Hvor hurtigt kører din bil i 1. gear?

Morten & Mimi

..... jeg spørger fordi jeg har en fornemmelse af at vores bil har nogle
meget lange gear.

Forleden skulle jeg prøve hvor hurtigt den kunne køre i 1. gear og ramte
først begrænseren ved 70 km/t!! - forsatte i 2. gear, men stoppede ved 110
km/t, da man jo ikke må køre hurtigere... ;-)

Min fornemmelse siger mig at den nok løber 120 km/t i 2. gear - jeg venter
med at teste når jeg kommer til D.

Jeg har ikke noget at sammenligne med, da det er min første bil.... Dog
lånte jeg en ny Civic da vores var på værksted, og den kørte "kun" 90 km/t i
2. gear.

Hvor hurtigt kører jeres?

Venligst,
Morten / Mini One + VFR 750`93

Peter C.

> Forleden skulle jeg prøve hvor hurtigt den kunne køre i 1. gear og ramte
> først begrænseren ved 70 km/t!! -

Øj øj øj....har aldrig selv budt mine biler den slags, men har erfaringer
fra 2 kammerater

Fiat 127 (903ccm) mellem 50 og 55 km/t på speedometeret.
Ford Taunus 2,3 V6 over 60 km/t

ingen af bilerne har anden begrænser end det menneskelige øre :-)

MVH Peter C.

Morten & Mimi

"Peter C." <ma...@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> fra 2 kammerater

...... vil lige hurtigt understrege, at det var af nysgerrighed jeg "pinte"
bilen og absolut ikke et udtryk for hvordan jeg kører den i geaerne til
daglig......

Venligst,
Morten

Mogens Knudsen

On Mon, 25 Nov 2002 16:02:30 +0100, "Peter C."
<ma...@FJERNDETTEtping.dk> wrote:

>Øj øj øj....har aldrig selv budt mine biler den slags

Det har jeg fandme heller ikke !

>Dog lånte jeg en ny Civic, og den kørte "kun" 90 km/t i 2. gear.

Og da slet ikke på dén måde i lånte biler !
---

Mvh. Mogens

Morten Fruergaard

"Peter C." <ma...@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> Øj øj øj....har aldrig selv budt mine biler den slags, men har erfaringer
> fra 2 kammerater

Amatørnisse...

Hvad er der galt med at give bilen nogle gode tæsk - blot motoren osv. er
varm?

Min gamle '90 Peugeot 605 Sv 3,0, tog 60 i 1., 105 i 2. 140 i 3. SVJH
Min gamle '95 Opel Vectra 2,0 16v tog 160 i 3.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Morten Fruergaard

"Mogens Knudsen" <oo30...@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg fandme heller ikke !

Hvad sker der dog ved det - så længe motor osv. er varm?

Møller

"Morten Fruergaard" <mitfo...@mitefternavn.com> wrote in message

> "Peter C." <ma...@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> Amatørnisse...
>
> Hvad er der galt med at give bilen nogle gode tæsk - blot motoren osv. er
> varm?

Nok det samme som at give konen/kæresten nogle gode tæsk:

De holder ikke så længe :-))
--
Venlig hilsen
Møller

Søren Rohde

"Morten Fruergaard" <mitfo...@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

> Amatørnisse...

LOL

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Torben E

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
>
> Min gamle '90 Peugeot 605 Sv 3,0, tog 60 i 1., 105 i 2. 140 i 3. SVJH
> Min gamle '95 Opel Vectra 2,0 16v tog 160 i 3.

Ja hørt, varm motor, så skal den bare ha´ lov til at rotere ;-)

Min rammer begrænseren ved.

1. 65 mener jeg
2. 121
3. 180
4. 245
5. rammer den ikke begrænseren (heldigvis) ;-)

Er den langbenet eller hvad.

--
Torben E
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Morten & Mimi

> [...]
>
> Min gamle '90 Peugeot 605 Sv 3,0, tog 60 i 1., 105 i 2. 140 i 3. SVJH
> Min gamle '95 Opel Vectra 2,0 16v tog 160 i 3.

Tanks Buddy! - var lige ved at blive nervøs for om jeg var den eneste der
har prøvet at køre et gear til begrænseren ;-)

Bo Lynnerup

"Morten & Mimi" <ludom(nospam)@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> km/t, da man jo ikke må køre hurtigere... ;-)
>
> Min fornemmelse siger mig at den nok løber 120 km/t i 2. gear - jeg venter

Tjah.. 75 i 1. i en Carina E 1600 uden omdrejningsbegrænser (rammer
begrænseren ved 60 i første hvis den er der)
130 i 2.
165 i 3.
195 i 4.
og speedoet ud i 5. (240) og der fortsatte den stadig..

Bilen havde ingen omdrejningstæller, så jeg kan ikke sige om jeg kørte den
lige langt ud i alle gear..

(prøver lidt syd for grænsen.. og nej.. bilen var ikke helt standard)

Og til dem med "sådan plager man ikke en bil" så overlevede den motor at
køre 337.000km uden problemer af nogen slags (alm. eftersyn og 1 x ny
kobling og et nyt udstødningsrør blev der skiftet i den tid min far havde
den (96-98/160k km til 337k km)

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Morten & Mimi

"Torben E" <topp...@hushmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. 180
> 4. 245
> 5. rammer den ikke begrænseren (heldigvis) ;-)

- 245 km/t i 4.!!! Hvad kører den så i 5.?
Jeg vil lige tilføje at vores Mini One 1.6 har 90 hk. og en topfart (på
papiret) der hedder 185 km/t.

Lad os antage er der er ca. 50 km/t imellem hvert gear - 1. 70 km/t 2. 120
km/t osv så skulle det jo ende med at den kører 270 km/t..... :-0 - ved
godt at man ikke helt kan regne det sådan ud, men alligevel..........- sjov
tanke. Men topfarten burde jo kunne nås i 4. gear...?

Venligst,
Morten og Mini One

Peter C

> Amatørnisse...

Næææ du.....amatørnisser er dem der kun tør, i biler med begrænser ;-)

> Hvad er der galt med at give bilen nogle gode tæsk - blot motoren osv. er
> varm?

Sikkert intet......jeg gør det bare ikke !

MVH Peter C.

Torben E

Morten & Mimi wrote:
> "Torben E" <topp...@hushmail.com> skrev i en meddelelse
>
> - 245 km/t i 4.!!! Hvad kører den så i 5.?

Jeg ved det ikke, der er flere grunde, jeg har en betinget frakendelse
at kørekortet for fartovertrædelser + at køleren íkke er stor nok til
at holde på i længere tid, et gæt, ca. 260
Jeg kører den heller ikke så langt ud i 4. det går hurtigere at skifte
omkring 225.

> [...]
> km/t..... :-0 - ved godt at man ikke helt kan regne det sådan ud, men
> alligevel..........- sjov tanke. Men topfarten burde jo kunne nås i

Det kommer an på bilens gearing + motoreffekt, men den lyder
meget langgearet med 70 i 1. og 90 hk, så den topper sikkert i
4.

Morten Fruergaard

"Møller" <eamf...@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse

> De holder ikke så længe :-))

Pjat.
Så længe motoren er varm sker der ikke en skid ved det..
Tværtimod. Den har godt af det - i hvert fald en gang i mellem.

Morten Fruergaard

"Peter C" <peter_...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Næææ du.....amatørnisser er dem der kun tør, i biler med begrænser ;-)

Næ, de er blot nogle vatarme.. :-)

Morten Fruergaard

"Bo Lynnerup" <zef...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og til dem med "sådan plager man ikke en bil" så overlevede den motor at
> køre 337.000km uden problemer af nogen slags (alm. eftersyn og 1 x ny
> kobling og et nyt udstødningsrør blev der skiftet i den tid min far havde

Min gamle Peugeot 605 SV 3,0 havde kørt 530.000 km med samme motor,
da jeg solgte den.

Thomas H.

> Det har jeg fandme heller ikke !

Det er sgu da ikke at pine en bil, nu må i da stoppe!
Hvis jeg skal hurtigt afsted, får den da tit 6500 i 1.
Jeg tror den kører lige over 60.

MacDaddy

> Tjah.. 75 i 1. i en Carina E 1600 uden omdrejningsbegrænser (rammer
> begrænseren ved 60 i første hvis den er der)
> og speedoet ud i 5. (240) og der fortsatte den stadig..
> /Bo

Hej Bo

Undskyld mig - men det lyder altså lidt mærkeligt med den historie der.

Jeg har selv for nogle år siden haft en Carina 2.0 (128 hk), og min
nuværende vectra har ved to lejligheder "bøjet arm" med en Carina E´er på
motorvejen mellem Odense og Århus. Begge gange er har vectra´en trukket sig
tilbage som sejrherre. Og det selvom min bil slet ikke kan køre 240 km/t.

Jeg har haft to speedometre i, og der er ret stor forskel på, hvad de viste.
Det første speedometer kunne den trække ud til 216 km/t, når det gik ligeud
(230 ned ad bakke), og der ikke var modvind. Det nuværende kun til 200 km/t
(215 ned ad bakke). Bilen står til at kunne køre ægte 198 km/t - og det tror
jeg er meget passende.

Mon ikke der har været et eller andet galt med dit speedometer. Din bil er
sat til at kunne køre 195 km/t - og det er måske lige optimistisk nok, hvis
du spørger mig - men hvis den skulle kunne køre 240 km/t, skulle du nok ud
af finde dig små 100 hk mere end de 116, den har som standard.

Hvad mener andre om den sag?

--
Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990

Holten

> [...]
> varm?
>
> Min gamle '90 Peugeot 605 Sv 3,0, tog 60 i 1., 105 i 2. 140 i 3. SVJH

LOL, der var nok en årsag til at du måtte kende disse hastigheder.

MVH

Holten
EX. 605. ejer.

Morten & Mimi

"MacDaddy" <MacD...@intetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du spørger mig - men hvis den skulle kunne køre 240 km/t, skulle du nok ud
> af finde dig små 100 hk mere end de 116, den har som standard.

.... Bo skriver ca. midt i sit indlæg, at Carinaen ikke var standard.... -
hvad det så betyder, ved jeg ikke...

Det kunne da være sjovt at få at vide hvor mange hk. den havde...

- Morten

MacDaddy

> og speedoet ud i 5. (240) og der fortsatte den stadig..
> (prøver lidt syd for grænsen.. og nej.. bilen var ikke helt standard)
> /Bo

Undskyld - jeg klapper kaje... (og læser bedre efter næste gang, før jeg
stiller kritiske spørgsmål til en anden mands beretning)

Olesen

> "Mogens Knudsen" <oo30...@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der dog ved det - så længe motor osv. er varm?

Intet.
Du kan gøre forsøget over en længere strækning, og køre
på begrænseren ca. 20-30 kilometre.
Hvis ikke du mener der slider, så gør det jo intet...

MVH

Olesen

> "Møller" <eamf...@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Pjat.
> Så længe motoren er varm sker der ikke en skid ved det..
> Tværtimod. Den har godt af det - i hvert fald en gang i mellem.

Ingen biler har godt af at ligge i det røde felt ret længe...

Peter Weis

"Mogens Knudsen" <oo30...@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message

Jeg kørte da jævnligt den gamle Corolla 1.3DX ud i gearene ... den
trak fint til 90 i 2. gear. Derover mistede den pusten.

mvh
Peter

Bo Lynnerup

"MacDaddy" <MacD...@intetsvar.dk> wrote in message

> Undskyld - jeg klapper kaje... (og læser bedre efter næste gang, før jeg
> stiller kritiske spørgsmål til en anden mands beretning)

Så var det jo heldigt nok at TDC serveren ikke ville modtage min alenlange
stil jeg havde skrevet som svar på din post :p

/Bo (krydser fingre for den her kommer igennem)

Søren Christensen (4200)

"Olesen" <ole...@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Intet.
> Du kan gøre forsøget over en længere strækning, og køre
> på begrænseren ca. 20-30 kilometre.
> Hvis ikke du mener der slider, så gør det jo intet...

Ok så vil jeg lige kommentere der er fandens tilforskel og gøre det
kortvarigt og gøre det længervarigt. Ved den kortvarige når motoren jo ikke
at blive brandvarm. Ved den længerevarige kørsel har motoren jo ikke en
chance for at blive kølet tilstrækkeligt ved de evt mange omdr. Så det kan
ikke sammenlignes...

Hygge

Morten Fruergaard

> Ingen biler har godt af at ligge i det røde felt ret længe...

Der er stor forskel på at køre den derop og skifte og så på at blive
deroppe.

Morten Fruergaard

"Holten" <ddd...@ddd.dk> skrev i en meddelelse

> LOL, der var nok en årsag til at du måtte kende disse hastigheder.

Det gør du vel også.. :-) ?

Holten

Holten

> "Bo Lynnerup" <zef...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Min gamle Peugeot 605 SV 3,0 havde kørt 530.000 km med samme motor,
> da jeg solgte den.

Øhh, var det ikke "kun" 529???, samme antal, som da jeg solgte en ;-))

MVH

Holten

Morten Fruergaard

> Øhh, var det ikke "kun" 529???, samme antal, som da jeg solgte en ;-))

Hvis du har solgt en, som havde kørt 529???, havde min ikke kørt 530.000, da

MacDaddy

> Så var det jo heldigt nok at TDC serveren ikke ville modtage min alenlange
> stil jeg havde skrevet som svar på din post :p
> /Bo

He-he....

Medmindre du bare skælder mig ud for at være døb og blind, vil jeg da gerne
læse det... :-)

Hvad var der lavet ved den vilde Carina...?

Den lyder til at have været godt gal i skralden.. :-)

Bo Lynnerup

> [...]
> læse det... :-)
>
> Hvad var der lavet ved den vilde Carina...?
>
> Den lyder til at have været godt gal i skralden.. :-)

Tjah.. er er så det jeg gravede frem fra hamsteren af beskeden..

[Hamster: archive-copy of posted article (dk.fritid.bil)]
Result: 400 dread12.news.tele.dk: Idle timeout.

> [...]

> du spørger mig - men hvis den skulle kunne køre 240 km/t, skulle du nok ud
> af finde dig små 100 hk mere end de 116, den har som standard.

Tjah.. jeg har haft 2 stykker papir med politiets mening om speedometer
fejlvisningen ved 206 og 208km/t... (begge gange lå speedometernålen lige
omkring 210)

Motoren havde fået en større omgang af en som kørte rally i en celica 1600
med samme motor i..
Carina'en var kvik.. golf 3 vr6 og bmw 325i e36 fik da baghjul på striben i
Aalborg.. (dog først efter carina'en fik bid med forhjulene..)

men jeg forstår dig godt.. jeg hører det tit.. men jeg har ikke nogen måde
at bevise det på.. (bøderne blev brændt så snart de var betalt så de gamle
ikke skulle få dem at se.. en ville jo gerne låne bilen igen)

/Bo

MacDaddy

> [...]
> at bevise det på.. (bøderne blev brændt så snart de var betalt så de gamle
> ikke skulle få dem at se.. en ville jo gerne låne bilen igen)

Jeg tror da på dig, når du fortæller dig.

Alt kan lade sig gøre, og der er jo heller intet, der tyder på, at du ikke
skulle tale sandt. Helt anderledes forholdt det sig, hvis du faktisk påstod,
at en Carina med 116 hk rykkede over ægte 240 på toppen...

Så ville du også selv havde kløet dig lidt i skægget, ikke..??

:-)

Her i Århus kører der en Vectra 4WD, med en motor, der også har været brugt
i Rally. Den skulle ifølge min fætter, der har været passager i den, LET
kunne rykke fra en 540´er med tre indvandrere i, ude på Ringvejen..

Udenpå er den grim og hvid - men under køleren gemmer der sig en rigtig
knaldperle.

Chevy Power

"Morten & Mimi" <ludom(nospam)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> ..... jeg spørger fordi jeg har en fornemmelse af at vores bil har nogle
> meget lange gear.

[cut]

> Hvor hurtigt kører jeres?

1) 101
2) 170
3) 251

alle tal er ved 6500rpm
den går let 7000 rpm .....
men Big Block stumper er ikke gratis.....
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 1976

Morten Lorenzen

> [...]
> i Rally. Den skulle ifølge min fætter, der har været passager i den, LET
> kunne rykke fra en 540´er med tre indvandrere i, ude på Ringvejen..

Mangt en kebab-taunus i Århus har fået baghjul af ældre mindre udseendet
biler :-)

Mindes stadig en forrygende tur i en Cosworth hvor 3 drenge i en BMW 745Li
troede de kunne noget... Intet overhovedet ;-)

-M

Brian Axelgaard [9400]

> Jeg ved det ikke, der er flere grunde, jeg har en betinget frakendelse
> at kørekortet for fartovertrædelser + at køleren íkke er stor nok til
> at holde på i længere tid, et gæt, ca. 260

Her kunne jeg sgutte lade være med at trække lidt på smilebåndet :)

> http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

feeeed vogn :)

Bo Lynnerup

> [...]

> at en Carina med 116 hk rykkede over ægte 240 på toppen...
>
> Så ville du også selv havde kløet dig lidt i skægget, ikke..??

Tjoh.. Christian Hansen her fra gruppen har da været med i en carina e 1600
der rendte 235 efter nålen.. om den var tunet ved jeg så ikke..

> [...]
> kunne rykke fra en 540´er med tre indvandrere i, ude på Ringvejen..
>
> Udenpå er den grim og hvid - men under køleren gemmer der sig en rigtig

det kaldes Blitz Power :)

Henrik Mortensen

> Jeg ved det ikke, der er flere grunde, jeg har en betinget frakendelse
> at kørekortet for fartovertrædelser

Auch!

+ at køleren íkke er stor nok til
> at holde på i længere tid,

Nissins kølerfabrik kan fikse dig en køler der kan holde motoren kold hvis
din vandpumpe ellers kan kapere det.
Visse vandpumper _kan_ komme i tanke om at kavitere under høje
omdrejninger(feks volvos!) og en mindre remskive på krumptappen kan være
løsningen på dette.

Henrik

Henrik Mortensen

"> Der er stor forskel på at køre den derop og skifte og så på at blive
> deroppe.

YEP. Kysser man lige max stempelhastighed et par milisek. er ikke _så_
skadeligt men at blive deroppe medfører at meterhastigheden inden i motoren
ligger så højt oppe at oliefilmen ikke kan følge med stempler og
knastaksler.Rasultat: langt fra optimal smøring.

Henrik

Torben E

Henrik Mortensen wrote:

> [...]
> Visse vandpumper _kan_ komme i tanke om at kavitere under høje
> omdrejninger(feks volvos!) og en mindre remskive på krumptappen kan

Nissens ;-)

Jeg bor faktisk kun 1 km. fra dem, men køleren kan ikke være større
eller tykkere, tror du stadig de kan gøre noget, måske andet materiale.

Problemet er også at der sidder først en ret tæt AC køler, så en
intercooler, først i 3de. række kommer vandkøleren, og intercooleren
er i samme størrelse som vandkøleren, AC køleren er lidt mindre.

H3nrik V! [2670]

> Tanks Buddy! - var lige ved at blive nervøs for om jeg var den eneste
> der har prøvet at køre et gear til begrænseren ;-)

Narhj da...!

Min gamle Corsa (inden motorskift LOL) 1.ingenting 45 hypper løb ~60 i
første - og 2. gik den én enkelt gang 105. Her var omdrejningsbegrænseren
ventilfjedrene... Og så sagde ham huggeren, der solgte mig den nye maskine
at de dér OHV maskiner ikke var til at slå ihjel?!? Amatørnisser...! :o) Den
slog i øvrigt på 'begrænseren' ved 150 i 3. gear - og slet ikke i 4.
Mærkeligt...?!?

OpelMega'en hedder:

1. 60 km/t
2. 90 km/t
3. 145 km/t

4. og 5. vil jeg ikke udtale mig om...! :o)

--
/H3nrik V! - Opel Omega 2.0i *GLS* 1988 122hk @ 5400rpm 175nm @ 2600rpm

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Henrik Mortensen

> Nissens ;-)

Ja, selvf. :-)

> Jeg bor faktisk kun 1 km. fra dem, men køleren kan ikke være større
> eller tykkere, tror du stadig de kan gøre noget, måske andet materiale.

Jeg har en køler med samme dimensioner men med næsten det dobbelte overflade
areal end en alm køler.Det virker tip tip. Den kan tåle flatout over 32km i
29graders varme uden at nålen rokker sig ud af flækken.

> Problemet er også at der sidder først en ret tæt AC køler, så en
> intercooler, først i 3de. række kommer vandkøleren, og intercooleren
> er i samme størrelse som vandkøleren, AC køleren er lidt mindre.

Det hjælper selvf. ikke at du har AC på bilen men jeg ville nok alligevel
høre dem ad om ikke de kunne lave et trick eller to.

Alternativ(poor mans solution) er at montere et spraysystem foran AC og give
hele matrixen en fin vandtåge når det er nødvendigt. Ganske små mængder vand
kan booste kølerkapaciteten ganske alvorligt omend det selvf. har visse
begrænsninger.

Henrik

Thomas Strandtoft

"Møller" wrote:

> Nok det samme som at give konen/kæresten nogle gode tæsk:

> De holder ikke så længe :-))

Så er det da en skodmotor. Motoren i min Alfa har rendt 250.000
uden at slå en skid forkert og den bliver da hevet til det røde
område stortset hvergang jeg kører i bilen.. Som Fruergaard siger
gælder det om at den er helt driftsvarm før det sker..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Thomas Strandtoft

MacDaddy wrote:

> [...]
> du spørger mig - men hvis den skulle kunne køre 240 km/t, skulle du nok ud
> af finde dig små 100 hk mere end de 116, den har som standard.

Helt enig, bortset fra at jeg ikke tror 216 hk i en Carina rækker
til 240 ægte km/t, mit bud ligger omkring de 250-260 hk.. Man
dristes til at tro at Bo's Carina kørte på trillebørhjul.. :-)

Thomas Strandtoft

Olesen wrote:

> Ingen biler har godt af at ligge i det røde felt ret længe...

Hvem siger også der er tale om længe, det tager mig ikke mange
øjeblikke at trække bilen helt ud i et gear, notere mig hvad
hastigheden er og skifte videre til det næste.

Rasmus Bang

"Thomas Strandtoft" <thomas.s...@anderledes.dk> wrote:
> Helt enig, bortset fra at jeg ikke tror 216 hk i en Carina rækker
> til 240 ægte km/t, mit bud ligger omkring de 250-260 hk.. Man
> dristes til at tro at Bo's Carina kørte på trillebørhjul.. :-)

231 HK i en BMW 530i rækker til ægte 250 km/t, så hvorfor skulle en noget
lettere slæde med 216 HK ikke kunne rende 10 km/t mindre? :)

/Rasmus

007

On Mon, 25 Nov 2002 21:11:46 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl6...@vip.cybercity.dk> wrote:

>ligger så højt oppe at oliefilmen ikke kan følge med stempler og
>knastaksler.Rasultat: langt fra optimal smøring.

Så burde hr. TEC2000 da ikke have noget problem med at køre på
begrænseren både til og fra arbejde ;-)

--
007
AKA

Mogens Knudsen

On Mon, 25 Nov 2002 18:32:34 +0100, "Peter Weis" <p.w...@email.dk>
wrote:

>Jeg kørte da jævnligt den gamle Corolla 1.3DX ud i gearene ... den
>trak fint til 90 i 2. gear. Derover mistede den pusten.

Min kommentar tog udgangs punkt i overskriften (subj.) - jeg ser ikke
nogen fare i at gøre det i de efterfølgende gear.
Jeg finder fremgangsmåden som værende ude af proportioner - unødig
slid og "vold" mod en bil. Uanset om den er kørt varm eller det
modsatte - motor og drivline har ikke godt af det.
---

Mvh. Mogens

Tobias Nawrocki

"Rasmus Bang" <r...@FJERNnanobit.dk> wrote in message

Vægten har ikke meget at sige når du først kommer op i hastighed. Det har
aerodynamik derimod, og for de fleste bilers vedkommende skal der _ret_
mange HK for at bringe bilen op i nærheden af 250 km/t.

/Tobias

Bo Lynnerup

"Tobias Nawrocki" <tob...@nawrocki.dk> wrote in message

Så kan du jo så se det på den her måde.. en Carina E og en BMW 5serie har
samme CW værdi (0,30) men jeg vil gætte på at bimmeren har et større
frontareal end toyota'en (har ikke tal på det dog) så hvis vindmodstanden
skal ind i denne sammenligning er det stadig til toyota'ens fordel.

ved dog ikke hvor mange pony'er toyota'en havde under hjelmen.. det var i en
periode hvor jeg var "computer nørd med tung højrefod" og ikke interesserede
mig specielt meget for hvad der var under hjelmen.

Thomas Strandtoft

Rasmus Bang wrote:

> 231 HK i en BMW 530i rækker til ægte 250 km/t, så hvorfor skulle en noget
> lettere slæde med 216 HK ikke kunne rende 10 km/t mindre? :)

Vægten har primært betydning for accelerationen, ikke topfarten.
Det lyder utroligt at 231 hk i en bil med så stort frontareal som
en 530i er nok til at få den op på 250 ægte km/t, CW værdien må
være fantastisk på den bil..

Carsten Juul Jensen

> Personligt har jeg været den lykkelige ejer af en -87'er civic 1,5i
> GT. Da jeg solgte den var motoren 100% i orden. Kørte perfekt. Brugte
> ikke en dråbe olie og havde gået 175.000 og jeg kan da garantere for
> at der ikke gik mere en 2 dage imellem at den var over 6000 RPM! Jeg
> havde forøvrigt bilen i 7 år og den havde gået 11.000 da jeg købte
> den. Hvorfor solgte jeg den dog.. tsk tsk! ;-)

Herlig bil, jeg havde en ´85 GTI det duede altså bare, solgte den da den
havde rundet 240000, og den trak stadig som en lettisk havneluder, eneste
"svage" punkt var gearkassen der ikke rigtig holdt i 2 gear syncromesse. Og
motoren var en ren perle med en skøn indsugningslyd.

/Carsten

Mogens Knudsen

On Tue, 26 Nov 2002 15:21:03 +0100, Thomas Strandtoft

> [...]
>Det lyder utroligt at 231 hk i en bil med så stort frontareal som
>en 530i er nok til at få den op på 250 ægte km/t, CW værdien må

Det kan den heller ikke - 530i = 247 km/t :o)
Og det gør en 535i med 235 hk også :o))
www.biltorvet.dk
---

Mvh. Mogens

Olesen

"007" <0...@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Så burde hr. TEC2000 da ikke have noget problem med at køre på
> begrænseren både til og fra arbejde ;-)

Det er ikke oliefilmen som knækker først..;o)

H3nrik V! [2670]

"Tommy" <verndr...@hotmail.com> wrote in message

> Jaaaahh.. det var tider.. satans at man lige pludselig ville have mere
> plads i ens bil! ;)

Hmmm... Er det et spørgsmål om at du ikke har kunne holde lynlåsen
lukket...? ;-)

Henrik Mortensen

> Det er ikke oliefilmen som knækker først..;o)

Din multi tivoli olie kan jo altså ikke ophæve tyngdeloven så når vi snakker
hastigheder på feks stepmler er det altså fordi lortet accelerer så voldsomt
at olien ikke bliver hængende. Det har _absolut_intet_ med oliens bæreevne
at gøre.

Henrik

Rasmus Bang

"Mogens Knudsen" <oo30...@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote:
> Det kan den heller ikke - 530i = 247 km/t :o)
> Og det gør en 535i med 235 hk også :o))

Ikke for at være pedant, men alligevel... BMW i Tyskland, Danmark, Sverige
osv. opgiver dem til 250 km/t.. såehm..Og har selv været _dér_ engang på en
tur sydpå...Ved ikke hvor biltorvet har deres ting fra, men oki nu snakker
vi også marginaler... men tag engang et kig i bilrevyen fra 2002 hhv. 2003.

/Rasmus

Mogens Knudsen

On Tue, 26 Nov 2002 20:43:37 +0100, "Rasmus Bang" <r...@FJERNnanobit.dk>
wrote:

> [...]
>vi også marginaler... men tag engang et kig i bilrevyen fra 2002 hhv. 2003.

Jow, jow - 244 km/t med aut.
---

Mvh. Mogens
Omega 3.0i-24

Rasmus Bang

"Mogens Knudsen" <oo30...@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote:
> Jow, jow - 244 km/t med aut.

Dér er vi enige :)

/Rasmus

Ronnie Pedersen

On Mon, 25 Nov 2002 15:54:30 +0100, "Morten & Mimi"
<ludom(nospam)@jubiimail.dk> wrote:

>Hvor hurtigt kører jeres?

indikeret:

Carina E

1 - 60
2 - lige over 100
4 - mjaa omkring 185 vel?

MR2'ern

1 - ved det ikke nøjagtigt... når den først når 5k så går det satme
stærkt mod begrænseren ;)
3 - lige omkring 150
4 og 5 må jeg melde pas på indtil videre.

/RP

Christian Hansen

> Tjoh.. Christian Hansen her fra gruppen har da været med i en carina e
1600
> der rendte 235 efter nålen.. om den var tunet ved jeg så ikke..

Jeps.. men det var så også, godt med tilløb, et stykke meget øde motorvej,
bundklampe og ned af bakke samt hjemve og solen i ryggen..
Men jo .. der var noget med de første xli'ere fra starten af 90'erne..
motoren og gearingen var kanon i dem
og den var ganske std..

--
Med venlig hilsen
Christian Hansen

Ronnie Pedersen

On Tue, 26 Nov 2002 01:37:39 +0100, "Christian Hansen"
<celer...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bundklampe og ned af bakke samt hjemve og solen i ryggen..
>Men jo .. der var noget med de første xli'ere fra starten af 90'erne..

215 indikeret ville jeg tro på standard (MAX) En 2 litters ville ikke
engang nå 235.

Så massiv fejlvisning, eller tunet. Er faktisk i tvivl om gearkassen
overhovedet vil gå ret meget mere end 220?

/RP

Mogens Knudsen

On Tue, 26 Nov 2002 23:49:16 +0100, Ronnie Pedersen
<rp@*oops*post1.com> wrote:

>215 indikeret ville jeg tro på standard (MAX) En 2 litters ville ikke
>engang nå 235. Så massiv fejlvisning, eller tunet.
>Er faktisk i tvivl om gearkassen overhovedet vil gå ret meget mere end 220

Carina II har følgende hastighed ved 1000 omdr/min i højeste gear:
1.6 = 32.8 km/t og topper normalt ved 6.000 omdr
2.0 = 35.4 km/t og topper normalt ved 5.600 omdr

En 1.6 kan normalt ikke trække 6.000 omdr. i 5. gear.
En 2.0 kan normalt trække 5.600 omdr. 5. gear.

Kim J

Hvor hurtig kører jeres?

Speedometer :
Daihatsu Charade 1.3 EFI 16V

1.Gear : 50 Km/t
2.Gear : 85 Km/t
3.Gear : 125 Km/t
4.Gear : 175 Km/t
5.Gear : ?? Har haft den oppe på 190 EN gang.(Fejlvisningen er nok enorm :O)

V.H
Kim J.

dette]@vip.cybercity.dk Thunderbird

On Wed, 27 Nov 2002 07:52:17 +0100, "Kim J" <bas...@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvor hurtig kører jeres?

Seat Cordoba 1,4 årgang 1996

1 Gear: 50 Km/t
2 Gear: 75 Km/t
3 Gear: 105 Km/t
4 Gear: Vides ikke da jeg ikke har den deroppe. ,men gætter på en 130-140 Stykker.
5 Gear: 180 Km/t (ikke kørt af mig(
Flemming Jacobsen

Morten & Mimi

.... jeg kan nu tilføje at vores Mini fik lov til at trække ud i 2. gear
igår og ganske rigtigt løb den ca.123 km/t. Da jeg ikke har en o-tæller ved
jeg ikke hvornår redline starter og hvornår begrænseren bryder ind.

Venligst,
Morten + Mini One - der ønsker sig en o-tæller

Lene Petersen

hjhjhjhj
"Thunderbird" <dsl79930[Fjern dette]@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Bjørn

"Morten & Mimi" <ludom(nospam)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> Hvor hurtigt kører jeres?

Kadetten rammer begrænseren ved 60 i 1.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E Club Caravan 2.0i '90 :-)

Bo Lynnerup

"Morten & Mimi" <ludom(nospam)@jubiimail.dk> wrote in message
> ..... jeg spørger fordi jeg har en fornemmelse af at vores bil har nogle
> meget lange gear.
>
> Hvor hurtigt kører jeres?

Tjah.. var lige et smut ude i de gamles bil efter de kom hjem (så var den
kørt varm)

men jeg fik ikke ramt begrænseren.. stoppede festen ved 6000rpm.. den har
trods alt kun kørt 14.000km.. men mit gæt er at den ville ramme begrænseren
omkring de 53-54km/t, hvilket virker meget lavgearet ved normal kørsel pga.
springet til 2. gear er meget langt i den..

René Lønstrup (AKA Rel7Star)

"Ronnie Pedersen" <rp@*oops*post1.com> wrote in message

> MR2'ern
>
> 1 - ved det ikke nøjagtigt... når den først når 5k så går det satme
> stærkt mod begrænseren ;)

65 km/t
http://www.rel7star.dk/temp/Toyota%20MR2%201st%20gear,%20max%20speed.jpg
:-)

Deromkring, ja..

> 3 - lige omkring 150

149 ;-)

> 4 og 5 må jeg melde pas på indtil videre.

7000 rpm (eller også var det 7050 rpm) er det højeste jeg har været oppe på
endnu, - i 5. gear. Så ville den ikke rigtigt mere.. 4. gear har jeg ikke
prøvet (den kan jo sagtens trække sig op på topfart i 5. :-) )..

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---

PHK

> .... Bo skriver ca. midt i sit indlæg, at Carinaen ikke var standard.... -
> hvad det så betyder, ved jeg ikke...

Det er da klart som blæk - den er tunet i speedometeret.

--
_
|_|

jornl...@ymail.com

Den mandag den 25. november 2002 15.55.33 UTC+1 skrev Morten & Mimi:
> [...]
> lånte jeg en ny Civic da vores var på værksted, og den kørte "kun" 90 km/t i

prøv at se hvor langt i kan køre max hastighed i 1 gear ca 15 min = et stykke smadderet mortor sku ikke sundt at fyre den af i 1 gear

Elmand

<jornl...@ymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ..... jeg sp�rger fordi jeg har en fornemmelse af at vores bil har nogle
> meget lange gear.
>
> Forleden skulle jeg pr�ve hvor hurtigt den kunne k�re i 1. gear og ramte
> f�rst begr�nseren ved 70 km/t!! - forsatte i 2. gear, men stoppede ved 110
> km/t, da man jo ikke m� k�re hurtigere... ;-)
>
> Min fornemmelse siger mig at den nok l�ber 120 km/t i 2. gear - jeg venter
> med at teste n�r jeg kommer til D.
>
> Jeg har ikke noget at sammenligne med, da det er min f�rste bil.... Dog
> l�nte jeg en ny Civic da vores var p� v�rksted, og den k�rte "kun" 90 km/t

pr�v at se hvor langt i kan k�re max hastighed i 1 gear ca 15 min = et

Martin Bak

> [...]

pr�v at se hvor langt i kan k�re max hastighed i 1 gear ca 15 min = et
stykke smadderet mortor sku ikke sundt at fyre den af i 1 gear

Bilen er efterh�nden 21 �r gammel. Det er nok slet ikke sikkert, at den
overhovedet kan k�re mere. Og det er nok tvivlsomt, om Morten stadig l�ser
med her. Indl�gget blev postet for 12 �r siden...

Martin

Jet

Den mandag den 25. november 2002 16.55.33 UTC+2 skrev Morten & Mimi:
> [...]
> lånte jeg en ny Civic da vores var på værksted, og den kørte "kun" 90 km/t i

På displayet en pil opad og 4 = du skal skifte gear fra 3 til 4
omvendt på
displayet en pil nedad og 6 = du skal skifte gear fra 6 til 5

Per

Jet wrote:
> [...]

Flere motorcykler k�rer langt over 100 km/t i 1. gear.
Helt vildt.

mvh PER

Martin Sørensen

> Flere motorcykler k�rer langt over 100 km/t i 1. gear.
> Helt vildt.

Mange motorcykler kan k�re lige over 100 km/t i 1. gear fordi det ser
godt ud p� 0-100 km/t-tiden at der ikke skal flettes et gearskifte ind.

--
Mvh. Martin

Lars Peter Larsen

Alts� der hvor man h�rer at motoren bliver "trykket af" s� man st�r med
indrtykket af at f�rst kom motoren og bagefter resten af k�ret�jet.
Eller som en af vores venner udtrykker det: "Ich h�re ein potentieller
organspender".

/Lars