11 års børnefødselsdag (dreng) - hjælp!

Marianne

Hej gruppe

Min søn fylder 11 i næste måned og tiden for at overveje fødselsdagens
fejring nærmer sig.

Umiddelbart vil han gerne fejre dagen med sine klassekammerater, men ikke
een af dem har holdt en lignende fødselsdag i løbet af det sidste år. I
hvert fald ikke en, hvor han har været inviteret (der er en politik i
klassen om, at man skal invitere alle eller alle af samme køn).

Spørgsmålet er så, om han heller ikke skal holde sin, men jeg siger til ham,
at hvis han har lyst gør vi det.

Spørgsmålet er, hvad vi kan lave. Bowling er en mulighed, lige som
skattejagt er. Men ellers? Mange kan godt lide at spille computer, så et
besøg på en netcafe er også en ide. Men der er ikke en følelse af 'yes!'
over det. I klassen over er de begyndt at holde aftenfødselsdage med dans,
men det har vi ikke helt pladsforhold til.

Er der nogen, der kan hjælpe med ideer?

mvh
marianne

Trine Kornum Christiansen

"Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> writes:

> [...]
> klassen om, at man skal invitere alle eller alle af samme køn).
>
> Spørgsmålet er så, om han heller ikke skal holde sin, men jeg siger til ham,

Det lyder rimeligt.

> [...]
> over det. I klassen over er de begyndt at holde aftenfødselsdage med dans,
> men det har vi ikke helt pladsforhold til.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det der med at man skal et
eller andet sted hen, men nu er jeg også selv fra dengang man holdt
fødselsdag hjemme og mit barn er kun 5 uger, så der er lidt tid til
jeg selv bliver udsat for den slags.

Men en sjov ide til drenge i den alder kunne være en skattejagt med
GPS. Det kræver noget forarbejde fra din side, men jeg tror det kunne
være et hit. Det går kort sagt ud på at du lejer eller, hvis du kender
nogen der kender nogen, låner nogle håndholdte GPS-modtagere. Så
placerer du nogle skatte hints rundt omkring i området og finder
koordinaterne til disse steder. Når drengene så kommer bliver de delt
ind i hold og hvert hold får en GPS-modtager og så er det med at finde
skattene. Hvem finder så først alle skattene? Man kan evt. udvide det
med at alle skattene indeholder en kode som så skal sættes sammen før
man tilsidst kan finde den store skat.

Bare en ide.

Mvh Trine

Sabina H.

"Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote in message

> [...]
> over det. I klassen over er de begyndt at holde aftenfødselsdage med dans,
> men det har vi ikke helt pladsforhold til.

da min søn fyldte 11 (eller var det 12*G*) havde vi samme problem, og
bestemt ikke økonomien til at tage ud....

vi endte med at holde "filmaften/eftermiddag).... alle ungerne kom hjemme
hos os, stuen var indrettet sådan at der faktisk kun var tv, en sofa og to
madrasser på gulvet, så alle kunne sidde i bunker og se filmen....
maden var hjemmelavede små pizzaer og den slags, og så havde jeg dækket
sofaen til, så jeg ikke behøvede at bekymre mig om fedtede fingre....
og filmen var en som min søn valgte.... naturligvis Alien Vs predator ;)
hvilket fik et par af pigerne til at trække ind på hans værelse i perioder,
fordi de ikke måtte se sådanne film, men alt i alt en hyggelig og vellykket
fødselsdag.... uden de store udskejelser, og uden dans ;)
--
Knus,
Sabina

Marianne

> [...]
> eller andet sted hen, men nu er jeg også selv fra dengang man holdt
> fødselsdag hjemme og mit barn er kun 5 uger, så der er lidt tid til

He, he - ja. Svaret ligger lidt i at 'blive udsat'. 14 stk 11-årige drenge
fylder en del. Men det er ikke et must at vi *skal* ud. Blot har vi ikke så
meget plads, at det gør noget.

> [...]
> skattene. Hvem finder så først alle skattene? Man kan evt. udvide det
> med at alle skattene indeholder en kode som så skal sættes sammen før

En god ide! Jeg aner intet om GPS'er men det kan jeg jo komme til. Vil
undersøge sagen nærmere.

mvh Marianne
PS: andre ideer er også velkomne!

Trine Kornum Christiansen

"Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> writes:

> En god ide! Jeg aner intet om GPS'er men det kan jeg jo komme til. Vil
> undersøge sagen nærmere.

Det er ikke så svært. De kan lejes på http://www.gpsudlejning.dk, det
er selvfølgelig en udgift, men sammenlignet med en bowlingtur el.l.,
så er det nu ikke så galt.

http://www.geocaching.dk er et godt sted at starte, og så kan du
spørge løs på forummet: http://webfora.dk/geocaching/

Marianne

> En god ide! Jeg aner intet om GPS'er men det kan jeg jo komme til. Vil
> undersøge sagen nærmere.
>
> mvh Marianne
> PS: andre ideer er også velkomne!

Det viser sig, at man sagtens kan leje en gps i 4 dage, og at det oven i
købet ikke koster særligt.

Jeg tror, jeg komponerer en skattejagt á la således:

Gå til x,y og fotografer holdet samlet (alle skal være med på billedet!)

I nærheden af x,y er der en statue. Hvad holder figurern i hånden.

Så er det spisetid. Der er pizza'er klar på x,y (her står en hjælper med
pizza'er)

etc.

GPS'er kan lejes på http://www.gpsudlejning.dk/

mvh
Marianne

Holst

Marianne wrote:

> [...]
>
> I nærheden af x,y er der en statue. Hvad holder figurern i hånden.
>
> Så er det spisetid. Der er pizza'er klar på x,y (her står en hjælper med

Og afhængig af hvor præcis du vil have koordinaterne, kan du såmænd
klare det hele hjemmefra.

Du skal blot tage et smut forbi:

http://earth.google.com

og installerede Google Earth.

Husk at anføre koordinaterne i det rigtige format. Google Earth kan også
vise dem som "grader decimalminutter", som man sædvanligvis også
anvender i GPS, herunder til geocaching.

Trine Kornum Christiansen

> [...]

> I nærheden af x,y er der en statue. Hvad holder figurern i hånden.
>
> Så er det spisetid. Der er pizza'er klar på x,y (her står en hjælper med

Det var lige noget i den retning jeg tænkte på.

Mvh Trine, der selv skal på GPS-skattejagt i morgen sammen med en
masse andre voksne.

http://www.dr.dk/Tema/Skattejagt/Teknik/20070125135159.htm

Trine Kornum Christiansen

Holst <news...@shelter.dk> writes:

> Husk at anføre koordinaterne i det rigtige format. Google Earth kan
> også vise dem som "grader decimalminutter", som man sædvanligvis også
> anvender i GPS, herunder til geocaching.

Google Earth kan downloades her: http://earth.google.com/ og er gratis.

I Google Earth går man ind under Tools > Options og under Show
Lat/Long vælger man Degrees, Decimal Minutes. Så får man koordinaterne
i denne form: N55 40.481, E12 33.939. Dette koordinat leder dig til
Tivoli i København.

Husk at der er en unøjagtighed på nogle meter på sådan en GPS. Så hvis
ungerne skal finde noget der ligger helt præcist er du nødt til at
lave mange målinger og tage gennemsnittet og evt. give ungerne et hint
til hvor det de skal finde er.

Er du i tvivl om noget, så spørger du bare.

Marianne

> Mvh Trine, der selv skal på GPS-skattejagt i morgen sammen med en
> masse andre voksne.
>
> http://www.dr.dk/Tema/Skattejagt/Teknik/20070125135159.htm

Hvis der er gode poster for 11-årige, må du meget gerne fortælle om dem :-)

mvh
Marianne

Trine Kornum Christiansen

"Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> writes:

> Hvis der er gode poster for 11-årige, må du meget gerne fortælle om dem :-)

Det kommer jo lidt an på hvor i landet I bor. :)

Mvh Trine

Marianne

> Det kommer jo lidt an på hvor i landet I bor. :)

Jeg tænkte mere på, om der var gode ideer til *indholdet* af poster. Altså
hvad man skal finde/gøre på en bestemt lokation?

mvh
MArianne

Marianne

> [...]
> perioder, fordi de ikke måtte se sådanne film, men alt i alt en hyggelig
> og vellykket fødselsdag.... uden de store udskejelser, og uden dans ;)

Også en god ide. Havde I valgt filmen på forhånd? Jeg tror ikke min søn
kender så mange film .. men man ved jo aldrig.

mvh
marianne

Holst

Marianne wrote:

> Jeg tænkte mere på, om der var gode ideer til *indholdet* af poster. Altså
> hvad man skal finde/gøre på en bestemt lokation?

Nej, på det punkt er geocaching sjældent særligt opsigtsvækkende.

Trine Kornum Christiansen

Holst <news...@shelter.dk> writes:

Jeg tror Marianne ville have ideer til sin skattejagt. Altså hvad
drengene skal gøre på bestemte poster.

Jeg tænker lige og vender tilbage.

Sabina H.

> Også en god ide. Havde I valgt filmen på forhånd? Jeg tror ikke min søn
> kender så mange film .. men man ved jo aldrig.

min søn havde valgt den på forhånd... vi tog ned i blockbuster og fandt
den;)
i hans tilfælde handlede det om at det skulle være en film der var "oppe i
tiden"..... en drengene snakkede om ;)
vil anbefale at i hiver ham med forbi blockbuster, og lader ham kigge på
lidt forskellige ;)

--
Knus,
Sabina

marlene

> [...]
> hos os, stuen var indrettet sådan at der faktisk kun var tv, en sofa og to
> madrasser på gulvet, så alle kunne sidde i bunker og se filmen....

filmaften har vi også prøvet med succes. m. efterfølgende overnatning.
men vi har også taget kl. 12 drenge med ud på fisketur, fed tur fra
eftermiddag til tidlig aften med masser af sandvich, kage og cola.
en god ven hjalp med stænger og bil så vi kunne komme afsted, ligenu er der
hornfisk.
jeres lokale sportsfiskerforening vil med garanti være behjælpelig for
rimelig overkommeligt beløb.

den ene af drengene havde sine 6 stk. kl.-drenge med i skydeklubben, hvor vi
havde betalt for instruktion i riffelskydning på 50 m. udendørs bane.
bagefter hjem til snobrød og saftevand i haven.

om 8 dage, bliver en af drengene 10, han ønsker disko og hygge. fra kl.
17.00
pommesfrites og deller på teressen, og vildt højt teenagermusik i stuen, med
afhentning kl 21.00

Trine Kornum Christiansen

"Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> writes:

> Min søn fylder 11 i næste måned og tiden for at overveje fødselsdagens
> fejring nærmer sig.

Hvad endte det med?

Ben 9

> Hvad endte det med?

boller og saftevand? Mon dog........

nutidens forkælede snotunger ka skutte nøjes med det og da slet
ikke far og især mors dårlige samvittighed

så det endte nok med boller, saftevand, kyllingelår, sodavand,
agurkestænger, gulerodsstænger, diverse dressinger (mindst 3
slags - gerne 5 så man er sikker på at alle 36 - 45 unger kan
finde en dressing de ka li), brunsvigermand, pandekager med 2 - 3
slags syltetøj som naturligvis er hjemmelavet, 1 sørøverleg med
præmier og en skattejagt med en kæmpe kasse slik - gerne
økologisk (man ved jo ikke hvad ungerne siger når de kommer hjem)
og så selvfølgelig noget varm kakao med flødeskum og hjemmelavet
appelsinkrokant til at drysse over sammen med den revne
chokolade.

og så lidt underholdning i haven (en klovn eller jonglør) og så
for en tyver slik til at gå hjem på.

Hov - jeg glemte slush ice og popcorn - begge lavet på festlige
maskiner lejet til lejligheden og med en eller flere af de andre
forældre fra klassen til at betjene dem - gerne klædt ud i lejede
kostymer.

man sku jo nødig fremstå som en dårlig forælder