Konfirmationstale (igen)

Steen Jensen

Så er jeg kommet igang med at skrive talen.
Hvornår bør jeg egentligt holde tale - som den første (hvis der er andre
der har tænkt sig at holde tale), som den sidste eller?

Nogen der har lyst til at dele en konfirmationstale med mig?

Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at bruge en andens private tale, men
jeg vil gerne sammenligne indhold, rækkefølge, længde mm

Min mail virker

Tina

"Steen Jensen" <ist...@gmail.com> skrev i meddelelsen

Prøv at se om der er noget du kan bruge her

http://www.festsange.dk/

Mvh
Tina

Awul Dasfilshabeda

"Steen Jensen" <ist...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Brug google og søg på " konfirmationstale " der er nogle hint .
http://www.festabc.dk/festabc-dk/db.aspx?id=1064&catid=13&dlindex=5
--
ad

Bertel Lund Hansen

Steen Jensen skrev:

> Så er jeg kommet igang med at skrive talen.
> Hvornår bør jeg egentligt holde tale - som den første (hvis der er andre
> der har tænkt sig at holde tale), som den sidste eller?

Er der en toastmaster? Hvis der findes en vedtagen rækkefølge
efter familierelation, så kender jeg den ikke.

> Nogen der har lyst til at dele en konfirmationstale med mig?

Da jeg holdt tale for min ene datter, fremdrog jeg en række
situationer hvor hun havde markeret sig specielt ved sin opførsel
og holdning. Jeg havde kun valgt positive situationer, og de bør
have overvægt, men en pudsig tildragelse eller to kan man nok
tage med hvis man selv synes at det er fint.

> Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at bruge en andens private tale, men
> jeg vil gerne sammenligne indhold, rækkefølge, længde mm

Skidt med det. Hvis du får sagt noget væsentligt med fem
sætninger, er det bedre end at hælde vand ud af ørerne i et
kvarter.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen

Steen Jensen skrev:

> Hvornår bør jeg egentligt holde tale - som den første (hvis der er andre
> der har tænkt sig at holde tale), som den sidste eller?

Det afhænger af dit forhold til konfirmanden. Om du i det
hele taget skal holde tale og længden af den afhænger også
af dit forhold til konfirmanden. Længden afhænger også af
dine evner som taler. Er talen medrivende og underholdende,
kan du tillade dig at holde en længere tale, end hvis du
fremstammer en usammenhængende tale.

Om talerækkefølge:
http://www.festleksikon.dk/vis/323.html

> Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at bruge en andens private tale, men
> jeg vil gerne sammenligne indhold, rækkefølge, længde mm

De råd, du selv fandt frem til i din tidligere tråd, er
ganske udmærkede. Sørg for at have en rød tråd/et tema, der
binder talen sammen. Du kan så sagtens have et par
afstikkere indimellem, bare du vender tilbage til den røde
tråd. En enkelt eller to sjove historier, hvor hovedpersonen
har gjort noget dumt eller pinligt [1] kan pifte talen op.

[1] Den slags man (inklusive hovedpersonen) i dag kan grine
ad. Og hvis ikke alle kender historien, skal man huske at
forklare den, så alle kan være med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til sikkerhedskopiering.

Steen Jensen

Tak for alle forslag.
Til information er jeg far til konfirmanden - som er kommet ALT for sent
i gang med talen ;-)

Tove Krieger

> Tak for alle forslag.
> Til information er jeg far til konfirmanden - som er kommet ALT
> for sent i gang med talen ;-)

Jeg var til mit yngste barnebarns konfirmation St. Bededag. Både
hans far og mor holdt tale, d.v.s. de supplerede hinanden. De stod
med hver sin lille stak sedler og skiftedes til at tale. Det var en
anderledes og ret festlig måde at hylde deres søn på, og det gjorde
stor lykke. :-)

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats