri til mobilen ?

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Henrik Stidsen

Broegger explained on 19-05-2006 :
> [...]
> fremfærd. En del af disse kører lastbil, og sådan en 40T ting, der kører
> markant langsommere (på motorveje), er altså til større gene end en

Ikke nødvendigvis. En bil der kører 109km/t på en 110km/t strækning kan
spærre din mulighed for at overhale mv. temmelig længe ligesom den
tager rigtig længe at overhale. Så hellere en lastbil hvor forskellen
er 20-30km/t.

You know this framework is not big enough for the two of us!

Henrik Stidsen

Per Henneberg Kristensen formulated on fredag :

> Lad os dog alligevel prøve at holde fast i den utopiske tanke at det ikke er

> muligt at tale i mobiltelefon når lastbilen er i bevægelse.

Et ord: håndfri

Helt ærligt, det kan ikke være så svært. Installer en "universal"
holder eller måske 2 så de fleste typer telefoner er dækket. Benyt et
bluetooth headset - sådan gør de fleste andre, hvorfor kan
lastbilchauffører ikke gøre det ? Det nærmer sig jo at være et
spørgsmål om evner...

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> Du må være ude af træning - eller måske miljøskadet af at køre lastbil.
> Jeg syns som oftest jeg kan forudse hvad både lastbiler og personbiler

Min erfaring fortæller mig at den der med blød hat eller kasket ikke kan
bruges som den kunne i gamle dage. :-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> Foreskriver lovgivnignen ikke håndfri til mobilen ?

Nej. Det er lige som med advarselstrekanten. Der står ingen steder at
den skal være i bilen. Du skal blot have den når du får brug for det.

Intelligent lovgivning. ;-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> headset - sådan gør de fleste andre, hvorfor kan lastbilchauffører ikke
> gøre det ? Det nærmer sig jo at være et spørgsmål om evner...

Eller (vognmandens) penge.

Finn Guldmann

Ivan Madsen skrev:

> Jeg gad vide, hvordan vognmænd overlevede i gamle dage, men jeg ved
> det godt - moderne tider ;-) Men hvordan kan et læs i har lastet lige
> pludselig skulle til en anden destination?

Uh, det kan der være mange grunde til.

De mest almindelige;
-Kunden har ombestemt sig.
-Kunden har fra starten givet forkerte oplysninger.
-Disponenten har haft for mange biler at styre og ikke overblik over
hvem der er sendt hvorhen med hvad.

> Minimumsløsninger over hele linien *suk*. Jeg ved det godt -
> konkurrence!

At købe sig til transportløsninger er jo minimumsløsninger, så hvor mon
pengene til udstyr skal komme fra når kunderne kun vil betale halv pris
for transportydelsen?

> Ja, eller at de store respekterer, at der skal være andre end dem på
> vejen - det er den der med, at når man peger på nogen med een finger,
> så er der mindst 3, der peger på en selv ;-)

Det burde man tænke på - i personbilen.

Lastbilen har nu den størrelse den har. Og når den skal bruge mere plads
end den 2CV dem der har planlagt vejen har beregnet, hjemme på
skrivebordet, er der ligesom ikke ret meget andet at gøre end at tage
den plads der nu er nødvendig. Problemet er så manglende forståelse fra
"de små" for at det ikke altid lader sig gøre at holde en 16 meter lang
lastbil indenfor stregerne.

> Ja - og den gælder også i begge lejre. Jeg ved udmærket godt, at der
> er alt for mange i blikpotter, som kan få en superegoist til at virke
> hjælpsom ;-)

Den fandt jeg ikke lige meningen med. ;-)

> Det ville han have været glad for at høre - men når først det er
> rutine, så hjælper det bare til at give mere afslappet kørsel.

Netop.

Det halve af arbejdet med at holde øje med cyklisterne er gjort - på
rygradden. Man skal så blot holde øje med om de nu også fortsætter med
at gøre som forventet. Det gør de ikke altid. :-/

> [...]
> hverken store eller små i trafikken, men så må jeg jo også kigge på
> mig selv og gætte på, hvor imponeret folk er af mig. Nå - de lægger

Du skal blot holde dig over middel. ;-)

Henrik Stidsen

It happens that Finn Guldmann formulated :

> Nej. Det er lige som med advarselstrekanten. Der står ingen steder at den
> skal være i bilen. Du skal blot have den når du får brug for det.

Men lovgivningen kræver nu stadig at telefonen er håndfri HVIS den
benyttes. Med andre ord, der er *ingen* undskyldning for ikke at have
håndfri sæt til telefonen hvis man ønsker at benytte den under kørslen.

Henrik Stidsen

Finn Guldmann was thinking very hard :

> Min erfaring fortæller mig at den der med blød hat eller kasket ikke kan
> bruges som den kunne i gamle dage.

Det er heller ikke det du skal se efter. Kig på hvor hurtigt den anden
bil kører, hvilke biler er der foran ham i hans vognbane og hvordan
kører de. I det hele taget er det den generelle trafiksituation omkring
dig du skal være opmærksom på, den fortæller meget om hvordan du kan
forvente at de andre billister vil reagere - og glem idioten der
blinker i dit bakspejl fordi du ikke trækker ind under lastbiltraileren
når han kommer med 160km/t og vil forbi.

Henrik Stidsen

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Eller (vognmandens) penge.

Det vil altid være chaufførens problem hvis han snakker i håndholdt
mobil. Loven foreskriver godt nok at en håndfri installation skal sikre
at telefonen sidder fast - jeg har dog aldrig hørt om nogen der har
fået bøde for at have bluetooth headset og telefonen i lommen eller i
en af de forskellige let tilgængelig rum i kabinen. Altså, det er ikke
så svært at køre lovligt - og du kan ikke flytte alt skyld over på
vognmanden og disponenten, selvom man er lastbilchauffør kan man vel
godt tænke selv (eller skal vi snakke evner alligevel ? ;))

Martin Højriis Kristensen

> Det der med hvor og hvornår der skal knævres er noget du må aftale med
> disponenterne.

Nej, det står i loven, så det er ikke til diskussion. Lastbilschauffører ER
altså ikke hævet over den, selvom der er nogen der vil snakke med dem.

> At lovgivningen er lavet efter den ideelle verden er altså ikke automatisk
> ensbetydende at verden også er det. Det er stadig tilladt at tænke selv.

Korrekt, men det er dem der overtræder lovgivningen der skal vise det
største hensyn

Martin Højriis Kristensen

> Og hvor mange p-pladser er der lige til lastbiler?

Det ved jeg ikke, og det er egentlig ligegyldig.. Der er ikke nogen
undtagelse i lovgivningen der giver ret til at tale i mobil, hvis der ikke
er en p-plads i nærheden. Man må prøve at finde en, eller vente til senere.

> Så giv føreren lov til at bestemme over indretningen. I stedet for at
> overlade det til uvidende folk.

Hvem der bestemmer indretningen i lastbilen blander loven sig ikke i. Det må
de utilfredse chauffører tage op med deres arbejdsgiver

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> Men lovgivningen kræver nu stadig at telefonen er håndfri HVIS den
> benyttes. Med andre ord, der er *ingen* undskyldning for ikke at have
> håndfri sæt til telefonen hvis man ønsker at benytte den under kørslen.

Det er rigtig, men der er intet lovkrav om at håndfri *skal* være
installeret. Du må blot ikke brugetelefonen under kørsel uden.

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> forvente at de andre billister vil reagere - og glem idioten der blinker
> i dit bakspejl fordi du ikke trækker ind under lastbiltraileren når han

Nu er det altså ret meget mere kompliceret at lode hvad andre vil end
det. :-)

At en bilist har opført sig efter en bestemt "model" er ikke
ensbetydende med at samme bilist ikke pludselig kan skifte til en anden
"model".

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> vognmanden og disponenten, selvom man er lastbilchauffør kan man vel
> godt tænke selv (eller skal vi snakke evner alligevel ? ;))

Du har forhåbentlig ikke tænkt dig at foreslå at chaufføren skal bruge
sine surt tjente penge på at købe "trafiklovlig" installation til
vognmandens telefon?

Jeg snakker ikke om hvad chaufføren snakker og gør med sin private
telefon. Det er naturligvis chaufførens eget problem.

Finn Guldmann

> Nej, det står i loven, så det er ikke til diskussion. Lastbilschauffører ER
> altså ikke hævet over den, selvom der er nogen der vil snakke med dem.

Nu er det sådan set ligegyldigt hvad der står i loven. Hvis du, som
chauffør, ikke lever op til de krav disponenterne stiller til at kunne
komme i kontakt med dig har du bare ingen arbejde. Det er selvfølgelig
en måde at løse problemet på, man kan blot ikke betale sin
købmandsregning med det.

> Korrekt, men det er dem der overtræder lovgivningen der skal vise det
> største hensyn

Man kunne jo også stille krav om at lovgiverne begyndte at lave lovene
efter den virkelige verden. :-)

Finn Guldmann

> Det ved jeg ikke, og det er egentlig ligegyldig.. Der er ikke nogen
> undtagelse i lovgivningen der giver ret til at tale i mobil, hvis der ikke
> er en p-plads i nærheden. Man må prøve at finde en, eller vente til senere.

Prøv at spørg disponenterne om de kan bruge det der til noget
fornuftigt. Det er dem der sidder på pengene,så det er dem der i den
sidste ende kommer til at bestemme.

> Hvem der bestemmer indretningen i lastbilen blander loven sig ikke i. Det må
> de utilfredse chauffører tage op med deres arbejdsgiver

Det var indretningen af lovgivningen jeg tænkte på.

Unknown

On Sat, 20 May 2006 02:06:22 +0200, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> [...]

>-Kunden har fra starten givet forkerte oplysninger.
>-Disponenten har haft for mange biler at styre og ikke overblik over

Okay - det er blevet lettere at rette op på rod i systemet ;-)

<...>

>Den fandt jeg ikke lige meningen med. ;-)

Nej, jeg var træt ;-) - men det jeg mente var, at man i begge lejre
skulle bruge hovedet og at det kan være svært ;-)

<...>

>Du skal blot holde dig over middel. ;-)

Det er lidt sværere at forblive ubemærket i skrumlerne - der skal ikke
meget til at gøre folk sure ;-)

Eliasen

> [...]
>
> Jeg snakker ikke om hvad chaufføren snakker og gør med sin private
> telefon. Det er naturligvis chaufførens eget problem.

Det er så sandelig også chaufførens problem, hvis der er tale om
vognmandens telefon. Vil vognmanden ikke betale for en håndfri
installation, /må/ chaufføren ikke tale i telefonen. så simpelt er det.
At det så skaber et problem mellem vognmanden og chaufføren, er totalt
og aldeles ligegyldigt for os andre på landevejene.

--
Eliasen

Finn Guldmann

Ivan Madsen skrev:
> Okay - det er blevet lettere at rette op på rod i systemet ;-)

Ikke for chaufføren. Og det er ham der får på puklen hvis det ikke går
som det er meningen det skal gå. Han skal bare gør som de mener, ikke
nødvendigvis som de siger. ;-)

> Nej, jeg var træt ;-) - men det jeg mente var, at man i begge lejre
> skulle bruge hovedet og at det kan være svært ;-)

Kan være? ;-)

> Det er lidt sværere at forblive ubemærket i skrumlerne - der skal ikke
> meget til at gøre folk sure ;-)

Nej, jo størrere mængde, jo lettere er det at gemme sig. ;-)

Morten Trab

On Sat, 20 May 2006 02:49:27 +0200, Henrik Stidsen <nntp...@hs235.dk>
wrote:

>Det vil altid være chaufførens problem hvis han snakker i håndholdt
>mobil.

Korrekt.

>du kan ikke flytte alt skyld over på
>vognmanden og disponenten, selvom man er lastbilchauffør kan man vel
>godt tænke selv

Vil DU betale for et håndfri sæt til en telefon udleveret af din
arbejdsgiver??

Jeg vil ikke, og det ved min vognmand, heldigvis har vi faste biler
samt fastmonterede bil telefoner med samme nummer som de mobile vi har
i lommerne.

Mvh. Morten

Morten Trab

On Fri, 19 May 2006 22:54:25 +0200, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> [...]
>i 1. spor stadig kører 90 km/t. (På Vejlefjordsbroen var vi endda næsten
>nede og holde stille. (Men udsigten der er jo også flot.))

Ikke at forglemme de (undskyld udtrykket, men det er det mest
passende) idioter i personbilerne der kører på ved den ene tilkørsel
ved Odense og kører af ved den næst kommende og holder en fart mellem
de to på rundt regnet 60-70 km/t!

Hvis de ikke er generende/til fare for dem selv og andre, så ved jeg
sq ikke hvad de er...De kunne ligeså godt tage de andre veje imellem
bydelene...

Nu er Odense lige mit eksempel da det er der jeg kører mest, men det
skulle ikke undre mig om det forekom ved andre byer også...

Mvh. Morten

Møller

> Og hvordan skulle det løse problemet med at få omdirigeret chaufføren så
> varerne kan leveres det rigtige sted?

Gi han den rigtige adresse med det samme, eller aftale, at chaufføren skal
kontakte vognmanden hvis han er i tvivl.

Varerne kom da frem før man fik mobiltelefon ;-)

Du er vel bekendt med, at der er firmaer, hvor det er fyringsgrund at have
mobilen tændt under kørsel.

Møller

Møller

<Ivan Madsen> wrote in message

> Okay - det er blevet lettere at rette op på rod i systemet ;-)

Det kører nok efter devisen:
Det er ikke tid til at gøre det rigtigt første gang, men altid til at lave
det om ;-)
Det er nok derfor der kører så mange lastbiler på vejene: de sendes bare af
sted, så finder vi ud af hen af vejen, hvor den skal hen ;-)

Lidt OT:
Og så: det hedder rigtig nok vognmænd, men køretøjet er en lastbil. anhænger
er en påhængsvogn og det hele er et vogntog. j.fr. færdselsloven.
Lastvogne dækker alle lastbærere på hjul, også hestevogne, det blev jeg
belært om af et vognmandsfirma: det var lang tid siden de var gået fra
hestevogne, nu brugte de biler ;-).
At jounarlister så konsekvent bruger betegnelsen lastvogn, er noget andet,
de bruger jo i al almindelighed forkerte betegnelser og udtryk ;-)

Møller

Møller

> Henrik Stidsen skrev:

> Det er rigtig, men der er intet lovkrav om at håndfri *skal* være
> installeret. Du må blot ikke brugetelefonen under kørsel uden.

Så har du jo forstået det :-)
Du må godt køre med at læs mobiltelefoner uden håndfri udstyr, men hvis du
vil bruge en af dem, så skal du have håndfri, det kan da ikke være så svært
at forstå.
Du kører vel heller ikke med alarmblinket tændt hele tiden, du skal kun
bruge det i særlige situationer.

Møller

Henrik Stidsen

Finn Guldmann expressed precisely :

> Det er rigtig, men der er intet lovkrav om at håndfri *skal* være
> installeret. Du må blot ikke brugetelefonen under kørsel uden.

Godt svar - så mangler vi bare at lastbilchaufførerne efterlever den
lov og lader være med at skyde skylden over på deres vognmand.

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Henrik Stidsen

Finn Guldmann expressed precisely :

> Nu er det altså ret meget mere kompliceret at lode hvad andre vil end det.
> :-)

Jeg syns nu det går ganske fint til daglig...

> At en bilist har opført sig efter en bestemt "model" er ikke ensbetydende med
> at samme bilist ikke pludselig kan skifte til en anden "model".

Ingen siger de opfører sig ens. Men når du er opmærksom på at ham der
kører der ligger i en position så han kan finde på at trække ud foran
dig, ja så skal du være opmærksom på det og klar til at reagere.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Henrik Stidsen

Finn Guldmann laid this down on his screen :

> Du har forhåbentlig ikke tænkt dig at foreslå at chaufføren skal bruge sine

> surt tjente penge på at købe "trafiklovlig" installation til vognmandens
> telefon?

Næ, det må vognmanden gøre. Men hvis chaufføren vil undgå en bøde må
han klare problemet på anden vis.

Det kan ikke passe at chaufførerne ikke som gruppe kan presse deres
vognmænd, i så fald er i ca. verdens svageste gruppe medarbejdere.

> Jeg snakker ikke om hvad chaufføren snakker og gør med sin private telefon.
> Det er naturligvis chaufførens eget problem.

Og hvis han har håndfri til privattelefonen kan den sandsynligvis også
bruges til arbejdstelefonen.

Morten Trab

On Sat, 20 May 2006 11:55:27 +0200, "Møller" <M...@G2M.dk> wrote:

>Du er vel bekendt med, at der er firmaer, hvor det er fyringsgrund at have
>mobilen tændt under kørsel

Jeg kender dem ikke, dem jeg har arbejdet ved har fået et flip hvis
man undlader at besvare et opkald, eller har telefonen slukket.

Mvh. Morten

Henrik Stidsen

Morten Trab explained :

> Vil DU betale for et håndfri sæt til en telefon udleveret af din
> arbejdsgiver??

Nej, men så må vognmanden lære det på en anden måde. Helt ærligt, jeg
kan faktisk være 230% ligeglad med hvor en tilfældig chauffør får sit
håndfri sæt fra (så længe det er en lovlig måde), når han kører på
offentlig vej skal han, iflg. færdselsloven, benytte håndfri
installation hvis han vil tale i telefonen. Om han mister sit job hvis
han klager sin nød til vognmanden er ikke mit problem, jeg er ærlig
talt ligeglad. Mobilsnak som chauffør af et køretøj på færdselslovens
område - håndfri. Alternativet er at parkere når man skal snakke. Er
det virkelig så svært at forstå ?

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Henrik Stidsen

> [...]

> med dig har du bare ingen arbejde. Det er selvfølgelig en måde at løse
> problemet på, man kan blot ikke betale sin købmandsregning med det.

Det bliver spændende hvordan disponenterne vil lever til samtlige af
deres kunder med de 18 chauffører der har lært at bruge håndfri
telefon...

Det er ikke svært at bruge en håndfri installation, det kan gøres
fuldstændig uafhængigt at bilen. Helt ærligt, hvis lastbilchauffører
ikke kan bruge en mobiltelefon uden at holde den i hånden er jeg lidt i
tvivl om hvorvidt de burde køre på vejene.

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Finn Guldmann

Morten Trab skrev:
På min tur nordpå i sidste uge "rendte" jeg på en "herreløs" vogn mellem
broen og Vejle nord. Vedkommende kan godt havde været medvirkende til
problemerne ude på broen, for det var godtnok alternativ kørsel.

Den "gik" med ca. 80 i 2. spor. Og der var ingen at overhale de næste
3-400 meter.

Påmindet om at der var andre der gerne ville om faldt den til 70 km/t.

Da det så blev for meget for en pygmælastbil, og denne begyndte at
overhale højre om (var kommet op på min højre side) kunne den herreløse
lige pludselig godt køre 120 km/t.

Om vedkommende var en af dem du skriver om ved jeg ikke, men det er ikke
usandsynlig at den kom på ved Vejle Syd. "Der er jo så forfærdelig mange
sving ved at køre ned gennem Vejle." Menhastigheden havde nu passet bedre.

Finn Guldmann

Eliasen skrev:

> [...]
> At det så skaber et problem mellem vognmanden og chaufføren, er totalt
> og aldeles ligegyldigt for os andre på landevejene.

Og hvor meget tror du selv på det betyder hvis chaufførens job står på spil?

(Forstår du hvorfor jeg tit efterlyser regler der er lavet efter den
virkelige verden, i stedet for det Utopia de bruger som model inde på
borgen?)

Henrik Stidsen

Finn Guldmann has brought this to us :

> Og hvor meget tror du selv på det betyder hvis chaufførens job står på spil?

For mig, ikke en skid - for det ville, efter hvad du siger, betyde at
der kun er 20 lastbilchauffører tilbage om en måneds tid og så er det
vognmanden der dør af sult.

> (Forstår du hvorfor jeg tit efterlyser regler der er lavet efter den
> virkelige verden, i stedet for det Utopia de bruger som model inde på
> borgen?)

Bare ærgeligt at den virkelige verden ikke er nået til lastbilerne
endnu - i den virkelige verden kan man godt snakke i en håndfri
telefoninstallation. Det kan man åbenbart ikke i en lastbil.

Finn Guldmann

Møller skrev:

> Gi han den rigtige adresse med det samme, eller aftale, at chaufføren skal
> kontakte vognmanden hvis han er i tvivl.

Chaufføren er jo netop ikke i tvivl. Han har, såvidt han ved, den
rigtige adresse.

> Varerne kom da frem før man fik mobiltelefon ;-)

Dengang var der ikke noget der hed "Just in time" og det var normalt for
produktionsvirksomheder at have egne lagre. I dag har de lagrene til at
køre rundt på vejene og forventer at de dukker op ved ramperne på de
tidspunkter der er bestilt.

> Du er vel bekendt med, at der er firmaer, hvor det er fyringsgrund at have
> mobilen tændt under kørsel.

De kører ikke stykgods eller køl/frys for "fremmed regning"
(vognmandskørsel)

(Et, mig bekendt, vognmandsfirma indførte at det var fyringsgrund at
køre mere end 80 km/t på motorvejen. De eksisterer ikke mere som
selvstændigt firma. De er ikke konkurrencedygtige under de vilkår fordi
firmaets biler ikke kunne køre fra firmaadressen til leveringssteder i
Kbhstrup og retur på samme arbejdsdag.)

Møller

"Morten Trab" <mor...@trab.dk> wrote in message

Hoyer, Shell og der er nok flere.
http://www.dr.dk/trafikradio/index.asp?function=vis&id=1495

Møller

Finn Guldmann

Møller skrev:

> "Finn Guldmann" <n...@a.invalid> wrote in message

> Så har du jo forstået det :-)

Det mener jeg da. Også de problemer det giver. :-)

> Du må godt køre med at læs mobiltelefoner uden håndfri udstyr, men hvis du
> vil bruge en af dem, så skal du have håndfri, det kan da ikke være så svært
> at forstå.

Det er skam ikke svært at forstå. Men det er svært at forstå hvorfor den
lov overhovedet er der. For svjv har man ikke en eneste ulykke hvor man
kan sige at den skete fordi føreren snakkede i håndholdt mobiltelefon.
Så for mig er den lov blevet til alene på baggrund af journalistisk
behandling af emnet.

Og hvad er det lige vi ved om journalister og virkeligheden?

Og blandet op med at politikere jo oftest ikke er de bedste bilister
selv, og derfor bruger egne, begrænsede, evner som målestok. Så skal det
bare gå galt. ;-)

> Du kører vel heller ikke med alarmblinket tændt hele tiden, du skal kun
> bruge det i særlige situationer.

Men der er lovkrav om at det skal være der, altid. Det er der ikke med
håndfri og advarselstrekanter.

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> Godt svar - så mangler vi bare at lastbilchaufførerne efterlever den
> lov og lader være med at skyde skylden over på deres vognmand.

Du mener altså stadig at det er chaufførens problem at tilkøbe håndfri
til vognmandens telefon hvis vognmanden ikke selv vil?

(Og så leger du igen med tegnsæt) ;-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> kører der ligger i en position så han kan finde på at trække ud foran
> dig, ja så skal du være opmærksom på det og klar til at reagere.

Jeg er sågar klar til hvis ham der blinker til højre trækker ud til
venstre. ;-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> Næ, det må vognmanden gøre. Men hvis chaufføren vil undgå en bøde må han
> klare problemet på anden vis.

Og hvordan havde du tænkt dig han skulle det, og stadig kunne passe sit
arbejde?

> Det kan ikke passe at chaufførerne ikke som gruppe kan presse deres
> vognmænd, i så fald er i ca. verdens svageste gruppe medarbejdere.

Det passer nu godt nok. Vi kan end ikke presse "vores" fagforening til
andet end opkræve kontingentet. :-(

> Og hvis han har håndfri til privattelefonen kan den sandsynligvis også
> bruges til arbejdstelefonen.

Det er ikke altid givet at telefoner og simkort blot kan byttes om.

Men han kan jo bare meddele at han ikke kan svare telefon når han kører,
selvom det er det samme som at bede om en fyreseddel. :-/

Møller

"Møller" <M...@G2M.dk> wrote in message

Jeg omtaler ikke kun vognmandsfirmaer, men firmachauffører generelt:

Der skulle være flere:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1650896
Grundfos, Mercedes-Benz, MT Højgaard, Nycomed og Trygfonden

Møller

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> ligeglad. Mobilsnak som chauffør af et køretøj på færdselslovens område
> - håndfri. Alternativet er at parkere når man skal snakke. Er det

Gloriepudser. ;-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> ikke kan bruge en mobiltelefon uden at holde den i hånden er jeg lidt i
> tvivl om hvorvidt de burde køre på vejene.

Det er jo ikke det det handler om. Men om hvem der skal/bør sørge for en
håndfri installation.

Og det er ikke et problem at bruge en håndholdt telefon under kørsel.
Det var det ikke før politikerne fik øje på det, så hvorfor skulle det
være det nu? Det er et simpelt spørgsmål om erfaring. :-)

Finn Guldmann

Henrik Stidsen skrev:

> For mig, ikke en skid - for det ville, efter hvad du siger, betyde at
> der kun er 20 lastbilchauffører tilbage om en mÃĨneds tid og sÃĨ er det
> vognmanden der dør af sult.

Der findes dog mere end 20 lastbiler med håndfri installation. Så ro på
der. :-)

> Bare ÃĻrgeligt at den virkelige verden ikke er nÃĨet til lastbilerne
> endnu - i den virkelige verden kan man godt snakke i en hÃĨndfri
> telefoninstallation. Det kan man ÃĨbenbart ikke i en lastbil.

I den virkelige verden er det heller ikke noget problem at snakke i
håndholdt telefon, hvis man har en smule erfaring og overblik over hvad
man laver når man kører bil. Men krav som erfaring, rutine og overblik
er det jo ikke politisk korrekt at stille. Det ville jo udelukke en hel
del af politikerne selv fra at køre bil.

Finn Guldmann

Møller skrev:

> have
> Hoyer, Shell og der er nok flere.
> http://www.dr.dk/trafikradio/index.asp?function=vis&id=1495

Det er også firmakørsel. Der har de lettere ved at styre den slags da
disponent og chauffør er ansat i samme firma.

Eliasen

> [...]
>
> (Forstår du hvorfor jeg tit efterlyser regler der er lavet efter den
> virkelige verden, i stedet for det Utopia de bruger som model inde på

Der er da intet der bekymrer mig mindre, at chaufførens job står på
spil, hvis det er et spørgsmål om at skulle gå på kompromis med landets
love. Har han ikke en håndfri installation (uanset hvem der skal betale
den) skal han ikke snakke i mobiltelefon under kørslen. It's that
simple.

Det bekymrer mig til gengæld, at der er chauffører, der legaliserer
håndholdt mobiltelefon-snak, fordi det ikke behager dem at følge de
regelsæt, der udstikkes af politikerne og embedsmændene.

--
Eliasen

Finn Guldmann

Møller skrev:

> Jeg omtaler ikke kun vognmandsfirmaer, men firmachauffører generelt:
> Der skulle være flere:
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1650896
> Grundfos, Mercedes-Benz, MT Højgaard, Nycomed og Trygfonden

De der nævnte firmaer har yderst begrænset med egne lastbiler.

Hvis Grundfos stillede krav om at chaufførene i de lastbiler der kørte
med deres varer ikke måtte have deres telefoner tændt ville de blive
grint ud. Og det ved de. Så det krav stiller de ikke.

Morten Trab

On Sat, 20 May 2006 13:36:25 +0200, Henrik Stidsen <nntp...@hs235.dk>
wrote:

> [...]
>talt ligeglad. Mobilsnak som chauffør af et køretøj på færdselslovens
>område - håndfri. Alternativet er at parkere når man skal snakke. Er

Kan i hvert fald forstå at du ikke lever af at køre lastbil, og derfor
ikke kan se problemerne i det du sidder og skriver der...

Hvis vi siger at en chauffør ikke har håndfrit til rådighed, så mener
du at han enten skal slukke sin telefon (fyreseddel ligger når han
kommer hjem), ikke besvare opkald mens han kører (fyreseddel ligger
der når han kommer hjem) eller holde ind til siden og snakke, samt
blive forsinket til sit destinations sted (fyreseddel ligger der når
han kommer hjem)...

Fyreseddlen falder muligvis ikke de første par gange det sker, men
efter en rum tid bliver vognmanden så irriteret over det, måske med
pres fra disponenter, at han fyrer chaufføreren...

Tror du skulle prøve at være chauffør på en lastbil et par uger, så
ville du få øjnene op for det virkelige liv og ikke kun for det
latterlige regler skrivebordsrytterne inde på borgen har lavet!

Mvh. Morten

Peter Weis

Finn Guldmann wrote:

> Du mener altså stadig at det er chaufførens problem at tilkøbe håndfri
> til vognmandens telefon hvis vognmanden ikke selv vil?

Chaufførens problem er vel blot at holde ind til siden hvis han skal
snakke i telefon uden en håndfri installation.
Sådan er det i hvert fald for andre bilister, også selv om det
tilsyneladende sjældent overholdes.

mvh
Peter

Morten Trab

On Sat, 20 May 2006 14:25:07 +0200, "Møller" <M...@G2M.dk> wrote:

>Hoyer, Shell

Kender faktisk en chauffør i hvert af de selskaber, og de har da begge
deres mobiler tændt under kørsel, og snakker da også i dem...

Mvh. Morten

TBJ

> Og det er ikke et problem at bruge en håndholdt telefon under kørsel. Det
> var det ikke før politikerne fik øje på det, så hvorfor skulle det være
> det nu? Det er et simpelt spørgsmål om erfaring. :-)

Det svarer til at sige du kører bedre bil, når du har fået et par bajere?
Jvf den undersøgelse der viste at tale i håndholdt gav lige så dårlig kørsel
som indtagelse af nogen genstande (kan ikke huske hvor mange det var, og du
må selv google, hvis du vil finde det).

Du bliver en dårligere billist af kun at have én hånd til rådighed!

Mvh Tommy

Eliasen

> Tror du skulle prøve at være chauffør på en lastbil et par uger, så
> ville du få øjnene op for det virkelige liv og ikke kun for det
> latterlige regler skrivebordsrytterne inde på borgen har lavet!

Det er meget muligt du synes reglerne er latterlige. Det ændrer bare
ikke på det faktum, at det nu en gang /er/ de regler der er. Ønsker du
dem ændret, er der muligheder nok når der er valg til tinget.

--
Eliasen

Henrik Stidsen

Finn Guldmann formulated the question :

> Du mener altså stadig at det er chaufførens problem at tilkøbe håndfri til
> vognmandens telefon hvis vognmanden ikke selv vil?

Nej. Men det er chaufførens problem at sparke sin vognmand til han
fattet at der kræves håndfri telefon hvis han - eller nogen som helst
andre - vil snakke i telefon med chaufførerne mens de kører.

"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and color, we would find some other cause for prejudice by
noon." - George Aiken

Henrik Stidsen

Finn Guldmann wrote on 20-05-2006 :

> Det er jo ikke det det handler om. Men om hvem der skal/bør sørge for en
> håndfri installation.

Nej, det må i selv klare det problem. For alle os andre er problemet AT
der bliver snakket håndfrit. Igen prøver i at give jeres vognmand
skylden for problemet ved at twiste det over på noget helt andet.

Problemet *er* at der *bliver* snakket i håndholdt mobiltelefon. Ikke
om det er den ene eller den anden der skal betale.

> Og det er ikke et problem at bruge en håndholdt telefon under kørsel. Det var
> det ikke før politikerne fik øje på det, så hvorfor skulle det være det nu?
> Det er et simpelt spørgsmål om erfaring.

Hvilket egentlig er 200% ligegyldigt. Loven er som den er og den skal
overholdes.

You know this framework is not big enough for the two of us!

It is loading more messages.