Køre til Berlin uden miljømærke (plakette)

Jakob Griffel

Hej med jer

Jeg vil gerne på en spontan tur til Berlin i påsken.
Men min bil (Volvo S80, diesel D5 uden partikelfilter) har ikke noget
miljømærke i forruden - og den kan vist kun få det gule.
Og så kan det vel være ligemeget, eller hvad? Er det ikke kun det grønne der
duer nu om dage?

Jeg vil bare derover og parkere bilen og så tage den hjem igen et par dage
senere - ikke køre rundt med den.
Vi skal bo i Isarstrasse, og det er åbenbart lige indenfor zonegrænsen (hvis
jeg må bruge det udtryk...).

Hvad gør jeg? Kører og tager chancen? Tager lidt penge med til en bøde (hvor
dtor er den?)?
Jeg kunne jo køre sent om aftenen når det er mørkt... ;-)

--
Hilsen Jakob :-)

alexbo

"Jakob Griffel" <NOPEg...@NOPENOPEprivat.dk> skrev

> [...]
> miljømærke i forruden - og den kan vist kun få det gule.
> Og så kan det vel være ligemeget, eller hvad? Er det ikke kun det grønne

I Berlin skulle det gule kunne bruges et par år endnu.

FDM
"Udenlandsk indregistrerede biler må køre i miljøzonen i Berlin med det gule
mærke indtil udgangen af 2014"

Men det vil nok være klogt at finde en berlinerside der skriver det samme,
det fremgår ikke af nedenstående.
http://www.umwelt-plakette.de/umweltzone%20berlin.php?SID=f43cbf3633b998da72678a132ec48589

Forøvrigt mener jeg bøden er 40 Euro så måske bare tage chancen, at købe et
gult der ikke virker vil jo være rent spild.

"Fahrzeuge ohne eine Umweltplakette dürfen die Umweltzone nicht durchfahren,
sonst drohen 40,00 ?"

mvh
Alex Christensen

Armand

Der er jo ikke bomanlæg når man drejer af autobahn, så det beror på
tilfælde om man kommer forbi en opmærksom og emsig betjent.
Hvor skal du parkere? Hvis du stiller vug'nen i P-hus er den væk fra de
flestes øjen hvorved at det kun er under til/fra -kørslen at man
udsætter sig for det i grunden banale beløb!

Du har formodentlig dine grunde til at overnatte i så fjernt et hjørne
af Berlin. Vi har på et tidspunkt valgt at overnatte i Spandau, som
ligger først for når man ankommer fra Hamborg-siden, men alligevel på
ydersiden af autobahn, hvor plaketten ikke er påkrævet. Fra Spandau er
der fine S og U -bahn forbindelser der går tværs igennem både det gamle
vest hhv. øst -Berlin.
Spandau er endvidere et fint bysamfund i sig selv med f.eks. brobelagte
gågader, masser af vand(blik) og ihvertfald mindst ét lokal-bryggeri med
egen udskænkning (med vandblik).

Go' tur.

--
Armand.
(gift ind i en familie af Berlin-fanatikere)

Lars Peter Larsen

I stedet for at tage chancen, hvorfor så ikke få fat i plaketten en gang
for alle. Det er stadig billigere end at slippe 300,- Kr i bøde og
risikere at blive sendt ud af byen her og nu.
Kan du ikke nå det inden du tager afsted, så tag *alle* biles papirer
med og smut forbi en sysnhal dernede og få det klaret. Læs roligt videre.

Afhængig af hvor gammel bilen er skal den opfylde visse normer.
Gul plakette er til de reneste af de biler der ikke opfylder Euronorm
E4, eller E3 + D4. Jeg kender ikke de præcise regler på området men
tyskerne brugte D4 som svarer til E4 allerede inden år 2000 og E4 trådte
først i kraft i 2005. Er bilen fra før sidst i 1990'erne er det nok
meget rigtigt at den kun kan få en gul plakette.

Desværre er Volvo ikke bygget i Tyskland, men kan du få fat i den tyske
typegodkendelse kan det hjælpe dig på vej, dersom det ikke allerede er
undersøgt...
Er bilen godkendt som E3 + D4 burde det være nok til at få den grønne
plakette - Det gælder f.eks. VW Lupo 3L hvilket der er skrevet meget om
www.lupo3lklub.dk. Et af problemerne er at de danske synshaller ikke
umiddelbart anerkender D4-normen førend de får det meget tydeligt forklaret.

Er der katalysator på bilen (Jeps også på en Dieselhakker!!) er der stor
sandsynlighed for at den opfylder E4 eller D4 og så burde du kunne opnå
den grønne plakette.

Prøv at kontakte FDM hvis du er medlem, TÜV Nord i Flensburg eller måske
Volvo importøren og spørg - Det bedste er hvis du kan få fat i
emissionsdata for bilen da det også viser hvilken norm den opfylder,
altså simpelthen en komplet produktbeskrivelse over bil og motor incl.
stelnummer og motornummer. Det er det du skal have med til synshallen
foruden registreringsattesten og andre papirer.

Prisen på plaketten afhænger af hvor du køber den og varierer for det
meste mellem 10 og 20€ også omregnet til danske penge når det er en
udenlandsk bil.

/Lars

Armand

Den 30-03-2012 12:00, Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> først i kraft i 2005. Er bilen fra før sidst i 1990'erne er det nok
> meget rigtigt at den kun kan få en gul plakette.

Min 206Hdi fra 2006 kan kun få gul plakette - Årsag: manglende
partikelfilter!

--
Armand.

Lars Peter Larsen

Armand wrote:

> Min 206Hdi fra 2006 kan kun få gul plakette - Årsag: manglende
> partikelfilter!

Jeg kan vanskeligt forestille mig at det er hele årsagen.
Hvis den er fra 2006 burde den være Euronorm-4 afhængigt af i hvilket
land den er købt i. Euronorm-4 er en fælleseuropæisk standard for
udledninger som nye biler efter 2005 skal overholde - ligesom Euronorm-5
der trådte i kraft for 2 - 3 år siden kun kan opnås ved anvendelse af
diesel-partikelfilter.
Om den overholder den ene eller anden norm eller kvalificerer sig til en
farve plakette afhænger alene af emissionen - Ikke kun partikler men
også Nox, uforbrændte drivstoffer, kulilte mv.

Hvem har fortalt dig at du kun kan få en gul plakette og hvad har du
gjort for at undersøge rigtigheden i det? Fortæl fortæl...

/Lars

Henrik B.

> "Lars Peter Larsen" skrev i meddelelsen
> Prisen på plaketten afhænger af hvor du køber den og varierer for det
> meste mellem 10 og 20€ også omregnet til danske penge når det er en
> udenlandsk bil.

Dekra i Flenborg tager nu kun et sted mellem 5 og 10 Euro...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Armand

Den 30-03-2012 21:37, Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> farve plakette afhænger alene af emissionen - Ikke kun partikler men
> også Nox, uforbrændte drivstoffer, kulilte mv.

Alle moderne CR-dieseler er så økonomiske at emmisioner og udledning er
i bund i.f.t. resten af motor-markedet, så jeg kan ikke tro at en Hdi
årgang '12 har bedre emmisions-tal end min. Til gengæld er den nyere
206+ med partikelfilter til forskel!

På gaden i Berlin lagde jeg på et tidspunkt mærke til en Mercedes 450
SL, med grøn plakette, så i den sidste ende er kravene ikke større end
som så :-/

> Hvem har fortalt dig at du kun kan få en gul plakette og hvad har du
> gjort for at undersøge rigtigheden i det? Fortæl fortæl...

FDM's prøvestation, hvor jeg skaffede plaketten!
Manden slog den ganske enkelt op ud fra nummerpladen og konstanterede at
den var uden partikelfilter og derfor kun kunne få en gul, hvilket
overraskede mig i skuffende grad, da jeg troede at eje en miljøvenlig
CR-diesel :-(

--
Armand.

Henrik B.

> "Armand" skrev i meddelelsen
> Alle moderne CR-dieseler er så økonomiske at emmisioner og udledning er i
> bund i.f.t. resten af motor-markedet, så jeg kan ikke tro at en Hdi

Sammenlignet med gamle diesel-traskere, så ja, ellers ikke!

> På gaden i Berlin lagde jeg på et tidspunkt mærke til en Mercedes 450 SL,
> med grøn plakette, så i den sidste ende er kravene ikke større end som så
> :-/

Jo, men eftersom det er en benziner, sviner den ikke så meget som en
diesella! Nu er miljømærket jo mere end blot Co2-udledning. ;o)

> [...]
> den var uden partikelfilter og derfor kun kunne få en gul, hvilket
> overraskede mig i skuffende grad, da jeg troede at eje en miljøvenlig

Du burde måske lægge din lid til tyskerne, i stedet for Forenede Danske
Campister... :-p

Lars Peter Larsen

Armand wrote:

> [...]
> den var uden partikelfilter og derfor kun kunne få en gul, hvilket
> overraskede mig i skuffende grad, da jeg troede at eje en miljøvenlig

Lige som så mange andre har FDM ved flere lejligheder vist ikke at have
ret meget check på de detaljer. Som jeg skrev tidligere kommer det an på
motorens emissioner som er andet og mere end partikler og det har intet
at gøre med om den har partikelfilter eller ej.

Da din 206'er er fra 2006 er jeg ret sikker på at den også er
konstrueret til at overholde Euronorm-4 da det var et minimumskrav for
at få typegodkendt alle nye bilmodeller fra midten af 00'erne og frem.
Euronorm E4 og E3 + D4 er som jeg tidligere har skrevet fint nok til at
opnå den grønne plakette. Prøv om du kan finde ud af hvordan Tyskerne
klassificerer den og tag udgangspunkt i det.
Tyskerne indførte miljøzonerne for at få alle de gamle "stinkere" væk
fra byområderne. Det er både lastbiler og personbiler, mest dieseldrevne
biler selvfølgelig men så sandelig også de sidste benzindrevne biler
uden katalysator.

Du kan prøve at se om der er en katalysator i udstødningssystemet (Jeps
også på nye Dieselbiler) og er der det synes jeg at du skal undersøge
bilens specifikationer for udledning og prøve at sammenholde det med
tyskernes krav til udledning for at erhverve de forskellige farver
plaketter.

Derefter synes jeg at du skal tage fat i FDM igen og forklare dem det
grundigt - Gerne indsende dokumentation for det - for med mindre der er
kommet nye regler er begrundelsen om at der ikke er partikelfilter altså
helt hen i vejret.

Nåh men nu var det en Volvo af en årgang jeg ikke kender der startede
tråden og den skal også gerne hjælpes.

/Lars

Henrik B.

> "Lars Peter Larsen" skrev i meddelelsen
>
> Lige som så mange andre har FDM ved flere lejligheder vist ikke at have
> ret meget check på de detaljer. Som jeg skrev tidligere kommer det an på

Enig!

> [...]
> grundigt - Gerne indsende dokumentation for det - for med mindre der er
> kommet nye regler er begrundelsen om at der ikke er partikelfilter altså

Glem det! Alt for meget besvær. Når nu Armand "kun" bor 100 km fra grænsen,
ville jeg helt klart rive plaketten af, køre til Dekra i den nordlige udkant
af Flensborg, og så få dem til at lave en ny plakette - det koster trods alt
kun 50 - 60 kroner.

Armand

Sakset fra Applus' vejledning om subj:

"Vær dog opmærksom på at der er tilfælde, hvor biler med fx
eftermonteret partikelfilter kan opnå en bedre miljøzonemærkat."

Jeg læser det som at partikelfilteret udgør en væsentlig faktor!

Blot for ikke at få rodet for meget rundt i min bil: Jeg skrev forkert:
det er en 05'er og dét er væsentligt omkring Euronormen!

--
Armand.

Lars Peter Larsen

Armand wrote:

> Blot for ikke at få rodet for meget rundt i min bil: Jeg skrev forkert:
> det er en 05'er og dét er væsentligt omkring Euronormen!

Så er den Euronorm E3 og i Tyskland nok også klassificeret som E3 + D4
idet Euronorm E4 først trådete i kraft i 2006.

Desværre er det sådan at dansken kun kigger på årgang når der skal
udstedes plaketter og siger at er den fra før 2006, så kan den aldrig
være en E4 selvom den overholder alle krav til E4 normen.

Selvom tråden i linket handler om en VW Lupo 3L der er klassificeret som
E3 + D4 er den i samme båd som dig og derfor synes jeg at du skulle
prøve at læse den og følge nogle af linkene.

http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=2266

Eller gøre som Henrik B foreslår: køre en tur til Flensborg.

/Lars

Jakob Griffel

Jeg har fundet et smuthul! :-D

http://www.applus.dk/produkter/tyske_miljoemaerker/

Citat:
De tyske myndigheder har givet dispensation til udenlandsk indregistrerede
dieselbiler, så de kan køre ind i Berlin med et gult miljøzonemærkat til og
med den 31. december 2014.

Så er den tur reddet :-)

--
Hilsen Jakob :-)