Hastighed med trailer på Motorvej ??

Vezzel

Hvor hurtigt er det man må køre med trailer på motorvej ??
Og hvornår er det at kortet er i fare ?
--
Hilsen Vessel

http://come.to/vessel
ICQ: 17306863 (www.icq.com)

(Murerlærlingen:)
"Jeg vil ikke stå her og pudse,
mens de andre er inde og få noget..... kaffe"

Jacob Bjørn

Hejsa.

Du må højst køre 70 km/t på alle vejen uden for byer, medmindre en anden
lavere hastighedsgrænse er angivet. Naturligvis gælder dette også på
motorvejen.

Mvh Jacob - som fik sit kørekort d.22 december i islag :-)

Vezzel

On Fri, 5 Jan 2001 14:39:06 +0100, "Jacob Bjørn"
<red...@vip.cybercity.dk> wrote:

>Du må højst køre 70 km/t på alle vejen uden for byer, medmindre en anden
>lavere hastighedsgrænse er angivet. Naturligvis gælder dette også på
>motorvejen.

Tak - det var også det jeg mente... Og kortet ryger betinget hvis
man kører mere en 40% hurtige med trailer... Altså, jeg skal bare
holde mig under de 98 km/t

>Mvh Jacob - som fik sit kørekort d.22 december i islag :-)

Lyder spændende :o) ....og sjovt sålænge man selv bestemmer over bilen
og ikke modsat... :o)

Jacob Bjørn

> [...]
> holde mig under de 98 km/t

> Lyder spændende :o) ....og sjovt sålænge man selv bestemmer over bilen

Hæhæ.....har også været på glatbane......slalom på fugtig vej med 50
km/t...lige pludselig styrede bilen mig, og ikke omvendt....det var
eddermanme klamt!

Mvh Jacob

Henning

On Fri, 05 Jan 2001 14:14:04 +0100, Vezzel <ves...@jyde.dk> wrote:

>Hvor hurtigt er det man må køre med trailer på motorvej ??
>Og hvornår er det at kortet er i fare ?

Som andre allerede har skrevet - 70km/t på motorvej, og kortet ryger
når du runder +40%.
Men om der gælder samme regler som for lastvogne, er lige noget andet
jeg tænker på. En lastbil må ex. max. køre 50km/t i bymæssig område,
selv om lokal skiltning siger 60 el. 70km!

Henning

Henning
h...@image.dk

Steen Andersen

>Men om der gælder samme regler som for lastvogne, er lige noget andet
>jeg tænker på. En lastbil må ex. max. køre 50km/t i bymæssig område,
>selv om lokal skiltning siger 60 el. 70km!

Ja, det slog også mig forleden, da jeg rodede rundt i det indre Kbh med en
stor trailer. Der er jo mange af de større veje, der er skiltet med mere end
50, og hvis der gælder samme regler som for lastbiler, så er kortet vel i
fare allerede ved 70 km/t. Gisp!

Hva´ mener ham, der lige har fået kortet?

-Steen

Kim Voss Schrader

Hej!

Steen Andersen wrote:

> [...]
> 50, og hvis der gælder samme regler som for lastbiler, så er kortet vel i

Tja, jeg ser jævnligt biler+trailer på motorvej som gladeligt kører
120km/t. Mon de ved at de risikerer hæftestraf? :-/

--
Regards, Kim Voss Schrader

Skal du købe/sælge varer? Så brug dk.marked, det er _kun_ her det sker!

Have

> [...]
end
> 50, og hvis der gælder samme regler som for lastbiler, så er kortet vel i

Det med de 50 i by områder, gælder kun for køretøjer over 3500 kg
totalvægt.

Jens

Jacob Bjørn

> Hva´ mener ham, der lige har fået kortet?
>
> -Steen

Jeg var på glatbane, slalom med 50 km/t...lige pludselig styrede bilen mig,
og ikke omvendt :-( keglerne stod sådan; . . . . .
min bil (markeret med et /) holdt sådan: . . / . . .

Inden i sad jeg og kæmpede med mit blodtryk...adrenalinen var heeeelt oppe
og pumpe´.....bagefter sagde de andre at det så temmelig vildt ud :-)

Mvh Jacob

Claus Frørup

Jacob Bjørn wrote :

klip

>Inden i sad jeg og kæmpede med mit blodtryk...adrenalinen var heeeelt oppe
>og pumpe´.....bagefter sagde de andre at det så temmelig vildt ud :-)

Er det ikke bare lækkert, at få det prøvet på en bane i stedet for i
trafikken?

--

Lettere brugt natpotte sælges billigt.
Evt. byttes til billetter til årets rumrejse.

Jacob Bjørn

Jo, det kan jeg kun give dig ret i, på trods af at jeg ikke har prøvet det
på vej endnu :-)

Mvh Jacob

Claus Frørup

Jacob Bjørn wrote :

Jeg skrev:

>Jo, det kan jeg kun give dig ret i, på trods af at jeg ikke har prøvet det
>på vej endnu :-)

Tro mig.... det er _ikke_ noget du skal glæde dig til.

Jacob Bjørn

Jeg håber det _aldrig_ sker for mig

Mvh Jacob

Claus MC

Kim Voss Schrader skrev i meddelelsen <3A55E7BC...@kampsax.dtu.dk>...

>Tja, jeg ser jævnligt biler+trailer på motorvej som gladeligt kører
>120km/t. Mon de ved at de risikerer hæftestraf? :-/

....Nej, det ved de ikke! For der er ikke højere straf end bøde....

/Claus MC

Mr.Satellite

Og for god ordens skyld.......med påhængskøretøj MAX 50 km i bebyggede
områder hvor der er skiltet med byskilt ( det Grå/sorte med huse på ) ellers
efter den lokale skiltning og efter § 3 tror jeg nok den hedder. og ved de
blå stednavnsskilte må der køres 70 da de kun er stednavne og for dem uden
trailer 80 kmt.
Mr. Satellite

Ja når i nu vil lave fis.. så køb trussen hos knudsen de varmer om K*****.

"Jacob Bjørn" <red...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Mr.Satellite

Ja det gælder ved ALLE påhængskøretøjer der trækkes i bymæssig bebyggelse.
så pas på.Og det gælder især lastvogne vi tænker ikke altid på det
Og med hensyn til glatføre. Har selv prøvet på glatførebane med tankvogn,
det er dæleme ubehageligt, jeg var glad for at der var monteret kæde på
ellers var hytten og min røv dælme blevet flået af, godt man har prøvet det
sikkert og ikke på vej ned af vejle bakke i gamle dage .
Hygge
Mr. Satellite

Claus Frørup

Jacob Bjørn wrote :

> [...]

klip

>Jeg håber det _aldrig_ sker for mig

Vi krydser lige fingre, ikke:-)

Propellen

On Fri, 5 Jan 2001 21:30:38 +0100, "Mr.Satellite"
<xxxsat...@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ellers var hytten og min røv dælme blevet flået af, godt man har prøvet det
>sikkert og ikke på vej ned af vejle bakke i gamle dage .

he he.. Nej det er sq ikke sjovt, når et 18 meter vogntog kommer i
slyng. Har prøvet en gang, hvor en hænger (hvor der var monteret en
truck bagpå) kom i slyng. Der holdt alle legobilerne sig bagved. Jeg
fyldte godtnok oxo 2 vejbaner. Men jeg var dæleme glad for at der var
slingrerbremse i lastvognen. Ellers ved jeg sq ikke hvad der var sket.
Men sikkert noget meget alvorligt. Dæleme hvor jeg svedte bagefter.
Nå! Så langt kan en tråd al´så oxo komme ud :o)
--
***>>http://www.propellen.net<<***
Fjern NOSPAM fra E-mail

Steen Andersen

Er der stadigvæk slingrebremse på sættevogne/påhængsvogne?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det et håndtag, hvormed man kun
bremser påhængskøretøjet, ikke?

Jeg har hørt nogle skumle historier om folk, der trækker løstrailere,
konsekvent bruger slingrebremsen, så sparer de jo forvognens bremser - er
det bare en historie?

-Steen

Propellen

On Fri, 05 Jan 2001 23:18:03 GMT, "Steen Andersen" <st...@dbs.dk>
wrote:

>Er der stadigvæk slingrebremse på sættevogne/påhængsvogne?

Ja, hvis vogntoget er synet i fast kombination (forvogn må kun køre
med en fast anhænger/trailer) er det lovligt, ellers ikke.

>Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det et håndtag, hvormed man kun
>bremser påhængskøretøjet, ikke?

Du har forstået det rigtigt :o)

>Jeg har hørt nogle skumle historier om folk, der trækker løstrailere,
>konsekvent bruger slingrebremsen, så sparer de jo forvognens bremser - er
>det bare en historie?

Tjaa... det skal sq nok passe. Der er vel nogle skumle typer hist &
her:o) Men det kan jo ikke lade sig gøre længere! Da dem der trækker
løstrailere jo ikke kører i fast kombination.

Mr.Satellite

> [...]
> slingrerbremse i lastvognen. Ellers ved jeg sq ikke hvad der var sket.
> Men sikkert noget meget alvorligt. Dæleme hvor jeg svedte bagefter.

Ja det vil jeg tro.
Det er lige i den situation du beskriver at man finder ud af om ens egen
hydraulikpumpe virker ;o), og virkelig kan føle at nu lever jeg, man har nok
aldrig været mere vågen i hele sit liv .Jeg følte det ihvertfald sådan på
glatførerbanen, og forsøger man at fantasere sig til at det kunne ske på en
bakke hvor traileren begynder at rydde vejen har man ikke ret stor lyst til
at sætte sig op bag pinden hvis der er glat lige den dag...hehe
Det er nu godt at man kan komme på de kurser, det kan tage det værste af
brodden, og gøre at man ikke går i panik i sådan en situation, Men forsøge
at bevare det kolde overblik, så derudover mangler bare at legobilsførererne
lærer at holde en fornuftig afstand og tænke lidt over at det nu engang
tager længere tid at stoppe sådan et tog på over 44 tons ;o) og får du det i
rø*** er der nok ikke mange sure sild tilbage af hverken bil eller
passagerer.
Mr. Satellite

j...@stevns.net

"Mr.Satellite" <xxxsat...@get2net.dk> skrev :

> [...]
>tager længere tid at stoppe sådan et tog på over 44 tons ;o) og får du det i
>rø*** er der nok ikke mange sure sild tilbage af hverken bil eller

Øhmm - i det scenarie, er det da vist chafutten der har et problem med
at holde sin fornuftige afstand eller hür ?

Du tænkte måske på de skvadderaber der maser sig ind foran et træk ?

Venligst

--
j...@stevns.net - www.stevns.net
SE billederne da Tom hoppede i Sønderborg Havn på www.froerup.dk

Thomas Strandtoft

Vezzel wrote:

> Hvor hurtigt er det man må køre med trailer på motorvej ??

70 km/t

> Og hvornår er det at kortet er i fare ?

Ved hensynsløs kørsel eller 40% ekstra..

--
Hygge..
Thomas

Mr.Satellite

Hej Jan
Ja det er lige det jeg tænker på, de maser sig ind uden at tænke på ovenn.,
men også at der ikke holdes den fornødne afstand til ræva af
lastbilerne/busserne, jeg har mange gange haft et fjols liggende HELT oppe i
ræva så jeg havde svært ved at se ham i sidespejlene, det er ligeså farligt,
og efter jeg begyndte at køre turist er det blevet meget værre, da vi i de
fleste tilfælde kører en del stærkere end lastvogne og derved selvfølgelig
er lidt sværere at overhale på alm 2 sporet vej, det er der jeg syntes at
det er slemt, for der er meget større chance for at der kommer et eller
andet i vejen fra siderne der og så trampes der på tagholderne hvorefter der
holder sånet fjols inde i motoren og man skal på værksted for at få mislyden
fjernet.
Så min konklution er at hvis de bliver smadret er de selv ude om det, men
det er da absolut ikke rart for den rat og pedalbestyrer der rammer dem,
selvom han ikke har mange chancer for at undgå det. ,o)(

Mr.Satellite
<j...@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Øhmm - i det scenarie, er det da vist chafutten der har et problem med
> at holde sin fornuftige afstand eller hür ?

problemet er nogle gange at de møver sig ind 10 m foran og derefter
nedsætter hastigheden fordi de skal spille politi.... de tumber.

> Du tænkte måske på de skvadderaber der maser sig ind foran et træk ?

yeps i allerhøjeste grad. Men vi er heller ikke altid så søde til at vige
for dem som vi burde ......right,o)

Thomas Strandtoft

Kim Voss Schrader wrote:

> Tja, jeg ser jævnligt biler+trailer på motorvej som gladeligt kører
> 120km/t. Mon de ved at de risikerer hæftestraf? :-/

Hmm, vi trak bil i slæbetov igår, hvordan er reglerne egentlig der? Jeg ved det er
max. 40 km/t, men hvordan er procenterne?

--
Hygge..
Thomas

Morten Fruergaard

"Thomas Strandtoft" <thomas.s...@anderledes.dk> skrev i en meddelelse news:3A571793...@anderledes.dk...

> Hmm, vi trak bil i slæbetov igår, hvordan er reglerne egentlig der? Jeg ved det er
> max. 40 km/t, men hvordan er procenterne?

Er det ikke kun 30 km/t?

Morten Fruergaard
VDO MS5000 Navigation sælges. Spar 24%.
Nissan Patrol 2,8 TDi '95 sælges
Ring for info tlf.: 21230025

Morten Fruergaard

"Morten Fruergaard" <mor...@XXXfruergaard.com> skrev i en meddelelse news:6HF56.7819$%c2.2...@news010.worldonline.dk...

> Er det ikke kun 30 km/t?

Svar til mig selv.
Jo, for normale biler.
Citat fra retsinfo:
"Ved slæbning, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj, herunder slæbning med et
påhængsredskab, er den højst tilladte hastighed 30 km/t."

Hvis det er et godkendt bjærgningskøretøj gælder:
"For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire, tov eller stangforbindelse,
er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved slæbning på motorvej og motortrafikvej er den
højst tilladte hastighed dog 40 km/t."

Citat fra retsinfo:
Kapitel 18, Frakendelse af førerret, Andre overtrædelser, § 126.
3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning
af køretøjer, jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden
hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct. for hastighedsgrænser på højst 30 km i
timen eller med mere end 40 pct. for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

Thomas Strandtoft

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> timen eller med mere end 40 pct. for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

Hmm, skal det tolkes på følgende måde? Da man kun må køre 30 km/t med slæbetov ryger kortet ved 70% overskridelse. Havde jeg derimod
et godkendt "slæbefartøj" (falckbil?!?) som må køre hurtigere end 30 km/t, ryger kortet ved 40% overskridelse?

--
Hygge..
Thomas

Morten Fruergaard

"Thomas Strandtoft" <thomas.s...@anderledes.dk> skrev i en meddelelse news:3A5874E5...@anderledes.dk...

> Hmm, skal det tolkes på følgende måde? Da man kun må køre 30 km/t med slæbetov ryger kortet ved 70% overskridelse. Havde jeg
derimod
> et godkendt "slæbefartøj" (falckbil?!?)

Godkendt af staten, som fx Falck eller Dansk Autohjælp.

>som må køre hurtigere end 30 km/t, ryger kortet ved 40% overskridelse?

Sådan læser jeg det...

Jacob Trøst Nielsen

Du må som sagt køre 70, hvis der ikke er angivet en anden og lavere
hastighed. Kørekortet ryger ved 40 % overskridelse....*tænker*......det må
blive 98 km/t
Mvh.
Jacob