Parkering på villavej.

Klaus G.

Hej.

Hvordan er reglerne ved parkering på villavej?

Man skal være 10m fra et kryds. Og vi er enige om at der skal måles fra det
punkt hvor kantstenene ville have mødtes, hvis ikke de slog en bue? Altså
man føre en streg ud for at forlænge kantstenen.

Så er der noget med at man ikke må være til gene for evt. genboer? Men hvad
er gene? Nogle folk kræver jo en fodboldbane at bakke ud på, mens andre kan
nøjes med meget mindre. Er det for meget gene, hvis genboen har mindre plads
at gøre med, hvis personen bakker ud til højre i stedet for venstre?
Forstået på den måde, at hvis jeg parkere en bil over ved mit fortorv, men
stadigvæk ikke overfor genboens indkørsel, men tæt på. Så vil det jo give
lidt mindre plads når der skal bakkes ud til den ene side.

--
Klaus G., som har en træls genbo, der også brokker sig når bøgehækken smider
sine blade... *suk*

Henning

On Sun, 20 Nov 2011 14:11:56 +0100, "Klaus G."
<webm...@seth-enoch.dk> wrote:

> [...]
>man føre en streg ud for at forlænge kantstenen.
>
>Så er der noget med at man ikke må være til gene for evt. genboer? Men hvad

Gene for genboer? Det tvivler jeg på, der er nævnt noget om i
færdselsloven.
Læser du f.eks. http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm er der nævnt,
at man ikke må parkere, "På anden måde, så adgangen til andet køretøj
herved hindres, eller dette ikke kan føres fra stedet".
Og det er vist en elastik-vurdering...

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111120

"Klaus G." <webm...@seth-enoch.dk> writes:

> [...]
> over ved mit fortorv, men stadigvæk ikke overfor genboens indkørsel,
> men tæt på. Så vil det jo give lidt mindre plads når der skal bakkes

Hvis du er lovligt parkeret på offentlig vej, må det vel være deres
ansvar at magte at styre bilen udenom?

Har I ikke en lokal ordensmagt I kan spørge til råds?

Hans Kjaergaard

<webm...@seth-enoch.dk> wrote:

>Så er der noget med at man ikke må være til gene for evt. genboer?
FL §29 Stk. 3.
2) ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således,
at kørsel til eller fra ejendom væsentligt vanskeliggøres,

>Men hvad er gene?
FL nævner " væsentligt vanskeliggøres", så det må godt være
vanskeligt, dvs. man må godt parkerer til gene for andre under disse
omstændigheder. Men hvor grænsen ligger helt præcist kan ikke
fortælles, det er i sidste ende en dommer der skal ind over.

> [...]
>stadigvæk ikke overfor genboens indkørsel, men tæt på. Så vil det jo give
>lidt mindre plads når der skal bakkes ud til den ene side.
Man kan jo stille det op på anden vis, har du andre alternativer du
kan bruge uden at det ændre væsentligt ved din mulighed for at komme
til/fra køretøjet ? Hvis ja, så benyt dem, hvis nej, så må naboen leve
med det.

Print FL §29 ud og vis den til naboen, hyler han stadig så giv ham
telefonnummeret til politiet.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=139027

/Hans

Ivar

Hans Kjaergaard skrev:

> Print FL §29 ud og vis den til naboen, hyler han stadig så giv ham
> telefonnummeret til politiet.

Jeg synes ikke, man skal have den holdning til sine naboer.
Det bedste vil altid være at finde en løsning, man begge
finder fornuftig.

Hans Kjaergaard

Og du undlod jo det jeg skrev først.
*************************
> [...]
>kan bruge uden at det ændre væsentligt ved din mulighed for at komme
>til/fra køretøjet ? Hvis ja, så benyt dem, hvis nej, så må naboen leve
*************************
Her opfordres OPer til at gribe i egen barm før han går imod naboen.

Nabo konflikter løses sjældent med loven i hånd, men er ens nabo først
nået derhen hvor han ikke har mulighed for retræde kan man lige så
godt kyle loven i fjæset på ham. Bevares det kan gøres med større
eller mindre elgance, men gjort pænt nok kan det være basis for en
snak om hvordan dette kan gribes an med udgangspunkt i lovens bogstav.
Der er ingen tvivl om at FL som helt klart udgangspunkt skal holdes af
alle parter.
Skulle nabokrigen nå til retten vil dennes udgangspunkt jo være loven
og ikke mærkelige holdninger til høflighed/konduite og andet skrammel.

Kun OPer kan vide hvor han selv står mht. sit forhold til naboen.

/Hans

Kurt B. Andersen

"Henning" <no....@all.invalid> skrev i meddelelsen
Det skal du ikke tvivle på, men i stedet læse færdselsloven :-)
§ 28, 29 og 30 omhandler parkering og standsning, og i forhold til
spørgsmålet er det mest § 29, som er aktuel:

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

3) på jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,

4) på en sådan måde, at færdselstavle eller -signal dækkes,

5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,

6) på eller i nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt vejsving,

7) på strækning, hvor kørebanen før vejkryds ved hjælp af spærrelinier er
inddelt i vognbaner, eller inden for en afstand af 5 m før begyndelsen af en
sådan strækning,

8) ved siden af spærrelinie, hvis afstanden mellem køretøjet og linien er
mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes en
punkteret linie,

9) i krybespor eller

10) på afmærket holdeplads for hyrevogne.

Stk. 2. Ved busstoppested er det ikke tilladt at standse eller parkere på
den afmærkede strækning på hver side af stoppestedsskiltet. Findes en sådan
afmærkning ikke, gælder forbudet inden for en afstand af 12 m på hver side
af skiltet.

Stk. 3. Parkering må ikke ske:

1) nærmere end 30 m fra jernbaneoverkørsel,

2) ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således, at
kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres,

3) på kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område,

4) ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant, bortset fra
tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden sidevogn,
eller

5) på en sådan måde, at adgangen til andet køretøj herved hindres, eller at
dette ikke kan føres fra stedet.

Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte yderligere forbud mod standsning og
parkering, herunder gældende for enkelte typer af køretøjer.

Som det fremgår, kan der være flere punkter, som kan være aktuelle i forhold
til spørgsmålet, men umiddelbart er det nok "kun" stk. 3, nr. 2, som er
aktuel.
Her skal man være opmærksom på, at ud for skal tolkes således, at det gælder
dels selve indkørslen men også arealet som er lige ud for indkørslen
overfor. Alt efter de lokale forhold kan dette areal godt strække sig et
stykke yderligere til begge sider overfor indkørslen under henvisning til "
at kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres". Det kan typisk
være tilfældet på en meget smal vej.
En ikke lovfæstet regel siger, at hvis man holder sig 5 m væk fra
indkørselen, så burde der ikke være problemer. Men lokale forhold vil være
afgørende.

Kurt

Klaus G.

Hej.

Tak for jeres svar.

Genboen har ikke direkte brokket sig til mig. Men jeg overhørte en samtale
mellem hende(genboen) og min nabo(han er fin nok). Og hun sagde at "NU vil
hun snart sige noget til ham(mig)". Og så er det jo godt at have
argumenterne på plads. Jeg har målt fra krydset og der er 20m hen til min og
genboens indkørsel(de ligger lige overfor hinanden). Så der er fint plads
til at der kan holde en bil på vejen og det samtidig er lovligt.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så vil jeg naturligvis snakke ordentligt til
hende, selv om hun er en værre brokrøv :) Hun må da godt være sur på mig,
men det er ikke noget jeg gider bruge krudt på. Og hvis jeg altid hilser,
smiler og siger goddag. Så kan det være hun indser at jeg ikke er så slem :)
Desuden er det svært at være sur på nogen, der altid er positiv :D

--
Klaus G.

Børge

"Klaus G." <webm...@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
Jeg tror din genbo er en klassisk ligusterfacist. Jeg har desværre også
oplevet den slags personer, som mener de har ret til alt hvad der ligger op
til 10 meter fra deres skel.

Jeg tog konfrontationen og idag taler vi ikke sammen, men så slipper jeg for
at høre på hans brok over jeg parkerer på den offentlige vej nær hans skel.

Dens slags idioter er nemmest at ignorere.

Ole Sørensen

Den 20-11-2011 19:34, Kurt B. Andersen skrev:
> 2) i vejkryds

Betyder det også overfor et T-kryds? (ved fjerneste vejkant)

Kurt B. Andersen

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i meddelelsen
Jep.
Færdselslovens § 2
nr.
27. Vejkryds:
vejkryds, vejforgrening og vejudmunding.

Kurt

Ole Sørensen

Den 24-11-2011 23:00, Kurt B. Andersen skrev:
> Jep.
> Færdselslovens § 2
> nr.
> 27. Vejkryds:
> vejkryds, vejforgrening og vejudmunding.

Gælder der også 10 meter til hver side?

alexbo

"Ole Sørensen" skrev

> Betyder det også overfor et T-kryds? (ved fjerneste vejkant)

Ifølge politiet teoretisk set ja, men i praksis nej.
Københavns politi:
"Imidlertid har den praksis, der er udstukket af Københavns Politi, hidtil
været, at der dog ikke pålægges afgifter i T-krydsets gennemgående vej
modsat vejtilslutningen, idet det kan være svært at få argumenterne for
indførslen
af 10-meter reglen til at passe på køretøjer hensat sådanne steder"

På nedenstående guide kan man se en sådan parkering det er tydeligt at det
der vises er parkering i forhold til cykelstiudmunding og ikke parkering i
forhold til sidevejens forlængelse.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/TrafikOgParkering/Parkering/~/media/6BF63A399D6042ADB3F7CDBD5FC40D33.ashx

Jeg tror ikke på at en bøde for sådan en parkering ville kunne holde i
retten uanset ordlyden i paragraffen, der er ikke noget hjørne man kan måle
de 10 m fra.
At bruge sidevejens forlængelse ville slet ikke give mening hvis den
gennemgående vej er flere baner bred eller med midterrabat, så bare at lade
et T-kryds tælle som kryds holder ikke.
Så det vil i stedet være noget med at holde til gene, og det kan man gøre på
mange måder, det har ikke noget med et vejkryds at gøre.

mvh
Alex Christensen