Betaling for leje af bil i udlandet

Mads Knudsen

Vel hjemkommen fra ferie fik jeg en lille overaskelse i forbindelse
med betalingen til Europecar i Skotland. Betalingen var sket ved brug
af Visa/Dankort. Kontoudtoget fra banken viste at beløbet var hævet i
danske kroner ved benyttelse af Visakortet. Jeg har ellers altid fået
at vide at Visa bruges i udlandet og Dankortet i Danmark.
Den benyttede valutakurs var desuden noget højere end forventet. Ca.
3-5% højere end middelkursen.

Der er derfor efter min mening meget der tyder på at Europecar (og
andre biludlejningsfirmaer) selv foretager valutaomvekslinger for
derved at kunne score endnu en lille indtægt.

Mvh Mads

Morten Bjergstrøm

"Mads Knudsen" <madsk...@NOSPAMengineer.com> wrote in message
Det tror jeg ikke du skal regne med.

Hvis jeg ikke husker helt galt så laver banken selv omregningen fra det
andet lands valuta til danske kroner og lægger lidt oveni kursen som en form
for vekselgebyr.

Spørg i din bank.

Mvh. Morten

--
http://miljokemi.dk

Mads Knudsen

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> "Mads Knudsen" <madsk...@NOSPAMengineer.com> wrote in message
<SNIP>

> [...]
> andet lands valuta til danske kroner og lægger lidt oveni kursen som en form

På mit kontoudtog står der for den pågældne transaktion VDK DKK xxxx,
hvor der for alle øvrige transaktioner foretaget i Skotland står VK
GBP xxxx.
Banken kunne desuden ikke forklare hvorfor det hævede beløb stod i DDK
og ikke i GBP.
Det er iøvrigt mig bekendt også PBS og ikke banken der fortager
omvekslingen.

Så jeg vil stadig hævde at det er Europecar der forsøger sig med lidt
alternativ indtjening.

Mvh Mads

Morten Bjergstrøm

> [...]
> omvekslingen.
>
> Så jeg vil stadig hævde at det er Europecar der forsøger sig med lidt

Det kan godt være du har ret jævnfør ovenstående.
Ville banken ikke undersøge det?

Mads Knudsen

Joh, i pricippet ville de godt. Men da det koster 75,- for at få den
yderligere inforamtion fra PBS, har jeg valgt ikke at forfølge sagen
videre.

PBS er iøvrigt lukket land for privat personer, det skal gå gennem
banken. (jeg kunne ihverfald ikke få listet noget som helst ud af
dem.)
Europecar var ikke særligt hjælpsomme (nærmere uvidende) men jeg gør
måske et nyt forsøg.

Mvh Mads

Martin Moller Pedersen

In <3993C27A...@NOSPAMengineer.com> Mads Knudsen <madsk...@NOSPAMengineer.com> writes:

> [...]

>GBP xxxx.
>Banken kunne desuden ikke forklare hvorfor det hævede beløb stod i DDK

Det kan vaere fordi at det skotske firma har en konto i danske kroner i deres
skotske bank.
Desuden tager DDB 1.5% i gebyr af beloebet i europa og 3% i gebyr af beloebet
sidst jeg spurgte dem.

Mvh
Martin

Mads Knudsen

Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
<SNIP>

> Det kan vaere fordi at det skotske firma har en konto i danske kroner i deres
Det ville forklarer det men hvad skulle formålet være med det?
Er der nogen der ved hvor Europecar har hovedkvater og hvilken valuta
der benyttes i deres koncernregnskab?

> Desuden tager DDB 1.5% i gebyr af beloebet i europa og 3% i gebyr af beloebet

Den anvendte kurs kender jeg ikke, men tillægget er på 3-5%. (Baseret
på et gennemsnit af middelkurserne i dagene optil den hævningen er
foretaget).
Der er derfor nogen der har taget er gebyr for håndteringen af
betalingen udover (eller i stedet for) det PBS/banken tager.
De "nogen" er efter min påstand Europecar. (eller en af europecar
valgt samarbejdspartner)

Mvh Mads

Knud Berggreen

In <3993C27A...@NOSPAMengineer.com>, on 08/11/2000
at 11:08 AM, Mads Knudsen <madsk...@NOSPAMengineer.com> said:

> [...]

>omvekslingen.

>Så jeg vil stadig hævde at det er Europecar der forsøger sig med lidt

Det vigtigste spørgsmål må være: Hvad står der på den Visakort-nota som du
accepterede hos Europcar? Hvis der står DKK og det beløb du er trukket for så
har du accepteret det som det er men hvis der står GBP så er der nogen som har
rettet i din nota efter at du har accepteret den og det er ikke tilladt.

/Knud

Mads Knudsen

Den kvitering jeg underskrev, må jeg erkende jeg ikke har mere. Og jeg
kan ikke huske om der stod at beløbet ville blive omregnet til danske
kroner før beløbet blev hævet. MEN for det første beløbet på
kviteringen var 150 pund højere (depositum for bilen) og for det
andet blev beløbet først hævet 14 dage efter underskrivning. Den
slutafregning jeg har fået fra Europecar står beløbet i pund og ikke
nået om omregningskurs og beløb i danske kroner.

Sidespørgsmål: Har forretninger ikke lov til at ændre i beløbet på
notaen når hele eller en del af beløbet er et depositum? Hvis ikke
hvordan skulle tilbagebetaling af depositum der er hævet via plastik
ellers foregå?

Mvh Mads

Morten Bjergstrøm

> [...]
> notaen når hele eller en del af beløbet er et depositum? Hvis ikke
> hvordan skulle tilbagebetaling af depositum der er hævet via plastik

Blev der lavet en særskilt nota på depositumet?
Hvis det er tilfældet kan de jo bare smide den ud (eller bedre give den til
kunden) og lade være med at hæve beløbet.

Mads Knudsen

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> "Mads Knudsen" <madsk...@NOSPAMengineer.com> wrote in message

> Blev der lavet en særskilt nota på depositumet?
Nej.

> Hvis det er tilfældet kan de jo bare smide den ud (eller bedre give den til
> kunden) og lade være med at hæve beløbet.

Ja, set i bakspejlet var det nok det jeg skulle have bedt om. Det ved
jeg så til næste gang.

Mvh Mads